Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:29

wij praten echt over tientallen dazen per dag. vandaag hel bak zwart van de dazen en nog wordt ik aangevallen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:52

maar wat is nou ECHT de makkelijkste oplossing?????

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:03

ja ik heb denk ik zelf voor de ECHT makkelijkste weg gekozen, en zo'n belachelijk duur ding gekocht... maar het helpt wel... ik vang heel heeel veel dagelijks, en ik merk gewoon dat er minder dazen om en op de paarden zitten...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:19

misschien moet ik dan ook naar de VOORDELIGSTE oplossing vragen? :D want die originele vind ik wél erg duur :o

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:23

Jolandje; er is geen gemakkelijke oplossing tegen dazen. Sterker nog, er is geen oplossing.
Door vallen, dekens en sprays kun je het leed verzachten.

Voor de paarden is een (loop)stal de beste oplossing, dazen komen geen stal in. Bij warm weer en een dazenplaag zou ik ze overdag op stal houden en 's nachts buiten zetten (als dit mogelijk is).

Bij ons is het ook echt erger dan andere jaren. In die warme week vingen we dagelijks meer dan 200 dazen. Er komt gewoon een zwerm op je af. Dat was wel even lekker bij het weer van vorige week, scheelde een hoop aan daasleed.

Onze paarden hebben een loopstal, bij warm weer staan ze de hele dag binnen ivm dazen. Bij de regen stonden ze heerlijk daasloos buiten.
En we gebruiken met het rijden de spray van Phaser, voor zover als een spray kan werken ben ik hier tevreden over.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:34

mijn paardjes hebben wel een loopstal dus ze kunnen naar binnen, en ik spray met bremsenbremse, dan laat ik het daar maar bij denk ik , hier hebben we niet echt héél veel dazen, maar natuurlijk altijd teveel(de krengen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:56

Ik heb nu een mega-daas in de val zitten. Die is wel 3,5 cm !! Bestaat er bij dazen zoiets als een koningin ???

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:02

DubbelDun schreef:
Ik heb nu een mega-daas in de val zitten. Die is wel 3,5 cm !! Bestaat er bij dazen zoiets als een koningin ???

Is dat geen runderdaas?
Die zijn zo groot.
Die zitten hier ook vaak en gaan altijd onder aan de buik lopen vervelen.
En dan zijn de paarden echt meteen in paniek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:11

Ik kan bij Wiki iig niets vinden over een koningin, dus het zo maar zo een runderdaas kunnen zijn. Voor het eerst dat ik hier zo'n grote zie (ook weinig runderen in de buurt).

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:11

Ik vind ze allemaal maar veel te groot, rot kr*ngen :(

Vanmorgen heeft mijn pa besloten maar een val te kopen. Heb er 1 van 195 gevonden, die een clubgenoot ook heeft. Over paar weken maar 2 bij maken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:33

jolandje schreef:
maar wat is nou ECHT de makkelijkste oplossing?????

Verhuizen :+

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:58

Ik heb hier stad en land afgezocht naar lijm, die ik op de skippybal kan smeren. maar niks gevonden. heb wel op internet die muizenlijm gezien, maar kan je die ook weer verwijderen van de bal?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:13

Je kan ook die lijm bestellen op de site van de makers van de Loer, die lijm zelf is niet overdreven duur toch of vergis ik me?

Hier is het nu draaaamaaaa met de dazen!
Was ff wat papieren aant opzoeken in de auto, dus ik denk ik zet hem ff naast de weg, dus op een zandpaadje t bos in(300 meter van mn huis, k was wat vergeten dacht ik en dan was ik zo weer thuis ;) ) en ik zit in mn tas te zoeken en hoor ineens allemaal getik en ik denk huh regen???
Zijn het ik weet niet hoeveel dazen die tegen mn auto aanvliegen!!! Echt ongelofelijk veel!
En dat dus aan de bosrand kan je nagaan in t bos zelf, en in mn wei is het ook al zo erg ;(

vorame schreef:
DubbelDun schreef:

Is dat geen runderdaas?
Die zijn zo groot.
Die zitten hier ook vaak en gaan altijd onder aan de buik lopen vervelen.
En dan zijn de paarden echt meteen in paniek.

Die zie je hier ook steeds vaker, ze zijn groter en iets ronder van vorm de de gewone daas, en ze vliegen trager en zitten vooral bij de buik van het paard, en als die steken donder je gegarandeerd van je paard af :=
Dat zijn echt ontzettend enge beesten!!
Koningsdaas worden ze hier ook wel genoemd.

Runderdaas wordt volgens wikipedia maar 2 cm? Lijkt erg op de regendaas/blinde daas(oftewel die krengen waar wij zo'n last van hebben allemaal!)

