[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:01

Als voorspelling zo blijft haal ik vanavond de deken eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:05

Ik heb de mijne deze week na de vorst de 300 af gedaan en de 0 grams fleecegevoerde deken op gedaan. Deze haal ik er vanavond af gezien ze toch een klein wintervachtje heeft. Op stal is het warm genoeg en buiten in de zon zal ze het ook zeker niet koud krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:15

Hier nu 7 graden , heb nu de 200 grams nog op. Morgen of vanmiddag naar 100 denk.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:44

HorseTimeXL schreef:
Doen jullie de dekens vandaag al af? Ik twijfel een beetje. Wil de deken sowieso tot en met donderdag lekker af doen. Heb wel een Buccaneers Power maar zeker nu de rui steeds meer doorzet, merk ik de behoefte sterk bij hem dat hij de deken wel lekker af wil. En gelijk heeft hij.

Twijfel alleen of ik dat vandaag al zal doen of morgen..

Heb de deken sinds maandag al af, ook in de nachten. Mijn paard geniet daar echt enorm van.
Ging van 200 gram met de sneeuwstorm naar bloot afgelopen maandag.

Die van mij is ongeschoren en staat 24/7 buiten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:48

Ik vond het afgelopen avond en nacht toch nog flink nat, en fris dus hier gewoon de 100grams op gehouden (24/7 buiten).
Gaat nu overdag af en dan ‘s avonds weer op. Zaterdag moet ik in de avond even aftasten, maar ik denk dat ik de 0grams dan op doe. Pas volgende week koelen de nachten echt weer flink af. Gekke periode hoor, ik kijk uit naar een iets contantere temperatuur.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:50

Hier gisteravond de 100 grams eraf gehaald (recuptex als onderdeken) en de 0 grams eroverheen gelegd. Stond te zweten onder de deken, dus was overduidelijk te warm. Van het weekend even kijken of dit nog verder afgebouwd kan.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:26

M’n compleet geschoren paard in 1 week van 350 gram naar 250 gram naar 100/150gram nu (11 graden). Morgen (16 graden) wellicht alleen regendeken.

M’n oudje niet geschoren van 150/200 gram naar 0/50 gram en denk dat ik die deken vanmiddag af haal.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:25

Hier 1 van 300 naar 100 gezet. De mijne stond met de erge kou onder 600, toen 350 en nu 250. Heb de 100 klaar liggen maar staat nog best een guur windje hier dus hoop vanaf morgen. Als het weekend echt zo mooi is kan mijn geschoren ook paar uurtjes zonder en dan ‘s nachts de 100 op.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:25

Bij mij gaat hij af. Gisteravond ging ze expres zo in de regen staan dat het zo veel mogelijk inregende in haar deken, en ze voelde warm.. Maar het werd afgelopen nacht nog 2 graden dus toen durfde ik nog niet icm de regen.. Vanacht blijft het 8 graden en droog

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:12

Ik heb hem toch afgedaan vandaag. In de zon was het echt heel fijn. Zelfs met bewolking. Er was hier weinig wind. Voelde zo fijn hem lekker de paddock op te doen zonder deken. En morgen wordt het alleen maar warmer. Scheelt wel dat die van mij in de avond lekker op stal gaat. Wel met de luiken en deuren open overigens.

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:20

Ik twijfelde heel erg vandaag over de deken. Mijn paard is ongeschoren en 24-7 buiten. Overdag heb ik ze af de laatste dagen.

Met de extreme kou stond ze onder 400 gr. Nu toch helemaal zonder laten staan. Ze keek me na met beledigde blik zo van 'hallo vrouwtje jij vergeet wat hoor'.

Eenmaal op de fiets had ik het zelf heel koud. Maar als je stilstaat voelt het best zacht aan. Ze zal het vast redden met haar vacht en het hooi. En als ze vanavond laat toch erg koud is legt mijn vriendin waar ze bij staat nog even de 100 gr er op tot morgenochtend.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:24

Ik vond het hier nog een koude wind, ze waren echt niet te warm onder de 200 grams.
Morgen wissel ik wel naar dunner.,

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:27

Weet je zeker dat ze je niet aankeek en zei: bedankt voor het aflaten van mn deken? ;)
Kou voor ons is anders dan hoe paarden dat ervaren. Check de oksel en de lies en dan heb je een beter gevoel bij hoe warm of koud ze het hebben.

