Wanneer beginnen jullie weer met een dekentje ('s nachts) op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Wanneer beginnen jullie weer met een dekentje ('s nachts) op

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:24

Plus dat als een fleecedeken helemaal nat wordt als het lang regent, je paard het koud krijgt.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:09

Het is nu een beetje schommelig, morgen doe ik hem bijv wel op windkracht 5 en word regen verwacht, dan vind ik te fris voor de paarden.
Dan krijgt de mijne een ongevoerde regendeken op Lachen

Al kunnen ze het wel hebben, maar voor het rijden vind ik het niet fijn als ze zo bezweet zijn Lachen

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:08

Die van mij heeft wel een dekentje op tegen de haren Lachen Dan blijft hij beter in zn vacht.. Hij heeft een zomerdekentje op. Meestal doe ik hem smiddags wel af, en dan savonds weer om maar afentoe staat hij erde hele dag onder Lachen

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:40

Als het onder de 10 graden wordt een regendeken en tegen het vriespunt een 200 grams deken. Ligt eraan wanneer het zover is, maar ik hoop nog lang niet!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:41

Van mij staat dag en nacht onder 0 grams dekentje.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:42

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 03-03-24 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:08

Mijn merrie heeft wel al een deken op, met 200 gr vulling. De reden daarvan is dat ze een peesblessure heeft en nu aan medicatie is, en ik heb liever dat ze het wat te warm heeft en wat slomer is, dan dat ze met vier benen in de lucht loopt te springen in de wei Haha! Dus vandaar.. en daarbij is het ook wel aardig een koukleum Tong uitsteken

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:13

die van mij staat nu dag en nacht met een 0-grams regendekentje, ze gaat nu 's nachts ook weer naar binnen. Mijn paard die maar een paar uurtjes per dag op de wei gaat heeft nog geen deken op. Ik gok dat dat binnen 2 weken wel gaat gebeuren.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:17

heb er vandaag 1 opgehad, snachts op stal is ie af, ik twijfel nog over morgen overdag.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:26

Ik ben nogal aan het twijfelen. Het is nou erg fris, maar aan het einde van de week wordt het weer 20 graden en om nou de hele tij van deken te verwisselen Nagelbijten / Gniffelen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:29

ja je moet wel, anders maken ze ook weer vacht aan en zweten ze eind van de week in de vacht. nu is het gewoon net herfst. ik heb zo iets van, dan moet dat wisselen maar. het is niet anders..

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:57

Moos staat nog steeds bloot. Hij begint nu eindelijk wat vacht te kweken Haha! .

Denk dat de deken woensdagavond opgaat. Vind dit weer niet zo erg, maar wel om hem na flink werken met toch met relatief warme spieren ('s avonds) weer buiten te zetten. En als het regent en waait al helemaal.
Maar eind v/d week wordt het weer warmer en was eigenlijk niet van plan iedere keer te gaan wisselen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:03

die van mij heeft een regendeken op, erg dun huidje, meer hoeft niet al zag ik gisteren een paard die al een 200 grams winterdeken op had, wat zou die opkrijgen als het echt koud word Tong uitsteken

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:05

nou, die van mij staat ook onder zo'n deken 's nachts Knipoog vind het 's nachts nog wel akelig koud!

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:12

ik heb er nog geen opliggen.
hij krijgt het pas op als ie het echt koud krijgt (we hebben geen mogelijkheid tot schuilstal en onbeperkt ruwvoer, anders had ie wel zonder gestaan Lachen )

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:15

Ik zou graag wat advies willen hebben. Die van mij staat 24/7 in de wei. Dat blijft van de winter ook zo. Ik wil hem echter niet volop in de wintervacht laten komen en wil dus met dekens gaan werken. Dit is voor mij voor het eerst dat ik een paardje continu buiten heb.
Wie kan mij een beetje een richtlijn geven van wat wijsheid is?

