wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:10

Sjuimpje schreef:
Snoevie schreef:
400 grams vind ik juist weer erg veel!
300 grams is zat imo

Voor een geschoren paard?
Ik vind een 400 grams nog weinig voor de periode die we nu ingaan, bedenk wel dat je de haren tot 3 mm afsnijd! Zo'n natuurlijk berenvelletje laat zich echt niet door een enkel dekentje vervangen

Ik heb net diegene die het kouwelijkste is een 380 grams Dominick opgegooit met daarover een 200 grams Horseware Rhino.
Diegene die nog geschoren gaat worden staat onder een waterdichte Dominick van 380, diegene die geschoren is staat nu onder een Anky staldeken van 300 en een dikke gevoerde Bucas.

ik zeg alleen wat ik vind.
en wat ik heb ondervonden met meerdere paarden.

ik vind dat jij je paarden erg dik inpakt,maar jij kent je paarden wel het beste

ik zou nu alleen nooit 500 grams al opgooien,maar dat verschilt per paard en per baasje.
staan jouw paarden buiten de hele dag,sjuimpje?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:10

Het is toch geen juli augustus? Het is oktober met al vorst aan de grond. Dus de temperatuur daalt behoorlijk, overigens was het hier in het noorden vandaag 9 graden dus ook niet warm te noemen. Scheren is mijn keus niet.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:20

het was hier vandaag ook 9 graden en morgen word het nog geen 8 graden met een ooste wind dus best fris.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:22

ja dat moet ik toegeven,het word steeds minder qua temperatuur

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:22

En ik zeg wat ik vind en wat logisch is, ik denk dat de meeste mensen zich wel kunnen voorstellen dat een goede wintervacht altijd beter isoleert dan 1 dekentje.

Mijn paarden staan de hele dag buiten.
Toen de paarden vanmorgen naar buiten gingen was het hier net aan 5 graden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:23

wat jij logisch vind bedoel je?

en ik snap wel dat je ze dikker inpakt als ze de hele dag buiten staan
(ik zat even te spieken in je profiel,wat een te gekke stal heb jij zeg!)
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 28-10-08 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:25

De mijne staat nu met iets van 250 á 300 gram. Hij is niet geschoren maar wel ziek (geweest) dus vandaar. Ik zit te twijfelen of ik hem nu al zijn 550 opdoe voor vanacht maar ik vind dat eigenlijk nog wat te vroeg. Denk dat ik dat doe als het nog wat kouder wordt. Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:28

550 is gelijk wel heel veel in een keer erbij.
heb je niet nog iets ertussenin?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:29

heeft iemand een idee welke deken ik nou moet op gooien? De 200grams op laten die die nu heeft of toch maar de 340grams opgooien? Hij is niet geschoren en hij staat binnen met een buitenraam? Ga zo namelijk na mijn paard en aangezien het vannacht/morgen stuk kouder wordt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:29

Nee, heb het vorig jaar ook zo gedaan qua overgang, ging prima, maar daarom denk ik dus dat ik wacht tot het nog even wat kouder wordt.

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:30

ja ik heb hetzelfde.. heb nu een deken van 350 grams en zit dus super erg te twijfelen wanneer ik de 220 grams onderdeken eronder ga leggen. Opzich zou het nu al prima kunnen maar dan heb ik niks warmers meer voor als het nog kouder wordt. dus denk dat ik ook nog maar even wacht. dilemma dilemma Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Loveable op 28-10-08 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:31

wet iemand wat ik moet doen:
mijn 3 jarige staat nu al 3 maanden dag en nacht op de wei. zijn wintervacht zit er dus al goed op (nog neit volledig) ik ga hem volgende maand binnen zetten omdat het dan te koud word aan de grond. dan staat hij dus dag en nacht binnen. is het dan nodig hem een deken op te gooien omdat hij niet kan bewegen om zich warm te houden, of is zijn wintervacht genoeg? en als ik hem dan buitengooi moet hij dan wel een deken op (of dikkere of dunnere deken als hij een deken op moet binnen) ??