Zo lang t niet regent en waait zijn dit voor paarden juist fijne temperaturen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:46

Haha hoe dan? Nu al zonder dekens? Die van mij stond vandaag dus gewoon heerlijk onder der 450. Er stond best een koude wind. Wel de 300 op gedaan gezien ik niet weet hoelaat ik er morgen ben. Zou wel lekker zijn als ze morgen paar uurtjes zonder dek kan

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:48

Mijne ook lekker de deken af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:57

PanamaD schreef:
Haha hoe dan? Nu al zonder dekens? Die van mij stond vandaag dus gewoon heerlijk onder der 450. Er stond best een koude wind. Wel de 300 op gedaan gezien ik niet weet hoelaat ik er morgen ben. Zou wel lekker zijn als ze morgen paar uurtjes zonder dek kan

450? Nou hier ook meer dan warm genoeg onder 50 grams. Morgen gaat de deken af.

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:14

Slmt9 schreef:
Weet je zeker dat ze je niet aankeek en zei: bedankt voor het aflaten van mn deken? ;)
Kou voor ons is anders dan hoe paarden dat ervaren. Check de oksel en de lies en dan heb je een beter gevoel bij hoe warm of koud ze het hebben.

Haha ja dat kan ook zeker! :)
Ik ben er zelf ook echt wel blij mee dat ze lekker zonder kan staan nu.
Volgend jaar ga ik er ook niet meer aan beginnen tenzij extreme omstandigheden er om vragen. Wat een gedoe dat hele dekencircus.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:17

Nou Mel vond het prima zonder deken, ze is wel toe aan een lekker zonnetje volgens mij {:} ik ook trouwens!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:29

Eknimcaya schreef:
Slmt9 schreef:

Haha ja dat kan ook zeker! :)
Ik ben er zelf ook echt wel blij mee dat ze lekker zonder kan staan nu.
Volgend jaar ga ik er ook niet meer aan beginnen tenzij extreme omstandigheden er om vragen. Wat een gedoe dat hele dekencircus.

Ja, ik was blij dat mijn paard een paar jaren dekenloos kon staan. Nu doe ik het ook alleen als echt nodig, bloedirritant om continu mee bezig te moeten zijn!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:49

Spenk schreef:
PanamaD schreef:

450? Nou hier ook meer dan warm genoeg onder 50 grams. Morgen gaat de deken af.

Hier ook nog 400, maar moet eerlijk zeggen dat ik deze week nog geschoren heb

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 01:37

Ik moet 3 koudbloeden die het snel warm hebben scheren dit weekend ivm luis.
1 ervan was in/voor de wintervacht dacht ik nog geschoren maar staat al even zonder doordat het snel groeide, alleen met de kou een fleecegevoerde deken opgehad.

Nu zit ik dus al in dubio welke dekens ik uit de kast moet trekken voor de kleintjes(shetlanders) en welke ik zou moeten bij bestellen voor de reus, deze heeft alleen een 0 grams regendeken voor als het nodig is. Tot nu toe 3 dagen opgehad...

Tips ?
En naar welke merken kan ik kijken voor brede paarden? Het gaat om een trekpaard

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:38

Hier net de deken van mijn geschoren paard afgehaald die kan heerlijk zonder staan met dit weer.
Is in december voor het laatst geschoren dus zit inmiddels wel alweer wat haar op.

Zijn hier mensen die de deken bij hun geschoren paard de komende tijd helemaal aflaten ook snachts?
Ik twijfel of ik hem vannacht weer opdoe, ik denk het wel.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:45

Mijn paard heeft het best warm, zelfs zonder deken:
Afbeelding
Uiteraard ging ze vol in de zon liggen bakken {:}

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:29

Ier vanmorgen onder 100 gezet allebei, net even gevoeld, maar waren nog niet te warm, staat ook een aardig windje hier,

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:45

PanamaD schreef:

Hier vandaag van 400 naar 250.

Ik vind het best apart om meteen die dekens af te trekken.

Tuurlijk is het nu in het zonnetje lekker. Moet je wel in de luwte staan want er staat een koude wind.

Maar zeker zodra de zon weg is daalt de temp weer. Om dan maar meteen die dekens nu af te laten vind ik erg extreem.