[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:48

MTinker schreef:
Het maakt de deken dus niet waterdicht, het beschadigd de waterdichte laag niet wat andere wasmiddelen wel doen.

Klopt maar met 'maakt niet waterdicht, reinigt alleen' deed je overkomen alsof de deken na wassen met rug wash niet meer waterdicht zou zijn.

Xxx schreef:
Ik ga voor het eerst zelf een Bucas Smartex light deken wassen en heb daarvoor ook wasmiddel van Bucas voor gekocht om hem ook waterdicht te houden.
Weet iemand van jullie hoe dat gaat?
Moet dat hele flesje gebruikt worden en op welke temperatuur was je de deken?

Xx gaf al aan dat ze het flesje wilde gebruiken om de deken waterdicht te houden.
Dat doet de wash dus we zijn het met elkaar eens ;)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:59

Pally schreef:
HarmanyL schreef:
Iemand ervaring met stroom schokken bij het af doen van de Recuptex?
Mijn merrie loopt steeds weg bij t af doen van de Recuptex en ik voel dan ook de stroom schokjes bij het af doen.

Je bedoelt dat ze statisch is? Ja dat heb ik in de winter ook

Ja dat dus. Maar nu wil ze niet dat ik m af doe :( dus hoe te ontladen..

MarjanB

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:06

Probeer het eens met je hand op haar lijf te houden, dus 1 hand deken er af en andere hand op de hals oid. Wellicht ben jij dan een soort afvoer van de statische lading. Bij de auto werkt het namelijk ook als je het portier vast blijft houden als je uit de auto stapt

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:36

just_kiki schreef:
1 keer per jaar.

Mijn (tweedehands) Rambo’s dekens zijn inmiddels al 10 jaar oud en worden elk jaar door mij zelf in de wasmachine gedaan, gewassen en vervolgens met waterdicht goedje weer gewassen. Nog nooit lekkages gehad

Ik vraag me altijd af of dat past?
Hoeveel grams heb jij en zit je trommel dan niet propvol?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:28

Rosje8 schreef:
just_kiki schreef:
1 keer per jaar.

Mijn (tweedehands) Rambo’s dekens zijn inmiddels al 10 jaar oud en worden elk jaar door mij zelf in de wasmachine gedaan, gewassen en vervolgens met waterdicht goedje weer gewassen. Nog nooit lekkages gehad

Ik vraag me altijd af of dat past?
Hoeveel grams heb jij en zit je trommel dan niet propvol?

Rambo duo’s dus dat is een 100 gram.

Maar een Anky staldeken van 300 gram krijg ik er ook gewoon in, trommel is 8 kilo

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:51

Ik heb mijn paard vorige week helemaal geschoren, hij staat onder een bucas smartex medium. Overdag buiten en ‘s nachts op stal. Deken schijnt 150 gram vulling te hebben, maar ik voel gewoon dagelijks of hij er niet te koud/warm onder staat. Heb het idee dat hij onder de smartex medium warmer staat dan onder de irish turnout medium (die is 200 gram).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:20

Zo blij dat ik het kerstcadeau voor mijn oma er vd week al op heb gelegd! Wel fijn om een goede deken te hebben met Bella de storm. +:)+

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:22

Aan welke lusjes moet de liner onder een amigo dekens?
Ik heb 3 langwerpige lusjes per zijkant. 2 voor de hals en 1 voor de liner.
Lijken de middelste te moeten zijn, maar dan schuift de liner toch wat scheef op de schouders

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 01:55

De liner hoort aan de middelste ringen, en de hals aan de buitenste twee. Maar ik zou gewoon kijken hoe het valt en aan de best passende vastmaken..

Ik heb vanmiddag voor het eerst de hals opgedaan want het is stormachtig prut weer hier

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:28

Ik ga toch ook weer op dekenjacht :+
Merk dat mijn paard moeite heeft om op gewicht te blijven nu, en ik wil toch maar een deken opgooien voor de slechte dagen in ieder geval.
Maar ik weet niet zo goed hoeveel gram etc. Ik ben deken noob.
Een ongevoerde regendeken heb ik al. Maar wat zal ik er dan nog bij nemen? In het voer topic adviseerde iemand een 100 gram of zelfs 200gram.
Ik zag dat je van horseware ook liners hebt. Maar welke deken dan het best gebruiken daarvoor :roll: ik vind het ingewikkeld. Of toch beter losse dekens?
Paard staat 24/7 buiten (of binnen in de ruime schuilstal, ligt eraan wat hij wilt). Alleen staat hij uit zichzelf toch nog best vaak lekker in de regen. Hij heeft wel ook een wintervacht.
Iemand ideeen in welke hoek ik het best kan zoeken?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:34

Ik zou beginnen met een 100 gram dan voor deze temperaturen. Welk merk is je 0 gram? Past die goed? Anders zou je van amigo bijv een 0 gram kunnen kopen en een 100 gram liner. Heb je 2 in 1 en hoef je evt als het nodig is alleen een 200 liner bij te kopen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:43

Capriootje schreef:
Ik zou beginnen met een 100 gram dan voor deze temperaturen. Welk merk is je 0 gram? Past die goed? Anders zou je van amigo bijv een 0 gram kunnen kopen en een 100 gram liner. Heb je 2 in 1 en hoef je evt als het nodig is alleen een 200 liner bij te kopen.

Dat is de horseware amigo Hero 900. Heb ik ook nog niet zo lang maar toen gedacht voor alleen echte slechte dagen een keer op te leggen en verder dekenloos. Had ik beter toen al met een liner systeem kunnen kopen :roll: maarja dat is achteraf.
Past redelijk, niet 100% perfect.

