Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:02

toverpaardje schreef:
fjordiezzz schreef:

Ik heb een pagony tiger heavy op mn fjord liggen 370 grams, deze ligt echt prima!!Toen hij net nieuw was zat hij klein beetje strak bij zn borst met eten, maar nu zit hij echt als gegoten!!!! Hij blijft heel goed liggen en trekt niet naar achteren, ook met rollen etc blijft hij super netjes liggen!!
En voor het voor- en najaar krijgt hij de Pagony Tiger Outdoor Medium op van 200 grams

En welke maat heb je op je fjord liggen, em hoe groot is jouw fjord? Ik vond de bucas inderdaad ook te klein lijken omdat het met eten zo erg strak trekt bij d'r boeg. Maar ik heb de deken 2dehands aangekocht, moet het zich dan nog naar het lichaam vormen? Ik had de deken gekocht met een stukke binnenvoering rond de schoft, degene van wie ik hem kocht zei dat het kwam omdat haar paard een erg hoge schoft had en daardoor ontstond daar spanning, maar nu had ik die scheur genaaid, en een week of 2 erna was die weer open, ik heb hem nu net even gewassen en genaaid. Als ie nu weer opgaat probeer ik het eerst nog wel met de borstverbreder maar dat leek het ook niet helemaal. Het is een maat 135/185. Wat een gedoe zeg zo'n deken, ik kan toch niet steeds maar dekens gaan kopen in de hoop dat ik er 1tje tegen kom die helemaal goed is..daar zijn ze toch wel te prijzig voor..

Ik heb precies dezelfde deken voor mijn 2 Fjorden. Ook allebei maat 185. De ene Fjord is flink breed, ongeveer 1.43, maar wel vrij lange rug voor een Fjord en de andere is ook zo rond de 1.50, maar wel wat slanker dan de Fjord van Fjordiezzz. Ik heb altijd dekens van Pagony en ze passen super op Fjorden, nooit problemen mee gehad. Ze zijn ook heel goed waterdicht en lekker warm

toverpaardje

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:58

Bedankt voor jullie reacties, heel fijn, over dekens bij de fjordjes. Ziet erop de foto erg goed uit trouwens, hij sluit mooi hoog aan en er lijkt zelfs wat ruimte te ziten, ik heb helaas geen foto van mijne dat ze hem om heeft, komt misschien nog wel. Ik heb hem gister gewassen en de scheur in de binnenvoering genaaid, en tot slot een hele spuitbus erover gespoten( lekker voor het milieu zag ik wel.... ) En ik heb het gevoel dat ik er nog wel een hele spuitbus over kwijt kan.....
Misschien kijk ik er ook gewoon wat te kritisch naar, dit is onze eerste deken, omdat ze in december van stal naar wei gegaan is en ik haar toch wat wilde beschermen, vooral met dat vreselijke natte weer. Voordat ze rainrot heeft, dan ben je helemaal ver van huis.
Ik zal ook eens naar die pagony's kijken, ik zou hem dan alleen iets minder dik gevuld willen.
Ze heeft ook eczeem, en heb eens op wat pagina's rondgegeken, en van Boett is er ook een prachtige regendeken , eigenlijk het hele jaar te gebruiken, alleen in de winter dan wel met een deken eronder. Deze bedekt ook helemaal de hals en schermt de staart af. Die zou ik er nog wel bij willen hebben.. (maar helaas geen prijs gewonnen in de staatsloterij

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:34

borstbeschermers, wat is jullie ervaring?
bij mij gaan de borstbeschermers meer schuren, op het bovenbeen waar de beschermers nog net overheen gaan krijgt die schuurplekken en op de rug en schouders heel erg...

Wat kan ik doen om de schuurplekken te laten verdwijnen?
Heb wel eens gehoord dat je antiklit moet spuiten ofzo...

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:37

Gisteren van de DA te horen gekregen dat Klaartje 2 weken geen deken meer op mag
posting.php?mode=post&f=15

Ze heeft nou een deken op die ik heb terug geslagen en vast heb gezet met een dekensingel. Ze staat dus nog vrij bloot. Iemand een creatieve manier voor de koud?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:39

Ik heb voor mijn paard een Bucas Iris Turnout gekocht omdat hij altijd buitenloopt. Hij heeft een open stal maar beslist zelf of hij binnen staat of niet.

