Jessica_R schreef:hallo allemaal!
Sinds december heb ik een ander paard. Deze stond toen ongeschoren onder een 300 gram deken. Dit ging prima en z'n vacht was perfect. 300 gram is ook het maximale wat hij op heeft gehad bij de vorige eigenaren.
Maar nu komt het: vanwege de lange warme nazomer heb ik er pas (te) laat een deken op gedaan waardoor hij nu al veel meer vacht heeft dan vorig jaar in december.. Hij zweet best veel (bij een stevige training) en het duurt langer voor hij weer op adem is. Nu zit ik dus in een dilemma: scheren of niet?
Ik heb dit paard samen met mijn zus maar zij is echt anti-scheren. Ze denkt dat het heel veel werk is met dekens wisselen, uitrijdekens enz. Dus ik zat te denken welke middenweg er zou zijn om het voor Victor een beetje aangenamer te maken, maar niet al te veel werk voor ons.
Na wat navragen bij anderen denk ik dat het slimste is (als we toch besluiten te scheren) om het nu te doen. omdat:
- het nu nog niet zo koud is dat je met uitrijdekens moet werken.
- hij dan voor de echte koude maanden al weer een beetje vacht heeft en dus iets beter bestand is tegen regen en kou.
Even ter informatie: Hij staat als de grond droog is overdag op de wei, bij nat weer een paar uur op de paddock en 's nachts staat hij binnen.
Denken jullie dat dit een goede oplossing kan zijn?
En dan nog iets, heb ik aan een fleecegevoerde, 150 gram en 300 gram deken genoeg? Hij heeft nu de fleecegevoerde op en ik dacht als we hem nu scheren daarna de 150 op te doen. en bij koud weer de 300. Meer als 300 heb ik er liever niet op..
Ik heb mijn pony vorig jaar in het onderstaande model geschoren, misschien is dat iets?