[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:27

Laura01234 schreef:
horsiegek schreef:
Laura01234, ik zag je berichtje maar hou er wel rekening mee dat als je eerst gaat scheren tot 'het niet meer gaat' dat het adrenaline gehalte dan al zo hoog is dat het heel lastig is om dan nog met pasta te verdoven. Ik denk dat je dan beter kan stoppen en de volgende dag verdoven met pasta, goed in laten werken en dan het werk afmaken ;)

Bedankt voor de tip!
daar had ik idd nog niet over nagedacht. Ik wilde de gel wel meteen al hebben voor het geval dat ik een week moet wachten oid en dat ziet er natuurlijk niet uit...

Nee na een week kan je alles weer overdoen.
Als je in 1 keer klaar wilt zijn zou ik gewoon direct verdoven, echt goed in laten werken en dan beginnen met het moeilijkste deel en vervolgens de rest.
Als je het gewoon zonder wil proberen en het gaat niet dan stoppen op een moment dat hij zelf wel rustig is en de volgende dag goed verdoven en de rest doen.

Nxgielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:24

Ik weet niet of dit hier thuis hoort.
wie raden jullie aan om je paard te laten scheren.
zou je je paard 2x moeten scheren als je nu al scheert?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:31

hallo allemaal!

Sinds december heb ik een ander paard. Deze stond toen ongeschoren onder een 300 gram deken. Dit ging prima en z'n vacht was perfect. 300 gram is ook het maximale wat hij op heeft gehad bij de vorige eigenaren.

Maar nu komt het: vanwege de lange warme nazomer heb ik er pas (te) laat een deken op gedaan waardoor hij nu al veel meer vacht heeft dan vorig jaar in december.. Hij zweet best veel (bij een stevige training) en het duurt langer voor hij weer op adem is. Nu zit ik dus in een dilemma: scheren of niet?

Ik heb dit paard samen met mijn zus maar zij is echt anti-scheren. Ze denkt dat het heel veel werk is met dekens wisselen, uitrijdekens enz. Dus ik zat te denken welke middenweg er zou zijn om het voor Victor een beetje aangenamer te maken, maar niet al te veel werk voor ons.

Na wat navragen bij anderen denk ik dat het slimste is (als we toch besluiten te scheren) om het nu te doen. omdat:
- het nu nog niet zo koud is dat je met uitrijdekens moet werken.
- hij dan voor de echte koude maanden al weer een beetje vacht heeft en dus iets beter bestand is tegen regen en kou.

Even ter informatie: Hij staat als de grond droog is overdag op de wei, bij nat weer een paar uur op de paddock en 's nachts staat hij binnen.

Denken jullie dat dit een goede oplossing kan zijn?

En dan nog iets, heb ik aan een fleecegevoerde, 150 gram en 300 gram deken genoeg? Hij heeft nu de fleecegevoerde op en ik dacht als we hem nu scheren daarna de 150 op te doen. en bij koud weer de 300. Meer als 300 heb ik er liever niet op..

Pantykous

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:35

Ik doe dat ook zo, redelijk vroeg scheren. Als het dan echt koud is hebben ze weer wat haar. Heb je eventueel een hals bij je deken? Dat scheelt echt enorm qua warmte namelijk. :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:36

je kan ook een dekenmodel scheren, dan hoef je veel minder te hannessen met uitrijdekens e.d.

Ik gebruik zelf echter alleen uitrijdekens bij vrieskou. Hoeveel gram je op moet leggen is per paard verschillend, maar ik vind 300 bij een volledig geschoren paard in de winter wel wat weinig. Ik heb zelf doorgaans een 300 gram op en zodra het gaat vriezen komt daar een onderdeken onder van 150/200 gram

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:44

Ik zou het idd niet erg vinden om met onderdekens te werken, maar ik heb geen deken met van die speciale ringen om de onderdeken aan te bevestigen. Of is dat niet noodzakelijk?

Nee ik heb geen halsdeken en ook geen mogelijkheid om deze te bevestigen..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:42

Ik vind 300 grams ook wel weinig inderdaad. Je kunt er een stal- of onderdeken onder doen, blijft meestal ook wel prima liggen hoor.