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:31

Wat logisch ìs Snoevie, ga zelf maar eens in een bontjas lopen en trek vervolgens een gewoon jackie aan. Imo onderschat jij het isolerend vermogen van een natuurlijke vacht.

Flew, als hij bovenop zijn kont niet lekker warm aanvoelt onder de deken zou ik de dikkere opgooien, mocht hij daar straks met strenge vorst ook nog niet genoeg aan hebben kan je de deken die hij nu op heeft er toch gewoon onder doen? Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:32

Ik heb nu een nieuwe dikke 200 gr met een 0 gr regendeken eroverheen...prima voor deze temperaturen
Als het over een tijdje overdag vriest kan ik er nog een van 200 opgooien maar dat zal in januari ofzoiets pas zijn.. ( heb een ongeschoren paard)

_Cynthia_

Die 200 gr is volgensmij wel voldoende maar de 340 kan ook jij weet wat het beste is voor jouw paard.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:32

Loveable schreef:
ja ik heb hetzelfde.. heb nu een deken van 350 grams en zit dus super erg te twijfelen wanneer ik de 220 grams onderdeken eronder ga leggen. Opzich zou het nu al prima kunnen maar dan heb ik niks warmers meer voor als het nog kouder wordt. dus denk dat ik ook nog maar even wacht. dilemma dilemma Tong uitsteken

Lastig is dat hé. Nagelbijten / Gniffelen Ik denk dat het hier vanacht nog niet gaat vriezen, het is hier vaak een aantal graden hoger dan dat KNMI voorspeld heeft. Ik voel straks wel even hoe hij onder de deken is en dan zie ik wel. Het gaat me niet zozeer om de vacht want we zijn pas net begonnen aan een hele lange periode van revalideren, maar hij mag het absoluut niet koud krijgen want reserves heeft hij niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:33

nee zo bedoel ik het niet sjuimpje,maar ik vind dat mensen hun paard zo onwijs dik inpakken als die nog niet geschoren zijn
het maakt wel uit of ze de hele dag buiten zijn of niet

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:34

@ jammerr: Mm de overstap van dag en nacht buiten en dag en nacht binnen is wel erg groot! Kan hij niet overdag toch nog naar buiten? Is het een binnenstal waar je hem nu gaat zetten? Dan zou ik er geen deken opleggen hoor als hij al een dikke vacht heeft. Binnen is de temperatuur toch altijd een paar graden warmer dan buiten, en zoveel warmte krijgen ze over het algemeen niet van de beweging als ze dag en nacht buiten staan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:35

waar voelen jullie op je paard/pony of de deken warm genoeg is?

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:37

regendeken en winterdeken'

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:40

gewoon met de hand onder de deken, maar als de oren koud zijn dan hebben ze het toch ook koud?

Ik heb nu 's nachts 300 grams aangezien het nu -3 wordt vanacht en overdag 200 grams.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:42

ben ff aan het denken... ik heb nu een 220 opliggen en een gevoerde regenden maar ja het wordt natuurlijk kouder... wanneer ik er het beste een 360 op kan gooien..?? HIj is niet geschoren maar wel kortig in zijn vacht... merk wel dat zijnj vachtje iesie is gegroeid. Maar kan het zelf moeilijk bijhouden aangezien ik met een gebroken been zit moet ik alles op de gok doen :s

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:42

net het weer bericht gezien word echt fris vannacht blij ik me paard een 100 gram meer heb gegeven.morgen ook best fris en hij gaat morgen ochtend gewoon weer lekker naar buiten.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:43

ik heb idd ook 100 gram meer vanacht, 300 grams i.p.v. 200 grams

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:43

Die van mij staat nu net 1 dag onder 150 grams deken. Daarvoor stond ze onder een 0 grams regendeken. De 150 grams heb ik er toch wel opgelegd, aangezien ze zeggen dat het gaat vriezen vannacht.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:44

Mijn (geschoren) haf staat onder een 300 grams deken+ los halsstuk met fleece gevoerd Lachen . Als het echt heel koud wordt krijgt ze er nog een fleece deken onder.