Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:02

owens-mama schreef:
Ik heb er gisteren wel 300 ongeveer gevangen, en daarna heerlijk zwemles geprobeert te geven. helaas allemaal weer gezakt voor A. met val ben ik in de bak ng niet veilig met rijden.
Misschien nog een tweede dan maar maken. K. Dazen

1 val in de bak is onvoldoende om daasvrij te worden, maar het verlaagd wel de populatie. :(:) Zeker omdat je de vruchtbare exemplaren eruit filtert. Het zal wel een paar jaar nemen voor ze echt weg zijn.

Je zou toch bijna tig vallen in het land zetten voordat je de paarden naar een nieuw stuk land gaat verweiden.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:11

Ik lees er niets over maar hoe voorkomen jullie dat jullie paarden met de val gaan spelen en het ding volledig vernietigen? Om goed te werken moet het ding toch in de zon staan en in het stuk weiland waar je paarden op dat moment staan. De mijne vinden het allemaal vreselijk spannend en gaan uiteindelijk met de bal spelen (gaat zo leuk heen en weer). Het telkens verplaatsen van de loer is niet zo simpel want je moet eerst met de grondboor een flink gat maken zodat de buis erin kan waarin de loer weer gaat.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:36

Omheinen met stroomdraad. :D Om het weiland liggen sloten dus net achter het hek plaatsen is erg onhandig met in- en uitgaan van de paarden.

DubbelFun

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:36

Vreemd genoeg vinden ze hem gewoon niet interessant, zelfs het monstertje van 2 maanden heeft 1x op het doek staan kauwen en verder niet.
Maar een stroomdraadje er om is idd het makkelijkst.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:19

Mijn monster van 6 wkn vindt het het leukste, de rest kijkt het even aan en gaat dan meedoen..... Stroomdraadje moet het worden maar ik ben een voorstander van zo min mogelijk draadjes. Om dat draaiende ding goed af te schermen moet je nl best een groot stuk afzetten. Gelukkig hebben de dazen vandaag een collectieve vrije dag!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:44

Je zal de dazenval + omheining natuurlijk wel regelmatig iets moeten verplaatsen, want je weet waar het gras altijd groener is...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:41

....bij de buren toch....?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:24

wat dacht je van gewoon hoog genoeg hangen?

Hier vandaag helaas 1 val stukgewaaid :( . Althans, de onderkant van het middenstuk van de fles (dus waar zowel net als skippy aan hangen) heeft last van "plastic-moeheid", doordat de wind teveel met skippy en netje heeft gespeeld. Zal een nieuwe fles moeten knippen. 1 ding scheelt: ik hoef minder vaak met een boodschappentas vol lege flessen naar de emballage :+ .

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:11

gem schreef:
wat dacht je van gewoon hoog genoeg hangen?

Hier vandaag helaas 1 val stukgewaaid :( . Althans, de onderkant van het middenstuk van de fles (dus waar zowel net als skippy aan hangen) heeft last van "plastic-moeheid", doordat de wind teveel met skippy en netje heeft gespeeld. Zal een nieuwe fles moeten knippen. 1 ding scheelt: ik hoef minder vaak met een boodschappentas vol lege flessen naar de emballage :+ .

Dat is met zo'n loer niet mogelijk want de standaard is standaard. Om ervoor te zorgen dat een paard er niet bij kan zou je 'm wel heeeeel hoog moeten hangen en je blijft met die standaard zitten waar ze bij kunnen komen. Ik vrees dat een stroomdraadje de enige oplossing is....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:53

Ik gebruik geen standaard. Heb een lichtmast in mijn wei met scheerlijnen. Ik hang wat aan een scheerlijn, schuif de val omhoog en laat de scheerlijn weer vieren. Dan hangt hij hoog genoeg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:47

@Gem: daarom heb ik de 'jurk' niet aan de fles vastgemaakt, maar aan een houten ring waar de 'trechter/slabak' op vastgemaakt zit. De vangfles staat los in een houdertje die zo strak is dat hij er net in past.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:56

