Paard buiten in modder = dierenbeul?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Paard buiten in modder = dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:03

Zoals al vaker gezegd, zolang de paarden een droge plek hebben is er weinig aan de hand.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:59

ik denk dat mensen zicht eens druk moeten gaan maken om paarden die bijna 24/7 binnen in een stal staan. bij mij op stal komen sommige paarden maar 3 uur per dag uit de stal. is dit geen dierenmishandeling? lijkt wel of het in de ogen van de meeste mensen normaal is. dus nee ik vind juist dat je paarden het priema hebben!

w0rTeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:05

mensen moeten zig niet zo druk maken dat paard heeft een schuilstal krijgt aandagt heeft vriendjes krijgt goed te eten
niks te klagen tog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:59

p_ponypaard schreef:
ik denk dat mensen zicht eens druk moeten gaan maken om paarden die bijna 24/7 binnen in een stal staan. bij mij op stal komen sommige paarden maar 3 uur per dag uit de stal. is dit geen dierenmishandeling? lijkt wel of het in de ogen van de meeste mensen normaal is. dus nee ik vind juist dat je paarden het priema hebben!

Bij ons zijn er zelfs paarden die niet elke dag uit de stal komen.... Boos!
Nou, wee degenen, die dan gaan zeuren over mijn buitenpaard. Whoosh!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:55

Waar is het mis gegaan met mijn pony Clown Die weigert zijn stal uit te komen als het weer slecht is Haha!
In de zomer staan ze 8 maanden 24/7 buiten (staldeuren wel open) en zelfs dan staat meneer in zijn stal als het weer hem niet zint Nagelbijten / Gniffelen
In de modder gaat hij zielig stilstaan of loopt direct naar de stal.

Wat een watje heb ik toch!

(dit even om aan te geven niet élk paard staat te springen om heerlijk in de blub te spelen, maar dat er ook nog de watjes onder de paarden zijn Nagelbijten / Gniffelen)

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:03

Voor het oog is het geen gezicht nee. Maar je paard kan droog staan en krijgt eten. Oke als ze er zelf voor kiest om lekker in de blub te staan dan zal ze het zelf vast toch niet zo erg vinden?
Dierenmishandeling? Nee!

Bij ons staan de paarden ook gewoon in de blub met een droge inloopstal met goede ondergrond. Soms krijgen we er wel opmerkingen over. Niks van aantrekken.

ziggemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:16

Voor het oog is het idd. geen gezicht.
Als de paarden zelf kunnen kiezen tussen droog en op goede ondergrond en in de blub, en ze kiezen dan in de blub nou dan kiezen ze daar zelf voor!

Na een regenbui staan de paarden bij ons ook gewoon in de blubber ookal kunnen ze lekker droog met goede ondergrond in de stal gaan staan (inloopstal).

xKarrlynnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:06

Mijn paard vindt het heerlijk om in de blub te spelen. Doet hij allemaal gek met zijn vriendjes en vriendinnetjes. En laat ze er de dierenbescherming maar bij halen. Die zullen echt niks doen. Denk dat er zo nog veel meer paarden staan. En wat denk je van die paarden in de wei die niet naar binnen kunnen dan is dat toch helemaal zielig. Valt allemaal nog wel mee.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:02

Trek het je niet aan! Hij heeft een droge plek, hij krijgt eten en drinken, hij kan zelf beslissen wat hij doet en dus ook waar hij gaat staan. Je paard trekt zijn eigen plan wel! Dus nee, een dierenbeul ben je echt niet.

Onze jaarlingen gaan met de regen weleens juist naar buiten ipv droog te gaan staan... En spelen dat ze dan doen!
Ook de paarden die overdag buiten lopen en snachts binnen gaan, moeten we echt gaan halen en roepen, want anders komen ze niet binnen.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:09

Ik vind het pas zielig als een paard 24/7 binnenstaat! Ik vind het prachtig om paarden buiten te zien staan mijn paardje staat 12/24 buiten en van de zomer gaan ze gewoon dag en nacht naar buiten. Hij staat nu in 1 van de padocken die ook een blubblub is en hij vind het prachtig hij rolt er zelfs in wat veel vreugde brengt bij zijn baasje Tong uitsteken Tong uitsteken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:43

In het algemeen kun je er niet iets van zeggen. Hangt namelijk van de situatie en omstandigheden af.
Dag en nacht alleen in de natte blub staan vind ik niet kunnen.

Maar in de modder met schuilstal en stuk droog en evt. verharde grond met bijvoer is geen dierenmishandeling.

