[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:40

1 keer per jaar.

Mijn (tweedehands) Rambo’s dekens zijn inmiddels al 10 jaar oud en worden elk jaar door mij zelf in de wasmachine gedaan, gewassen en vervolgens met waterdicht goedje weer gewassen. Nog nooit lekkages gehad

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:41

Bagheera_206 schreef:
Hoe vaak wassen jullie de dekens als ze idd al 5 jaar of ouder zijn?

Ik heb nog geen ervaring met dekens op lange termijn. Ben pas dit najaar begonnen met regendekentjes. Heb nu een Amigo Hero Lite pony, Amigo Bravo Lite pony en een Rambo Icelandic Lite. De Bravo en Rambo liggen nog nieuw in verpakking en de Amigo Hero Lite houdt zich nog erg goed.

Ik krijg vanmiddag als het goed is de 100 gram liner binnen. Hopelijk past deze goed onder de Bravo en Rambo... #fingerscrossed

Ik was m'n dekens eigenlijk nooit.. Ik spuit ze keer af en borstel erover maar meer niet. Nu staat de mijne dag en nacht buiten en in de schuilstallen ligt zand, dus meer dan wat modder en zand zit er niet op..
We rijden niet meer dus ze gaat ook nooit met zweet onder haar deken. Denk dat dat wel scheelt in niet hoeven wassen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:17

Gatsie maar je paard heeft toch wel huidvet?

Hier was ik ze elk jaar. Bucas irish dekens oudste zijn nu 4 jaar.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:20

Ik was ze ook elk jaar, wordt volgens mij ook aangeraden. En niet alleen vanuit financieel oogpunt, ook vanuit hygiëne en waterdichtheid, urine bijt namelijk ook in de deken..

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:52

Ik heb nu toch de Bucas big neck power Turnhout een paar dagen. Voelde echt als een rib uit m’n lijf maar als ik iedere dag weer die kwaliteit en fijne pasvorm zie is het me zo veel waard <3

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:07

Spenk schreef:
Gatsie maar je paard heeft toch wel huidvet?

Hier was ik ze elk jaar. Bucas irish dekens oudste zijn nu 4 jaar.

dat valt wel mee ;)
Teveel slechte ervaring na wassen de ze niet meer waterdicht zijn en ik steeds een nieuwe moest kopen..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:16

Ik was ze ook niet hoor, maar ik boen meestal wel eenmaal per jaar de binnenkant uit tegen huidvet en eventuele beestjes.

Mijn paard staat niet in een stal en slaapt in het zand, dus de deken blijft veel schoner dan dekens die ik wel heb overgenomen van paarden die wel in hun eigen mest en urine slapen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:29

Love_Mirra schreef:
Haai, ik kom even binnen vallen.

Ik heb een aantal pagina’s door gelezen maar kom mijn vraag niet helemaal tegen.

Ik ben op zoek naar een echte goede waterdichte deken. Eentje die in dagenlange regen ook gewoon nog droog is. Liefst ook meerdere jaren. 0 gram, linersysteem is een pluspunt. Maar vooral waterdicht zijn (en blijven). Geen sloper.

Ik zag voornamelijk zelf:
Rambo of rhino
Shires
=> iemand daar waterdichte ervarinh mee?

-Bucas valt af, dat heeft geen mooie pasvorm op het paardje

Ik heb shires en die blijven goed droog na overdag hele dag in de regen. Zijn nu 1 keer gewassen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:50

Ik was de outdoor dekens ook niet, alleen de liners gaan om de paar maand in de was.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:04

Liners was ik zelf, outdoordekens gaan hier 1x per jaar naar Equismart/Limpia dekenservice en komen als nieuw terug.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:55

Hoeveel haakjes hoort deken voor en achter te hebben? := Moest het aan bovenste haakjes voor vast maken en achter paste clipje precies bij het bilkoord. Ben blij dat het past, maar denk dat liner nog niet nodig is. Heb wel even een dekenwissel gedaan. Deze deken valt echt perfect! <3

Afbeelding

Afbeelding
Pap, ik ben er blij mee. +:)+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:06

Ja ze ziet er goed uit zo! Die van mij maak ik ook vast aan de oogjes van het bilkoort.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:12

Sintara schreef:
Ja ze ziet er goed uit zo! Die van mij maak ik ook vast aan de oogjes van het bilkoort.

