[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:47

Jessica_R schreef:
hallo allemaal!

Sinds december heb ik een ander paard. Deze stond toen ongeschoren onder een 300 gram deken. Dit ging prima en z'n vacht was perfect. 300 gram is ook het maximale wat hij op heeft gehad bij de vorige eigenaren.

Maar nu komt het: vanwege de lange warme nazomer heb ik er pas (te) laat een deken op gedaan waardoor hij nu al veel meer vacht heeft dan vorig jaar in december.. Hij zweet best veel (bij een stevige training) en het duurt langer voor hij weer op adem is. Nu zit ik dus in een dilemma: scheren of niet?

Ik heb dit paard samen met mijn zus maar zij is echt anti-scheren. Ze denkt dat het heel veel werk is met dekens wisselen, uitrijdekens enz. Dus ik zat te denken welke middenweg er zou zijn om het voor Victor een beetje aangenamer te maken, maar niet al te veel werk voor ons.

Na wat navragen bij anderen denk ik dat het slimste is (als we toch besluiten te scheren) om het nu te doen. omdat:
- het nu nog niet zo koud is dat je met uitrijdekens moet werken.
- hij dan voor de echte koude maanden al weer een beetje vacht heeft en dus iets beter bestand is tegen regen en kou.

Even ter informatie: Hij staat als de grond droog is overdag op de wei, bij nat weer een paar uur op de paddock en 's nachts staat hij binnen.

Denken jullie dat dit een goede oplossing kan zijn?

En dan nog iets, heb ik aan een fleecegevoerde, 150 gram en 300 gram deken genoeg? Hij heeft nu de fleecegevoerde op en ik dacht als we hem nu scheren daarna de 150 op te doen. en bij koud weer de 300. Meer als 300 heb ik er liever niet op..

Ik heb mijn pony vorig jaar in het onderstaande model geschoren, misschien is dat iets?

Afbeelding

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:55

Jessica_R schreef:
als ik besluit te scheren, is het dan verstandig het paard uit voorzorg licht te sederen? Hij is nog nooit eerder geschoren geweest namelijk!

Nee absoluut niet sederen.
Iemand laten komen die verstand heeft van scheren en niet bang is. Van sedatie kan een paard koliek krijgen. Ik zou dat risico zelf niet nemen. En daarbij een gesedeerd paard is soms nog gevaarlijker dan een paard wat iets angstig is.

Jessica_R

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:13

Ik verwacht ook niet dat hij heel bang zal zijn. Ga van de week gewoon is vragen of een stalgenoot de scheermachine is aan wil zetten bij hem in de buurt. Kan ik even kijken hoe hij reageert.

@marietje, ik ben niet zoon fan van patronen ;) snap dat t functioneel is maar t is niet mijn ding :p

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:19

Ik heb een vraagje wat jullie zouden doen scheren of niet.

Ik heb een shetlander van 3,5 waar ik mee men. Ze staat 24/7 buiten met afdak en 2 open stallen. Ik heb 1 keer per week les en 3 of 4 keer in de week voor mij zelf op de rijvereniging en buiten.
Ze heeft nu al een aardige vacht en zweet heel erg na het mennen. Ik ben bang dat ik haar te nat of dat ze niet goed afkoelt in de winter na het mennen.
Ik heb een 200 grams en 300 grams zonder hals liggen.
Als ik zou gaan scheren welk patroon is dan handig.
En Hoeveel grams hebben jullie nu op jullie geschoren paarden/pony's liggen

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:29

Ik ben echt opzoek naar een heel origineel patroon voor op mijn pony, ik heb inmiddels zoveel gegoogled dat ik een heel inspiratie artikel heb geschreven op mijn blog: http://equinonline.wordpress.com/2014/1 ... er-ideeen/
Maar ik ben er nu nog niet uit wat het moet worden. :') Help?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:40

_Izabelle schreef:
Ik ben echt opzoek naar een heel origineel patroon voor op mijn pony, ik heb inmiddels zoveel gegoogled dat ik een heel inspiratie artikel heb geschreven op mijn blog: http://equinonline.wordpress.com/2014/1 ... er-ideeen/
Maar ik ben er nu nog niet uit wat het moet worden. :') Help?

Mooi gedaan!!

Wat ik al heb geschoren bij mijn paard is zebra, giraf, pusselstukjes, sterren, balletjes, blokjes.
Het mooiste resultaat krijg je bij een niet al te dikke vacht.
Succes!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 07:42

Weten jullie een fijn scheerapparaat die geschikt is om alleen de benen van het paard te scheren? Het gaat om Tinker, met flinke sokken.

Dit apparaat gevonden: https://www.vidaxl.nl/p/170048/paarden- ... s84-p-320w
Maar gezien de prijs (nu 97 euro) weet ik niet of het een fatsoenlijk apparaat is.

Heeft iemand ervaringen met dit apparaat of kan iemand voor rond de 100 euro een scheerapparaat aanbevelen?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 07:44

ik ga eind van de ochtend scheren.
maar wat moet ik opgooien. gaat helemaal kaal en vanaf vandaag snachts naar binnen.

150 grams staldeken + fleece gevoerde regendeken
of
alleen de fleece gevoerde regendeken

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:57

Ik merk dat ze het toch nog goed warm hebben onder een regendeken. Mijn ongeschoren paard heb ik gister zelfs de deken af moeten doen, stond gewoon te zweten.

qua scheermachine, zou ik voor een tweedehands gaan of iets zoals de moser max45.

