vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:33

jamiroquai schreef:
Het blijft potjandorie vriezen tot 6 feb! :(
Dat was niet de bedoeling! Ik had net voor komende woensdagochtend weer mijn eerste les gepland! ;(

Dat het tot 6 feb blijft vriezen moeten we nog maar zien. ;) Na het weekend wil het overdag al weer boven 0 worden, dus dat scheelt.

En wat vakantie is geen ramp voor een paard, maar voor de 2e keer in een paar maand amper wat kunnen vind ik maar niks :x

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:05

zo we zijn weer begonnen met de bak frezen :D gister al om precies te zijn..ik vertrouw die timofeef en zn handlangers niet meer,ze hebben het allemaal over een korte vorstperiode maar plakken er ondertussen met n allen steeds een dagje aan...ik ga uit van vorst tot maart;dan kan alles meevallen :+

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:05

Sleeën met m'n shet is ook leuk :o

Sleeper

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:33

Koud! Gelukkig wel droog

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:40

Zorro89 schreef:
Het zal allemaal wel meevallen, en het kan heus geen kwaad je paard wat meer vrij te geven. Net als wij zijn ook zij soms toe aan vakantie!

Nou, mijn paard vond het de vorige keer anders veel te lang duren. Werd steeds onrustiger, terwijl hij overdag wel gewoon 10-12 uur buiten stond. Hij wil gewoon graag werken, en was dan ook echt blij toen we weer aan de slag konden.

Gisteren kon ik hier de bak nog goed gebruiken, maar ik heb net even gevoeld en alleen de bovenste cm is goed. Dat vind ik een te dunne laag, dus ze gaan zo maar weer de wei in. Misschien dat het zonnetje er straks voor zorgt dat het toch nog begaanbaar wordt. Er was nu wel minder regen gevallen voor het begon te vriezen, maar de bak was nog steeds aan de natte kant. Tja, daar helpt geen zout aan, tenminste .... dan moet je wel heel veel gaan gebruiken en dat vind ik dan weer slecht voor het milieu. Zeker omdat het maar een korte periode zou worden.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:41

Nog een tip (ik weet niet of die al voorbij is gekomen, ik heb niet alles gelezen):
Als de sneeuw nog vers is is het makkelijk weg te blazen met een bladblazer. Ik maak altijd gelijk een pad van de stal naar de stapmolen, blaas de hele stapmolen even schoon en ook in een paddock op buitenbak kan je dat doen. Dan ben je met een uurtje klaar en het is niet zo zwaar om te doen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:48

Melrovers, die is echt waanzinnig! Dat niemand daar eerder aan gedacht heeft!

Alleen.... ik beb er geen.......

Ik heb ook helemaal geen zin om te gaan als het zo koud is. maar hij staat al sinds maandag zonder mij- wordt wel op de wei gezet en verzorgd natuurlijk- dus ik zal met frisse tegenzin toch maar eens ga kijken.

In de winter kan ik het toch moeilijker opbrengen om te gaan....

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:13

melrovers schreef:
Nog een tip (ik weet niet of die al voorbij is gekomen, ik heb niet alles gelezen):
Als de sneeuw nog vers is is het makkelijk weg te blazen met een bladblazer. Ik maak altijd gelijk een pad van de stal naar de stapmolen, blaas de hele stapmolen even schoon en ook in een paddock op buitenbak kan je dat doen. Dan ben je met een uurtje klaar en het is niet zo zwaar om te doen.

Ook dat doen wij, maar is lang niet met alle sneeuw zo makkelijk :n

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:34

Huh, ik heb nog geen sneeuw gezien vandaag? :D

Wat was het koud zeg, maar onze superbak was bijna nergens bevroren, heb dus lekker even kunnen rijden!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:07

haha ik stond vanmorgen midden in de baan zonder diesel... :') ikke diesel erin,niente niks starten... :( nee je moet de dieselslang ontluchten hoor ik van man door de telefoon...jaja waar zit dat :o? ik buurman geroepen,die vond t gelukkig ook niet! toen iemand van de kwekerij gehaald en die heeft me geholpen. toch startte hij niet...accu leeg! je kon me opvegen auto erbij kabels eraan en ja hoor !! ik kon weer verder. het heeft wat voeten in de aarde maar de bak is weer gesleept *\o/*

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:36

Dan zul jij het in ieder geval niet koud gehad hebben... :brr:

En je dag zinvol besteed! :')

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:39

getverdemme zeg, heb net gisteren mn nieuwe instructrice gebeld en afgesproken om vanaf vrijdag te beginnen met lessen, had er zoveel zin in!
naja......kan me er maar beter bij neerleggen, kan het toch niet veranderen.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:45

ik had even een vraagje, want nu ik niet kan rijden lijkt het me leuk om wat grondwerk te doen met de paarden, maar is dat wel handig met een bevroren bak? Ik ga niet gelijk moeilijke kunstjes doen ofzo, maar gewoon leren stappen op commando, halt houden op commando, achteruitlopen enzo. Is het wel een goed idee om dat met een bevroren bak te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:57

Tuurlijk, je vraagt gewoon dingen in stap en je zorgt dat ze zelf kunnen uitkijken waar ze hun voeten zetten, geen probleem toch?

