[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:13

Toen had ze idd nog geen deken. Sterker nog ze draagt al 28 jaar geen deken. Sinds het najaar pas alleen met intense regen enzo. En vandaar dat ze nu ook gewoon onder 0 gram staat. Beter te koude dan te warme deken op. Denk van het weekend dan de 100 gram liner eronder.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:45

Urbiezira schreef:
Wat raden jullie aan qua Bucas dekens op een geschoren paard? Een redelijk dun vachtje, maar niet bijzonder snel koud oid. Ik wil het liefst een recuptex als onderdeken gebruiken, en wilde een Power Turnout Light erboven, maar weet niet hoe warm dat dan is.

Iemand ervaring?

Bucas geeft aan dat de recuptex 10 graden of 100 grams aan extra isolatie warmte geeft.

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:39

Mijn geschoren paard staat 24/7 buiten met schuilstal (geen overkapping maar echt rondom dicht. Hierin word hij ook gevoerd) aangezien het aankomende nacht behoorlijk koud word. Welke dekens raden jullie aan?
Hij staat nu onder de Bucas Recuptex staldeken en daarover heen een 400 grams liner. Daarop een regendeken met hals. Heb ook een 150 grams hals besteld.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:49

Als het alleen vriest, niet regent en er onbeperkt ruwvoer beschikbaar is zou ik het zo laten.
Als er geen onbeperkt ruwvoer is zou ik eerder een extra portie voeren dan een dikkere deken.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:50

veerxsjimm schreef:
Mijn geschoren paard staat 24/7 buiten met schuilstal (geen overkapping maar echt rondom dicht. Hierin word hij ook gevoerd) aangezien het aankomende nacht behoorlijk koud word. Welke dekens raden jullie aan?
Hij staat nu onder de Bucas Recuptex staldeken en daarover heen een 400 grams liner. Daarop een regendeken met hals. Heb ook een 150 grams hals besteld.

Mijn geschoren paard staat hele dagen buiten met ook een zelfde schuil stal en ‘s nachts wel in die stal maar is wel buiten. Hij stond onder 350 met 150 hals, nu laatste dagen was het warmer (rond 8/9 graden) dus onder 250 met de hals gestaan omdat hij het wel warm had en denk dat ik vanaf morgenavond naar 450 ga. Maar het is vooral even voelen denk ik. Sinds paar dagen ook een back on track deken eronder en weet nog niet precies hoeveel die doet qua warmte dus misschien is 350 met die onderdeken wel meer dan genoeg en is dat bij jou ook zo dat je niet perse extra op hoeft te doen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:06

Ik heb ook even een vraagje. Mijn paard staat nu nog onder 200 grams, maar moet binnen nu en 4 weken bevallen. Ik had gehoopt dat de temperaturen al wat zouden stijgen, helaas is het tegendeel waar.. Ik heb helaas niet de mogelijkheid elke avond en ochtend deken te wisselen, en degene die haar buiten zet helaas ook niet.. Wat zouden jullie doen? Bevallen met deken op is eigenlijk geen optie..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:20

Met de sneeuwstormen enzo, als dat echt gaat gebeuren, zou ik bevallen toch binnen laten doen... Dus opsluiten als je er niet bent en alleen met toezicht buiten.

Met een beetje geluk blijft het in elk geval nog een weekje zitten :=

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:30

Hoe ga je het met het veulenen doen dan? Ik weet niet zo goed wat wijsheid is, nu de deken eraf is qua timing ook niet echt ideaal, maar misschien kan je afbouwen? Heb je de mogelijkheid na de koude een 100 grams op te doen?

Hier bevielen de merries altijd wanneer ze binnen kwamen of midden in de nacht, nooit op de weide, maar dat is ook weer geen garantie. Lastig hoor!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:31

Sintara schreef:
Met de sneeuwstormen enzo, als dat echt gaat gebeuren, zou ik bevallen toch binnen laten doen... Dus opsluiten als je er niet bent en alleen met toezicht buiten.

Met een beetje geluk blijft het in elk geval nog een weekje zitten :=

Ze staat ´s nachts ook binnen hoor! Haha, had dat er niet heel duidelijk bij gezet. ´s nachts staat ze binnen en kan ze in principe wel bloot staan. Alleen overdag is buiten te koud zonder deken.. Twijfel dus een beetje hoe ik dat op kan lossen zonder teveel wisselen..

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:32

RianneH schreef:
Hoe ga je het met het veulenen doen dan? Ik weet niet zo goed wat wijsheid is, nu de deken eraf is qua timing ook niet echt ideaal, maar misschien kan je afbouwen? Heb je de mogelijkheid na de koude een 100 grams op te doen?

Hier bevielen de merries altijd wanneer ze binnen kwamen of midden in de nacht, nooit op de weide, maar dat is ook weer geen garantie. Lastig hoor!