Ik vind mijn eigen paarden ook zielig als de paddock erg nat is en ze in de stromende regen staan.
Gisteravond kwam ik rond 22:00 thuis en heb toen alles klaargemaakt om ze binnen te zetten (schuilstal van 3 bij 6, en met zijn drie"en kunnen ze er niet tegelijk in liggen als ze willen, en verder nog een flinke oppervlak bestraat))

Toen ik ze kwam halen stonden beide paarden in het natte zand in de regen met hun kont in de wind en mijn pony stond in de schuilstal rustig hooi te eten. (en hij is het laagste in rang, dus de paarden hadden duidelijk geen behoefte aan de droge schuilstal met hooi)

Vind een modderige stukgelopen wei er ook vreselijk zielig uitzien. dan liever in een droge paddock en de wei groen houden voor drogere momenten zodat ze dan ook echt kunnen genieten van het gras.

Vorig jaar had ik veel stuk laten lopen omdat de paarden toen dag en nacht op het land stonden. Ze hebben toen het land te nat werd en er ook geen gras meer was toen noodgedwongen 2 maanden in de bak gestaan en toen we noodvoorzieningen getroffen hadden omdat ook de bak het water niet meer aan kon voor het donker op stal en dan overdag in de bak. Ze verveelden zich behoorlijk en snakten naar gras...
Dit jaar hebben we het anders gedaan en we hebben ze nu vrijwel de hele winter vrijwel elke dag minimaal een paar uur op het gras kunnen hebben, met uitzondering van misschien een paar keer een week of misschien 2 helemaal niet omdat de bodem echt te zacht was.

Ze staan na die regen van de afgelopen dagen nu weer korter op het gras (heb graspaddockjes gemaakt op het pad wat droog is zodat ze wel kunnen grazen maar niet snel de boel stuk lopen), maar ze hebben wel even een lekkere afwisseling op hele dag paddock met hooi. In de regen op groen weiland vind ik heel wat minder zielig dan in de regen (of zelfs met droog weer) in een zwart modderig land...

Helemaal binnen is zowiezo geen optie. Dan krijg ik zeer ongelukkige paarden die hun stal helemaal opeten als ze niet ergere stalgebreken ontwikkelen... Ze gaan dus alleen 's nachts naar binnen als ze buiten niet meer droog kunnen liggen.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:22

Zeker geen dierenbeul, als er een droog plekje en wat beschutting is waarom niet? vind je zeker geen dierenbeul hoor.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:50

helemaal niet, mensen stellen zich veelste aan.
niet teveel dit doen, of dat want dan krijg je kanker, of een griepje of weet ik veel wat.
en dat slaat ook op de paarden, mensen worden steeds "banger" dat er wat gebeurt.
juist doordat veel eten bereid word, zodat het niet meer gewoon was zoals het hoorde. word men juist sneller ziek, moet men vaker tandenpoetsen etc etc.

maar goed ontopic blijven Lachen
kan harstikke goed Lachen

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:10

het is niet dierenmishandeling.
zolang het paard een droog stuk heeft waar hij kan staan en een schuilstalletje met lekker warm stro waar ie uit de wind kan liggen, is er niks aan de hand.
die van mij loopt ook zoveel mogelijk buiten wel op stenen en laat de deur altijd open dus kan de stal in wanneer hij wil.
snachts doe ik wel de deur dicht omdat hij nogal een ster is in uitbreken en er staat alleen een hek met een touwtje en heb geen zin dat ie dan snachts los op erf loopt. ookal moet ie nog een groot hek door om op de weg te komen.

ik vind altijd wel met bagger van land of paddoch oid dat je moet uitkijken voor mok, want dat is wat minder.

ik zie liever een paard 24/7 buiten dan binnen. want dat is veel erger!

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:21

Mijn paardjes staan hoe dan ook in de modder,
Een hele grote weide!We zijn nu de tuin aan het verbouwen dus ja,,
Vanals het een beetje regent=>MODDERTIME!
:s

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:21

RosijnenMix_ schreef:

Ik bedoel Soms,
De tuin is nu af dus niet zoveel meer eigenlijk Lachen

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:22

RosijnenMix_ schreef:
RosijnenMix_ schreef:

Ik bedoel Soms,
De tuin is nu af dus niet zoveel meer eigenlijk Lachen

We geven dan vooral veel hooi! Haha!
Dit was het laaste berichtje hoor!

tezza56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:58

Zolang ze genoeg eten en aandacht krijgt , lijkt het me dik in orde . Trek maar niets van al die mensen aan Knipoog

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:08

ja als ze eten krijgen en aandacht een een weidegenootje hebben is er niks aan de hand.

maar ze moeten toch ook wel een droog plekje hebben om te kunne nliggen uit de wind vind ik
voor dat ze ziek worden en natuurlijk met mok een beetje oppassen

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:08

Ik vind het totaal niet zielig

Mijn paard staat nu sinds gister in een andere paddock samen met een ander paard (ander paard heeft peesblessure en andere paddock is te zwaar, dus meine erbij gezet) en die paddock is zeiknat, bijna geen droog stukje.

