Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Urbiezira schreef:Wat raden jullie aan qua Bucas dekens op een geschoren paard? Een redelijk dun vachtje, maar niet bijzonder snel koud oid. Ik wil het liefst een recuptex als onderdeken gebruiken, en wilde een Power Turnout Light erboven, maar weet niet hoe warm dat dan is.
Iemand ervaring?
veerxsjimm schreef:Mijn geschoren paard staat 24/7 buiten met schuilstal (geen overkapping maar echt rondom dicht. Hierin word hij ook gevoerd) aangezien het aankomende nacht behoorlijk koud word. Welke dekens raden jullie aan?
Hij staat nu onder de Bucas Recuptex staldeken en daarover heen een 400 grams liner. Daarop een regendeken met hals. Heb ook een 150 grams hals besteld.
Sintara schreef:Met de sneeuwstormen enzo, als dat echt gaat gebeuren, zou ik bevallen toch binnen laten doen... Dus opsluiten als je er niet bent en alleen met toezicht buiten.
Met een beetje geluk blijft het in elk geval nog een weekje zitten
RianneH schreef:Hoe ga je het met het veulenen doen dan? Ik weet niet zo goed wat wijsheid is, nu de deken eraf is qua timing ook niet echt ideaal, maar misschien kan je afbouwen? Heb je de mogelijkheid na de koude een 100 grams op te doen?
Hier bevielen de merries altijd wanneer ze binnen kwamen of midden in de nacht, nooit op de weide, maar dat is ook weer geen garantie. Lastig hoor!
RianneH schreef:Maar op dit moment is het ‘gewoon’ tot zo’n 9 graden overdag. Ik zou zelf nu over gaan op de 100 grams, en kijken hoe ze dat doet overdag as maandag/dinsdag/woensdag. Hangt ook een beetje af van hoe ze buiten staan natuurlijk, is er eten, staan ze vol in de wind stil of bewegen ze relatief veel etc. Stil staan op stal kan in verhouding ook weer kouder zijn, ik kwam laatst bij ons de stallen in waar de koude van afgelopen weekend nog ging terwijl het buiten warm was.
JewEmm schreef:Voor een van de eerste keren heb ik ook een deken vraag. Komende week wordt het flink koud. Onze oude shire heeft nooit een deken op. Maar haar vacht is niet meer wat het geweest is. Ze staat dag en nacht buiten (inloopstal, maar slapen altijd buiten). We willen haar komende week een deken op doen. Wat raden jullie aan? We hebben een winterdeken, denk zon 300 gram, maar denk dat die misschien toch voor haar te warm is.