Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:57

Ik snap je wel hoor ;) Heb het nl al geprobeerd en duurde me te lang. Daarnaast vlogen die beesten zo weer uit het water (en das echt geen grapje). De opvang bak kan zo in de magnetron en 2 minuten later is alles dood, in de vuilniston en staat de bak weer op de val.

Ik laat het mooi hier bij, ga niet prutsen met water.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:09

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:29

Eindelijk ben ik er aan toe gekomen om ook een val te maken, hopelijk hebben we hem niet lang meer nodig, maar hij staat en vangt allerlei vliegend ongedierte: vliegen, grote strontvliegen, wespen en dazen, etc. Jammer genoeg zaten er vanmiddag ook 2 lieverheersbeestjes in, maar die heb ik nog kunnen redden.
Ik heb hem gemaakt van een zwart ( met action spuitbus, binnen 30 minuten droog) gespoten traininsbal, aan elkaar genaaid horregaas met onderin een plastic strip waarvan mijn man de uiteinden aan elkaar heeft gemaakt, dus een mooie cirkel. Bovenin zit nu nog een wespenval maar die ga ik vervangen door een grote plastic ( vissenvoer) pot met een omgekeerde flessenhald erin.
De standaard is gemaakt van een oud stuk verwarmingsbuis, we zijn aan het verbouwen ;) . Op de verf na had ik alles liggen dus ik heb ca. 2 euro uitegegeven om het ding te maken.
De bovenkant hebben we nu samengeknoopt om te zorgen dat de meeste beesten in de val verdwijnen maar dat ga ik dus veranderen.
Nadeel van het gaas is wel een beetje dat veel beestjes in de plooien gaan en blijven zitten, dus dat zou eigenlijk strakker gespannen moeten worden of vervangen moeten worden door plastic.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:56

ElCid schreef:
Jammer genoeg zaten er vanmiddag ook 2 lieverheersbeestjes in, maar die heb ik nog kunnen redden.
Ik ben nu op de wei al 2 keer gestoken/gebeten door een Lieveheersbeestje, dus ik ben niet zo'n 'redder' meer :D
Je ophangstok is handig en makkelijk te maken, ik hoop dat ie met een beetje wind ook goed blijkt staan.
Ik merk idd ook dat er in de plooien wat beesten vast komen te zitten, dus een evt volgende gaat wat strakker worden :)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:45

dubbelbun
dat kan helemaal niet die bijten of steken helemaal niet zal toevallig iets anders je eerder heben gestoken en dat je het toen pas voelde

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:51

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:13

DubbelDun schreef:
Nou het was er echt wel een, wamt toen ik het voelde zat ie er nog. Overigens was ie niet fel rood, maar eerder oranje-achtig, maar wel mét stippen :D
http://www.plantenziektekunde.nl/lieveheersbeestjes
Onder "Stoute Lieveheersbeestjes" :D

En juist door die ben ik vandaag aan de binnenkant van mijn arm gestoken :\ Precies dezelfde uitleg gegeven, een lieveheersbeestje maar niet fel rood, maar oranje achtig :D Idd stout...

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:17

jeetje sorry dames ik dacht dat ze nooit beten nog nooit meegemaakt overigens zijn liegeheersbeestjes meestal oranje rood zijn ze zelden lijkt wel of ze bleken door de zon in voor en najaar zijn meer rode zomer meer oranje
net als mijn tinker in de zomer bruin wit de rest van het jar zwart wit

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:55

Jaja, het grootste leed t.o.v. de dazen lijkt weer gestreden }> ! Gisterenavond gewoon in de bak kunnen rijden, zaten er 5 ipv 500 _O- . Boer bij ons zegt dat het komt doordat de nachttemperatuur al minder aan 't worden is...(onder 15 graden)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:01

Nou dan hebben ze zich bij mij in de wei snel herstelt. Het wemelt er nu van ;(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:05

't is hier ook nog steeds erg. Gisteravond wilden we even een eindje wandelen....was geen goed idee :(
Ik wilde de lieveheersbeestjes ook redden uit de dazenval, maar na de info van jou DD laat ik die lichtgekleurden lekker zwemmen :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:13