Dergelijke machines doen t in t begin perfect, tot er onderdelen vervangen moeten worden.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:12

x_spekkie_x schreef:
Weten jullie een fijn scheerapparaat die geschikt is om alleen de benen van het paard te scheren? Het gaat om Tinker, met flinke sokken.

Maar gezien de prijs (nu 97 euro) weet ik niet of het een fatsoenlijk apparaat is.

Heeft iemand ervaringen met dit apparaat of kan iemand voor rond de 100 euro een scheerapparaat aanbevelen?

Een vriendin van mij scheert de benen van haar tinker met de sectolin SE 200 tondeuse en dat gaat prima :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:18

Ik heb een Moser Max45 voor 4 tientjes gescoord op MP en ben er heel erg blij mee!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:38

Ik zou eerder kijken voor een goeie 2e handse op marktplaats.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:41

Pantykous schreef:
Ik heb een Moser Max45 voor 4 tientjes gescoord op MP en ben er heel erg blij mee!

*vind ik leuk*

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:44

x_spekkie_x schreef:

Maar gezien de prijs (nu 97 euro) weet ik niet of het een fatsoenlijk apparaat is.h

In dit geval geldt goedkoop is duurkoop.

Je kunt geluk hebben. Maar hoor meerdere klachten over goedkope machines. Messen lopen vast. Stelschroef gaat steeds los. Warmloper hard geluid etc etc etc.

Dan beter een tweedehandsje of de mosermax maar voor dikke tinkersokken gebruik ik zelf een grote machine voor het grootste gedeelte. Het fijne werk maak ik af met de moser max.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:02

Ik zou persoonlijk ook liever voor een tweedehands van een goed merk gaan dan zo'n goedkoop ding. Kost je uiteindelijk hetzelfde maar die degelijke merken gaan echt veel langer mee. :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:03

Aangezien ik mijn Liscop van toen 600 gulden al dik 14 jaar heb:je haalt het er dubbel en dwars uit!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:08

maandag ga ik n haflinger scheren, misschien houd ik nog tijd over voor die van mezelf, anders doe ik die dinsdag

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:06

ambre schreef:
Aangezien ik mijn Liscop van toen 600 gulden al dik 14 jaar heb:je haalt het er dubbel en dwars uit!

Mijn Hauptner in 1994 gekocht incl een extra paar messen voor 800 gulden en inderdaad die heeft 19 jaar trouwe dienst gedraaid (3000 - 5000 koeien per jaar en alle paarden die er jaarlijks nog bijkwamen) en nu misschien nog, maar helaas begin dit jaar uit mijn auto gejat -:(-

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:15

vanmorgen geschoren en onder 100 grams.
kon net kwa warmte want bijna te warm.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:45

woepie, ik mag vanmiddag mijn ezel deels scheren, omdat ie stikt van de jeuk, 2 wormenkuren verder nog steeds en de planken (waar een draadje met flink stroom voor zit n.b.) uit m'n omheining schuurt.......
Dekentjes doen we niet aan bij een ezel, hij kan naar binnen als ie het koud heeft en als het regent, maar ik probeer er zo weinig mogelijk af te halen.

Heb wel blade ice gehaald (hadden ze bij de Welkoop) want de scheermachine loopt erg snel warm bij de ezel....

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:57

heeft je ezel geen luis?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:20

Luis dacht ik ook aan of een af andere schimmel.

Heb je dat bij een DA na laten kijken?

En eerlijk nu kaal scheren en zonder deken laten staan vind ik persoonlijk not done :n
Hoe zou jij het vinden om nu met dit weer ineens bloot rond te lopen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:55

hij heeft geen luis, v-arts heeft ze 2 weken geleden ingeent en gechechkt, mijn paard staat nu ook geschoren, bloot in de wei, het is 17 graden hier! Hij zweet zich kapot onder een 0 grams deken (die ik speciaal gekocht heb van de week).
De ezel gaat niet helemaal kaal, alleen de plekken waar hij blijft schuren, dit op advies van de ezelsmid, die gisteren geweest is. Ezel loopt nu trouwens ook te zweten op de wei. Van mij mag het per direct 10 graden kouder worden.

Ik zou het trouwens heerlijk vinden om bloot rond te kunnen lopen, helaas is dat ethisch niet verantwoord in mijn geval, ze zouden meteen de walvissenopvang bellen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:48

Nu is het 17 graden. Maar vannacht en de loop van volgende week? Dat vind ik not done. Straks heeft ie een longontsteking? Daar zou ik banger voor zijn dan een schuurplek.
Maar goed. Ik zou het anders doen.
Als ik een soortgelijk geval had zou ik hem sowieso helemaal kaal scheren van top tot teen. Dan wassen met Imaverol 10% en s avonds onder de 0 grams deken zetten. Haar groeit dan weer redelijk snel aan. Maar is toch beschermd tegen invloeden van buitenaf.
Wie geeft de garantie dat plekken waar de ezel niet schuurt daar geen schimmel of ander jeukerig spul zit?
Dat is mijn ingeving.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:50

Oh en hier zouden ze ook de walvisopvang bellen hoor