Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:19

[/quote]

Dat zijn dan jouw paarden en als ze zonder deken staan is dat uiteraard heel erg fijn! Mijn paard staat al 2 weken met een 150 grams ('s nachts) en de overgang van 150 grams naar niets om 9 uur 's ochtends is me veel te groot, daar worden ze pas ziek van. Ze had het tevens heerlijk onder dr zomerdekentje vandaag, absoluut niet te warm. :)[/quote]
ik ben het helemaal met linda_bien eens je kan ze niet zomaar weer zonder deken laten staan ik heb de mijne ook al onder een 200 grams gehad en nu staat die ook gewoon onder een deken en mijn paard is niet zielig[/quote]

Ik heb ook niet gezegd dat mijn paarden überhaupt al een deken op hebben gehad!
Ik vind het echt zielig om ze al zo vroeg in het jaar een deken op te leggen, zeker als het nog helemaal niet koud is geweest! Arme paarden weten niet eens wat ze gebeurt als het straks weer zo;n strenge winter wordt als ze nu al een deken op hebben...

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:21

Jahoor, dekentjes zijn al op! Als het overdag wel een keer warm is, gaan ze 's morgens gwn af en einde van de dag weer op voor de nacht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:33

veersche schreef:
Ik vind het echt zielig om ze al zo vroeg in het jaar een deken op te leggen, zeker als het nog helemaal niet koud is geweest! Arme paarden weten niet eens wat ze gebeurt als het straks weer zo;n strenge winter wordt als ze nu al een deken op hebben...

Waar slaat dat nu op? Zolang je dekenbeleid goed is, zullen zij echt niet "schrikken" van een strenge winter. Misschien heb je niet zo'n goed beeld wat een goed dekenbeleid inhoud.
Of je nu begint of later, maakt dat geen zak uit. Zolang je maar zorgt dat het paard het niet te warm krijgt en als de temp verder daalt, je ook voldoende gram kan opleggen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 04-10-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:34

Ik heb gisteren een ongevoerde regendeken opgedaan.
Kunnen ze lekker mee het land op en houd ik de haargroei ietwat tegen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:03

de mijne staat al redelijk in het haar, maar nog niet in volle wintervacht, kan ik het haar op die lengte houden als ik ze nu onder dekens zet?
ik heb trouwens weel een smartex all in one besteld (400 grams) die gaat goed van -5 tot 15 graden geloof ik, die lag er vorig jaar op toen ze geschoren was.
stel dat ik ze nu onder dekens zet en niet scheer, die smartex zal dan te warm worden zeker?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:05

Duhelo schreef:
de mijne staat al redelijk in het haar, maar nog niet in volle wintervacht, kan ik het haar op die lengte houden als ik ze nu onder dekens zet?
ik heb trouwens weel een smartex all in one besteld (400 grams) die gaat goed van -5 tot 15 graden geloof ik, die lag er vorig jaar op toen ze geschoren was.
stel dat ik ze nu onder dekens zet en niet scheer, die smartex zal dan te warm worden zeker?

Hoeft niet, die van mij stond deze winter ongeschoren met een 500 gr. op.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:47

Peuk schreef:
Ja ik las het dus ergens, maar vond het nogal onlogisch klinken. Heb nog nooit een geschoren paard gehad dus ik heb er zelf ook geen ervaring mee. Ben nu opzoek naar een paard maar dan zou ik hem toch wel laten scheren. Nu niet meer natuurlijk, maar volgend jaar.

Als je je paard scheert, krijgt ie het vlugger koud als de deken afgaat.
En om zich zelf warm te houden wordt ie dus actiever, dus frisser

mijn pony heeft de deken ook weer af overdag.
Heb ze rond 11 uur afgehaald en ze had het toen al best warm.
Vanavond gaat ie er weer op, ze staat nog steeds dag en nacht buiten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:48

Als hij het koud krijgt is het niet logisch dat hij actiever wordt hoor. Veranderingen als verhoogd metabolisme, proberen om het haar rechtop te zetten (pilo-erection), trillen etc. zijn logischer.