Hoe het nu is, weet ik dus niet :D .
Maar wij hebben gewoon bijna 2 maanden niet in de bak (tegenover bos en vlakbij div. waters) kunnen rijden als het licht was |( . Na het rijden zijn we langs water gelopen en daar zaten ze nog wel maar ja, dat vind ik niet erg! Er is hier al iets verbetering :+

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:22

hier wemelt het ook van de dazen maar ze hebben nu eitjes gelegd dus met een weekje of 3 moet het zon betje gedaan zijn met die krengen
wil voor volgend jaar zo`n zwarte kleefbal maken om alle beestjes te vangen

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:34

Vandaag om 17.00 uur in de bak, in de volle zon gereden en jawel: 3 stuks :+
Parden staan nu ook weer lekker buiten dus het lijkt hier echt minder te zijn *\o/* *\o/* *\o/*

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:48

ik had mijn val in het weiland opgehangen, de paarden stonden er vandaag niet in. Maar wel 6 verschillende soorten vliegbeesten gevangen. Wesp, vlieg, daas, bij, en twee die ik niet kende :+

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:59

Het gaat ook hier iets beter!
Inmiddels staan er 8 vallen in ons kleine dorpje, maar daar zal het wel niet door komen haha!
maar ik heb al 2 dagen de paarden om 18.00 in de wei gezet, tot 8.00, eerst was dat 22.00-7.00
én vanmorgen van 6.30-7.30 naar he bos, ik kon zelfs stappen zonder die vervelende dazen te zien!!! *\o/*
3 weken geleden kon ik om 6.30 al niet meer rustig stappen maar alleen vol gas door het bos...

met buitenzetten zaten er wel wat, maar niet echt veel, paarden stonden rustig, af en toe een zwiepende staart maar niet rennen springen idioot doen met een grijze zwerm om hun heen :D :D

Janine1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:58

Wij krijgen er ook een we wonen aan een bosrand dus hebben er ook mega veel last van. Paarden staan vierkant onder de deken maar dat helpt niet eens.

Ben heel benieuwd hoe het hier uitpakt

Waar hebben jullie hem gekocht??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:12

vandaag hebben de paarden lekker de hele dag op het gras gestaan. Weinig dazen, zou het door het koelere weer komen, of zijn ze zich al aan het terugtrekken voor hun winterslaap?

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:29

Hey Joyce :wave: da's toevallig: bij ons ook bijna geen dazen :D ;)
Nee, ik denk ook dat het komt omdat de temperatuur zakt en het overdag nogal bewolkt is. Ik heb ze vandaag al weer zonder vliegendeken staan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:57

Hier nog steeds net zoveel dazen als altijd. Met rijden wordt ik nog steeds compleet belaagd.

En idd die oranje lieveheersbeestje. Wat een rotdingen 8)7 Die krengen steken echt hard joh.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:17

Hier zijn de dazen er ook nog in complete kuddes :(

Bijtende lieveheersbeestjes nog niet gezien :D

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:15

De dazentijd is nu bijna voorbij ze hebben hier al de nodige eitjes gelegd en dat betekend dat ze snel weg zijn ik denk nog een weekje of 2 a 3 dan zijn we erweer vanaf

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:24

Gelukkig maar dat ze over 2a3 weken weer weg zijn.
Ben gister avond een paar keer gestoken door die krengen op mijn benen.Nu is zijn mijn benen rood en opgezwollen op de plekken waar ze gestoken hebben.En jeuken dat het doet!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:28

jiha de dazen zijn hier eindelijk weg gelukkig
nu de knutjes nog
Adje werd gisteren belaagd door een dikke horzel bleef maar schoppen en slaan had mij bijna geraakt pf ging net goed gelukkig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:26

Hier ook geen dazen meer te zien. Ik denk dat ik de vallen maar weer op ga bergen voor de winter. Die op de wei die waait nu toch al veel om.