100 grams ligt al een tijdje paraat, Hoopte die er afgelopen week al op te kunnen gooien, maar toen kwam de horrorwinter-voorspelling :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:37

Maar op dit moment is het ‘gewoon’ tot zo’n 9 graden overdag. Ik zou zelf nu over gaan op de 100 grams, en kijken hoe ze dat doet overdag as maandag/dinsdag/woensdag. Hangt ook een beetje af van hoe ze buiten staan natuurlijk, is er eten, staan ze vol in de wind stil of bewegen ze relatief veel etc. Stil staan op stal kan in verhouding ook weer kouder zijn, ik kwam laatst bij ons de stallen in waar de koude van afgelopen weekend nog ging terwijl het buiten warm was.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:46

RianneH schreef:
Maar op dit moment is het ‘gewoon’ tot zo’n 9 graden overdag. Ik zou zelf nu over gaan op de 100 grams, en kijken hoe ze dat doet overdag as maandag/dinsdag/woensdag. Hangt ook een beetje af van hoe ze buiten staan natuurlijk, is er eten, staan ze vol in de wind stil of bewegen ze relatief veel etc. Stil staan op stal kan in verhouding ook weer kouder zijn, ik kwam laatst bij ons de stallen in waar de koude van afgelopen weekend nog ging terwijl het buiten warm was.

Gister was het hier inderdaad op het hoogtepunt ook 8/9 graden. Vandaag wordt het maximaal 2/3.. Ik kan het proberen inderdaad, de 100 grams erop en in de gaten houden. Ze staat buiten met eten en mogelijkheid tot goed beschut staan, binnen is de stal deels geïsoleerd dus prima te doen.

Ik trek de stoute schoenen aan en zal het vanavond gaan wisselen! Zouden jullie dan voor wat extra warmte de 100 gram dan met of zonder hals doen?

IsahxGrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:21

Voor mijn leasepaard wil ik een outdoordeken kopen, maar vind het erg lastig hoeveel grams ik moet kopen. Het gaat om een geschoren paard dat voornamelijk in stal staat. Hij staat geen uren buiten, behalve in de zomer maar dan hoeft hij geen deken. Hoeveel grams raden jullie aan?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:28

Ik zou met hals doen bij wind/neerslag als dat van de week komt en anders gewoon zonder voor de drachtige merrie.

Wat voor deken heeft je lease paard nu op?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:08

Voor een van de eerste keren heb ik ook een deken vraag. Komende week wordt het flink koud. Onze oude shire heeft nooit een deken op. Maar haar vacht is niet meer wat het geweest is. Ze staat dag en nacht buiten (inloopstal, maar slapen altijd buiten). We willen haar komende week een deken op doen. Wat raden jullie aan? We hebben een winterdeken, denk zon 300 gram, maar denk dat die misschien toch voor haar te warm is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:20

JewEmm schreef:
Voor een van de eerste keren heb ik ook een deken vraag. Komende week wordt het flink koud. Onze oude shire heeft nooit een deken op. Maar haar vacht is niet meer wat het geweest is. Ze staat dag en nacht buiten (inloopstal, maar slapen altijd buiten). We willen haar komende week een deken op doen. Wat raden jullie aan? We hebben een winterdeken, denk zon 300 gram, maar denk dat die misschien toch voor haar te warm is.

Dat is dan wel een overgang van geen deken naar 300 gram. Ik ben sinds het najaar begonnen met af en toe 0 grams op te leggen bij intense regen ivm rainrot. Tot op vandaag staat ze nog steeds onder 0 gram en deken kan helaas niet zo heel veel af door al die stomme regen. Ik kan maar 1x per dag naar stal.

Hoe goed/dik is haar vacht nu? Mss dan gewoon 100 gram op met de sneeuw/kou? Mocht ze het echt koud krijgen gaat ze binnen uit de wind staan of kun je altijd nog dikkere deken op doen toch?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:31

Bedankt allemaal voor het meedenken! :D

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:05

Ik heb een power turnout op mijn paard liggen, maat 6.0 en sluit mooi aan. Geen geschuif/schuurplekken, dit terwijl hij werkelijk van alles schuurplekken krijgt in de winterperiode (singel/zadeldekje/halster/teugels etc) Vanwege de koudere temperaturen aankomende week zit ik te kijken naar een bucas stay dry onderdeken. Welke maat adviseren jullie? Zelfde maat als de bovendeken?

Ik ben bang dat het met een onderdeken heel krap wordt allemaal, hoe is jullie ervaring daarmee?

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:19

Afbeelding
Ik heb nu deze deken op in maat 175, topdeken! Maar nu het volgende week zo koud gaat worden wil ik er een liner onder doen. Mijn pony is geschoren en doet het nu prima onder de 250 grams, hij heeft het nog niet koud gehad.

Is het verstandig om dan een 100 gram liner te halen? 200 is dan wel gelijk een mega stap. En kan de liner gewoon in de maat van de deken (dus 175). Ik lees dat de meeste dezelfde maat halen maar sommige ook kleiner.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:37

Bij een v-sluiting dezelfde maat als de rhino, bij een rechte sluiting een maat kleiner. Ik kan het zo niet zien op de foto.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:32

Slmt9 schreef:
Bij een v-sluiting dezelfde maat als de rhino, bij een rechte sluiting een maat kleiner. Ik kan het zo niet zien op de foto.

V sluiting heeft deze!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:52

Ik heb dezelfde maat onder al mijn Horseware dekens. Maar dat zijn idd ook allemaal Vsluitingen.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:58

Ik heb hier gwoon dezelfde maat eronder, deken met een rechte sluiting

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:01

Ik heb dezelfde maat met amigo rechte sluitingen, maar achteraf had ik liever de liner een maat kleiner gehad

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:19

Ik heb onder mijn Rambo met V-sluiting de zelfde maat liner, allebei 6.3.
Onder mijn Amigo met V-sluiting heb ik 1 maatje kleiner liggen, een 6.6 buitendeken en 6.3 liner.