Afbeelding

Afbeelding

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:46

Je kunt hier op zich ook wel een liner onder leggen, dan kun je ‘m alleen aan de achterkant vast maken.
Anders zou ik gaan voor een 100 grams waterdichte deken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:48

Hier kan gewoon een liner onder, alleen vermoedelijk niet aan de voorman ook vast gemaakt. Maar dat kan ook zonder, mijne staat nu met een wug en liner op, die kan ook niet voor vast.

Ik zou bij 24/7 wel investeren in een deken met (halve) hals. Het is mij tegen gevallen hoe makkelijk het toch inregent, en met losse hals kan er makkelijk bij goed weer zonder hals gedragen worden.

Hier staat de mijne bijna de gehele winter onder 100grams, heeft gewoon vacht kunnen aanmaken dus oppassen niet te dik in te pakken (ondanks dat ik het zelf koud heb..)

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:15

Ik ben dekens met halzen ook wel gaan waarderen bij veel regen, het scheelt echt wel een stukje inregenen...
Ik heb ze er alleen aan met slecht weer.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:57

Goede tip, ik ga eens kijken wat de daar van hebben, wellicht met liners ook.
Schiet me gelijk nog een vraag binnen;
Wat doen jullie na bijvoorbeeld het longeren (of rijden etc) in de regen? Ik heb namelijk alleen een buitenbak. Normaal maakt het niet uit want hij staat toch buiten en nat is nat :+ maar ik kan hem natuurlijk niet zijn deken op gooien als hij zeik nat is. En eer die droog is van een zweetdeken dat duurt ook wel ff. Iemand hier tipjes voor?

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:12

Reeltje_5 schreef:
Goede tip, ik ga eens kijken wat de daar van hebben, wellicht met liners ook.
Schiet me gelijk nog een vraag binnen;
Wat doen jullie na bijvoorbeeld het longeren (of rijden etc) in de regen? Ik heb namelijk alleen een buitenbak. Normaal maakt het niet uit want hij staat toch buiten en nat is nat :+ maar ik kan hem natuurlijk niet zijn deken op gooien als hij zeik nat is. En eer die droog is van een zweetdeken dat duurt ook wel ff. Iemand hier tipjes voor?

Ik heb mijn paard vanmorgen toevallig in de regen gelongeerd met een ongevoerde (waterdichte) stapmolen deken. Blijft de rug toch droog maar kunnen de benen vrij bewegen.
Laatst bijgewerkt door ninne1 op 27-12-20 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:14

Ik doe gewoon droogtrekken met een zweetmes, dan goed met een handdoek droog wrijven en dan de deken erop. Meestal is het alleen het buitenste van de vacht waar wat nattigheid op ligt en is ze wel warm na het werk. Als ze doornat raakt doe ik er denk ik wat hooi ofzo tussen.. Is nog niet voorgekomen.

Mijn dekens zijn in hun eerste jaar en goed ademend, als ik na het opruimen etc nog eens voel (half uur /uurtje later?) is ze altijd helemaal droog.

Maar dit ligt aan de vacht van je paard en je dekens natuurlijk, als je paard z'n vacht vocht opzuigt als een spons kan je dit niet doen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:03

Ligt bij iedereen de deken nog erop met deze harde wind? Stalgenoot haar paard stond vanmorgen kaal buiten. Terug kijkend op de camera is haar deken eraf gewaaid :') Gelukkig bleef ze vrij rustig toen de deken eerst nog om haar hoofd bleef hangen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:49

Als ze eraf waaien vergeten mensen vaak het bilkoord of die beenlussen. Verzorgster op wei naast ons ook vaak wel handje van. Lag deken al paar keer in de nek. -O-

Gelukkig liggen hier de HW dekens super dus niet afgewaaid vannacht/vanmorgen. +:)+ #kloptaf

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:52

Bagheera_206 schreef:
Als ze eraf waaien vergeten mensen vaak het bilkoord of die beenlussen. Verzorgster op wei naast ons ook vaak wel handje van. Lag deken al paar keer in de nek. -O-

Gelukkig liggen hier de HW dekens super dus niet afgewaaid vannacht/vanmorgen. +:)+ #kloptaf

Daarom vind ik aan de Horseware dekens de staartlus aan de staartflap zo fijn! Als je de staart daar doorheen haalt dan de deken nooit afwaaien.

Mijn Amigo heeft dat niet, maar daar heb ik er zelf één aangemaakt :D .

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:01

Helaas hebben ze idd niet allemaal van die lussen aan de flap. Wel een goede tip om die we zelf even aan te naaien. +:)+

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:02

Bagheera_206 schreef:

Niet altijd.
Ik trof net paard van stalgenootje zo aan. :+
Oke zonder bilkoorden zou die eraf vliegen. :Y)

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:04

Hij lag nog perfect recht, alleen een stukje van het halsstuk zat omgeklapt bij de schoft maar dat vind ik niet zo'n probleem.
Ze is wel erg vrolijk met dit weer :+.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:07

Saaams schreef:
Bagheera_206 schreef:

Niet altijd.
Ik trof net paard van stalgenootje zo aan. :+
Oke zonder bilkoorden zou die eraf vliegen. :Y)

[ [url=m/x8nE4Z.png]Afbeelding[/url] ]

Whoeps! Mss de lussen te wijd of uitgerekt of is de deken eigenlijk te groot? := Te grote dekens wil ook niet echt helpen met storm.