[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:35

Wat een lastige periode is dit toch.. -O- Mijn merrie staat vanaf begin van de zomer voor het eerst 24/7 op de wei zonder schuilstal. Ik had bedacht om vanaf donderdag avond haar regen deken op te doen omdat t in de nachten dan rond/onder 10 graden zou worden en overdag 15.
Maar ik haalde haar net van de wei voor de smid en ze stond te rillen als een rietje. Dus heb haar op stal laten opdrogen en dan toch maar al de regendeken op gedaan. Hoop dat ze het morgen overdag dan niet te warm krijgt :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:00

HarmanyL schreef:
Wat een lastige periode is dit toch.. -O- Mijn merrie staat vanaf begin van de zomer voor het eerst 24/7 op de wei zonder schuilstal. Ik had bedacht om vanaf donderdag avond haar regen deken op te doen omdat t in de nachten dan rond/onder 10 graden zou worden en overdag 15.
Maar ik haalde haar net van de wei voor de smid en ze stond te rillen als een rietje. Dus heb haar op stal laten opdrogen en dan toch maar al de regendeken op gedaan. Hoop dat ze het morgen overdag dan niet te warm krijgt :(

trillen als een rietje met 20 graden en zon?

Of is het bij jou zulk ander weer?

Ik zou dan een regen/vliegendeken aanschaffen het wordt morgen hier in elk geval droog en 20 graden. Dan is een regendeken echt enorm warm.

Tancreda4

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:27

In het zuiden regent het best lang. Als het hier zo lang regent in deze periode, doe ik een 0 grams regendeken op. Bij buien met zon tussendoor zou je eventueel een vliegendeken met waterdichte rug kunnen doen. Vorige week heb ik die ook op gehad (met 100 grams rugwarmer, summerseries van Rambo) op gedaan in de nacht toen er flinke buien vielen. Overdag wel gewoon bloot.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:30

Denk dat het weer erg verschilt per regio op het moment, hier in Noord-Holland is het inderdaad best warm en droog.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:30

Spenk schreef:
HarmanyL schreef:

trillen als een rietje met 20 graden en zon?

Of is het bij jou zulk ander weer?

Ik zou dan een regen/vliegendeken aanschaffen het wordt morgen hier in elk geval droog en 20 graden. Dan is een regendeken echt enorm warm.

Ca 15 graden en inderdaad al de hele dag regen..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:43

Ik wil voor mijn drie jarige graag een regendeken aanschaffen “ just in case”, hij woont 24/7 buiten met op zich genoeg schuilplek maar als het net zo langdurig regent als vorig jaar… dan vindt hij het op een gegeven moment welletjes ( warmbloed pony).
Hij zal nog uitzwaren dus ik wil voor dit jaar nog een niet al te dure deken.
0 grams, bijvoorbeeld eentje van epplejeck of qhp of zoiets.
Ervaringen?
T zal maar voor een winter passen gok ik.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:32

Ik heb in het eerste jaar van mijn 3 jarige qhp dekens gehad, tevreden over prijs kwaliteit.

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:46

Ik heb ook afgelopen winter QHP dekens gebruikt, pasvorm gewoon netjes en waterdicht. Ben er tevreden mee

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:04

RianneH schreef:
Welk ras is het?

Je paard gaat van comfortable stalling naar 24/7 buiten zonder schuilstal? Ik denk niet dat dit in één jaar al een deken loos jaar kan worden, geef het wat tijd om te wennen aan andere levensomstandigheden

Nee haha dat gaat ze niet. Mijn omschrijving was misschien niet geheel duidelijk. Ben ook niet zo actief op bokt dat ik de vorige pagina’s gelezen heb.

Ze staat ‘s nachts op de boks. Overdag op het land met bomen beschutting. Ze is een haflinger x Appaloosa maar ben van mening, dat zegt niets haar kennende haha.

Denk dat ze idd met guur weer en lange regenval een dek op krijgt!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:43

Bij gebrek aan een waterdichte zomerdeken.. Wat denken jullie? Robuuste pony, super fit, wel al wat ouder. Heeft momenteel weinig reserves en heeft toegang tot een schuilstal maar als deze 'vol' is staat hij gerust de hele dag buiten in de regen en dat gebeurt nogal vaak. Zou een regendekentje voor hem de komende dagen te warm zijn? Veel regen op zijn rug maakt hem stijf en chagrijnig, maar oververhit raken is natuurlijk ook niet handig. Ik zie overdag temperaturen van 12-16 graden staan maar het is grotendeels tot niet boven de 14. Maar wel het hele weekend flinke regen voorspelt. Zó lastig!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:02

Ik zou regendeken op doen.. Maar mijn paard staat niet snel warm...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:49

Celebi schreef:
Bij gebrek aan een waterdichte zomerdeken.. Wat denken jullie? Robuuste pony, super fit, wel al wat ouder. Heeft momenteel weinig reserves en heeft toegang tot een schuilstal maar als deze 'vol' is staat hij gerust de hele dag buiten in de regen en dat gebeurt nogal vaak. Zou een regendekentje voor hem de komende dagen te warm zijn? Veel regen op zijn rug maakt hem stijf en chagrijnig, maar oververhit raken is natuurlijk ook niet handig. Ik zie overdag temperaturen van 12-16 graden staan maar het is grotendeels tot niet boven de 14. Maar wel het hele weekend flinke regen voorspelt. Zó lastig!

