[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:25

RianneH schreef:
Ingeregend? Hij blijft hier bij veel regen en de verkeerde hoek ook niet per se helemaal droog.

Ja heet dat zo? Jammer, bij mijn goedkopere dekens nooit last van gehad.. bij gebrek aan een andere deken, en behandeling door de osteopaat toch maar weer de Rhino opgelegd :\

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:44

Icelandshet schreef:
Hier is de rhino wug drijfnat bij dr schouders.. meer mensen dit probleem?

Nee dit is bij mij juist een van de weinige dekens die echt 0% inregent.

RianneH

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:52

Het was een vraag, stond je paard buiten afgelopen nacht? Hoe goed sluit de halve hals aan? Heeft ie een bos manen die het water de deken ingeleiden? Kan het paard schuilen of staat ie al grazend in wind en regen?

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:02

RianneH schreef:
Het was een vraag, stond je paard buiten afgelopen nacht? Hoe goed sluit de halve hals aan? Heeft ie een bos manen die het water de deken ingeleiden? Kan het paard schuilen of staat ie al grazend in wind en regen?

Excuus! Shetlander staat 24/7 buiten, etend uit een hooiruif incl dak, niet zelf binnen. Halve hals sluit prima aan. Manen aan 1 kant, ik heb niet het idee dat deze het water de deken in leiden, zeker niet omdat de andere kant even nat is. Vandaar ook een beetje mijn verbazing.
Laatst bijgewerkt door Icelandshet op 18-03-22 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:03

Heeft ie niet in een plas liggen rollen? Hij sluit mooi aan, zou niet verwachten dat dit nu echt in zal regenen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:13

Van die deken zou ik het niet snel verwachten. Met wugs heb ik er weinig last van. Andere dekens wel ALTIJD inregenen tot voorbij de scouders.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:38

Tancreda4 schreef:
Van die deken zou ik het niet snel verwachten. Met wugs heb ik er weinig last van. Andere dekens wel ALTIJD inregenen tot voorbij de scouders.

Same. Althans, bij langdurig regen vaak wel.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:17

Hallo!! Pony is momenteel wel geschoren. Ik ben veel te laat ben begonnen met dekens en meneer dus onwijs veel en lang haar had. Hij staat nu onder 500 gram en is nog echt kaal. Paard is 18 jaar. Nu wil ik volgend jaar niet scheren en dus eerder beginnen met dekens, (ben dit jaar pas in december begonnen en toen had hij super veel en lang haar). Na het rijden wil ik hem dan wel even onder een zweetdeken zetten. De zweetdeken die ik nu heb is een goedkopere en neemt niet echt het zweet op. Welke neemt nu echt het zweet goed op na een training?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:41

Een wollen deken.

Maar een vacht houd je niet tegen met een deken. Wil je een paard dun in de vacht houden moet je ze onder uvlicht zetten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:14

EmptyWords schreef:
Een wollen deken.

Maar een vacht houd je niet tegen met een deken. Wil je een paard dun in de vacht houden moet je ze onder uvlicht zetten

Niet helemaal waar, bij Mel zijn de delen die niet onder een deken staan zijn zelfs dikker in de vacht dan die onder de deken. En dat is op hetzelfde paard..

Bvb de hals en bovenbenen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:48

Sintara schreef:
EmptyWords schreef:
Een wollen deken.

Niet helemaal waar, bij Mel zijn de delen die niet onder een deken staan zijn zelfs dikker in de vacht dan die onder de deken. En dat is op hetzelfde paard..

Bvb de hals en bovenbenen

Die vacht is voornamelijk platter gedrukt door de deken zelf, waardoor deze minder fluffy lijkt, maar veel dunner zal deze niet zijn

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:10

EmptyWords schreef:

Tot nu toe heeft het op tijd beginnen met een deken HEEL veel wintervacht gescheeld bij mijn paarden. Het verschil is echt niet alleen platgedrukte haren door de deken.
Als ze het warm genoeg hebben, maken ze veel minder vacht aan. Ondanks het feit dat het minder lang licht is.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:36

EmptyWords schreef:
Die vacht is voornamelijk platter gedrukt door de deken zelf, waardoor deze minder fluffy lijkt, maar veel dunner zal deze niet zijn

Nou de haren zijn vooral minder lang onder de deken vergeleken met de delen buiten de deken. Echt in centimeters

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:34

Sintara schreef:
EmptyWords schreef:

Nou de haren zijn vooral minder lang onder de deken vergeleken met de delen buiten de deken. Echt in centimeters

Mijn pony heeft zonder deken echt wel beren haar van 2 - 3 cm. Met rijden is dat gewoon niet handig.. Daarbij bedoel ik het overmatig zweten.
Ik wilde de haren korter proberen te houden door op tijd te beginnen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:16

Ik heb gister een gloednieuwe bucas quilt stay dry 150 grams kunnen ophalen via marktplaats. Voor maar €45, koopje. *\o/*

Hij past als gegoten. Zeker onder de smartex.