Hier ligt de bak ook weer bevroren :( Rijden lukt niet, dus dan maar voorzichtig longeerwerk met veel stap en rustige drafmomenten. Tegelijk goede oefening voor mevrouw om d'r voeten op te tillen en te kijken wat ze met d'r benen doet. Bizar genoeg heel handig om ze op haar eigen benen te laten lopen :+

Grijp tegelijk de kans aan om ze met zadel aan de lange lijnen te laten werken, zodat de klik er weer doorkomt dat zadel + bakwerk = no stress needed. En het werkt! De grond ligt te hard dus ze durft toch niet echt gek doen uit protest en je zag gisteren het kwartje zo vallen "oooooh, dus ik kan wél lekker relaxen tijdens het werk met een zadel!". *\o/*

We gaan veel sneller in positieve zin vooruit dan gehoopt. Nu afwachten tot de bak niet meer bevroren is en dan kunnen we officieel van start met zitlessen aan de longe tot ze daar met mij erop ook weer ontspant, en dan gewoon de draad met bakwerk weer oppikken :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:46

Hier is de bak echt super, heb net beide mannetjes voor de kar laten werken. Heerlijk, en dat ondanks de vorst. Was het toch de moeite waard om afgelopen dinsdag 3 zakken zout erin te mengen.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:57

Heerlijk in de bak gereden, geen zout of dergelijke gebruikt.
Bak was gewoon super te rijden :D

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:04

Pff wat een rot weer.. Ik kon eindelijk weer beginnen met longeren en dan gaat het weer vriezen. Zucht.. nog een maandje en dan heb ik een binnenbak. :))

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:09

Vandaag lekker gelongeerd de bak is super.

Maar ik kreeg het een beetje koud en ben met het andere paard maar naar de manege gegaan.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:21

hier is het echt niet te doen om in de bak te rijden, maar ik wil wel kijken of het mogelijk is om te longeren, maar moet niet het risico hebben dat ie zich kan verstappen.
helemaal niks doen daar baal ik gigantisch van , 19 maart is het van onze vtr een onderlinge wedstrijd , en ik had die eigenlijk uitgekozen als allereerste wedstrijd voor ons beide, maar als we niet kunnen trainen dan houdt het op, ik hoef geen 1e te worden maar wil ook geen flater slaan....

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:49

Hier is de bak vanaf vrijdag alweer bevroren. Hij is echt te hard om wat in te doen. En hij is t ongelijk om in te stappen. Dus dat word weer stappen over de weg aan de hand met t paard...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:50

Rachel,in welke regio zit je dan?
Hier in Limburg is het alleen maar heel koud, met buitenrijden vriezen je handen aan de teugels vast door de koude wind.

De paarden worden nu trouwens erg fris van al dat stomme buitenstaan en veel te weinig werk. Vandaag had ik er een los in de longeercirkel lopen om even uit te razen, toen sprong die sukkel gewoon over de draad, naar een nieuwe merrie!
Gelukkig is de grond hier niet bevroren, anders had hij zich nog kunnen bezeren.

Darkness, waarom kruip je er niet op dan?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:53

Hier gaat stappen en draven nog wel in de bak hoefslag is wel aardig hard.
Longeren ging vandaag nog prima die was nog best los en de paddocks zijn ook prima.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:00

ik zit in brabant en de bak is hier KEIhard bevroren, we zijn gisterenmiddag nog met de trainingswagen naar het bos geweest , maar ook in het bos was de grond hard. verder waait het redelijk en is de wind snijdend koud, dus geen weer om met je paard aan de gang te gaan.(helaas)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:04

@ jamiroquai: Ik heb 28 dec 2009 een bijna fataal ongeluk gehad met mn paard. (Lees hieronder wat ergebeurde) Ook in die vorst periode. Sinds dien ben ik er niet zo happig op om er op te gaan zitten als er kans is op gladheid.. :o Eigenlijk schaam ik me er best voor. Want eigenlijk ben ik een durfal. Springen tot 1.60, rengalop op smalle paadjes en slootjes springen noem maar op. Maar als het glad dreigt te worden door vorst blijf ik liever met 2 benen stevig op de grond.. :o

Ik zat ik galop op het ruiterpad. En ik had een glad stuk over het hoofd gezien. Er lag direct om de bocht een giga ijs schot. Er was geen ruimte om uit te wijken. Mn paard gleed uit op het ijs en maakte een koprol terwijl ik op zn rug zat. Het is dat er een getuige was. Anders had ik het niet na kunnen vertellen. Ik had een hersenschudding, inwendige bloedingen en een gescheurde milt.

Ik had ook mazzel dat ik mn cap op had. Die was flink stuk en gebarsten door de val.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:06

De bak bij de stal waar mijn haf staat is ook alweer een paar dagen niet berijdbaar :Z Echt keihard.. Ze kan d'r echt niet goed op lopen :n

Hopelijk gaat 't komende week dooien, wil haar eigenlijk wel weer een beetje oppakken. En anders maar weer het bos in :=