Toen ik een tijd terug iemand vertelde dat ik een winterdeken met hals gekocht had waarschuwde die mij dat zij dat ook eens had gedaan voor haar paard en dat haar paard na een tijdje de manen verloor

Ik dacht dat zij bedoelde dat de deken geschuurd had op de manenkam en deze Bucasdeken zit heel ruim om de hals en past perfect om het lichaam dus dacht dat mijn paard hiervan geen problemen zou krijgen.

Tot mijn stomme verbazind vallen zijn manen nu wél uit!
Het komt absoluut niet door het schuren van de deken want dat doet'ie niet maar ik vraag me nu af waardoor het dan wel gebeurt???

Iemand ook deze ervaring? En heel misschien een oplossing gevonden?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:40

vallen rambo dekens groot of kijn ten opzichte van pagony, harry's horse, impereal riding?

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:39

Nimmedor schreef:
bij mij gaan de borstbeschermers meer schuren, op het bovenbeen waar de beschermers nog net overheen gaan krijgt die schuurplekken en op de rug en schouders heel erg...

Mijn paard krijgt door de borstbeschermer eigelijk alleen maar ergere schuurplekken. Ik heb er dit jaar dan ook geen meer om. Dan maar een schuurplek. Ik smeer er nu steeds uierzalf op.

Ik heb trouwens alleen last van schuurplekken op mijn paard als ik meer dan 1 deken gebruik. Dus als ik er nog een onder doe of iets dergelijks.

rick_erika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:21

wat voor een maat zweetdeken moet ik op een haflinger leggen van 1.50 groot?

en hoe kan ik dit het beste meten! (hij vind een rol meter eng)

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:22

sommigen gebruiken ook wel glansspray om schuurplekken te voorkomen.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:23

rick_erika schreef:

ik zou een 185 nemen hoef je niet op te meten bij je paard hoor

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:25

Mijn paard zijn rambo dekens zijn dezelfde maat als de rest.

Ik spray mijn paard nu regelmatig met anti klit. Even op een borstel en borstel ik zijn schouders ermee. Hij kan namelijk niet tegen de spuitfles. Hij heeft nu bijna geen schuurplekken gekregen.

Het maakt bij mijn paard niet uit hoeveel dekens je op gooit. Zelfs met 3 dekens werkt de anti klit goed.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:25

rick_erika schreef:

mijn haflinger is 1,47 en ik heb een 1,95 erop liggen en zo ruim ligt die ook niet hoor

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:30

simongek schreef:
Mijn paard zijn rambo dekens zijn dezelfde maat als de rest.
.

ik heb een onderdeken gezien van rambo met maat 185/190 normaal heeft mijn paard 195 dat past goed maar ik eb er een oude hh onder die is niet heel erg te klein zal deze deken passen?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:32

Nimmedor schreef:

mijn krijgt schuurplekken van zijn onderdeken maar borstbeschermer is nog erger!

mevrouwtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:01

Hallo ik vroeg mezelf af of het nu te laat is om alsnog een deken op te doen bij mijn paardje.
Ze mag deze winter voor het eerst de hele dag op het land en ik heb het idee dat haar vachtje niet zo heel erg dik is.
Mijn andere pony is nu echt zo'n bolletje wol.
Ik zat er aan te denken om een deken voor haar te halen met iets van 200 gram vulling ofzo.
Maar opeens vroeg ik mezelf af of dit dus wel verstandig is.

Graag reaktie's.

Groeten Natascha

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:50

wat is jullie ervaring met Weather Beeta?
ik heb er geen goede ervaring mee...
heb in sept./okt. '05 een dekengekocht, model landa.

na 1 maand ging de deken kapot bij de singels, dus ik met de deken terug, heb een neiuwe meegekeregen. nog 4 keer het zelfde verhaal,
vndaag eindelijk een andere deken mee gekeregen, een rhino deken...

meer mensen met dezelfde verhalen?

