vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:18

Onze bak is gelukkig glad en de bovenlaag is redelijk los. Vandaag heb ik een heerlijke bosrit gemaakt, we hebben gelukkig mooie brede vlakke paden en het viel me nog mee hoe hard het was.

Maar voor degenen die niet kunnen rijden: vanaf woensdag voorspellen ze weer dooi... :D

M_erell

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:20

Jeeeuj!! paard zal wel vol energie zitten, sinds december al niet meer bereden :+

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:17

Wat heb je dan al die tijd met hem gedaan?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:46

hier hoef jij je absoluut niet voor te schamen!!!
ik heb op 17 maart 2010 ook een bijna fatale val meegemaakt, en die schrik is er bij mij ook nog niet uit, bij jou was je milt gescheurd, bij mij mn lever. je bent al een topper omdat je terug op het paard zit!!

Darkness85 schreef:
@ jamiroquai: Ik heb 28 dec 2009 een bijna fataal ongeluk gehad met mn paard. (Lees hieronder wat ergebeurde) Ook in die vorst periode. Sinds dien ben ik er niet zo happig op om er op te gaan zitten als er kans is op gladheid.. :o Eigenlijk schaam ik me er best voor. Want eigenlijk ben ik een durfal. Springen tot 1.60, rengalop op smalle paadjes en slootjes springen noem maar op. Maar als het glad dreigt te worden door vorst blijf ik liever met 2 benen stevig op de grond.. :o

Ik zat ik galop op het ruiterpad. En ik had een glad stuk over het hoofd gezien. Er lag direct om de bocht een giga ijs schot. Er was geen ruimte om uit te wijken. Mn paard gleed uit op het ijs en maakte een koprol terwijl ik op zn rug zat. Het is dat er een getuige was. Anders had ik het niet na kunnen vertellen. Ik had een hersenschudding, inwendige bloedingen en een gescheurde milt.

Ik had ook mazzel dat ik mn cap op had. Die was flink stuk en gebarsten door de val.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:39

@ rachel_j: Bedankt... :D Ja die val was echt niet leuk. Ik ben toen gewoon geplet tussen de grond en mn paard van 1.70 en dik 660kg. En dat met die snelheid... := De artsen vonden het een wonder dat ik niets gebroken had. Maar dat wijd ik maar aan de melk. Ik ben een melk junkie. Al mn hele leven. Ik drink bijna 2 pakken op een dag. Ik hou niet zo van frisdrank enzo....

Hoe is jou ongeluk gebeurt?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:57

tjee darkness, wat een verhaal!!!
Doodeng. Kan me goed voorstellen dat dat op je netvlies blijft staan hoor.

Gelukkig ben je er relatief goed vanaf gekomen.
Hoe is het eigenlijk met je paardje afgelopen met die val, had die nix??

Hihi en lang leve de melk!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:49

Jeetje, wat een verhaal. Sterkte

Hier is de bak echt supersupergoed. Net weer heerlijk les gehad.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:00

ik ben bij het oefenspringen na een weigering mn balans verloren, kwam aan de zijkant te hangen, paard ging in volle vaart door dus heb los moeten laten, ben toen onder zn achterbenen terecht gekomen, en helaas plantte hij zn achterbenen vol op mn borstkas.(idd normaal zou een paard alles doen om je te ontwijken,dat is hier dus gruwelijk mis gegaan)
totaalplaatje was n ingeklapte long, 6 gebroken ribben, gescheurde en deels verbrijzelde lever en nog wat kleine bloedingen en kneuzingen. omdat het bij mij een val was, heb ik heel veel moeite om weer vertrouwen in mijn eigen rijden te hebben.
heb jij lang in het ziekenhuis door moeten brengen?

Darkness85 schreef:
@ rachel_j: Bedankt... :D Ja die val was echt niet leuk. Ik ben toen gewoon geplet tussen de grond en mn paard van 1.70 en dik 660kg. En dat met die snelheid... := De artsen vonden het een wonder dat ik niets gebroken had. Maar dat wijd ik maar aan de melk. Ik ben een melk junkie. Al mn hele leven. Ik drink bijna 2 pakken op een dag. Ik hou niet zo van frisdrank enzo....

