[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Capriootje

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:44

Welke dekens heb je al geprobeerd? Ook de 1200D van bijv amigo of sterkere buitenstoffen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:55

Hier hebben de meeste paarden die met slopers in de wei staan van die Rambo dekens. :=

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:58

dank voor je reactie! Ik ga wel eens even marktplaatsen, wie weet heb ik daar een gelukje!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:12

Ik ken ook iemand die een oude 0 grams over haar waterdichte deken deed. Een sloopdeken, als ze daar in beten dan bleef de deken er onder heel. Niet ideaal, maar werkte wel.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:17

Ook nog een optie. Dan staat ie maar voor banketstaaf in de paddock, niks aan te doen. Helaas net de gesloopte regendeken weggegooid (zat een gat in van denk 30 bij 10 ofzo) dus dan even een nieuwe oude regendeken kopen ;)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:36

Ik kom hier binnenvallen met een vraag, ik ben helemaal nieuw op dekengebied en een complete leek. Maar nu heb ik van dierenarts advies gekregen om mijn PPID pony helemaal te scheren, welke dekens moet ik nu kopen? Hoeveel gram en wanneer doe ik wat op? Wat is voor de komende periode in ieder geval een must have, die ik nu direct moet bestellen? Bv 200 of 300 gram, of nog dikker? Hij staat altijd buiten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:40

Solistar schreef:
Ik kom hier binnenvallen met een vraag, ik ben helemaal nieuw op dekengebied en een complete leek. Maar nu heb ik van dierenarts advies gekregen om mijn PPID pony helemaal te scheren, welke dekens moet ik nu kopen? Hoeveel gram en wanneer doe ik wat op? Wat is voor de komende periode in ieder geval een must have, die ik nu direct moet bestellen? Bv 200 of 300 gram, of nog dikker? Hij staat altijd buiten.

Wat voor pony heb je, zweet hij snel of heeft hij het snel koud? Is hij al wat op leeftijd?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:48

Ja hij is 25, hij heeft nu zo'n extreem dikke vacht dat hij het absoluut niet koud heeft (maar hij zweet ook niet). Verder is hij met pensioen, hij werkt niet en zweet daardoor verder ook niet. Vindt het lastig inschatten hoe het in geschoren toestand gaat..

Het is een shetlander met korte beentjes en dikke buik, ik heb laatste tijd al een aantal regendekens gepast, de Harry's Horse Thor is de enige die hij direct paste maar de rest (3 dekens geprobeerd oid) was kwa pasvorm allemaal niks, dus dat wordt ook nog lastig -O- (of ik moet allemaal thor's bestellen, in alle grams die ik nodig heb maar die zijn toch best prijzig.. Met liners ofzo lijkt mij wel handig, of zo'n Rambo die een heel breed temperatuursbereik heeft, dan hoef ik me ook geen zorgen te maken als het eens wat warmer of kouder wordt dan verwacht. Ik heb nl geen mogelijkheid tot heel veel wisselen)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:05

Bagheera_206 schreef:
Hier hebben de meeste paarden die met slopers in de wei staan van die Rambo dekens. :=

Mijn moeder heeft een bucas smartex deken gekocht, dit is tot nu toe ook de enige deken die het al een aantal weken volhoudt.. er zijn al 3 dekens gesneuveld hiervoor, ook een 1200d.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:19

Een aantal weken ook gewoon ;) Dure hobby die knollen!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:13

danoesje schreef:
Ook nog een optie. Dan staat ie maar voor banketstaaf in de paddock, niks aan te doen. Helaas net de gesloopte regendeken weggegooid (zat een gat in van denk 30 bij 10 ofzo) dus dan even een nieuwe oude regendeken kopen ;)

Tot bepaalde grote zijn ze echt nog prima te repareren. 30cm mss idd iets te groot. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:17

Solistar schreef:
Ja hij is 25, hij heeft nu zo'n extreem dikke vacht dat hij het absoluut niet koud heeft (maar hij zweet ook niet). Verder is hij met pensioen, hij werkt niet en zweet daardoor verder ook niet. Vindt het lastig inschatten hoe het in geschoren toestand gaat..

Het is een shetlander met korte beentjes en dikke buik, ik heb laatste tijd al een aantal regendekens gepast, de Harry's Horse Thor is de enige die hij direct paste maar de rest (3 dekens geprobeerd oid) was kwa pasvorm allemaal niks, dus dat wordt ook nog lastig -O- (of ik moet allemaal thor's bestellen, in alle grams die ik nodig heb maar die zijn toch best prijzig.. Met liners ofzo lijkt mij wel handig, of zo'n Rambo die een heel breed temperatuursbereik heeft, dan hoef ik me ook geen zorgen te maken als het eens wat warmer of kouder wordt dan verwacht. Ik heb nl geen mogelijkheid tot heel veel wisselen)

Wij hebben 1 volledig geschoren IJslander in de kudde. Die staat nu onder 200 gram en is 11 jaar oud. Hij heeft nog wel zijn Uggs aan. Denk dat je dan wss ook al gauw aan de 200 gram zit als je jouw shet gaat scheren. 300 Gram heb je mss pas nodig als het echt onder nul blijft. Mijn ongeschoren 28 jarige IJslander heeft afgelopen nacht haar regendeken op gehad. Nu weer af. Ze mag hem morgen weer op, want er komt dan weer een bak regen aan.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:35

danoesje schreef:
Iemand hier DE tip tegen slopende paardgenoten? Mijn paard houdt al 7 jaar zijn dekens (grotendeels) heel, ook met hele dagen op de paddock. Inmiddels is er een nieuw (trek) paard, inmiddels 3 dekens binnen een paar dagen gesneuveld. Ze staan met slowfeeders (komt er nu nog 1 bij) en de dekens zijn met anti-bijt ingesprayed maar dat mag de pret duidelijk niet drukken. Iemand die een hele goede hengstendeken oid weet die niet stuk te krijgen is door paarden met knettersterke kaken?
Mijn volgende stap zal zijn mijn paard verhuizen maar hij staat hier verder echt heel fijn alleen dit is niet te doen met dit koude weer en regen.