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:04

ik heb ook de weatherbeeta landa maar bij mij bevalt hij juist wel goed. ik heb hem nu 1,5 jaar en 1x gewassen en nog steeds helemaal waterdicht alleen zit er nu een klein scheurtje in (gebeten) maar voor de rest nog geen problemen gehad

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:02

ranna schreef:
Ik heb voor mijn paard een Bucas Iris Turnout gekocht omdat hij altijd buitenloopt. Hij heeft een open stal maar beslist zelf of hij binnen staat of niet.

Toen ik een tijd terug iemand vertelde dat ik een winterdeken met hals gekocht had waarschuwde die mij dat zij dat ook eens had gedaan voor haar paard en dat haar paard na een tijdje de manen verloor

Ik dacht dat zij bedoelde dat de deken geschuurd had op de manenkam en deze Bucasdeken zit heel ruim om de hals en past perfect om het lichaam dus dacht dat mijn paard hiervan geen problemen zou krijgen.

Het komt absoluut niet door het schuren van de deken want dat doet'ie niet maar ik vraag me nu af waardoor het dan wel gebeurt???

Je zou denken dat als hij buiten loopt er wel genoeg zuurstof bij komt, en die halsdeken van bucas zit volgens mij ook best ruim. Vreemd hoor, maar het is waarschijnlijk toch net als wij heel lang een muts op zouden houden, dan gaat je haar daar dood van. Best een goede waarschuwing trouwens want ik wilde eigenlijk ook een halstuk..

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:04

mevrouwtje schreef:
Hallo ik vroeg mezelf af of het nu te laat is om alsnog een deken op te doen bij mijn paardje.
Ze mag deze winter voor het eerst de hele dag op het land en ik heb het idee dat haar vachtje niet zo heel erg dik is.
Mijn andere pony is nu echt zo'n bolletje wol.
Ik zat er aan te denken om een deken voor haar te halen met iets van 200 gram vulling ofzo.
Maar opeens vroeg ik mezelf af of dit dus wel verstandig is.

Graag reaktie's.

Groeten Natascha

Ik denk dat als je pony niet gewend is om een hele dag buiten te lopen je haar best wel een lichte deken op kan leggen als ze naar buiten gaat.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:12

toverpaardje schreef:
ranna schreef:

Je zou denken dat als hij buiten loopt er wel genoeg zuurstof bij komt, en die halsdeken van bucas zit volgens mij ook best ruim. Vreemd hoor, maar het is waarschijnlijk toch net als wij heel lang een muts op zouden houden, dan gaat je haar daar dood van. Best een goede waarschuwing trouwens want ik wilde eigenlijk ook een halstuk..

Heb vandaag met Divoza gebeld. Heb de deken daar niet gekocht maar belde eigenlijk voor wat anders toen ik dacht; 'laat ik het hen eens vragen'. Het was een bekend verschijnsel helaas. Niet alle paarden hebben er last van en het heeft niets te maken met het afsterven van haar door zuustofgebrek of schuren maar wat de reden wel is is onduidelijk.

Wel balen want ik moet hem echt die deken wel ophouden omdat hij geschoren is en altijd buiten wil zijn. Ik moet er vanuit gaan dat hij hem toch ook nog wel zo'n 2 á 3 maanden moet ophouden totdat het weer wat warmer wordt. Mag hopen dat hij tegen die tijd nog manen over heeft. Heb al gedacht ze er dan maar af te scheren maar vind ik ook zo jammer. Aan de andere kant een halve manenkam is ook geen kijk.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:22

iemand ervaring met de pagony onderdekens van 350 gram?

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:12

Bonny4life schreef:
iemand ervaring met de pagony onderdekens van 350 gram?

ja, zijn prima dekens maar als je de goedekopere onderdeken van www.piafferuitersport.nl koopt krijg je geen schuurplekken, omdat die deken een nylon voering heeft. En hijs nog goedekoper ook

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:17

bedoel je de primere?

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:27

Perla schreef:
bedoel je de primere?

Premiere ja die bedoel ik

Perla

Re: