welke verdoving om te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Draflinger

Re: welke verdoving om te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:35

wat ik de volgende keer ga doen omdat ik merk dat paarden de benen lang zo prettig niet vinden als de rest (of ofdat gewoon hun gedult op is omdat dat normaal als laatst gedaan wordt)
Als ik me paard weer ga scheren begin ik bij de benen dan heb ik het vervelendst (Zo denkt zij erover) gehad.
Ik ga ook binnenkort mijn kwpn scheren ben benieuwd hoe hij het vindt. hij is nog nooit geschoren ga hem eerst gewoon proberen zijn benen op te scheren en als dat goed gaat dan de rest. Ik zorg ervoor dat mijn haflinger bij hem tegenover in de stal staat zij is ;het geluid gewend dus ik hoop dat als hij bang is ze de rust overbrengt. Mocht het niet lukken tja dan probeer ik het de volgende keer weer.
banaan zeggen ze ook wel dat ze rustig van worden

Maritime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:38

Mijn paard en pony maken er geen problemen uit. Mijn vriendin moet haar paard rechtstreeks laten verdoven in het bloed anders is het te erg.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:16

Ik ben begonnen met een spuit tranquigel, dat werkte voor geen meter. Een week later is de DA geweest om rechtstreeks in het bloed te spuiten, toen heeft ze wel geteld 20 minuten staan slapen. Daarna weer kraakhelder. We hebben met een mensenscheermesje de rest van het hoofd en stukje hals gedaan..
Ben benieuwd hoe dit volgend jaar gaat lopen.

IdeVries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:39

loulou schreef:
ik vind het rommel die verdovingspasta's.

meeste paarden kun je prima zonder verdoving scheren en voor het hoofd gebruik je dan
even een praam.
als ze echt lastig zijn helpt verdovingspasta ook niet is mijn ervaring.
mijn eigen paard stond heerlijk te slapen en toen ik het apparaat aanzetten werd hij nog gekker
dan dat hij normaal zonder pasta werd.
ik vind paarden er ook onvoorspelbaar door worden.

als ze echt lastig is dan laat ze maar gewoon spuiten door de DA, dat helpt wel prima.
is alleen wel een duur geintje.

Nou, bij mij hielp ook de verdoving van de dierenarts niet hoor. Ze wankelde echt uit haar stal, maar bij het scheren van haar buik en benen schopte ze echt keihard naar voren zodat het scheren gewoon niet meer lukte zonder gevaar voor eigen leven. Ook na de verdoving was ze nog lang van slag. Ik herkende mijn eigen paard niet. Dus voor mij NOOIT meer een verdoving voor het scheren!!!

IdeVries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:44

lizzy2 schreef:
Ik ben begonnen met een spuit tranquigel, dat werkte voor geen meter. Een week later is de DA geweest om rechtstreeks in het bloed te spuiten, toen heeft ze wel geteld 20 minuten staan slapen. Daarna weer kraakhelder. We hebben met een mensenscheermesje de rest van het hoofd en stukje hals gedaan..

Lukte het met een mensenscheermesje? Dat wil ik nl. ook nog proberen. Mijn paard is nu maar half afgeschoren en vooral de benen zien er niet uit. Heb wel een lichte tondeuse gekocht omdat die kleiner is en een stuk minder lawaai maakt dan het scheerapparaat, maar als het met een mesje lukt, is dat nog beter.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:50

Zijn oordoppen niet wat? klinkt misschien heel dom...

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:04

IdeVries schreef:
lizzy2 schreef:

Lukte het met een mensenscheermesje? Dat wil ik nl. ook nog proberen. Mijn paard is nu maar half afgeschoren en vooral de benen zien er niet uit. Heb wel een lichte tondeuse gekocht omdat die kleiner is en een stuk minder lawaai maakt dan het scheerapparaat, maar als het met een mesje lukt, is dat nog beter.

Wel eerst het mesje nat maken en de haren met een schaar zo kort mogelijk afknippen. De rest kan je dan scheren met een mensenscheermesje. Is niet zo mooi als een scheerapparaat, maar het kan goed.

IdeVries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:25

Nivada schreef:
Zijn oordoppen niet wat? klinkt misschien heel dom...

Klinkt zeker niet dom, alleen zal het in het geval van mijn paard niet helpen. Ze is nl. niet bang voor het geluid, want als haar hoofd gedaan wordt (wat bij de meeste paarden toch een groot probleem is), geeft ze geen kick. Al houd ik het apparaat vlak bij r oren. Zij vindt het scheren van de buik en benen echt vreselijk. Denk dat ik alles wel geprobeerd heb, maar ik blijf natuurlijk open staan voor suggesties......

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:56

Op de vraag welke verdoving om te scheren kan ik alleen maar verdoven door de DA antwoorden. Alle andere vormen van verdoving breekt een paard wat in paniek raakt sowieso doorheen wat het nog gevaarlijker maakt. Fijn dat het scheren bij TS gelukt is. Ons paard doet ook bijna alles voor voer, maar scheren helaas niet. Enige optie om dit veilig te doen is de DA laten komen om hem een spuitje te geven. Bij zijn vorige eigenaar is hij namelijk zo slim geweest om de stroomdraad van het scheerapparaat door te bijten. Hij heeft daarbij een schok gehad, en er is kortsluiting ontstaan dus alles was meteen pikdonker. Hij brak los en is aan de wandel gegaan. Niet gek dus dat hij scheren doodeng vindt. Helaas is een teddybeer vachtje niet handig als je in de winter door wilt blijven trainen en ook af en toe op wedstrijd gaat. Alle mensen in dit topic die aangeven dat scheren zonder verdoving best kan als je maar oefent wil ik van harte uitnodigen om met ons paard aan de slag te gaan, maar tot die tijd halen wij de DA erbij als er geschoren moet worden.

IdeVries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:48

Fijn dat het spuitje van de DA bij jouw paard wel werkt, bij mijn paard dus niet. Ze wankelde uit de stal en kon nauwelijks nog op r benen staan. Maar zodra we weer met scheren begonnen, kon ze gewoon nog keihard slaan!!! Heeft ons een hoop geld gekost (ook nog in het weekend omdat mijn dochter zondag een wedstrijd moest rijden en ik daar niet met een half geschoren paard wilde aankomen), en uiteindelijk hebben we maar een heel klein stukje bij kunnen scheren. Ik weet het nu echt niet meer, we hebben alles geprobeerd, niets helpt...... Ik zie nog maar 1 optie: nog vroeger met dekens beginnen en niet scheren.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:33

Tja elk paard reageert er anders op.
Mijn pony ging bij haar hoofd door het lint zonder verdoving. Een week daarna hebben we het met tranqigel geprobeerd. Werkte bij mijn pony echt super goed. We hebben haar rustig af kunnen scheren. Volgende keer gaan we het weer rustig zonder proberen. Gelukkig heb ik een pony die niet trapt.

Je moet natuurlijk met verdoving altijd uitkijken. Door geluiden en bewegingen of fel licht kunnen paarden alsnog door het lint gaan. En bij sommige paarden lukt het zowieso ook met verdoving niet goed. Maar je moet niet denken als je paard rustig staat en dat je dan overal kan scheren. Dan moet je alsnog echt goed opletten. Mijn pony was in ieder geval veel rustiger.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:57

Hier bij ons op stal wordt meestal tranquigel of sedalin gegeven. Als ik het zo lees is het rotzooi dus het komt er bij mijn paard sowieso niet in. Scheelt dat hij, op zijn buik na, er altijd rustig bij staat. Zolang het zonder verdoving gaat, moet je het zeker zonder doen.