Ik twijfel nu om mijn gloednieuwe onderdeken amigo te verkopen. Ligt al een seizoen in de kast thuis te niksen. Maar ik heb ook een amigo 0 grams (paardendrogist deken) waar die in geval van nood bijv onder zou passen.

Moeilijk..

Afbeelding

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:40

Ik ga een beetje op de tijd vooruit lopen :+
Ik heb een bucas buzzoff die in principe prima past maar de buikflap trekt alles strak rondom haar schoft/rug. Zijn er mensen die deze buikflap hebben vervangen door gewone kruissingels? Werkt dat?
Afbeelding

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:01

Ik heb weleens van die buik flap verleng stukken besteld voor pony van m’n moeder. Extenders ofzo heet het, en de buikflap is volgensmij ook los te koop in evt grotere maat.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:05

Kasmir schreef:
Ik ga een beetje op de tijd vooruit lopen :+
Ik heb een bucas buzzoff die in principe prima past maar de buikflap trekt alles strak rondom haar schoft/rug. Zijn er mensen die deze buikflap hebben vervangen door gewone kruissingels? Werkt dat?
[ [url=m/N8t8Jg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik laat de flap er meestal ook af, koordjes om dr benen en hij blijft goed liggen..
Weidegenoot doet er idd singels aan en dat gaat ook goed..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:37

Die extenders heb ik ook gezien maar ben geloof ik niet zo'n fan van hoe ze de buikflap hebben gemaakt met dat elastiek. Dat gaat in mijn ogen of strak trekken of hangt eronder als een raar zakje. Dacht daarom om voor de optie kruissingels te gaan. Ben bang dat het zonder singels en wel bijna 24/7 buiten toch gaat schuiven.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:17

Bij mij schuift hij zonder flap niet, ook dag en nacht buiten..
Doe dan wel singels om dr achterbenen..

Ik vind de flap ik heel strak, en die schuift daardoor echt van z'n plek..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:28

Oke dan ga ik dat eerst proberen thanks! :D Die flap maakt idd dat het deken voor geen meter ligt, trekt dan heel strak rond haar schouders en rug (sowieso haar probleem met dekens daarom de buzz off full neck).

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:44

Ja snap t helemaal! Ik vind de flap ook echt niet handig gemaakt..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:17

Hebben jullie tips voor een onwijze deken sloper? Ik heb op 8 weken tijd nu 2 dekens kapot. Heb nu mijn bucas bovenop liggen in de hoop dat het heel blijft maar ik hou mijn hart vast. Pony staat overdag buiten in een groep. De groep was stabiel tot er een nieuw paard in de kudde kwam. Deze is er ongeveer 10 weken geleden bij gekomen. Weidegenootje heeft nu ook haar deken kapot. En niet een gaatje, nee hele winkelhaken.. Anti bijt spray heb ik al geprobeerd maar lijkt hem niet te stoppen. Ik verdenk het nieuwe paard aangezien dat voor hem nooit aan de orde is geweest. Nu moet ik wel erbij vermelden dat allebei de dekens die kapot zijn goedkopen dekens waren van 600 denier. Mag ik er op vertrouwen dat als ik een deken koop van 1600 denier deze het wel redt?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:16

Hangt een beetje af van hoe er gesloopt wordt.. is het een ruin en is het spelen of is het dominantie en elkaar weg bijten?

Heb je de PHB (?) spray van de welkoop al geprobeerd? Die is echt smerig..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:22

Ik heb nu de anti bite van leovet. Stinkt ook behoorlijk.. Ik heb het laatst toevallig gezien en de nieuwe ruin pakt mijn deken vast, pony begint te rennen en de nieuwe ruin rent mee en houd vast. Na een paar minuten laat hij pas los. Toen hoorde ik het al scheuren. Ik ga uit van spelen. Die van mij is 18,de ruin is 5. Wij hebben nog 3 andere ruinen in de groep staan van 19,5 en 4. In totaal 5 paarden