Ga ik toch ook maar eens mijn slabak mollen #) .
Hoe zit het nu met je nieuwe prototype's DD?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:03

Mijn 'brievenbus'type werkt niet, daar zat nog geen vlieg in :)
Van de andere heb ik nog steeds óf een parasolvoet nodig om de standaard te maken óf een metalen rechthoek met een haak/oog zodat ik die kan gebruiken om in de grond te prikken.
Als ik een pijpenbuiger had gehad was dat klusje zo geklaard, maar helaas...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:46

wat doen jullie met de gevangen dazen? ik las net al iets van zwemles geven?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:49

Jep, gewoon beginnen met schoolslag en mochten ze dat beheersen dan over naar borstcrawl. Als ze dat ook kunnen dan duw je ze gewoon koppie onder ;)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:50

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:51

vinurr.....wat bedoel je met deze post??? Denk niet dat de gemiddelde paardeneigenaar een stopcontact midden in de wei heeft om zo'n vliegenbarbeknoei op aan te sluiten???

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:56

de dazen schijnen ook slecht tegen gif te kunnen, vreemd spul die dazen. zwemmen lukt ze niet en tegen gif kunnen ze ook al niet. Ik kan hier zo langzamerhand wel een begraafplaats beginnen. gisteren slechte vangst geen zon te zien net zo als vandaag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:06

Ik gooi de dode dazen buiten de wei/paddock. Daar worden ze wel opgegeten door andere beestjes :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:10

Onze kippen zijn er dol op :))
Ik spoelde laatst de opvangbak om in de wei en nog geen 2 tellen later zaten alle kippen daar!
En anders doe ik de opvangbak vol water en gooi hem leeg in t putje op de wasplaats, opgeruimd staat netjes :D

ik merk nu na 2 jaar de Loer dat het iets af begint te nemen qua dazen, eerder was het ieder jaar erger en nu is het minder erg, en het ligt er niet aah dat er dit jaar minder zitten want op straat en in t bos zijn er net zoveel als anders.

ik baal dat ik geen tijd heb, maar wil eigenlijk wel een 2e erbij, stata er nu 1 bij de C(of A weet t uit mn hoofd niet haha) van de bak net in de wei en wil er achter de A nog een zetten(mn bak ligt rechts achterin mn wei de Loer staat nu +/-) in het midden van het land dus een achter de bak zou wel fijn zijn :D

Perev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:22

Ben heel erg benieuwd op je wat gevangen hebt!
Was van plan ook zelfs zo'n ding te maken maar wacht nu wel ff de hoeveelheid dzen die je vangt ;)
)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:30

ik wordt helemaal gek van ze, wij hadden vandaag weer een grote vangst. maar ik ben 21 keer gestoken in 1.5 uur tijd.
Wie weet er een goede dazen spray die minstens een paar uur werkt.Zo kan ik niet rijden. hele zwermen. paarden loopt al ingepakt rond

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:40

In mijn ogen werkt geen enkele vliegenspray :n Puur geld verspilling. De beste werkt misschien een uur, maar sowieso niet op een paard wat je gaat rijden. Zo gauw ze beginnen te zweten werkt geen enkele spray meer.

De beste ervaringen heb ik tot nu toe met Atek Daasspray....

Is het bij jullie nu ook TE erg met de dazen?? Zoveel als nu hebben we er dit jaar nog niet gehad.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:03

ja we hebben hele zwermen. de paarden kunnen overdag ook naar binnen. ik heb vanavond gelongeert, na 10 minuten ben ik de bak uit gevlucht. uitroeien die krengen. heb nog nooit zoveel van die krengen gezien. wij hebben een bos kant en een maiskant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:11

Hier zaten er nu ook aardig wat. Ik heb in beide vallen er 10 gevangen. 20 op één dag is hier echt een unicum.