Normaal heb je er voor toch drie? Twee voor hals en een voor liner? Ik heb er maar twee voor. En achter zit normaal toch extra haakje? Een voor bilkoord en een voor liner. Dus voor past het soort van precies aan bovenste haakje en achter past het precies bij bilkoord erbij.

Voor nu staat ze nog even zonder liner. Voor als het kouder wordt. Nu nog steeds ongeschoren onder 0 gram.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:14

De hero heeft twee ringen voor, de bravo drie

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:18

Het duurde even voor ik begreep wat je bedoelde met haakjes en liners, maar denk dat ik het snap.

De nieuwste modellen (denk nu zo’n 2-3 jaar) hebben bij de bil twee driehoekjes per kant.
De oudere modellen hebben gewoon eentje waar je zowel bilkoord als liner aan vast kan maken.

Dekens met hals hebben of inderdaad drie rechthoeken bij de hals zitten voor hals (2 dacht ik) en liner (1 per kant) of je hebt een hals met klittenband en dan heb je maar 1 rechthoekje voor de liner. Beetje te volgen zo of zijn foto’s handig?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:33

Ik snap wat jullie bedoelen. +:)+ Dan zal dit wel een ouder model Rambo zijn ondanks dat ik hem nieuw heb gekocht. Achter idd maar 1 driehoekje per kant. En aan voorkant maar 2 rechthoekjes per kant. Hals gebruik ik niet en er past een liner en de deken ligt goed dus helemaal top.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:46

Ik ga voor het eerst zelf een Bucas Smartex light deken wassen en heb daarvoor ook wasmiddel van Bucas voor gekocht om hem ook waterdicht te houden.
Weet iemand van jullie hoe dat gaat?
Moet dat hele flesje gebruikt worden en op welke temperatuur was je de deken?

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:25

WakuWaku schreef:
Ik ga voor het eerst zelf een Bucas Smartex light deken wassen en heb daarvoor ook wasmiddel van Bucas voor gekocht om hem ook waterdicht te houden.

Het flesje maakt niet waterdicht, reinigt alleen. Voor waterdicht maken moet je hem daarna insprayen.

Max 30 graden wassen en zorgen voor voldoende ruimte in je trommel. Mag er niet te strak inzitten. Voor 1 deken zou ik half flesje doen. En lage toerental centrifugeren en na het wassen goed uithangen en laten drogen, niet bij de kachel.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:46

Bedankt MTinker +:)+

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:53

Ik was mijn rhino dekens 1x per jaar na het dekenseizoen. Ik was ze zelf bij de benzinepomp in zo'n grote wasmachine. Passen er mooi 2 in voor 8 euro! Mijn liners gooi ik tussendoor wel wat vaker in de wasmachine bij ons op stal.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 17:54

Iemand ervaring met stroom schokken bij het af doen van de Recuptex?
Mijn merrie loopt steeds weg bij t af doen van de Recuptex en ik voel dan ook de stroom schokjes bij het af doen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:40

HarmanyL schreef:
Iemand ervaring met stroom schokken bij het af doen van de Recuptex?
Mijn merrie loopt steeds weg bij t af doen van de Recuptex en ik voel dan ook de stroom schokjes bij het af doen.

Je bedoelt dat ze statisch is? Ja dat heb ik in de winter ook

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:41

Ook statisch nu met al die nattigheid? :=

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:08

MTinker schreef:
WakuWaku schreef:

Het flesje maakt niet waterdicht, reinigt alleen. Voor waterdicht maken moet je hem daarna insprayen.

Max 30 graden wassen en zorgen voor voldoende ruimte in je trommel. Mag er niet te strak inzitten. Voor 1 deken zou ik half flesje doen. En lage toerental centrifugeren en na het wassen goed uithangen en laten drogen, niet bij de kachel.

dat is niet juist! Het flesje zorgt voor de enige en juiste reiniging van een bucas deken, ZODAT de eigenschappen behouden blijven, dus óók de waterdichtheid.

Enige is dat de buitenlaag nat en zwaar kan worden, maar de waterdichte coating zit aan de binnenkant van de stof. Je kunt de deken wel insprayen met de conditioner om te voorkomen dat de buitenstof zwaar wordt. Dat gebeurt overigens ook na gebruik, rollen etc.. dan gaat de buitenste teflon laag eraf, maar je deken is wel nog waterdicht.

https://www.youtube.com/watch?v=q7C-xMqlfkw&feature=emb_logo

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:30

Het maakt de deken dus niet waterdicht, het beschadigd de waterdichte laag niet wat andere wasmiddelen wel doen.