[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla_90

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:02

@kaatje Benhet helemaal met je eens
vind het ook echt not done om je ezeltje bloot te zetten zo arm vind ik het ook weer niet
en er staat een wind en af en toe een fikse bui. Alleen voor het weekend geven ze goed weer op dan zou het eventueel overdag wel kunnen mits het droog blijf !

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:33

De vraag over watten: ja, bij mij hielp het zeker, maar bij een echt bang paard zal het geen wonderen verrichten. Ik kon vorig jaar niet in de buurt van de oren komen en dit jaar met watten wel. Ze schudde de watten wel eerst uit haar oren, bij poging 2 liet ze ze zitten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:00

de ezel staat bij de eerste druppel regen binnen, in zijn stal, waar hij zo in en uit kan lopen.
Hij had z'n kont zelf al deels kaal geschuurd en dat is nu gewoon ff bijgewerkt. Als ik daarvoor een deken op zou moeten doen, zou ik hem inderdaad helemaal moeten scheren.
Ik scheer hem in mei al helemaal, omdat ezels pas erg laat gaan verharen en de zomer hier de laatste jaren in mei begint.

Ezels hebben snel de neiging oververhit te raken, dus geen deken. Hij heeft een vrijwel dichte stal, alleen de onderdeur is eruit zodat hij er in kan en mijn koudbloed niet.
Helaas kan vriend Welsh er ook in en die gebruikt de stal alleen maar als toilet, die staat rustig in de regen buiten, vlak voor de stal....

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:32

Hoi hoi,
Ik zou graag even wat tips en ideeën krijgen
Mijn shetlander heeft ruim 5 jaar in een buitenbox gestaan, en is in de winter altijd geschoren geweest en met deken gestaan.

Nu staan we op een andere stal, en werkt hij niet ivm een blessure,
Echter staat hij nu in een binnenbox, maar het is gewoon weg te warm voor hem omdat hij tot vorig weekend 24/7 buiten stond en dus aardig wat haar heeft al.

Nu had ik vanmiddag al een streep geschoren
http://i306.photobucket.com/albums/nn25 ... 54dc6d.jpg

In de hoop dat hij zn warmte beter kwijt kon
Maar helaas stond hij met 10 minuten alweer klam.

Is er nog een ander model dat ik kan proberen en dat hij nog wel zonder deken overdag naar buiten kan?
Of kom je dan al snel op een model uit waarbij een deken op moet ? ( nou is dat het probleem niet, want heb ze liggen, maar zonder deken is uiteraard wel makkelijker)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:34

ik zou de streep breder maken en evt de buik meenemen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:58

Probeer model nummer 8 eens van het plaatje met die scheermodellen. Daarbij is nog geen deken nodig

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:39

Hele onderbuik eruit scheren en eventueel stuk lies zal zekers een stuk schelen. Onderkant kaak scheelt ook heel erg.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:01

Bedankt voor de tips!
Ga ik van de week een stukje verder scheren
kijken of het dan wel helpt

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:50

Wat doen jullie met geschoren paarden en een temperatuur van 24 graden? Ik denk eraan om ze zonder deken buiten te zetten. Zijn net geschoren. Of zou dat toch te koud zijn?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:15

Zou wel goed kijken naar de wind. En of zr kunnen schuilen.

Bij mij zou dat in iedergeval geen optie zijn.
Hier blijven ze onder 0 gram en de oudste onder 100. Gram

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:35

Hier blijft hij ook onder een deken staan.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:17

Wat is een reële prijs voor alleen een deel van de hals te laten scheren? (Zoals nummer 11)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:26

Een tientje?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:39

Hoe doen jullie het voor het rijden met een geschoren paard.
Deken eraf en gelijk fleece erop ?
En tijdens rijden en na rijden.

Mijn pony is nu al voor de 2e keer aan het hoesten. Gisteren was er een zadelpasser, en ja toen moest ze wel zonder jas, anders schoot het niet op.
Maar nu is ze dus weer aan het hoesten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:46

Em, lastig, want iemand moet ook komen. En qua tijd/voorbereiding, dus dan kom je snel nog op redelijk bedragje.
Hier mijn geschoren pony, hij kan zich weer een stuk fijner bewegen en staat niet te puffen in de paddock/wei. Wel geschoren onder verdoving, want hij vindt het echt helemaal niets.. Schrok al toen er een pluk haren afviel zelfs onder verdoving nog. ;)
Afbeelding

Momenteel maak ik nog weinig gebruik van een deken met rijden, het is heerlijk weer.
Maar voor minder weer heb ik wel een uitrijdeken en ook een stapdeken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:00

Em_ schreef:
Wat is een reële prijs voor alleen een deel van de hals te laten scheren? (Zoals nummer 11)

Nummer 11 zou bij mij 20 euro kosten

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:45

Bij mij in de buurt kost een pony helemaal laten scheren ca 20 euro en een patroon 15/10 euro.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:29

mimp3 schreef:
Wat doen jullie met geschoren paarden en een temperatuur van 24 graden? Ik denk eraan om ze zonder deken buiten te zetten. Zijn net geschoren. Of zou dat toch te koud zijn?