Ik vind dit echt niet zielig want als je de paarden bij ons op stal zet slopen ze alles want ze willen gewoon naar buiten.

Ik ga nu wel morgen een klein stukje van het binnenbakje eraan toevoegen dat ze ook een stukje hebben om te rollen

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:09

wat een bullshit! Sommige mensen snappen de ware aard van een paard niet. 24 uur per dag in een stalletje van 3x3 vind ik dierenbeulerij!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:12

ik vind het ook niet erg als een paardje buiten staat met een schuilstalletje in weer en wind zolang het paardje dit gewoon is, als ik dit met mijn pony zou doen zou ze heel ongelukkig zijn.

Ik vind dus ook niet dat mensen die hun paarden altijd buiten staan zeggen dat je een dierenbeul bent als je je paard vaak op stal hebt staan. Ik vind dat dit afhangt van paard tot paard. Mijn ponytje is echt bijna een mens, ze denkt zoals een mens omdat ze altijd zo verwend is geweest enzo (ook bij haar vorige baasjes) en zij haat regen, wind en sneeuw. Ze gaat van 9 tot 4 of 5 buiten als het niet regent of als het niet te modderig is in de paddock of weide. Als het zonnetje schijnt en ze staat buiten dan geniet ze daar echt van maar in de regen zou ze uitbreken om naar haar stalletje te gaan.
Mijn paardje daarentegen houdt van buiten staan of het nu stormt ofniet, zolang zij maar gezelschap heeft! Het mag dan erg modderig zijn en ze mag dan ook een schuilstalletje hebben ze blijft lekker in de regen staan, omdat zij nog een echt paard is. Ik weet niet hoe ik dit moet verklaren maar de personaliteiten en gedragingen van mijn pony en paard zijn erg verschillend dus ik vind het dan ook niet mooi van die mensen die alle paardjes over 1 kam scheren. Bloos

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:12

Mijn paard staat ook 24/7 buiten, heeft een stal buiten en loopt ook in een modderpoel (zo'n 10 meter lang en breed aan de ingang van de weide.)
De weide zelf ligt beetje hoger en daar is het dus droog, wel niet veel gras meer.
In het voorjaar verhuist ze dan een tijdje van weide, dan vet ik de weide, splits ze op in twee en laat ik het gras opkomen. Zo heeft ze in de zomer als veel gras op weide

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:21

Babeth schreef:
Nu krijg ik constant van voorbij gangers te horen dat ik mijn paard mishandel omdat ze in de blub staat. Zelfs mensen hebben gedreigd de dierenbescherming erbij te halen.
Want volgens hun staat er geen plukje gras meer in en daarom heeft mijn paard dus niks te eten. Verward
Ze krijgt 2x per dag hooi gevoerd en daarnaast krijgt ze 2,5 kilo brok/meusli.
Och wat heeft het arme peerd het toch zwaar. Whoosh!

Heeeeeeeeeeeeeeeel herkenbaar......

Onze paarden staan overdag in een paddock in een groep en die paddock is nu (en het grootste deel van de winter Bloos ) best een blubber bende.

Op dagen als deze staan ze er een paar uurtjes en op drogere dagen van 8 tot 16 ofzo en dan zeggen mensen ook dat ze zonder eten en drinken buiten staan Verward

Die van ons krijgen 4x per dag te eten (2x buiten en 2x binnen) en hebben flinke tonnen water staan en gaan 's nachts een schone droge stal in......van het weekeind weer iemand die begon te zeuren dat we ze binnen moesten houden want dit was zielig

Oh oh oh oh wat zielig....als ze om wat voor reden dan ook wat langer binnen moeten in de ochtend staan breken ze de tent af. Zielig ook dat ze in een koppel staan en dat ze maar 4x per dag hooi of kuilgras krijgen Gestoord en vanmiddag vond ik het weer wat te gortig en dan ook die drap paddock dat ik ze eerder binnen ben gaan halen maar geen van allen maakte aanstalte om met me mee te komen (maar vanwege het gezeik ben ik ze toch maar binnen gaan halen Bloos )

Ja en het kan zijn dat ze even zonder vreten staan ja....als ze de kuil op hebben maar datzelfde heb je op stal ook en nu kunnen ze tenminste nog lekker met elkaar kriebelen en dat soort dingen Ja

Oh oh oh de paardjes bij ons op stal hebben het al net zo slecht als die van jou Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:33

Die van mij staan ook in de blub, maar hebben een ruime stal hoor. Maar ze vinden het nodig om met lekker weer binnen te staan en slecht weer buiten Clown