Hoe is jou ongeluk gebeurt?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:23

Oh my God, dames, dat zijn serieuze drama's. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat je liever wandelt. Ik durf zelf ook niet alleen naar buiten omdat ik dan bang ben, maar bij jullie is het wel heel duidelijk- helaas.
Knap hoor, dat jullie toch nog durven te rijden!!!!!!!!!! Petje af!!!
Wandelen is ook wel heel gezellig, maar geeft toch wat weinig actie in de tent.Maar jullie hebben al genoeg actie meegemaakt.... :(:)

Hier gaat de bak toch weer een beetje bevriezen. Ik weet niet wat de stalhouder gaat doen. Er rijden maar 2 mensen bij ons in de bak, ik weet niet of hij dan daarom gaat zouten. En volgens mij gaat donderdag de dooi inzetten. Nou, die paar dagen kan ik ook wel wachten. :(

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:18

@ eowyn04: Mn paard had wonder boven wonder niks. Die is terug naar stal gerent. Maar gelukkig waren we al vlak bij stal. Dus hij hoefde maar 1 niet al te drukke weg over...

@ rachel_j: Ik heb maar 8 dagen in het ziekenhuis gelegen, Waarvan 1,5 op de IC. Ze waren daar blij dat ze me konden lozen. Ik was niet echt een makkelijke patiënt. Ik bleef maat bitchen dat ik naar huis wilde.... En ik wilde geen pijnstillers of andere medicijnen... En mn infuus heb ik er ook de 3e dag uit getrokken. Want daar was ik ook niet van gediend.. Dat sliep voor geen meter.. :+ Ik ben nu niet bang om te vallen. Dat ben ik nooit geweest. Maar ik ben nu afentoe wel wat schrik achtig als ik voel dat Tines een beetje weg glijd ofzo... :=

@ jamiroquai: Wandelen is voor Tines en mij best wel actie hoor. Ik trek mn sportschoenen aan en ik ga een stuk hardlopen met t paard dravend aan de hand. Heeft hij goed z'n beweging. En ik ook. :+

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:56

Heftig verhaal van dat ziekenhuis!

En ja, draven aan de hand zou bij mij niet opkomen, daar ben ik veel te lui voor!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:16

@darkness ; dan ben je idd al snel naar huis gegaan!!
ik heb 4 dgn op de IC gelegen waarvan 1 dag in coma aan de beademing,(mijn lichaam was te moe) en daarna 2 weken op de afdeling. pijnstilling kreeg ik via een slangetje tussen mn schouderbladen regelrecht het ruggenmerg in, en daar was ik toch wel blij mee!

hier vandaag niks kunnen doen....baal ervan maar t is niet anders.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:23

Mijn God wat een gruwelverhalen. Nou durf ik hekemaal niet meer de weg op...

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:15

ach joh, kop op... ik vind het onwijs naar voor wat hun hebben mee gemaakt en ben super blij dat ze nog leven.. petje af voor wat jullie weer doen meiden..

maafr jamiroquai.. je kan ook van de trap vallen en je nek breken..

ik rij heel vaak langs de weg, en vaak alleen.. t gaat vaker goed dan mis..

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:02

@ luxket: Ik ga ook nog steeds alleen op pad hoor. :Y) Lekker je eigen ding doen. En je hoeft met niemand rekening te houden. Je kan zo hard als je wilt zonder dat er mensen gaan zeuren dat ze het eng vinden of dat je te hard gaat. Ik ben door die val echt niet bang geworden om gewoon buiten te rijden. :+

@ jamiroquai: Ik vind t juist fijn een stukje hard lopen. Beetje aan mn conditie werken. En ik vind t juist gezellig als ik mn paard mee neem. Ben je niet zo alleen. En als de bak stijf bevroren is kun je vaak wel gewoon over de weg. Dus dan geeft je je paard gelijk zn dagelijkse beweging. :D

@ rachel_j: Ik heb idd niet lang in het ziekenhuis gelegen. Maar ik mocht alleen naat huis op voorwaarde dat ik het echt heeeeel rustig aan deed. En nog een groot gedeelte van de dag plat zou blijven. En dat heb ik ook gedaan. Want ik voelde echt nog wel dat het niet goed zat. Mn milt voelde aan als een baksteen.. Maar jij heb t flink te pakken gehad dan zeg. Coma is niet niks. En ik ben niet zo van de pijnstillers. ik voel de pijn liever. Dan weet ik dat ik iig niks forceer... :Y)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:41

Nou, ik had ook wel een beetje overdreven. :P
Maar ik ben geen held buiten. Zelf banger van het verkeer dan mijn paard...

