[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis_Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:06

Ik had hetzelfde probleem met bucas dekens en ben nu overgegaan op amigo en die bevallen voor mijn paard veel beter.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:21

Bij mij staat het aan de zijkanten ook altijd een beetje open hoor als ze met de neus op de grond staat. Als het regent zet ze d'r kont naar de regen en duikt iets meer in elkaar van voren, daarmee blijft ze droog.
Al gaat ze heel soms toch zo in de regen staan en laat dan wel de schouders nat worden. Maar meestal niet

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:15

JackieT schreef:
Ze is 163 ongeveer, als ze normaal staat past ie wel heel goed, maar met grazen dus niet. Maar zit net te denken, dat het wel logisch is dat er dan ruimte komt aan de bovenkant? Heeft iemand misschien een foto hoe hun deken zit tijdens het grazen?

Niet aan het grazen, maar wel hoofd naar beneden.

Afbeelding

Figo88

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:31

Zoals al gezeg is die deken inderdaad echt veel te klein. Ik denk dat de pasvorm van Bucas niet goed is voor jouw paard. Op de mijne ligt alleen Horseware echt perfect. Fantastische pasvorm en het zijn verder ook echt superfijne en stevige dekens. Je zou bijvoorbeeld naar de Amigo Bravo kunnen kijken, daar kun je ook liners aan bevestigen en is qua prijs ook nog prima te doen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:39

Als de totale halsopening te klein is dan trekt ie én de deken naar voren en krijg je zo’n gekke punt bovenin. Ik denk dat de deken veel te klein is. Mijn smalle slanke paard van 1.62 draagt een 190 van al haar winterdekens, kleiner dan dat zou ik absoluut niet gaan voor jouw paard.

Beste investering is hier toch nog altijd de Rambo Duo (maar dan vnl de 100grams buitendeken) geweest. Pasvorm is echt heel fijn, comfort groot, waterdichtheid top, als ik dit destijds had geweten had ik de deken jaren eerder gekocht. Maar er zijn ook genoeg ervaringen als de mijne met Bucas natuurlijk.

De freedom is wel de budget versie van Bucas, misschien dat de Irish beter ligt? Als je in de buurt woont mag je de mijne wel passen :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:46

Figo88 schreef:
Zoals al gezeg is die deken inderdaad echt veel te klein. Ik denk dat de pasvorm van Bucas niet goed is voor jouw paard. Op de mijne ligt alleen Horseware echt perfect. Fantastische pasvorm en het zijn verder ook echt superfijne en stevige dekens. Je zou bijvoorbeeld naar de Amigo Bravo kunnen kijken, daar kun je ook liners aan bevestigen en is qua prijs ook nog prima te doen.

Dat ligt niet perse aan bucas.

Dat ligt aan de freedom lijn.

Mijn pony past perfect “als gegoten” in de smartex en onderdeken. Maar voor de zomer en vliegendeken van bucas hebben we echt borstverbreders nodig.

Terwijl amigo ook past, maar niet zo mooi als de bucas.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:03

De bucas dekens liggen klaar om terug te gaan naar de winkel, de 185 heeft ze nu op, voor even kan dat wel. Ze heeft inderdaad zo een gekke punt bij de schoft. Had ook nog een horsegear deken maar die lag helemaal niet goed. Ga van de week even wat dekens terug brengen en wat nieuwe mee om te passen. Tess word ondertussen al gek van me met al die dekens op en af doen :P .

Zodra ik andere heb gehaald zal ik wat foto's plaatsen, vind het zelf heel lastig om te zien wat nou wel past.

Ander merk en andere maat dus?

Bedankt voor alle hulp zover :D

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:42

Zou voor Rambo gaan met v sluiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:02

Ik snap eigenlijk niet wie je die maat aan geraden heeft. Voor een paard van die lengte is 190/195 heel normaal. 175/185 zijn ponymaten.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:32

Dat kan prima hoor. Mijn (smalle) paard van 1,62 heeft een ondermaat van 180, afhankelijk van merk dus 175/185. Bucas dekens passen er goed op, maar wel de duurdere modellen met de andere pasvorm.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:15

Rainer schreef:
Dat kan prima hoor. Mijn (smalle) paard van 1,62 heeft een ondermaat van 180, afhankelijk van merk dus 175/185. Bucas dekens passen er goed op, maar wel de duurdere modellen met de andere pasvorm.

Breed paard van 1.62 heeft hier ook ondermaat 183/185 van Rambo. Bucas past voor geen meter. Overige dekens 190 ondermaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:12

En hier 2 van 1.64 met dekenmaat 205...
Hangt ook helemaal van de bouw en de ruglengte af.

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:55

Mijn ruin van 1.68 is vrij smal, bucas past hem voor geen meter. Heb nu de amigo dekens in 190, liggen perfect.