Mijn paard is vanmorgen geschoren en staat nu zonder deken buiten. Vanavond als ik ze naar binnenhaal gaat de deken op. Morgen nog even afwachten wat het weer doet...

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:19

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik heb een vrij specifieke vraag.

Ik heb een oudere pony (22) die nog zo'n drie keer per week zeg maar 25min gereden wordt. Hij is dampig, maar dat gaat momenteel vrij goed. Daardoor kan hij alleen niet echt meer een goede conditie krijgen. Afgelopen jaar heeft hij stil gestaan, maar in een jaar is zijn rug enorm ingezakt en op advies van de dierenarts ben ik hem een maandje of 2 geleden weer rustig gaan trainen. Hij moet spieren houden en zijn rug goed gebruiken.

Mijn probleem: het is nogal een zenuwpees en is na al die jaren nog steeds geen heel gemakkelijk dier om te rijden. Hij windt zich enorm op en wil gewoon heel graag lopen. Hij moet ook correct (dwz over de rug) lopen omdat het rijden anders een averechts effect krijgt en zijn rug echt pijn gaat doen. Ik rijd dus nog gewoon dressuurmatig. Resultaat: hij wordt echt zeiknat van zijn oren tot zijn hakken. Ik ben minstens een half uur bezig met droog stappen.

Ik heb hem nooit hoeven scheren, want hij kreeg nooit echt een wintervacht. Moet ik nu echt een oude pony nog gaan scheren? Hij moet wel blijven lopen, minder doen is niet echt een optie, maar ik ben bang dat hij gewoon te lang nat blijft, zeker als het kouder wordt. Ik ben benieuwd naar jullie meningen en motivaties.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:40

Ik kom hier zomaar even binnenvallen!

Ik twijfel heel erg of ik mijn paard wel of niet moet scheren. Ze zweet heel erg snel, en ook heel erg (over haar hele lichaam). Ze heeft nu ook al een dikke vacht. Ze staat wel overdag de hele dag buiten. 'S Nachts gaat ze naar binnen. Ze loopt in de sport. Wat is jullie advies, wel of niet scheren?

Daarnaast geldt voor onze e-pony dezelfde vraag. Deze loopt ook in de sport (dressuur en springen) en heeft ook een dikke vacht. Zweet veel minder dan het paard, maar zit dus wel op hoger niveau in de sport. Loopt ook de hele dag buiten en snachts naar binnen. Dit is wel echt een koukleum. Staat heel snel te trillen van de kou. Zelfde vraag: wel of niet scheren?

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:45

Ik heb ook een vraagje, niet het hele topic gelezen maar kon het zo 123 niet vinden. Ik heb een haflinger die ik volgende week laat scheren, vorig jaar is zij ook geschoren en toen heb ik haar hoofd niet gedaan, niet met een specifieke reden, maar ik heb wel eens gehoord dat het slecht is om het hoofd te scheren. Klopt dit?

Vorig jaar stond zij zonder halsdeken, en dat ging prima, maar zou dit met geschoren hoofd ook nog kunnen? Ze heeft iverigens 24/7 hooi en staat snachts binnen en overdag redelijk beschut buiten (geen wind)

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:45

Regenpier schreef:

Ik twijfel heel erg of ik mijn paard wel of niet moet scheren. Ze zweet heel erg snel, en ook heel erg (over haar hele lichaam). Ze heeft nu ook al een dikke vacht. Ze staat wel overdag de hele dag buiten. 'S Nachts gaat ze naar binnen. Ze loopt in de sport. Wat is jullie advies, wel of niet scheren?

Daarnaast geldt voor onze e-pony dezelfde vraag. Deze loopt ook in de sport (dressuur en springen) en heeft ook een dikke vacht. Zweet veel minder dan het paard, maar zit dus wel op hoger niveau in de sport. Loopt ook de hele dag buiten en snachts naar binnen. Dit is wel echt een koukleum. Staat heel snel te trillen van de kou. Zelfde vraag: wel of niet scheren?

Ik zou scheren, als je mogelijkheid hebt tot dekens en dergelijke? Het is veel fijner dan de wintervacht, zeker met intensieve training

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:51

xDeena_ schreef:
Regenpier schreef:

Ik zou scheren, als je mogelijkheid hebt tot dekens en dergelijke? Het is veel fijner dan de wintervacht, zeker met intensieve training

dekens heb ik genoeg ter beschikking! Ik ben alleen bang dat vooral de koukleum het echt heel erg koud gaat krijgen...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 01:49

Mijn advies is eigenlijk altijd scheren, tenzij je geen fatsoenlijke dekens wil kopen. Wat onder de noemer fatsoenlijk valt verschilt per paard.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:34

Regenpier dan scheer je toch alleen zijn lijf? Benen en hoofd niet. Zet hem onder een halsdeken en in en uitstappen onder de deken. Weet zeker dat het dan zeer zeker beter gaat.