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:47

jamiroquai schreef:
Nou, ik had ook wel een beetje overdreven. :P
Maar ik ben geen held buiten. Zelf banger van het verkeer dan mijn paard...

:')

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:21

rachel_j schreef:
ik ben bij het oefenspringen na een weigering mn balans verloren, kwam aan de zijkant te hangen, paard ging in volle vaart door dus heb los moeten laten, ben toen onder zn achterbenen terecht gekomen, en helaas plantte hij zn achterbenen vol op mn borstkas.(idd normaal zou een paard alles doen om je te ontwijken,dat is hier dus gruwelijk mis gegaan)
totaalplaatje was n ingeklapte long, 6 gebroken ribben, gescheurde en deels verbrijzelde lever en nog wat kleine bloedingen en kneuzingen. omdat het bij mij een val was, heb ik heel veel moeite om weer vertrouwen in mijn eigen rijden te hebben.
heb jij lang in het ziekenhuis door moeten brengen?

Darkness85 schreef:
@ rachel_j: Bedankt... :D Ja die val was echt niet leuk. Ik ben toen gewoon geplet tussen de grond en mn paard van 1.70 en dik 660kg. En dat met die snelheid... := De artsen vonden het een wonder dat ik niets gebroken had.

Zo....flinke ongevallen. Niet best, zijn jullie er weer helemaal gezond uit gekomen?

Ik heb niet veel meegelezen de laatste tijd, maar hier nog 1 die geen vertrouwen meer had na een flinke val. Gebeurde niet buiten maar binnen, in de bak met koud weer. Terwijl ik stapte aan de lange teugel vond het paard het nodig om te steigeren naar zijn spiegelbeeld in de grote bakspiegel. Hij draaide daarbij naar de spiegel toe en kwam met zijn voorbenen achter de stang die voor de spiegel zat. Vervolgens veel geworstel en ik heb me expres laten vallen om mezelf in veiligheid te brengen.Paard had niets en ik ben er direct daarna wel weer opgeklommen en nog een rondje gereden omdat ik wist dat ik er anders nooit meer op zou klimmen. De volgende dag kon ik niet meer lopen. Gevolg van de val; een verbrijzelde rugwervel.

Na dat ongeval werd het rijden steeds minder, ook omdat ik zelf wat bejaarde paarden had staan, daarna zo'n 12 jaar helemaal niet meer gereden. Toen ik weer begon merkte ik dat ik flink mijn vertrouwen kwijt was en soms best angstig was, zeker met een groen paard. Veel les heeft me er doorheen geholpen, maar ik ben wel stukken voorzichtiger geworden. Ik klim ook niet meer op zomaar alle paarden. Zeker niet als ze van een ander zijn. Wijsheid komt met de jaren zeggen ze, he? ;)
Met dit weer zul je me ook niet snel meer buiten zien rijden met een paard waarvan ik weet dat hij onverwacht nogal eens jolig kan doen.

Maar goed; nu nog vorst, eind van de week voorspellen ze 10 graden en flinke wind of zelfs storm.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:04

He Bravura, he je die winerbanden nog niet verkocht? Kan je toch nog een zeiltje leggen voor de komende dagen...... *\o/*

Het wordt weer heelijk warm de komende dagen. \uit met die dikke jas.
Gisteren zag ik iemand zonder jas rijden bij die koude wind. Ik kreeg er spontaan koude rillingen van. Maar dat kan ook zijn omdat ze een mega- rollkür deed met haar paard.... ;(

Van storm worden je paarden ook lekker fris, kunnen ze even uitwaaien. De beestjes zijn het helemaal zat hier, ze willen aan het werk! Altijd maar op die stomme wei... :O

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:26

Pfff en dan kom ik enkelt met een gebroken schouder (en vingers).