Daar kom je helaas maar op 1 manier achter en dat is niet vanachter een pc scherm ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:11

Pally schreef:
Ik heb Rambo dekens met V sluiting en een Amigo met Disk. Beide passen. Iemand hier zei dat als de V sluiting past, de disk niet past. Maar dat is dus niet altijd zo.

Verder heb ik de Rambo Summer, maar die kan absoluut geen dikke bui aan, dan lekt hij wel door.

Mijn paard heeft soms hele dag in de regen onder de summer series gestaan en was helemaal droog.

Twijfel voor m'n nieuwe paard om die ook te kopen, maar ze hebben nu ook de Autumn series.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:12

Hier bij flinke regen nat onder de summer en ook de zijkanten van het lijf echt nat waar het gaas zit.
Ik gebruik ‘m alleen bij kleine buitjes en miezer.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:25

Ik dacht slim te zijn en de regen liner voor mijn Rambo Protector in dezelfde maat als de deken te kopen (is een maat kleiner dan haar normale maat) maar helaas is die echt te krap := Dus mocht iemand hetzelfde idee hebben, doe het niet :P
De protector heeft veel rek erin en die is dus echt nodig in de kleine maat, maar dat werkt dus niet zo voor de liner..

Vanavond maar de gewone wug op, dan blijft ze sowieso droog.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:39

Na veel wikken en wegen toch de regendeken op gedaan. Nu hopen op regen? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:09

Celebi schreef:
Na veel wikken en wegen toch de regendeken op gedaan. Nu hopen op regen? :')

Er komt toch niet zoveel regen :)

Hier staat als je de per uur bekijkt eigenlijk overdag hele dag droog klein zonnetje en snachts buien max 16 graden.

Dan zou mijne flink zweten onder een regendek in elk geval.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:53

Hier vandaag ook de regendeken op. Harde wind en buien. Trof hem vanmorgen op stal opgetrokken en met nog een hooiberg 3/4 vol aan dus misschien toch beetje last van de weersovergang? Geen idee maar toch gekozen voor de regenjas aan.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:25

Ik had vanacht ook de regendeken op.. Ze is nog niet door de vacht heen en heeft wat lopen sukkelen met haar gezondheid de laatste tijd.

Maar nu overdag is hij wel weer af, het gaat ook niet zo hard waaien als dat ze gisteren op de app aangaven

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:09

Wat adviseren/gebruiken jullie als halsstuk bij de bucas big neck??

Bij mijn tinker ligt de big neck dus goed.
Nu wil ik voor de extreme regendagen graag een halsstuk kopen.
Aangezien ze luchtweg problemen heeft en dan op de hals niet extreem nat word of Lang blijft als we dagen achter elkaar regen hebben

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:49

Ik heb die van mij geschoren.

Ik heb een bucas power turnout light.
Maar ik twijfel of dat voor de nachten en met regen niet te warm is. Lijkt me wel

Pony staat 24/7 buiten. Overdag kan ik het afhalen.

Ik overweeg er een bucas irish light bij aan te schaffen. Dat is volgens bucas 50 gram qua warmte. Maar heeft geen voering en de turnout is natuurlijk stay dry.

Ze draagt nu een bucas vliegendeken met waterdichte rug.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:24

Hallo, ik heb een vraag.
Mijn oudere pony staat buiten 24/7, ongeschoren, met in de winter onbepekt hooi en een schuilstal. Ik rij hem nog 4 x per week en ik wil op de echt gure dagen hem wel een deken opleggen. Vorig jaar met dagen regen stond hij lichtelijk te rillen.

Ik heb de bucas smartex met stay dry.
Als hij de bucas op heeft liggen begint hij alleen in de winter te staken onder het zadel.
Deze heb ik vorig jaar voor het eerst niet opgehad en toen ging het beter.

Ik merkte wel dat hij vorig jaar winter stijf de wei uit kwam.

Nu werkt dat fleece natuurlijk statisch (iets wat hij niet fijn vind)
Zou een gladde voering beter gaan qua ongemak van de deken?

Ik twijfel namelijk heel erg wat te doen...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:14

Zou het kunnen liggen aan de pasvorm? Bij mijn paard zat de bucas niet goed bij de schoft en boeg, daardoor ging hij ook vast zitten in zn lijf.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 19:03

Dat zou kunnen ja! Ik heb eigenlijk altijd die pasvorm gehad. Welke deken heb jij nu voor je paard?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:46

Rambo en premier equine :)