deken-loos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: deken-loos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:52

Ik heb mijn merrie en veulen ook dekenloos 24/7 op de wei.
Ik rij nu even niet,maar ga dat binnenkort wel weer oppakken.
Ze is niet anders gewent,en het gaat al jaren goed.
Ze vind het gewoon heerlijk,om zo zonder jas buiten te staan.
(ik denk dat ze een deken in een mum van tijd af werkt..)

Toen ik nog wel reed in de winter deed ik haar lekker uitstappen,heel soms onder het stapen een zweet dekentje op en dan de wei weer op.
Maar ik probeer wel om in de winter (als het sneeuwt of vriest) haar niet in het zweet te rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:59

Dus, tinkerloos, pas jij je aan aan het paard. En dat is nu net waar heel veel mensen geen tijd of geen mogelijkheid voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:03

Cassidy schreef:
Dus, tinkerloos, pas jij je aan aan het paard. En dat is nu net waar heel veel mensen geen tijd of geen mogelijkheid voor hebben.

Correctie: geen tijd of mogelijkheid voor willen creëren. Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:10

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/kuil_3.jpg

Ogen die paarden nou zo koud en ongelukkig, of zie ik dit verkeerd? Nors opkijken
(Allemaal op een kluitje voor de warmte, verstopt achter de hooibaal voor de wind) Clown

Het paard van tegenwoordig is het paard van toen niet meer. De oerpaardjes hadden overgens meerdere 'tenen'. Zo heb ik ze niet meer op stal zien staan eigenlijk, hihi.

Ik ben pro ademende deken absoluut. Wel vind ik dat er iets overdreven wordt met de temperatuur waarbij deze opgelegd zou moeten worden Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:26

Schimmelig schreef:

Ogen die paarden nou zo koud en ongelukkig, of zie ik dit verkeerd? Nors opkijken
(Allemaal op een kluitje voor de warmte, verstopt achter de hooibaal voor de wind) Clown

ik vind ze neit ongelukkig tonen

ik kan je een veeel ongelukkigere foto laten zien van een stal-paard Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:35

Cassidy schreef:

Ik rij mijn arab wel in het zweet hoor. En veel endurance mensen scheren in de winter gewoon een 'racestreep' uit de vacht en zetten ze dan zonder deken gewoon op de wei, geen enkel punt. Ze gaan toch met hun kont naar de wind en regen staan.

Maar ik snap ook wel dat een zwetende haarbal niet zo sjiek staat op dressuurwedstrijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:35

Jovarna schreef:
Cassidy schreef:

Correctie: geen tijd of mogelijkheid voor willen creëren. Knipoog

Natuurlijk is overal wel een oplossing voor te vinden. Maar wat is haalbaar? Hoe ver wil je gaan? Als je in de Randstad woont, zijn de oplossingen nu eenmaal dun gezaaid. Baan opzeggen, zelf verhuizen Noord, Oost of Zuid - Nederland? Of daar blijven waar je zit, Paard in een regio stallen waar je daarna vanwege de files en de afstand niet dagelijks heen kunt, waarom heb ik dan een paard? Een andere stal zoeken waar je vervolgend met de nek wordt aangekeken omdat je anders rijdt? Een andere stal zoeken waar je geen begeleiding hebt die bij je past?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:36

@ Arabesk; Mijn paarden staan met slecht weer anders voor het hek te springen, of ik ze maar alsjeblieft op stal wil zetten Lachen
(Dat zijn twee gezonde ruinen, die hun stal verkiezen boven regen, wind, etc)...

Dit weer is gewoon niet fijn voor sommige paardjes (oude paardjes, zieke paardjes, etc). Laat jij die met zulk weer in de wei staan dan? Nors opkijken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:39

Ga eens de uitdaging met jezelf aan en geef je paard de keus, doe de stal niet op slot zodat ze in en uit kunnen lopen.

Zie wat er gebeurt.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:42

Cassidy schreef:
Natuurlijk is overal wel een oplossing voor te vinden. Maar wat is haalbaar? Hoe ver wil je gaan? Als je in de Randstad woont, zijn de oplossingen nu eenmaal dun gezaaid. Baan opzeggen, zelf verhuizen Noord, Oost of Zuid - Nederland? Of daar blijven waar je zit, Paard in een regio stallen waar je daarna vanwege de files en de afstand niet dagelijks heen kunt, waarom heb ik dan een paard? Een andere stal zoeken waar je vervolgend met de nek wordt aangekeken omdat je anders rijdt? Een andere stal zoeken waar je geen begeleiding hebt die bij je past?

Ik woon in dezelfde stad als jij Cass. Haha!, jouw stal is best al een eindje rijden zag ik Ziek

Met een beetje creativiteit kom je een heel eind. Lessen en begeleiding kan je ook krijgen thuis of je knoopt de trailer achter je auto en gaat ergens op af. Of je gaan een week op instructie-vakantie.

Enne als mensen je met de nek aankijken omdat je niet standaard rijdt pff pecht voor hun toch? (Jij rijdt western toch?) Het is maar net hoe sterk je in je schoenen staat. Ik moet toegeven dat het onder 'soulmates' gezelliger is, maar soms kan het ook wel lekker zijn als je ergens níet bij hoordt Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:44

Arabesk schreef:
Ga eens de uitdaging met jezelf aan en geef je paard de keus, doe de stal niet op slot zodat ze in en uit kunnen lopen.

Zie wat er gebeurt.....

Dan blijven ze er in staan Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:45

Knipoog Die van mij zou buiten blijven, maar die geeft niets om regen en wind en ik kan in die weersomstandigheden zonder problemen buiten rijden.

Maar, mijn vraag is niet beantwoord. Betreft hier een paard die goed uit wordt gestapt, geheel droog en afgekoeld op stal gezet wordt (ja, zielug he, maar dat is nou eenmaal het geval hier in het westen). Dan wordt hij de volgende dag van stal gehaald en voelt echt ijskoud aan op zijn lijf, haren overeind en stijf van de spierpijn omdat hij de hele nacht heeft staan te trillen om nog lekker te kunnen voelen.
Moet dit dus zo laten of toch gewoon een deken erop??

Tuurlijk is het makkelijk gezegd, geen deken. En voor mij maakt het niet eens uit hoe je eruit ziet op een wedstrijd. Maar een drijf nat paard op een trialer zetten na een half uur uitstappen is ook geen succes. En dan een paar uur wachten tot hij/zij is opgedroogd. Dat is leuk, als je ene paard aan huis hebt staan, maar die luxe hebben de meesten niet. Voor mij niet een kwestie van uiterlijk, maar van praktisch zijn.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:47

mijn paarden krijgen geen dekens op, maar ammenooitniet dat ik hem op de wei zet als tie bezweet is met een wintervacht hoor.
dan blijft ie gewoon op stal, een beetje hooi, een beetje voer, en wachten todat ie droog is

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:49

Schimmelig schreef:

Ik vind ze er ook niet ongelukkig uit zien hoor. Op een kluitje verstopt achter een hooibaal zie ik als lekker eten Vork

Ik gebruik ook geen dekens, moet er wel bijzeggen dat mijn knollies niet werken maar toen Kevin nog aan het werk was gebruikte ik voor hem ook geen deken.

@MarijeR, dat verhaal over je hengst, ik heb er hier ook zo 1 (ach, je kent Mambo he Haha! ) en idd de schuimklodders vliegen je om de oren, zweet druipt in stralen van zijn lijf maar hij blijft daarna ook in beweging, loopt wat, rolt wat en is ook zo weer droog.
Mozart (paard wat zijn leven lang op stal heeft gestaan en nu sinds 3 jaar bij ons buiten staat) wordt altijd door hem achterna gezeten en Maus zweet nogal snel, die is ipv bruin ook altijd helemaal zwart door zijn natte vacht met wit van het schuim op bepaalde plaatsen. Ook hij heeft er nog geen enkele schade van ondervonden dat hij nat en warm buiten staat, ook hij loopt wat en rolt een paar x en is dan vrij snel weer droog.

Hihi, die foto die je plaatste een paar paginas terug van 4 Maart 2004, zo een foto heb ik ook van Fred de pretshet, ook van Maart 2004, hier was het toen -20 (gemeten temperatuur) en er lag een halve meter sneeuw (ook gemeten, heb ik ook nog een foto van, niemand wilde het nl geloven Clown ) zelfs Mozart het barbiepaard is daar heel goed doorheen gekomen Ja (en met hem was ik toen nog aan het werk, wegens te veel sneeuw en gebrek aan een trainingsplek binnen op dat moment alleen even niet)

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:58

IK scheer toch fijn mijn paard en hij krijgt dadelijk een heerlijke warme deken op!
en kan iedereen zeggen wat ie wil mijn paard gaat niet in de koude modder liggen in de winter want hij springt dan als een gek weer op!!
en op concour ziet het toch niet uit met zo een dikke vacht, en als ze kletsnat de trailer op gaan vind ik dat geen fijn gevoel, zelf als je zweet krijg je het ook koud zo zie ik het!
En de opmerking in de winter rijdt ik dan maar minder, is niet mogelijk voor iedereen!
Want bij ons gaan ze in de winter gewoon minder de weien op omdat we anders geen wei mee over hebben in de zomer dus gaan er maar bepaalde weien open en dan moeten ze wel gereden worden en ook nog getraind voor de wedstrijden Haha!
AMEN!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:42

Ach, je kunt de paarden van tegenwoordig niet meer vergelijken met vroegah. Onze paarden zijn door en door gedomesticeerd.
Als jij een wedstrijdpaard hebt, ontkom je niet aan dekens. Ofwel omdat je je paard geschoren hebt ofwel omdat je zijn vacht juist kort wil houden om niet te scheren.
Ik doe zelfs mijn afgekeurde sportpaard nog een deken op, die heeft een veel te dun vachtje om zo maar buiten te zetten.

Zandoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:50

Fitzroy schreef:
Ach, je kunt de paarden van tegenwoordig niet meer vergelijken met vroegah. Onze paarden zijn door en door gedomesticeerd.
Als jij een wedstrijdpaard hebt, ontkom je niet aan dekens. Ofwel omdat je je paard geschoren hebt ofwel omdat je zijn vacht juist kort wil houden om niet te scheren.
Ik doe zelfs mijn afgekeurde sportpaard nog een deken op, die heeft een veel te dun vachtje om zo maar buiten te zetten.

Helemaal mee eens Haha!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:11

Ik heb dit jaar voor het eerst mijn paard geschoren. Ik reed dus inderdaad eerst dressuurwedstrijden met een supervacht, met als gevolg twee winters een hoestend paard, omdat ik hem niet goed droog kon krijgen na het trainen. Hij was na een uur uitstappen, droogwrijven, zweetdekens etc. nog zeiknat, terwijl ik dan maar een half uurtje had getraind. En het ziet er niet uit zo'n bezwete beer bij een wedstrijd. Ik hoop dit jaar zonder hoestend paard de winter door te komen. Hij is nu na 10 minuutjes uitstappen droog, echt geweldig!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:29

Schimmelig schreef:
Arabesk schreef:

Zie wat er gebeurt.....

Dan blijven ze er in staan Knipoog

Die van mij ook, gaat nergens uit Haha! niet uit zijn stal, niet uit zijn land, niet uit de baan Haha! Haha!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:58

ik ben het hier wel mee eens, en ook al was ik het hier níet mee eens, het zijn feiten dus Haha!.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:01

Wat is dat toch? Ik woon in de randstad, ik heb geen zin om mijn leven aan te passen, dus ik besluit dat mijn paards leven zo erg anders moet dat ik hem eigenlijk meer vraag dan wat zijn aanpassingsvermogen aankan waardoor enorm veel paarden allerlei rare gewoontes ontwikkelen als kribbenbijten, luchtzuigen etc. Maar ach, iedereen doet het dus het mag.

Stel dat ik een advertentie zet: Goh mensen, ik ga een hond kopen maar ik heb er eigenlijk helemaal geen tijd en geen plaats voor. Kan hij bij iemand ergens in een hok van 1 bij 1 meter staan? Beweging krijgt hij wel hoor, ik zal hem iedere dag een uurtje rondjes laten rennen en dan sluit ik hem meteen weer op.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:16

Een paard zonder deken zal niet bevriezen, de vacht van het paard past zich aan de weersomstandigheden aan... Een paard kan dus makkelijk zonder deken... Wij (de mens) denken echter dat het paard het koud zou kunnen hebben en gooien dekens op en leggen in de stal 5 meter stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:28

Arno, mijn paard heeft in de winter gewoon de hele dag weidegang
Is hij dan zo slecht af omdat ik ook nog op hem wil rijden, met wat minder vacht?

Tuurlijk kunnen ze zonder deken, anders was mijn 2 jarige al dood.
Maar met rijden is dat gewoon niet handig.
En aangezien dat is ze, wat voor weer het ook is, gewoon buiten wil hebben, maar niet dat het een wolbaal word.
Leg ik hem een deken op.

Dus hij lekker paard zijn door het hele jaar door met vriendjes te spelen in de wei.
Ik ook het hele jaar blij want kan gewoon rijden en heb geen ziek paard.

Nou wat willen we nog meer Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:44

runningkawa schreef:

Nou wat willen we nog meer Lachen

Kabel TV! Haha!

Ik doelde niet op jou, maar meer op mensen die hun paard 23/7 op stal houden omdat er in de randstad nergens plaats is en dus een dekentje op moeten doen omdat het paard zich in de stal zelf niet warm kan houden (door gebrek aan beweging).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:48

wie legt het me uit....tot het paard een jaar of 3 is vinden de meesten waarschijnlijk dat het dier wel zonder allerlei moderne snufjes kan, dan opeens als er eens een zadel opligt moeten er dekens komen onder het motto: ons huidige paard staat zover van de natuur enz.enz... Kom op zeg, als onze paarden zover van de natuur staan waarom zit dat vluchtinstinct er dan nog steeds in, waarom zijn er nog steeds alfamerries in een groep??
De enige die steeds verder van de natuur staat is de mens.