Scheren vind ik ook helemaal niet veel werk en geen gedoe, ik snap echt niet hoe mensen daar bij komen..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:55

300gr is aan de weinige kant indd voor de vrieskou. Zelf heb ik dan 400 met een halsje en als het dramatisch koud word een 100gr onderdeken eronder.
De mijne is vandaag geschoren. Die heeft zijn 100gr onderdeken met een regendeken erover. Ben bang dat 200gr met 0gr hals nog iets te warm is nu.

Haha Sanne ik moet toch toegeven dat ik zelf scheren wel een gedoe/verschrikkelijk vind. Maar dat komt door mijn beperkte geduld met dat soort dingen.
Maar mensen die er handigheid in hebben en het vaker gedaan hebben is het een leuk klusje voor en een geschoren paard zelf is indd ook niet echt een gedoe ofzo indd.
Dus ik ben blij dat ik het vandaag toch maar weer iemand anders heb laten doen en ze heeft het netjes gedaan. Zoals gedacht tot de kaaklijn en dat ging braaf je ziet nu ook bijna niks van de overgang! :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:05

Het scheren zelf is even wat minder inderdaad, maar als het klaar is, is het alleen maar makkelijk.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:16

Dat zeker!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:19

Nies_ schreef:
Het scheren zelf is even wat minder inderdaad, maar als het klaar is, is het alleen maar makkelijk.

en zo heerlijk zacht om te aaien <3

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:20

Iris is vanmiddag geschoren heerlijk joh!! Echt inderdaad zooooo zacht mmmm

Nxgielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:41

Nxgielen schreef:

Kan iemand mij nog adviseren

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:45

Dat verschilt een beetje per paard. Ik scheer mijn paarden altijd vroeg en hoef nooit twee keer te scheren. :n

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:06

Ik hoef ook nooit 2x te scheren. Mijn paard draagt nu (is volledig geschoren) 100 grams zonder hals. Het grootste gedeelte van de winter 200 grams zonder hals, bij veel regen doe ik de hals er dan wel aan. Onder de 5 graden 350 grams met hals. Dikker is bij haar echt niet nodig. Ze staat van 8.00 tot 16.00 buiten, en de rest op stal.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:10

mijne wordt morgen al voor 2 de keer geschoren maar schiet altijd erg snel in haar.
en eerste keer was puur omdat het zo warm was dus toen kon er nog geen deken op.
morgen scheren en onder 200 grams denk ik

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:01

Ik heb er zaterdag 1 geschoren die over 4 weken weer moet en vanmiddag 1 die hoeft maar 1 keer.
De laatste blijft dan niet super kort,maar kort genoeg.Hou ik die kaal dan krijgt hij enorme schuurplekken van dekens,dekjes,hoofdstel etc.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:09

ik las hier een keer ergens iets over watten in de oren? helpt dat tegen onrust?

maandag ga ik weer aan het scheren

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:11

Soms, als ze bang zijn van het geluid :j

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:13

ik ga morgen voor de 2e keer scheren
is een bolletje wol geworden

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:20

Nxgielen schreef:
Nxgielen schreef:

Kan iemand mij nog adviseren

Kijk in mijn onderschrift. Waar staat je paard?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:26

Pantykous schreef:
Soms, als ze bang zijn van het geluid :j

ik weet dat die van mij het niet fijn vind, maar weet neit of het door het geluid of door het gevoel komt....

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:52

als ik besluit te scheren, is het dan verstandig het paard uit voorzorg licht te sederen? Hij is nog nooit eerder geschoren geweest namelijk!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:55

Ik zou dat niet doen. Als je er gewoon iemand bij haalt die doortastend is en rustig blijft, dan hebben veruit de meeste paarden geen sedatie nodig. :n

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:57

Bij sederen krijgt je paard altijd een onnatuurlijk middel binnen wat ook in mate van invloed is op de zenuwen en het hart. Sederen dus gewoon laten als het niet nodig is.
Probeer eerst eens je paard aan het apparaat te laten wennen. Blijkt dan dat hij/zij gevaarlijk word, kun je altijd nog sederen.

En inderdaad het helpt ook een hoop als je het scheren aan een ervaren persoon overlaat.