[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:31

Nies_ schreef:
Mijn advies is eigenlijk altijd scheren, tenzij je geen fatsoenlijke dekens wil kopen. Wat onder de noemer fatsoenlijk valt verschilt per paard.

En waarom moet je altijd scheren dan?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:50

safina schreef:
Nies_ schreef:
Mijn advies is eigenlijk altijd scheren, tenzij je geen fatsoenlijke dekens wil kopen. Wat onder de noemer fatsoenlijk valt verschilt per paard.

En waarom moet je altijd scheren dan?

Ik ga ervan uit dat ze bedoelt als je paard de warmte niet meer kwijt kan ongeacht de leeftijd.

Em_

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:03

Bedankt voor jullie reacties over de prijs! We zijn er uiteindelijk een beetje tussen in gaan zitten qua bedrag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:20

Oh, dan snap ik het. Ben het er deels mee eens. Andere optie kan zijn om, als hij tijdens hetwerk te warm wordt, je trainingsintensiteit aan te passen.

Aan scheren kleven ook nadelen. De capillaire werking van de vacht is een prachtig systeem om de lichaamstemperatuur te regelen. De vacht kan zich daarmee heel mooi aanpassen aan wisselende omstandigheden. Dat boots je met een deken nooit zo goed na. Het lastige is alleen dat dit niet geldt voor omstandigheden die relatief extreem zijn voor een paard, zoals zomerweer in oktober. :)

Dus zou ikzelf nu een pony hebben staan waarmee ik weinig doe en die het warm heeft met het mooie weer nu, zou ik niet zomaar scheren. Volgende week wordt het alweer koeler en dan kan hij hetde rest van de winter zelf regelen met de capillaire werking van de vacht.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:54

Wat vinden jullie van de Sectolin SE-600 : scheert hij makkelijk en veel/weinig lawaai en hoe zit hij in de hand ?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:12

Ik vind hem fijn :) . Scheert makkelijk en komt goed door de vacht heen.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:17

Niemand die antwoord weet op mijn vraag? :(

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:26

xDeena, denk dat hoofd scheren niet het verschil maakt. Zelf scheer ik tot de bakstuklijn.
Maar ik heb er wel een halsdeken op omdat het haar op de hals dan korter blijft.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:02

Vorig jaar groeide haarhals niet harder dan de rest en had geen hals dus ik denk dat het dan wel zonder kan! Dankjewel :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:33

xDeena_ schreef:
Ik heb ook een vraagje, niet het hele topic gelezen maar kon het zo 123 niet vinden. Ik heb een haflinger die ik volgende week laat scheren, vorig jaar is zij ook geschoren en toen heb ik haar hoofd niet gedaan, niet met een specifieke reden, maar ik heb wel eens gehoord dat het slecht is om het hoofd te scheren. Klopt dit?

Vorig jaar stond zij zonder halsdeken, en dat ging prima, maar zou dit met geschoren hoofd ook nog kunnen? Ze heeft iverigens 24/7 hooi en staat snachts binnen en overdag redelijk beschut buiten (geen wind)

Mijn paard staat al jaren onder een deken zonder hals. Scheer haar 1 tot 2x per jaar helemaal, alleen de binnenkant van de oren niet. Nooit problemen mee gehad.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:04

Als ze veel buiten staan, lijkt mij het hoofd scheren niet zo prettig omdat daar weinig "vet" op zit zoals wel op de hals zit. Maar dit is puur een gevoel dat ik heb..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:26

Die van mij loopt dag en nacht buiten. Maar heb alleen de kaak geschoren, tot bakstuklijn. Ze zullen met het hoofd ook niet pal in het slechte weer gaan staan, dus eigenlijk ben ik daar niet zo bang voor.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:34

Met zo'n voorpluk maakt dat ook niet zo veel uit.

Afbeelding

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:55

Op de kaak zit ook een laagje vet :) en zo'n voorpluk helpt ook zeker!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:18

Gisteren weer een merrie geschoren vlak voor cc, wat een braaf dier! Die kwam er ook knap onder vandaan. :j

Had die van mij onder 200gr maar gisteren en vrijdag heeft hij onder 100gr gestaan, hij had het wel erg warm.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:36

Je kan dus ook de hals scheren en geen hals deken op doen? Ook als je pony 24/7 buiten staat?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:41

Ik meld me, met een vraag. :D
Dit najaar wil ik echt graag dat mijn pony geschoren word, met name omdat dat veel fijner is met opzadelen/rijden maar ook omdat ze bij haar vorige eigenaar altijd geschoren is.
En ik vind het een beter gezicht dan die rommelige wintervacht.. :+

We hebben al iemand die het voor ons wilt doen, zij scheert haar pony's ieder najaar en heb om advies gevraagd, zij zegt dat ponylief best geschoren kan worden en 24/7 buiten kan staan, mits ik een dikkere deken koop (denk aan minimaal 400 grams) en natuurlijk hebben we een schuilstal, dat spreekt voor zich.

Nu is het zo dat mam het allemaal geen probleem vind alleen denkt dat pony echt op stal moet staan als ie geschoren is, hoe dik de deken ook is.

Kan iemand mij het goede antwoord geven, is het wel slim om te scheren en 24/7 buiten te laten lopen? Is het mogelijk als ik maar een deken heb die goed genoeg is?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:00

Nee hoor, je pony kan wel 24/7 buiten als hij geschoren is. Ik zou er wel voor kiezen om dan dekens te kopen in verschillende diktes zodat je kunt stapelen als het ware. Meteen naar 400gr is een beetje overdreven. Ook raad ik aan om een deken met afneembare hals te nemen, ik vind dat eigenlijk wel essentieel.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:01

Hoi,
Ik zit zelf heel erg te twijfelen of ik elza laat scheren.
Elza is een kruising arabier, maar als ik heb gereden duurt het langer dan uur/ander half uur voordat ze droog is. Heel vervelend.
Ik zal ff een foto zoeken van dr vacht.
Afbeelding
Wat vinden jullie?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:02

Waarom zou je niet scheren? Ik vind anderhalf uur om te drogen al behoorlijk lang.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:52

Heb ook een vraagje, mijn paard zweet ook hard, droogt moeilijk, maar ze is wel een hevig dingetje :-) worden ze effectief frisser? Ik zou ze dan enkel in jachtpatroon scheren omdat ze ook elke dag buiten komt...

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:25

Ze worden er meestal wel wat frisser van, omdat ze niet al die moeite hoeven te doen om zich kapot te zweten. Die energie kan nu in z'n vooruit gestopt worden en dus zullen ze effectieve wat frisser zijn ja, maar ik heb het idee dat ze het wel als zeer prettig ervaren. :)
Krijgt ze wel een deken op? Een jachtmodel is meestal net genoeg om zich niet kapot te zweten, maar ook niet hard te moeten werken om op te warmen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:42

Ja ze krijgt zowiezo een deken op :-) maar ze krijgt na t rijden een wollen deken en na een uur is ze nog niet droog... heb ook een inrijdeken

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:48

Dan zou ik haar wel scheren :) een uur bezig zijn met uitstappen en opdrogen is voor zowel jezelf als voor je paard geen leuke bezigheid.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:51

Ze is in de winrer wel.altijd iets schichtiger... daarom ook het jachtpatroon, dat is niet zo extreem of zie ik dat verkeerd?