Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:56

hi marieke, is de shet al wat ouder? want dat gebeurd vaak bij oudere paarden dat ze moeilijk uit hun vacht komen.
bij ons op stal staat een oudere shet die ook moeilijk of niet door z'n wintervacht heen komt die wordt ook vaak geschoren, maar wel later in het jaar (zodra het echt warmer begint te worden)
meestal staat tie dan s'avonds wel nog met een dekentje op.

nu zou je hem ook kunnen scheren,maar de kans is wel aanwezig dat tie weer wintervacht gaat aan maken, en dat heb je in de lente niet.
groetje

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:06

Hij is 7, bijna 8. Hij heeft het al gehad toen hij bij mij stond. Dus hij heeft het al zo'n 3/4 jaar. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Nu heb je bij een shet ook dat ze wat slechter uit de vacht komen, maar hij heeft het best erg en ik vind het ook vervelend als ie op de grote wei staat met die enorme vacht die er niet af wilt. Bedankt voor je reactie

Monday

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:04

Ik zit te twijfelen om mijn paard toch nog te gaan scheren. Ik rijd haar vrijwel alle dagen en dan werkt ze een uur. Ze zweet heel snel (zelfs toen het vroor was zij na 20 min. gewoon bezweet) en ik krijg haar de laatste tijd gewoon niet meer goed droog. Na het rijden staat ze nog een tijdje onder een zweetdeken en dat helpt wel wat, maar op een gegeven moment moet ik toch echt naar huis, waardoor ze vaak nog niet helemaal droog onder haar winterdek gaat. (Ik werk en ben dus op de avonden aangewezen om mijn paard te rijden). Ze wordt op haar hals en borst zo nat, dat haar vacht er gewoon van gaat krullen. Ze staat in een binnenbox, dus wat betreft dat is het geen probleem als ze geschoren zou zijn en anders gooi ik er wel een dekentje bij.

De voors: niet meer zo nat van het zweten en dus minder kans op verkouden worden, voor mij scheelt het veel wachttijd na het rijden, met wedstrijd niet met een zeiknat gereden paard de ring in.

De tegens: niet mooi (kleur), verkouden worden omdat ze haar dikkere vacht mist ?, bang dat je het litteken van de operatie gaat zien dat ze in haar flank heeft.

Mijn vraag: wat zouden jullie in mijn geval doen? Is het zelfs al te laat in het seizoen om te scheren?

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:32

En in model scheren dan? Alleen op de plekken waar ze veel zweet?

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:36

Chrystal-gek schreef:
En in model scheren dan? Alleen op de plekken waar ze veel zweet?

Dat vind ik eigenlijk geen gezicht. Ik rij niet veel buiten (als in veel stappen op buitenrit), dus daarvoor hoeft het niet. Ze staat ook niet heel veel buiten, dus daarvoor is ook de noodzaak niet om een groot deel van de vacht te houden. Ik zit gewoon nogal in dub, omdat het al weer tegen het verhaarmoment aan begint te lopen... Wat een toestand.

Barbara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:54

Mijn haflinger is in September geschoren, ik heb er toen voor gekozen om haar benen niet te scheren omdat ik bang was dat dat te koud zou zijn. Maar bij nader inzien denk ik dat het best had gekunt. Dus volgend jaar scheer ik haar benen ook gewoon mee.
Ze staat overdag buiten en s nachts binnen. Wel heeft ze een aantal dikke dekens op, in totaal nu 900 gram en haar vacht is nog net zo dun als net na het scheren. Ook heeft ze het niet overdreven warm onder haar dekens! Als het weer minder koud is en s nachts minder vriest gaat ze onder 600 gram.
Zo is ze geschoren, dus incl hoofd en buik
Afbeelding
Er is wel op haar hoofd wat meer haar alweer bijgekomen.

Staat mijn pony onder te veel gram qua dekens? Wat vinden jullie?

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:04

WÁT
900 gram?!
Dat lijkt me wel heeeel veel. Ik vind 600 het maximum en echt heeeeeeel misschien 700 voor een warmbloedige koukleum, maar dat vind ik eigenlijk te veel.

Barbara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:17

Ze heeft een HH highliner op van 330 gram, een andere staldeken van 330 gram en een Bucas smartex rain 220 gram...
Maar ik vind het ook zo raar want ze heeft het helemaal niet bijzonder warm eronder... ik heb deze dekens opgedaan toen het zo koud was dat het overdag ook vroor...
Nu wil ik eigenlijk 1 staldeken eronderuit halen, zodat ze weer onder 330+220 gram staat...

Barbara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:18

Alleen de meeste mensen zeggen dat de smartex rain niet echt 220 grams is omdat het een regendeken is met alleen een speciale stof aan de binnenkant en geen voering... Weet iemand dat?