Even overleggen met de eigenaar van je trek paard en opzoek naar een zwaar canvas uitvoering of marktplaats leeg kopen.. Maar wat doet de eigenaar van dat paard er aan ( deed hij dit altijd al)?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:41

Ik heb de amigo bravo 12 deken van de paardendrogist binnen gehad.
Het is qua pasvorm niet zo mooi als bucas bij de pony. Maar het werkt prima voor straks als het warmer word in het voorjaar. Dan is de bucas smartex gauw te warm.

Afbeelding

Afbeelding

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:42

@snorkel1986, paard stond op een stal waar ze geen dekens gebruikten dus geen idee. Ze is echt bereid mee te denken, is ook met anti-bijt enzo in de weer geweest maar het mag niet baten. Gaan nu proberen met hertshoorn in te smeren en heb een regendeken onder mijn winterdeken gedaan zodat ie iig niet zeiknat is als het door de gaten heen nat wordt...Inmiddels een deken op marktplaats gevonden voor niet gek veel geld en de pensioneigenaar heeft een extra slowfeeder geplaatst zodat ze langer kunnen eten en dan hopelijk minder klooien maar heb er eerlijk gezegd wel een hard hoofd in...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:46

Saaams schreef:
Ik heb de amigo bravo 12 deken van de paardendrogist binnen gehad.
Het is qua pasvorm niet zo mooi als bucas bij de pony. Maar het werkt prima voor straks als het warmer word in het voorjaar. Dan is de bucas smartex gauw te warm.

[ [url=m/fP0M5T.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/S892s3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel een mooie kleur. :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:03

Ja kleur is prachtig. Ze is ook redelijk schoon van zichzelf dus kleurtje blijft voorlopig ook zo. . :+

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:34

Ik heb een bucas 0 grams regendeken in de maat 183
Nu wil ik er een 100 gram deken bij hebben, en ik kom Amigo Hero tegen

Valt amigo Hero 183 hetzelfde als bucas 183 of hebben jullie andere ervaringen?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:38

Ik kom ook even binnen vallen met een vraag.
Mijn paard heeft een Bucas smartex medium op maat 190/ 6,3
Nu heb ik er een hals maat M bij gekocht maar ik twijfel over de pasvorm.. wat vinden jullie?
Afbeelding
Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:48

Ik zou een maatje groter nemen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:50

Ik zou ook voor L gaan. Dit is wel heel erg net aan en krapjes

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:50

danoesje schreef:
@snorkel1986, paard stond op een stal waar ze geen dekens gebruikten dus geen idee. Ze is echt bereid mee te denken, is ook met anti-bijt enzo in de weer geweest maar het mag niet baten. Gaan nu proberen met hertshoorn in te smeren en heb een regendeken onder mijn winterdeken gedaan zodat ie iig niet zeiknat is als het door de gaten heen nat wordt...Inmiddels een deken op marktplaats gevonden voor niet gek veel geld en de pensioneigenaar heeft een extra slowfeeder geplaatst zodat ze langer kunnen eten en dan hopelijk minder klooien maar heb er eerlijk gezegd wel een hard hoofd in...

Je hebt daar spray van te koop bij welkoop voor varkens en veren pikken bij kippen heel betaalbaar en grote voordeel anders ook goede anti vliegen spray :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:22

Pieneappel schreef:
Ik heb een bucas 0 grams regendeken in de maat 183
Nu wil ik er een 100 gram deken bij hebben, en ik kom Amigo Hero tegen

Valt amigo Hero 183 hetzelfde als bucas 183 of hebben jullie andere ervaringen?

Bucas heeft andere verhouding bovenmaat/ondermaat dan Horseware.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de 125 van mijn paard is de bovenlengte. De Bucas heeft daar een onderlengte van 165 en Horseware heeft onderlengte van 175. Daarom zat de Bucas ook veel te strak bij hals/schoft en een maat groter zat als een soepjurk. De Big Neck niet kunnen passen van iemand en wellicht dat het met borsverbreder wel goed had gepast. Dus ieder paard is anders en wellicht kun je van stalgenootje even uitproberen hoe het valt? Zo ben ik dekens gaan passen van anderen om achter een goed passende deken te komen.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:32

Wie weet een betaalbare nierdeken / quarter sheet zoals in onderstaande link?

https://www.atorka.nl/wp-content/uploads/2018/05/Catago-Cooler-uitrijdeken-grijs.png

Ik zie er veel mensen mee op insta in de Scandinavische landen en die blijven geweldig zitten.
Merken zoals catago en thermoflex, alleen kan ik ze hier slecht vinden of erg duur.

Mijn wensen;
Liefst vrij neutraal bv zwart/blauw, maar alle tips zijn welkom.
Liefst max 50 euro en makkelijk te wassen/drogen.

Catago bij atorka heeft een lange levertijd, en bij drunens ruiterhuis ga je al naar de 90 euro en zitten er hele opvallende biezen op. Kramer heeft ze ook, maar heel dun fleece, dat lijkt me juist gaan wapperen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:08

Je link doet het niet bij mij..