[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:30

Ik kom nog even binnen vallen met een vraag. Ik heb een deken die kwa boven/ onderlengte goed is, maar deze deken geeft schuurplekken op de manenkam. Zelfs zo dat het binnen korte tijd open is gegaan en maar niet dicht gaat (hij kan niet zonder deken nu). De pasvorm van deze is blijkbaar niet goed. Waar moet ik nu op letten als ik een nieuwe bestel? Ik vind het erg lastig vooral omdat het toch een prijzige aanschaf is. Hij loopt er 24/7 mee (geschoren), ik heb er best wat geld voor over maar straks kom ik er na een tijdje weer achter dat hij schuurplekken heeft.
Iemand tips? Het gaat om een shetlander, dus de keuze is niet heel reuze...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:35

Solistar schreef:
Ik kom nog even binnen vallen met een vraag. Ik heb een deken die kwa boven/ onderlengte goed is, maar deze deken geeft schuurplekken op de manenkam. Zelfs zo dat het binnen korte tijd open is gegaan en maar niet dicht gaat (hij kan niet zonder deken nu). De pasvorm van deze is blijkbaar niet goed. Waar moet ik nu op letten als ik een nieuwe bestel? Ik vind het erg lastig vooral omdat het toch een prijzige aanschaf is. Hij loopt er 24/7 mee (geschoren), ik heb er best wat geld voor over maar straks kom ik er na een tijdje weer achter dat hij schuurplekken heeft.
Iemand tips? Het gaat om een shetlander, dus de keuze is niet heel reuze...

Hebben ze ook dekens met halve nek voor Shetlanders? Bij Horseware heet zo een model een wug.

Solistar

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:45

Nee die heb ik nog niet kunnen vinden, wel met hele hals. Zou dat hiervoor kunnen helpen? De schuurplek is niet op de overgang deken/geen deken maar echt onder de deken. Net of daar teveel druk staat. Ik heb de borstsluiting al Losser proberen te doen maar dan schuift de deken alleen maar meer. Ik heb ook gezocht naar de laag uitgesneden modellen (big neck oid?) maar kan ik ook niet vinden in zijn maat..

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:54

Solistar schreef:
Nee die heb ik nog niet kunnen vinden, wel met hele hals. Zou dat hiervoor kunnen helpen? De schuurplek is niet op de overgang deken/geen deken maar echt onder de deken. Net of daar teveel druk staat. Ik heb de borstsluiting al Losser proberen te doen maar dan schuift de deken alleen maar meer. Ik heb ook gezocht naar de laag uitgesneden modellen (big neck oid?) maar kan ik ook niet vinden in zijn maat..

Hier hetzelfde probleem altijd gehad en een halve of hele hals werkt goed. Moet er alleen geen dikke naad zitten op de overgang.

De wug is er geloof ik niet in hele kleine maten nee, maar de rhino pony turnout (en misschien andere versies ook) wel en de ponyversie hadden ze altijd met vaste hals. De gewone turnout met hals voor grotere paarden is wel los.

DeKroo heeft ook vaak eigen merk dekens (dkr) met halve en hele halzen in kleine maatjes. Die zijn ook fijn en niet zo prijzig. Nika heeft ze ook geloof ik.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:25

Dank je voor deze tips, daar kan ik wat mee. Ga denk ik kijken voor de Rhino. Heb jij geen problemen gehad met afschuren van de manen.? Dat zei de deken verkoper dat het nadeel was aan vaste hals. Maargoed, ik heb nu ook schuurplekken..

Iemand hier ervaring met Bucas trouwens op shetlanders? Lees wel eens dat die wel anders vallen, dus misschien is dat nu een voordeel..

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:45

Nee geen last van gelukkig :) De gehele delen heeft ook een gladde voeding, dat scheelt. Al heb ik ze wel bijna altijd in een (deels) hengstenvlecht zitten. Beetje chaos met die lange manen anders en het vastmaken van de hals. Ik vind de Rhino verder qua pastvorm echt superfijn.

Bucas heb ik geen ervaring mee.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:48

Dank je wel voor je ervaring, daar heb ik veel aan :) ik zag een rhino pony wug na wat googelen misschien ga ik die maar bestellen.

Is jullie ervaring dat een deken beter net iets te groot of te klein kan zijn? Ik heb het idee dat die ik nu heb net te strak zit als hij van de grond eet, en de borstsluitingen te hoog zitten zeg maar. En dat dat het euvel is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:57

Solistar schreef:
Dank je wel voor je ervaring, daar heb ik veel aan :) ik zag een rhino pony wug na wat googelen misschien ga ik die maar bestellen.

Is jullie ervaring dat een deken beter net iets te groot of te klein kan zijn? Ik heb het idee dat die ik nu heb net te strak zit als hij van de grond eet, en de borstsluitingen te hoog zitten zeg maar. En dat dat het euvel is.

Ook bij die Rhino pony wug? Die v-sluiting is wel fijn hoor. Kun je niet even passen/proberen van stalgenootjes of iemand anders?

Deken moet gewoon goed passen. Te krap krijg je idd last bij borst/schoft en billen bloot. En bij te groot hangt hij op de knietjes en gaat hij aan achterkant flapperen en kans dat jij mss los waait enzo.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:34

Ik heb nog geen rhino, die wil ik bestellen.. Mijn huidige deken zit denk ik van voor te strak, kwa lengte is die wel goed..En nee ik heb geen stalgenoten met dekens op hun paarden (en al helemaal geen shetlander maatje :)) Maar ga de gok maar wagen en er weer 1 bestellen.. Als het niet past retourneer ik het wel weer. Hoewel je schuurplekken pas na langer gebruik krijgt natuurlijk.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:37

Ik kom hier weer even binnenvallen. voor het koude en natte weer wat eraan komt wil ik graag een Bucas Irish Turnout 50gr voor mijn ongeschoren shetlander bestellen. Op dit moment heb ik een regendeken van premiere XS in maat 135 en die past prima, maar nu weet ik niet welke maat ik moet hebben.

