Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ratjelover

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:42

Ik zoek een waterdichte winterdeken voor een fjord van ongeveer 1.40cm. Weet iemand welke maat ik dan (ongeveer) moet hebben??

Misschien heeft iemand er zelfs wel 1 voor me liggen!
Meld dat dan ajb even!

gr

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:36

175 of 185 denk ik.. maar dat hangt ook van de bouw af

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:52

ik zou maat 175 kiezen

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:58

Iemand intresse in een HH onderdeken maat 185/195

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:12

Steffie89 schreef:
Iemand intresse in een HH onderdeken maat 185/195

als het maat 195 is wel

Evelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:44

Ik ben opzoek naar een nieuwe winterdeken.. en zie door de bomen het bos niet meer. Paard staat 's ochtends altijd buiten en komt in de middag op stal. Wil een deken die voor alles geschikt is. Wat raden jullie aan?
Zat zelf te denken aan de Pagony Tiger heavy [600 D ripstop nylon, 370 grams vulling, nylon voering, getapete naden] of de Winterdeken van BR ( two tone of de geruite) [600D polyester met een 340 grams vulling en 220 grams Coolplus voering, 3000 mm waterdicht met getapte naden en 4000 grams ademend]
Wat denken jullie dat de beste keus is?

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:37

Mijn paardje gaat verhuizen. Ze staat nu dag en nacht op stal zonder deken. Ze is niet geschoren en heeft dus een redelijke vacht. Ze gaat eind januari naar een stal waar ze overdag naar buiten de wei in gaat.

Moet ik haar nu een deken op doen als ze overdag de wei in gaat ? Wat vinden jullie?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:54

kijk het eerst even aan mischien kan je paard zich prima redden.
als hij het toch koud blijkt te hebben kun je hem altijd nog een deken op doen ga dan voor een licht gevoerde water en wind dichte deken

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:27

De bovenlengte is 143 cm. Onderlengte is nog niet gemeten

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:35

Steffie89 schreef:
De bovenlengte is 143 cm. Onderlengte is nog niet gemeten

dan heb je 195 nodig

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:54

Mijn verzorgfjord is nu één en al beer, maar als ik gereden heb dan is ie helemaal zeiknat en gaat ie naar stal. Ik doe daar dan een zweetdeken op maar na een kwartier helpt dat niet meer omdat die deken zeiknat is, hij kan z'n warmte dus niet kwijt en krijgt het daar nog warmer van.... Hoe doen jullie dat?

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:26

Evelijn schreef:
Ik ben opzoek naar een nieuwe winterdeken.. en zie door de bomen het bos niet meer. Paard staat 's ochtends altijd buiten en komt in de middag op stal. Wil een deken die voor alles geschikt is. Wat raden jullie aan?
Zat zelf te denken aan de Pagony Tiger heavy [600 D ripstop nylon, 370 grams vulling, nylon voering, getapete naden]
of de Winterdeken van BR ( two tone of de geruite) [600D polyester met een 340 grams vulling en 220 grams Coolplus voering, 3000 mm waterdicht met getapte naden en 4000 grams ademend]
Wat denken jullie dat de beste keus is?

Ik zou voor de BR gaan, want Pagony heeft geen schoftbontje waardoor die schuurplekken op de schoft kan krijgen(wat mijn paard dus had)

BonBon schreef:
Mijn paardje gaat verhuizen. Ze staat nu dag en nacht op stal zonder deken. Ze is niet geschoren en heeft dus een redelijke vacht. Ze gaat eind januari naar een stal waar ze overdag naar buiten de wei in gaat.

Moet ik haar nu een deken op doen als ze overdag de wei in gaat ? Wat vinden jullie?

Ik zou gewoon een ongevoerde waterdichte winterdeken op doen.
Volgend jaar helemaal niks meer op doen want dan maakt die er de vacht wel naar.

gollempje schreef:
Mijn verzorgfjord is nu één en al beer, maar als ik gereden heb dan is ie helemaal zeiknat en gaat ie naar stal. Ik doe daar dan een zweetdeken op maar na een kwartier helpt dat niet meer omdat die deken zeiknat is, hij kan z'n warmte dus niet kwijt en krijgt het daar nog warmer van.... Hoe doen jullie dat?

Is die dan al droog?
Zoja: gewoon deken af doen
Zonee: misschien kun je er nog 1 of 2 zweetdekens bij kopen en als die ene dan helemaal nat is de andere erop doen.
Dekens wel uit hangen als die nat is he!