Maar t kan ook de horzel zijn geweest, al is die niet grijs maar meer met iets zwart of niet? Die zijn nml ook flink van formaat!
Al twijfel ik nu weer, want hier vond ik laatst een eng beest, kleuren van een wesp maar het uiterlijk van een daas, dat was volgens ons mam een horzel...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:46

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:53

Dat is dus de runderdaas, die zie ik hier gelukkig niet heel veel!
Staat bij 19-24 mm.
Die extreem grote dazen van 3,5-4,5 cm zijn dikker, grijs en vlieger traag met grote vleugels, denk dat Dubbeldun die misschien ook bedoelde?

hier zie ik alleen die gewone grijze dazen, die reuze dazen af en toe en een beest dat hier op lijkt:

japanse horzel
http://www.mlmforyou.nl/images/ep/horzel.JPG

gewone horzel
http://zestigplus.punt.nl/upload/horzel2.jpg

ik dacht eerst dat t een wesp was gezien de felgele kleur, maar t was een heel ander lijf dan een wesp(ik ben allergisch voor wespen, ook voor dazen maar dazen bouw ik na paar keer steken weerstand tegen op, eerste paar steken=koorts en ziek, later in de zomer wordt dit minder erg, wesp geeft altijd koorts en enorme zweling)

ellendige beesten zijn het!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:55

Ik kijk die grote engerds bij ons tenminste daar voor aan. :)
Je hoort ze echt flink zoemen.
En zitten altijd onder de buik en je ziet dan ook duidelijk een groot beest.

Maar misschien geef ik ze wel de verkeerde naam? :)

Maar ik denk niet dat ze groter zijn dan 2,5 cm
Pak maar eens een liniaal erbij, dat is al groot hoor voor een eng steek ding. :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:59

Ik had mijn 1e dode grote beest opgemeten, die was ruim 3,5 cm lang en op zn breedste stuk 1 cm breed :oo
zijn de gewone dazen echt mini's bij haha

Maar idd je hoort ze zoemen, en ze zijn best traag zodat je ze redelijk goed kan bekijken als ze om je heen vliegen.
vreselijke enge dieren zijn het!!!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:02

Heb je er toen geen foto van gemaakt?
Konden we vergelijken. :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:09

nee helaas, volgende keer doe ik dat wel!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:19

Goh, ik ondek net pas dit topic en dat terwijl het al 2 jr loopt :o !
Ik heb het andere dazenvaltopic gevonden en daar ook tips voor de bouw van zo´n ding heb gehaald.

Zo is die van mij geworden:

Afbeelding
De klamboe; ik heb het gaas uit de hoepel geknipt...

Afbeelding
... en de hoepel met een paar zware moeren verzwaard

Afbeelding
De in elkaar geschoven flessen heb ik met van dat dikke plakband aan de trechter geplakt (waarvan ik dat tuutje en het handvat heb afgesneden)

Afbeelding
Omdat ik de klamboe omgekeerd heb (zodat de hoepel onderaan komt te hangen), had ik bovenaan zoveel gaas over := . Daarom heb ik stukken aan elkaar genaaid en het overige gaas weggeknipt (rotkarwei, niet aan te raden :roll: !).

Afbeelding
Gisteravond was het dan eindelijk zo ver: mijn val hangt *\o/* !!

Afbeelding
En ja hoor: de eerste dazen zijn gevangen *D !

Afbeelding
Ik moet nog even stevig plakband om het gaas/trechter doen, want zoals je hier kan zien vliegen een hoop dazen tussen de trechter en het gaas :roll: .

De foto´s zijn ong. een uurtje nadat ik de val heb opgehangen gemaakt (gisteravond om een uur of 6). Er zaten in de fles iets van 10 stuks en in het net zeker iets van 30, dus ik kan geloof ik zeggen dat het ding een succes is +:)+ !!

Ik wil nog een tweede val maken en ga dit topic ook nog eens helemaal doorspitten op tips en truukjes ;) . Vooral dat gedoe met de eigenlijke val bovenin is bij mij nog zeer zeker te verbeteren :j !

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:31

Hoi,

Heeft er iemand al ervaring met de bal met vliegenlijm?

Ik ben erg benieuwd of dat werkt.

Gr Albert

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:35

Ik heb er geen ervaring mee, maar het werkt vast. Alleen vind ik het persoonlijk TE GOOR :r

Nou mijn dazenval is besteld... hopelijk helpt het.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:55

@ Sterre: een sla-bak van de Xenos doet wonderen, daar zit een handige rand aan. Er zijn wel foto's van te vinden in dat andere topic hoe je die goed kunt gebruiken.

Probeer vouwen in het gaas zo veel mogelijk te vermijden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:06

HippoLogic schreef:
@ Sterre: een sla-bak van de Xenos doet wonderen, daar zit een handige rand aan. Er zijn wel foto's van te vinden in dat andere topic hoe je die goed kunt gebruiken.

Probeer vouwen in het gaas zo veel mogelijk te vermijden.

Als je de val van protekta bekijkt die heeft helemaal geen slabak.
Niemand die eens geprobeerd na te maken?
Die lijkt veel gemakkelijker

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:09