Ellis_Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:15

Mijn ene merrie is 1.65 en smal gebouwd en heeft maat 183, maar mijn andere bredere merrie van 1.68 heeft 198. Bij alle twee trekken de bucas dekens wel scheef en de amigo dekens niet.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:25

Dispar_Vulgo schreef:
Master deken zou ik niet aanraden. Heb ik 3 maanden gebruikt en was zeker 1 maat uitgelopen/uitgezakt en de voorsluiting ging het klittenband steeds los, waardoor de stof dubbel ging.

Mijn master deken blijft juist bijzonder goed zitten bij de voorsluiting. Eén van de weinige dekens die niet dubbelvouwt. De V sluiting van Amigo is ook een topper.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 00:07

Weet er hier iemand dekens die dezelfde pasvorm hebben als Bucas? Ik ben heel tevreden over mijn shires dekens maar sommige vallen wat breed/laag op de schouders waardoor het in regent. Ik heb een mio en horseware deken maar die zijn zo breed van voor dat de dekens naar achter zakken en schuren. QHP zakt ook naar achter..

De bucas zit het mooiste maar ik heb echt een hekel aan bucas dekens. Tot nu toe alleen maar lekke dekens gehad en veel geld kwijt dus die komen er niet meer in...

Iemand een idee?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:38

Klopt het dat de Rhino pony plus niet in een lite uitvoering te verkrijgen is?
Afgezien van de leveringsproblemen nu.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:09

Joliieeenn schreef:
Weet er hier iemand dekens die dezelfde pasvorm hebben als Bucas? Ik ben heel tevreden over mijn shires dekens maar sommige vallen wat breed/laag op de schouders waardoor het in regent. Ik heb een mio en horseware deken maar die zijn zo breed van voor dat de dekens naar achter zakken en schuren. QHP zakt ook naar achter..

De bucas zit het mooiste maar ik heb echt een hekel aan bucas dekens. Tot nu toe alleen maar lekke dekens gehad en veel geld kwijt dus die komen er niet meer in...

Iemand een idee?

Mmm mijn paard zit Bucas als gegoten en past ook goed de Amigo.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:16

Mijn paard past bucas voor geen meter en perfect in amigo met rechte sluitingen voor. Andere sluitingen heb ik eerlijk gezegd niet eens geprobeerd. Gisteren de 200 gram liner eronder gedaan:
Afbeelding
Zo blij met deze deken dat ik er inmiddels 2 van heb :=
De liner een maatje kleiner dan de outdoor deken is trouwens inderdaad beter!. Ze was trouwens niet écht zielig,ze moest alleen heel even daar blijven voor de foto -O-

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:06

Heeft er iemand al ervaring met de Bucas Green-line?

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:03

hebben alle bucas dekens de coating aan de binnenzijde?

Ik weet dat dit bij de smartex dekens is, met ballistic nylon buitenkant, maar hoe is dat met andere modellen van bucas?

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:41

@Rosje8 Het is met niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met de coating? Ik heb de power turnout en smartex en geloof dat deze hetzelfde zijn op het gebied van waterdichtheid.

Nu naar een ander compleet uiterste ;) Vanaf welke temperatuur laten jullie de dekens af? Overdag wil ik ze aankomend weekend sowieso bloot, maar doen jullie ze nog op als het 's nachts 7/8 graden en droog is? Ze staan buiten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:47

Ik hem vandaag afgedaan. Heerlijk!
Paard blij. Staat ook 24/7 buiten. Zonder (urenlange) regen of vriezen in de nacht blijft hij zonder deken staan.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:57

Rainer schreef:
@Rosje8 Het is met niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met de coating? Ik heb de power turnout en smartex en geloof dat deze hetzelfde zijn op het gebied van waterdichtheid.

Nu naar een ander compleet uiterste ;) Vanaf welke temperatuur laten jullie de dekens af? Overdag wil ik ze aankomend weekend sowieso bloot, maar doen jullie ze nog op als het 's nachts 7/8 graden en droog is? Ze staan buiten.

De waterdichte laag zit hij smartex dekens aan de binnenzijde. Dus je kunt de buitenkant bv hard afborstelen zonder die laag te beschadigen. De buitenkant heeft wel ook een laagje zodat de deken niet zwaar wordt, maar die laag gaat er snel af door afborstelen of rollen. Insprayen helpt dus wel tegen een zware deken door regen, maar de waterdichte coating zit aan de binnenkant.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:59

Ohja, niet geheel onbelangrijk, ze zijn wel voor de helft geschoren; hals, borst, buik. Vooral daarom twijfel ik nog. Merk ook altijd dat ze het heerlijk vinden om bloot te staan, staan ze direct elkaar te kriebelen.

@Rosje8, die laag zit dan tussen de stay dry en de buitenlaag en kan je niet zien dus? Ik zou denken dat je dat wel in de productomschrijving moet kunnen vinden. Ik neem aan dat dat bij de duurdere modellen hetzelfde zal zijn (die je tot 3 jaar kan verzekeren), misschien dat het bij bijv. de irish anders is, maar weten doe ik niet.