Hooien dit seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:14

Idd ivm rotten. Ze net weer gebracht en ze doen er prima werk haha
Afbeelding

juval

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 10:52

We zijn hier vandaag nog 30ha aan het maaien om te kuilen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:14

Dat is nog een flink perceel.

Ook het laatste dit jaar?

@dierenfan; heerlijk!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:52

_Lorette_ schreef:
Hoe verzamelen jullie een goed monster van foliebalen? Ik heb er eigenlijk een hekel aan om ze open te maken. Helemaal als je dieper uit de baal een pluk hooi moet hebben. Wij hoeven er ook nog niet meteen van te voeren, dus ik wil geen baal open hebben liggen.

Ik verwacht dit jaar ook een hoge suikerwaarde. Het lijkt de trend te zijn.

Hier is gewoon een gereedschap voor. Een soort grote appelboor waarmee je staaltjes kunt snijden uit verschillende pakken. Daarna dichtplakken.
Wij hebben dat een jaar laten doen door een adviseur van een voerfirma. Geen problemen gehad met de 'geopende' pakken toen.

Even voor de beeldvorming: https://www.denios.nl/monsterboor-voor- ... 250/322669

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:01

vierspan schreef:
dierenfan schreef:
Best bizar toch ook voor koeien dat het zover in november nog mogelijk is? Zag afgelopen week hier ook veel koeienboeren het nog af rijden en/of binnen halen. Hier lopen de paarden nu overdag op het hooiland omdat het anders veel te lang de winter in ging. Vinden de paarden niet erg haha

Is het nadelig, lang gras laten overwinteren?

Echt overwinter, als in voor het volgende jaar, heb je niks aan. Dat wordt vieze slappe rommel.
Overhouden om in de winter op te laten eten gaat goed tot redelijk goed. het wordt in de loop van het jaar wel minder smakelijk maar hier blijven ze het toch graag eten (met stookbegrazing).
Maar dan moet het bij voorkeur 20-45cm lang zijn. Langer wordt sneller heel smakeloos en gaat in van die verlepte hopen in elkaar zakken.

Ik vind het ideaal omdat ze in de winter minder kort grazen. Het gras wat ze in de winter afgrazen (bij genoeg m2) groeit super goed weer aan in het voorjaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:08

DuoPenotti schreef:
Dat is nog een flink perceel.

Ook het laatste dit jaar?

@dierenfan; heerlijk!

ja, zeker de laatste keer, ik ben heel benieuwd wat dit met de kwaliteit van de rest van de kuil gaat doen.

Hopen en duimen dat het nog droog blijft vanmiddag, ik weet nog niet wanneer de loonwerker komt.