Als jij het koud hebt ga je toch ook eerder bibberen dan dat je opeens helemaal hysterisch gaat doen?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:59

zo heb ik t altijd geleerd, hoewel ik het niet bij mijn pony merkte vorig jaar.
Maar kan me best voorstellen, dat als de rest niet werkt dat ze dan actiever worden.
En als ik t koud heb, ga ik ook meer bewegen.
maar hysterisch? :n

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:06

Nee maar de verhalen die ik hoor zijn van paarden die compleet uit hun panty gaan als ze geschoren zijn. (Vandaar de "hysterie"). Dat ze wat loperiger worden kan ik me nog enigzins in vinden, maar ik ken mensen die niet willen scheren omdat ze anders hun leven niet meer zeker zijn (zeggen ze). En daar kan ik me dan weer totaal niet in vinden!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:31

Merkte dat die van mij vorig jaar na het scheren zich gewoon lekkerder voelde. En hij was misschien wel iets voorwaartser als anders, maar niet overdreven ofzo.

Nou stond die van mij door z'n dikke vacht echt te zweten op stal (ondanks vroeg beginnen met dekens) dus daarom heb ik hem toen laten scheren.

Hoop dat het dit jaar niet hoeft, maar dat zien we vanzelf wel :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:57

Peuk schreef:
Worden jullie paarden frisser als je ze (helemaal) scheert?

Nauwelijks, heb inderdaad ook weleens van die verhalen gehoord over geschoren paarden. Nou, ik me dus op heel wat voorbereid toen ik voor t eerst met m'n geschoren beest ging rijden, want ze kan weleens van die buien hebben, nou.. stelde niet veel voor hoor.

Mijn pony is echt ideaal met scheren, staat keurig stil en werkt goed mee, van sommige stukken staat ze gewoon te genieten. :+

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:18

Nies_ schreef:
Peuk schreef:
Worden jullie paarden frisser als je ze (helemaal) scheert?

Nauwelijks, heb inderdaad ook weleens van die verhalen gehoord over geschoren paarden. Nou, ik me dus op heel wat voorbereid toen ik voor t eerst met m'n geschoren beest ging rijden, want ze kan weleens van die buien hebben, nou.. stelde niet veel voor hoor.

Mijn pony is echt ideaal met scheren, staat keurig stil en werkt goed mee, van sommige stukken staat ze gewoon te genieten. :+

:')

Wij zijn nog steeds erg met dekens aan t wissellen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:20

Hier ook, vandaag en gister heeft ze overdag zonder deken gestaan, snachts 0 grams op. En met dit weer blijven ze snachts ook gewoon buiten :j (ze is trouwens helemaal geschoren)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:21

Mijn haflinger word alleen aktiever, wat juist de bedoeling is. Het is niet dat ze idioot gaat doen oid...

Ze loopt gewoon weer lekker door, wat helemaal het idee is achter het scheren :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:34

de mijne laat zich ook helemaal rustig scheren
enkel vorig jaar per ongeluk haar sok afgeschoren, was bezig aan haar hak, trekt ze plots haar been omhoog, bye bye sok :D
maargoed, het was beter voor haar benen ivm CPL, dus scheer ze dit jaar allevier kaal.

ze was trouwens wel actiever geschoren, maar dat is de overgang van 400 grams deken op, en dan als het vriest bv deken eraf en met enkel een fleecje of in haar nakie gaan rijden.
moest dan ook ingepakt in twee fleecedekens naar de manege (30 minuten stappen, en twee dekens, een voor vlak na het rijden, en als ik terug naar huis ga gaat de droge deken onder en de natte deken erbovenop.

ik scheer ze dit jaar toch denk ik, het is effe koud geweest dus vacht is al wat gegroeid, maar nu is het te warm voor een deken, en snachts frisser of regent het, maar ik kan niet dagelijks de dekens gaan wisselen.
dus ik kijk het maandje aan hoe het gaat met de dekens, maar denk half november dat het machientje er toch over gaat

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:40

wendyke schreef:
Linda_Bien schreef:
Dat zijn dan jouw paarden en als ze zonder deken staan is dat uiteraard heel erg fijn! Mijn paard staat al 2 weken met een 150 grams ('s nachts) en de overgang van 150 grams naar niets om 9 uur 's ochtends is me veel te groot, daar worden ze pas ziek van. Ze had het tevens heerlijk onder dr zomerdekentje vandaag, absoluut niet te warm. :)

ik ben het helemaal met linda_bien eens je kan ze niet zomaar weer zonder deken laten staan ik heb de mijne ook al onder een 200 grams gehad en nu staat die ook gewoon onder een deken en mijn paard is niet zielig

Dat kan prima hoor.. :? Die van mij stonden met 6 graden ('s nachts) ook wel met 200 gr deken op. Maar met 22 graden lekker zonder dek in de wei. Weet je hoe fijn dat is voor die beesten!!