Er zijn helaas geen websites die zowel de 100/130 aanbieden als de 105/137. Ik heb uit eerdere topics begrepen dat sommige bucas dekens wat vreemd kunnen vallen, daarom was ik benieuwd welke jullie denken dat ik het best kan bestellen. valt de Irish Turnout eerder wat groter uit? dan pak ik de 100/130 of eerder gewoon normaal/klein? dan pak ik de 105/137 :)

(Algemene ervaringen met deze deken worden ook gewaardeerd)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:44

Solistar schreef:
Ik heb nog geen rhino, die wil ik bestellen.. Mijn huidige deken zit denk ik van voor te strak, kwa lengte is die wel goed..En nee ik heb geen stalgenoten met dekens op hun paarden (en al helemaal geen shetlander maatje :)) Maar ga de gok maar wagen en er weer 1 bestellen.. Als het niet past retourneer ik het wel weer. Hoewel je schuurplekken pas na langer gebruik krijgt natuurlijk.

Als je even past met schone zweetdeken of lakentje eronder kun je hem wss gewoon retour sturen. Check dat even voordat je bestelt. Ik hoop dat ze hem op voorraad hebben. Horseware schijnt issues te hebben met leveren en productie door het welbekende virus. Als hij niet op voorraad is en levertijd is 1 a 2 weken een goed even checken per mail/telefoon wat de levertijd is. +:)+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:10

Gaan jullie nog een dikkere deken opdoen met de sneeuw?
Gevoelsmatig heb ik de neiging om dat te doen maar ik weet niet of dat overdreven is :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:39

Het wordt hier alle dagen 3-5 graden en snacht 0 ik denk niet dat er sneeuw is wat liggen blijft.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:47

Welke sneeuw? Hier nog steeds 0 gram, maar heb de 100 gram liner al wel even gepast. Mss vd week er toch even onder als we en regen en iets meer kou krijgen...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:50

Als dit doorzet bedoel ik. Is altijd eerst zien dan geloven natuurlijk, maar toch Afbeelding

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:58

hier dalen de temperaturen 's nachts tot -3, ik ben wel benieuwd of er uiteindelijk echt sneeuw zal vallen :D

Niemand die mij antwoord kan geven op mijn vraag over de Bucas Irish turnout?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:03

Dacht dat het eindelijk eens even paar dagen droog zou blijven met een beetje kou. Kan die deken even af... Dat werkt natuurlijk niet als het ook nog eens regelmatig gaat regenen. -O-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:04

Icelandshet schreef:
hier dalen de temperaturen 's nachts tot -3, ik ben wel benieuwd of er uiteindelijk echt sneeuw zal vallen :D

Niemand die mij antwoord kan geven op mijn vraag over de Bucas Irish turnout?

Sorry. Bucas past niet zo fijn bij Frel. HW past haar beter.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:51

Die van mij (ongeschoren) staat onder een 100gr en die krijgt ook niks extra op zolang de temperatuur zo blijft, ongeacht of er sneeuw valt.
Heb net wel een regendeken met fleecevoering besteld voor als het weer warmer wordt. Dan is het deken-assortiment voor nu wel compleet :=

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:54

Icelandshet schreef:
Ik kom hier weer even binnenvallen. voor het koude en natte weer wat eraan komt wil ik graag een Bucas Irish Turnout 50gr voor mijn ongeschoren shetlander bestellen. Op dit moment heb ik een regendeken van premiere XS in maat 135 en die past prima, maar nu weet ik niet welke maat ik moet hebben.

Er zijn helaas geen websites die zowel de 100/130 aanbieden als de 105/137. Ik heb uit eerdere topics begrepen dat sommige bucas dekens wat vreemd kunnen vallen, daarom was ik benieuwd welke jullie denken dat ik het best kan bestellen. valt de Irish Turnout eerder wat groter uit? dan pak ik de 100/130 of eerder gewoon normaal/klein? dan pak ik de 105/137 :)

(Algemene ervaringen met deze deken worden ook gewaardeerd)

Ik ben tevreden over de irish.
Nu wel wat gaatjes erin door de nieuwe kudde en rangorde die bepaald moest worden.
Ik laat het even zo, ze gaan niet verder ( kleine gaatjes maar.)
Pony staat 24/7 buiten, irish lekt niet door.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:01

Muze schreef:
Ik ben tevreden over de irish.
Nu wel wat gaatjes erin door de nieuwe kudde en rangorde die bepaald moest worden.
Ik laat het even zo, ze gaan niet verder ( kleine gaatjes maar.)
Pony staat 24/7 buiten, irish lekt niet door.

Dankjewel! en zou je eerder zeggen dat deze groot of klein uitvalt?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:02

Lastig te zeggen. Ik denk op maat.
Heb zelf een 6.3, en ook die maat van horseware

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:04

Ik kijk altijd naar combinatie van neerslag en wind. Als het en veel regent en waait dan weet ik dat ik even moet kijken wat ik doe, dikkere deken of ff hals op de deken maken

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:11

Ik vind de irish vrij groot uitvallen..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:13

Irish valt hier hetzelfde als de Horseware (6.3), maar sluit ook hoog bij de onder hals van mijn paard en is daarom vervangen voor V sluitingen :)