Dekens wisselen (overdag niet 's avonds wel) is geen optie. Het is dus of wel een deken of niet, en dan wat voor en wanneer?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:17

Als ik jou was...zit in dezelfde situatie als jij bent Knipoog Zal ik 's nachts een lichtgevoerde deken op doen als het beneden de 15 graden wordt.

Zo maakt je paard niet veel vacht aan, heeft hij het niet te warm, maar voorkom je dat hij teveel vacht krijgt.

's morgens kun je hem er dan weer afhalen en als het overdag onder de 10 graden wordt dan kan die overdag ook op. Als het gaat vriezen een onderdeken eronder Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:19

_Skess_ schreef:
nou, die van mij staat ook onder zo'n deken 's nachts Knipoog vind het 's nachts nog wel akelig koud!

pfff lees net je profiel, jij hebt toch een ijslander, die beestjes kunnen tegen extreme kou en jij doet hem nu al een gevoerde deken op, zonde echt waar

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:20

_Skess_ schreef:
Als ik jou was...zit in dezelfde situatie als jij bent Knipoog Zal ik 's nachts een lichtgevoerde deken op doen als het beneden de 15 graden wordt.

Zo maakt je paard niet veel vacht aan, heeft hij het niet te warm, maar voorkom je dat hij teveel vacht krijgt.

's morgens kun je hem er dan weer afhalen en als het overdag onder de 10 graden wordt dan kan die overdag ook op. Als het gaat vriezen een onderdeken eronder Lachen

Lopen wisselen met de dekens is dus geen optie Knipoog Paard staat niet aan huis. Het is dus of op, of niet.
Merkte gisteren dat hij begon te verharen..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:20

Sjorsie hij mag er dan wel tegenkunnen Clown, maar ze wil zijn wintervacht niet. Moet ze toch zelf weten of ze er een deken op legt of niet?

Die van mij staat al tijden dag en nacht onder deken en die heeft nog geen druppel gezweet, dus zal wel goedkomen Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:22

sjorsie schreef:
_Skess_ schreef:

pfff lees net je profiel, jij hebt toch een ijslander, die beestjes kunnen tegen extreme kou en jij doet hem nu al een gevoerde deken op, zonde echt waar

's nachts onder de 13 graden ongeveer ja! Je mag het zonde vinden...maar ik vind het zonde als mijn paard lijdt aan oververhitting en zo ziek wordt zoals vorig jaar. Wil gewoon kunnen rijden in de winter en dat kan niet met zo'n berenvacht.

Ik heb er een goede reden voor. Mocht je het hele verhaal willen weten pb me dan. Scheren doe ik ook nooit meer omdat ik hier een zeer slechte ervaring mee heb. Je weet mijn situatie niet, dus trek dan ook geen conclusies!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:24

Ik denk dat ik over ong. 14dagen begin met een deken.
220grams bucas smartex.
Maar dan houd ik hem wel op. Dus niet op/af/op/af etc.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:25

ik trek geen conclusies, maar de weerstand van een paard word niet beter door er zo snel allemaal dekens op te gooien, maar idd het is jouw keuze

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 20:28

Alwiene, met dit weer zou ik toch lekker een ongevoerd regendekentje opleggen als hij 's nachts ook buiten staat en je wilt geen mega dikke vacht...
Misschien is een Bucas Sunshower voor jou een optie?
Dat is een dunne regendeken die zon reflecteert, dus als het zonnetje toch nog doorkomt krijg 'ie het niet gelijk ontzettend warm onder zijn dekentje!

Ik heb ze zelf nu weer dag en nacht onder regendekens staan (ongevoerd), ze staan overdags zovele mogelijk buiten, alleen bij extreem slecht weer niet, en 's nachts binnen.

Als het echt weer warmer en droog wordt gaan ze evt. weer onder de katoenen zomerdekentjes...

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:29

Mijn paard heeft sinds vandaag zijn ongevoerde regendeken weer op. Is eigenlijk niet nodig omdat hij van zichzelf een berevacht heeft, maar hij heeft artrose en zo'n dekentje houdt de wind en regen in ieder geval tegen als hij overdags buiten staat.