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:31

BonBon schreef:

In principe moet het niet nodig zijn, maar het zou op zich geen kwaad kunnen een licht gevoerd regendekentje op te doen, als je je zorgen maakt, of als het erg regent.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:41

Niet licht gevoert want dan gaat die waars. zweten, ongevoert is beter en levert toch ook nog wat warmte

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:11

gollempje schreef:

wat voor zweetdeken heb je? ik raad je aan een wollen te gebruiken omdat het zweet daar boven op gaat liggen en bij een fleece (vooral de dunne uitvoeringen) trekt het er in en blijft je paard dus nat bij een wollen deken niet.

ik gebruik in de zomer een fleece deken omdat hij dan vaak minder zweet en omdat de wollen dikker is en dus warmer dus zou die daar ook weer van kunnen zweten
en in de winter gebruik ik een wollen zweet deken (als mijn paard erg gesweet heeft of is nat geregend teidens het rijden 2 over elkaar)
het paard is zo droog maar je moet de dekens wel even goed hangen te drogen anders krijg je dat ze gaan stinken of gaan schimmelen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:27

ik heb ook even een VRAAGJE
mijn merrie is 1.63m en ik heb een deken gekocht die wel de goed maat is. het is groot genoeg. het is een winterdeken van harry horse met dekensingels enzo.
nu is mijn vraagje; als ik het deken op doe, en mijn merrie loopt een paar stappen, dan is het deken op eens strak bij haar borst. en voor zitten die sluitingen dan zelfs nog op t laatste gaatje. het trekt een plooi net onder haar schoft, en dan trekt t van voor strak. dan trek ik het deken dus naar voren, en na een paar stappen is het weer strak van voren. hoe kan dat nu? heeft iemand dit ook gehad? ze heeft geen hoge schoft, of ingezakte rug ofzo...

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:32

Dat probleem heb ik, Hollybolly. Bij mijn paard is de hals vaak te wijd bij dekens, ik moet een nauwe hals hebben voor mijn paard, tevens ook een deken met front. Ik vind Bucas wat dat betreft ideale dekens

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:31

Hollybolly schreef:
mijn merrie is 1.63m en ik heb een deken gekocht die wel de goed maat is. het is groot genoeg. het is een winterdeken van harry horse met dekensingels enzo.
nu is mijn vraagje; als ik het deken op doe, en mijn merrie loopt een paar stappen, dan is het deken op eens strak bij haar borst. en voor zitten die sluitingen dan zelfs nog op t laatste gaatje. het trekt een plooi net onder haar schoft, en dan trekt t van voor strak. dan trek ik het deken dus naar voren, en na een paar stappen is het weer strak van voren. hoe kan dat nu? heeft iemand dit ook gehad? ze heeft geen hoge schoft, of ingezakte rug ofzo...

Ik heb daar bij mijn fjord ook last van, ik kan er beter bij blijven staan om de deken steeds weer naar voren te sjorren. En ik heb een Bucas smartex rain.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:07

Hollybolly schreef:

Mijn merrie heeft daar ook last van je kunt het beste je deken aan de voorkant op het strakste doen

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:20

Mijn paard staat onder een smartex en hij begint al te ruien, dit is de weersverwachting:

Afbeelding

Wat zal ik doen?

Ik heb een br deken liggen van 300 grams, kan ik deze al op doen? Of is dat te koud opeens.. of zal ik er een zweetdeken onder doen?

Smartex is 470 grams.

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:21

Ik twijfel ook, die van mij (koukleum, geschoren) staat onder 630 gram nu, volgende week overgaan op 450 gram?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:54

dus ik moet m van voor gewoon strakker vast maken. maar strekt t dan niet helemaal strak bij de hals? want naar voren trekken helpt niet, het zakt gelijk weer naar achteren en trekt strak. dus ik kan er weinig tegen doen? gewoon van voren strakker doen dus.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:34

Ilse schreef:
Ik twijfel ook, die van mij (koukleum, geschoren) staat onder 630 gram nu, volgende week overgaan op 450 gram?

mijn geschoren paard staat in een buiten stal en heeft
een pagony ultra (550 grams)
een oude harry's horse highliner (ongeveer 200 grams)
en een fleece deken van harry's horse met hals

ik vind persoonlijk 450 te weinig voor een geschoren paard als je ook al aangeeft dat je paard een kou kleum is

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:14

mijn pony heeft 520 grams op en is geschoren als het weer warmer word gaat de 220 er ondr vandaan, die van mij is geen koukleum naar mijn idee. maar als ze het koud krijgt dan gaat er zeker mee op maar is nog niet nodig geweest.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:23

ff by the way en beetje offtopic..

omdat mn pony zoveel schuurplekken heeft smeer ik of met baby olie of antiklit bijna elke dag, werkt wel maar nu rondom de schuurplekken smeer ik ook weleens wat (per ongeluk) maar ik heb nu het idee dat het daar een beetje ophoopt met vet(poets je er ook niet makkelijk af)..je ziet het niet maar je voelt het,er zitten kleine bultjes lijken korstjes maar zijn het niet want als je het eraf krabt is het vettig,dus ik denk dat het geirriteerd is ofzo.. wat zal ik doen? stoppen met smeren of minderen met smeren of gewoon niks meer smeren? bedankt alvast voor reacties!