HAUSOFJARA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:50

Mijn paard staat nu gewoon met dr dunne dekentje (zweetdeken) op, en als het regent heeft ze lekker regendeken op. ik ga dr eerdaags scheren, dus dan ga ik aan de dikke denkens beginnen :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:52

veersche schreef:

Dat zijn dan jouw paarden en als ze zonder deken staan is dat uiteraard heel erg fijn! Mijn paard staat al 2 weken met een 150 grams ('s nachts) en de overgang van 150 grams naar niets om 9 uur 's ochtends is me veel te groot, daar worden ze pas ziek van. Ze had het tevens heerlijk onder dr zomerdekentje vandaag, absoluut niet te warm. :)[/quote]
ik ben het helemaal met linda_bien eens je kan ze niet zomaar weer zonder deken laten staan ik heb de mijne ook al onder een 200 grams gehad en nu staat die ook gewoon onder een deken en mijn paard is niet zielig[/quote]

Ik vind het echt zielig om ze al zo vroeg in het jaar een deken op te leggen, zeker als het nog helemaal niet koud is geweest! Arme paarden weten niet eens wat ze gebeurt als het straks weer zo;n strenge winter wordt als ze nu al een deken op hebben...[/quote]

wat een onzin zeg, de mijne staat hele jaar door onder een deken en in de winter zelfs 2.
en de is hartstikke happy.
in de zomer een hele dunne deken om vachtverkleuring tegen te gaan (ja ik heb gewoon geen zin in een vale pony).
ze staat nu onder een dikkere deken en in de echte winter onder 2 dikke dekens.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:24

mimeslosydy schreef:
in de zomer een hele dunne deken om vachtverkleuring tegen te gaan (ja ik heb gewoon geen zin in een vale pony)

Dat vind ik eerlijk gezegd echt niet fair.. :o

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:28

Tjuppie schreef:
wendyke schreef:
ik ben het helemaal met linda_bien eens je kan ze niet zomaar weer zonder deken laten staan ik heb de mijne ook al onder een 200 grams gehad en nu staat die ook gewoon onder een deken en mijn paard is niet zielig

Dat kan prima hoor.. :? Die van mij stonden met 6 graden ('s nachts) ook wel met 200 gr deken op. Maar met 22 graden lekker zonder dek in de wei. Weet je hoe fijn dat is voor die beesten!!

Ga jij mij nu vertellen dat het waar jij woont om 9 uur 's ochtends al 22 graden is? Wauw, daar wil ik ook wel wonen. :D
Ik doelde dan ook op het feit dat ik niet de mogelijkheid heb om om het uur mijn paard te controleren of dekens te wisselen, ze gaat 's ochtends om 9 uur op de wei en dan is het ECHT nog niet 22 graden en dan komt de temperatuur zelfs nog niet boven de 15. Ik ben van mening dat als ze dan 's nachts lekker onder dr 200 grams heeft gestaan het een veel te grote overgang is naar bloot (en zelfs eigenlijk nog met zomerdeken) Vandaar de zomerdeken. En ja, ook vandaag stond ze er toen ze op stal kwam weer prima bij en heeft ze toch heerlijk de hele dag in de zon gestaan. :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:33

Ik schrijf nergens dat ik om 9 uur 's ochtends het dek af doe.
Maar in dat geval begrijp ik je beter (ik heb nergens gelezen dat jij geen mogelijkheid hebt om de deken later af te doen).
Ik doe het ook een paar uur later.

Eerlijk gezegd vind ik het ook idioot om bij 15 graden 's nachts een 200 grams deken op te doen. Hier zijn dat dan gewoon zomerdekentjes. Dan is die overgang ook minder groot ;)

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:35

2 van mijn pony's die eerst een regendeken op hadden met de vele regen heb ik nu weer lekker zonder deken. Ze hadden het vanmorgen onwijs warm dus heb de deken maar lekker af gelaten :)

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:39

ik ben met mijn witte toch ook wel erg blij als de dekens er weer op kunnen... 8-)

ik heb m'n dunne Dominick er nog op liggen, was bang dat ik haar vanavond bezweet aan zou treffen, maar ze was er niet eens idioot warm onder...
dus na een poetsbeurtje er maar weer opgegooid...

Afbeelding

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:40

Momenteel heeft mijn merrie nog geen deken op. Ze begint best al wel een dikke vacht te krijgen. Woensdag ga ik haar scheren en dan begin ik wel met de dekens. Vind het gewoon ook vervelend weer. Gisteren had ik het zelfs warm in een t-shirt en 's ochtends is het dan soms wel best fris.