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:18

De Bucasdekens zitten wat anders in elkaar, die smartex heeft alleen een speciale stof aan de binnenkant, maar geen 220 grams, maar de warmte die hij vast houdt komt overeen met een deken van 220 grams (geloof ik)

De smartex all in one, die ik heb komt overeen met 470 grams, maar hij is vele malen lichter dan mijn 300 grams, dus er zit echt geen 470 grams vulling in. Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar mjin all in one is goed voor 8 graden (waarbij ik normaal 300 grams opgooi), en ook voor toen het overdag -3 was. En in beide gevallen heeft ze het precies lekker warm onder de deken. Dus ik denk dat de gewone smartex warm genoeg is als een 220 grams, en waarschijnlijk bij warmer weer ook goed genoeg, maar dat weet ik niet, want die heb ik (nog) niet

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:08

Zou een shetlander ook de hele winter door onder een 340 grams kunnen en onder nul een zweetdekentje erbij of iets ? Als je de benen en het hoofd niet scheert ?

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:43

horsewisper schreef:
Zou een shetlander ook de hele winter door onder een 340 grams kunnen en onder nul een zweetdekentje erbij of iets ? Als je de benen en het hoofd niet scheert ?

Ik zou dan ook de buik laten zitten. Ik heb dit bij mijn haf ook gedaan en hij staat zelfs met nog minder 24/7 buiten.

De reden om de buik te laten zitten is simpel. Dan kunnen ze ook nog lekker liggen zonder dat ze enorm veel warmte verliezen via de geschoren buik.

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:21

Owja idd, daar heb je gelijk in.

Snachts gaan ze wel in een soort paddock, waar ze een deel naar buiten kunnen en een heel stuk onder een karpoort kunnen schuilen.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:15

Mijn Fjord staat onder een 370 grams deken buiten en hij is helemaal geschoren en nog zo kaal als een knikker Maar hij heeft het absoluut niet koud!

Monri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:40

Hoe scheer je netjes de benen van een paard, zodat alles er weer "strak" uit ziet?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:52

Monri schreef:
Hoe scheer je netjes de benen van een paard, zodat alles er weer "strak" uit ziet?

gewoon scheren en het onderste stukje ff beentje optillen
gr.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:56

mijne stond met het hele koude weer (waarbij het echt goed onder nul was) met een Harrry horse Odin van 330 gram en een pagoni van 350 en een wollen deken. Nu het weer rond 0 graden is heb ik de wollen er onder uitgehaald en staat ze (vanacht voor het eerst) onder de pagony + odin.

Het verschilt volgens mij ook heel erg van onderdeken. volgens mij is mijn pagony van 350 gram net zo warm als de HH highliner van 220 gram.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:01

kun je eigelijk als onderdeken een fleece deken gebruiken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:01

annuh schreef:
kun je eigelijk als onderdeken een fleece deken gebruiken?

ik gebruik als onderdeken een wollen deken, is warmer, hoeft niet eens een echte paardendeken te zijn hoor, ook een gewone wollen deken is goed, even dekensingel erom, klaar, wel regelmatig controleren of ie nog goed zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:04

Monri schreef:

been optillen en van onder naar boven scheren, ik pak het been aan de hoef naar voren zodat het been recht is.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:25

Er is toch ook een centraal dekentopic? Daar kunnen de vragen over de dekens dan in

LisaMS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:53

Hallo Bokkers Ik zit te twijfelen of ik me pony moet gaan scheren.. Is het raar om dat nu nog te gaan doen?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:31

hoi hoi.

ik heb hier eerder al iets geplaatst maar nog heb ik wat vragen waar ik niet uitkom...

mijn paardje heeft altijd super lange haren,zomer valt t mee maar in de winter is het echt een teddy beer,het is trouwens een kwpn-er van 1.65,zie mijn profiel...

maar ik wil hem graag scheren maar hij wordt maar 3 en soms 4x per week n uur gereden en verder staat hij smorgens vanaf 8 tot 12 buiten,hierbij heb ik de volgende vragen

1)is het dan verstandig om te scheren?
2)kan dat zoals de situatie is?
3)wat voor dekens moet ik hebben,dekens met hals? en hoe veel grams in totaal en hoeveel dekens in totaal?

kortom wie kan mij alles uitleggen aan de hand van mijn informatie,als hij verhaard zit alles onder de haren die zo,n 3 cm lang zijn,en is hij snel bezweet...en hoevaak moet hij geschoren worden en is dit ook in de zomer van belang of alleen in de winter?

wil kan mij helpen??

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:01

Pony die nog 3 moet worden ? 4 keer per week dik een uur bereden ?

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:03

Nee, volgens mij bedoelt ze dat ze hem 3 tot 4 keer per week rijd.