Nou wij hebben een super goeie bak. Al die tijd weer door kunnen rijden.
(de tig kilo zout ligt klaar, zeg maar).
Nu kan ik dan 5 dgn niet rijden ivm de osteopaat, dus nu vind ik het heerlijk als ze effe op de wei kunnen.
Kan ze haar eitje kwijt.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:53

jamiroquai schreef:
He Bravura, he je die winerbanden nog niet verkocht? Kan je toch nog een zeiltje leggen voor de komende dagen...... *\o/*
Van storm worden je paarden ook lekker fris, kunnen ze even uitwaaien. De beestjes zijn het helemaal zat hier, ze willen aan het werk! Altijd maar op die stomme wei... :O

:D :D :D Die stomme dingen ook! :D Denk dat ik maar een sulky ervan in elkaar knutsel, zo eentje op 4 wielen! :D Volgend jaar weer een winter, nu eerst voorjaar!!!!!! En de paardjes zijn zeker toe aan werken! Kan niet wachten tot we normale temperaturen hebben en droog weer!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:02

Ha ha, dat wordt dan wel een All weather sulky! Kom jij de winter goed door!!!

Morgen ga ik weer naar knollie, maar het is echt zo berekoud, veel kouder dan toen er sneeuw en ijs lag. Gelukkig is het niet glad. Ik ga het voorbeeld van ...... volgen: joggen en draven. Dan krijgen we het allebei warm!

Moet je nu trouwens een deken op met rijden, of stappen en draven langs de weg?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:17

Ik heb vandaag pony met deken aan gewandeld. Gemeen koude wind, en hij is geschoren. Moet wel leuk blijven voor hem.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:26

@ Bravura: Steigerende paarden zijn altijd een beetje eng als je er op zit. Ik ben altijd een beetje bang om achterover te klappen dan.. :o Maar een verbrijzelde rugwervel is ook niet niks zeg.. :(:) En 1 troost. De meeste herintreders hebben een beetje angst.. ;)

jamiroquai schreef:
Ik ga het voorbeeld van ...... volgen: joggen en draven. Dan krijgen we het allebei warm!
Moet je nu trouwens een deken op met rijden, of stappen en draven langs de weg?

Op de ...... mag je Yvonne en Tines invullen... :D
En als je alleen een beetje gaat stappen kan je beter een dunnere deken op doen. Een fleece bijvoorbeeld. En als je echt gaat draven e.d. dan kun je hem beter af doen. Tenzij je paard net geschoren is en dus geen haar op zn donder heeft..

Ik kon vandaag nog steeds niet doen in de bak. Die was nog steeds wat te hard. Ik denk nog een dag of 3. Dat hij dan wel weer goed genoeg is voor longeren..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:35

Ja, terwijl Bravura vroeger altijd steigerde en zich dan ook aan de grond liet storten bij het opstijgen, die trok gewoon 4 benen in en viel dan als een blok recht naar beneden. Bij haar heb ik het nooit eng gevonden, maar ik kon lezen en schrijven met haar, dus wist wanneer ze wat ging doen en van plan was, en kon ik me er ook op instellen en op inspelen. :+ Heerlijk paard was dat met rijden (1e kwartier niet meegerekend), echt! :j
Heb ook liever dat ze steigeren dan bokken. :o Kun je je tenminste nog ergens aan vast houden (hals). :D Neemt niet weg dat, nadat je echt in de kreukels hebt gelegen, je dan wel vrees heb.
Dat paard waarmee ik dat ongeval kreeg was van een kennis, hengst en 4 maanden in de box gestaan. De derde keer dat ik hem reed vond ie zichzelf kennelijk enorm gevaarlijk, zo in die spiegel. Maar goed, je neemt het zoals het komt en stelt ook je kennis niet zomaar aansprakelijk voor zo'n ongeval. Al had hij wel even mogen vermelden dat dat paard enige maanden opgehokt had gestaan. Mij werd verteld dat het paard nog 1 week ervoor een M wedstrijd had gelopen....en ja, dan klim je er gewoon op. Achteraf hoor je dan wat anders. :(