ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjen

Berichten: 1448
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Vught

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:25

Ben het wel met TS eens dat het soms echt overdreven is, zo stonden de paarden hier in de buurt al compleet met vliegendeken om toen het de eerste dag mooi weer werd en er nog geen vliegje te bekennen was. De winterdeken was net af en konden die beesten weer gaan staan met een vliegendeken om...die van mij houdt zo erg van rollen dat ik haar dat niet zou willen aandoen.
Maar mijn paard zit in de zomer toch vaak zelfs onder het bloed ( ) omdat ze met bosjes tegelijk op haar aanvallen. Ik heb daarom wel eens zitten denken aan een vliegendeken, maar mijn paard is helaas zo'n muts dat ze dat ws niet laat zitten. Ze had ook een vliegenkap, maar dan ging ze gewoon rollen en dan lag ie alweer ergens in de wei. Nu heeft ze een simpel vliegenhalstertje die ze wel laat zitten en ik hoop dat ze daar genoeg aan heeft.

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:32

Mijn shet staat nu ook gewoon "kaal" het land op. Vorige zomer heeft ze wel met vliegenmasker zonder oren gelopen maar dat kwam omdat ze ontstoken ogen kreeg van de vliegen. En zo'n touwtjes vliegenfrontriem hoef ik absoluut niet te proberen want die wordt gewoon gesloopt en dan vindt je door het hele weiland van die touwtjes. Mocht ze dit jaar weer last van ontstoken ogen krijgen dan krijgt ze wel een vliegenmasker om. Tot die tijd mag ze gewoon kaal blijven lopen.

Ben het verder wel met de TS eens dat het tegenwoordig wel vrij overdreven is wat er wel niet allemaal verkrijgbaar is tegen de vliegen. Zoals een vliegenmasker voor aan het hofdstel voor tijdens het rijden.

Quidou
Berichten: 6514
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:45

mijn paard staat alleen met een halster en vliegenfrontriem op het land...
verder niks, niet nodig ook...

kidding

Berichten: 536
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: emst

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:48

die van mij ook ,in zijn blote kont lekker in de wei en straks weer dag en nacht buiten !!!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:46

Hmwa, wanneer spreek je van overdreven?

Mijn paarden hebben allebei al 3 jaar z'n vliegenfrontriempje om, waarom? Omdat ze allebei van die dikke ogen hadden waar het vocht uit loopt. Dat noem ik niet overbodig.

Er zijn ontzettend veel van die kleine rotvliegjes bij ons. Mijn paard doet er ruim een uur over om 1kg granenmix op te eten, puur omdat hij 's avonds zo gek wordt van die vliegjes dat hij niet even stil kan staan om het op te eten. Nu staan ze nog zonder deken, maar die ga ik binnenkort aanschaffen Kan het niet meer aanzien, moet alleen nog ff uitzoeken welke deken ik wil hebben. En of mijn portomonee het aankan

Vroeger stonden ze ergens anders, waar het veel opener was. Daar hadden ze alleen last van horzels, toen gingen ze inderdaag gewoon zo de wei in. Maar nu staan ze windstil vlak naast een beek met geitjes ernaast en bos. Nou ik word zelf al kierewiet van die rotvliegen. Zij staan iedere ochtend 3 uur en 's avonds vaak nog langer tussen die rotbeesten. Er zit dan absoluut geen rust in die paarden, dat vind ik zelf toch een goede reden. Ik wilde zelf ook nooit van die dekens, maar als ik zie dat hij niet eens zijn voer op wil/kan eten, ben ik toch om

elinee_

Berichten: 534
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: De meern

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:48

Die van mij heeft niks op zijn hooft in het land en ook niet in de stal en ook niet tijdens het rijden. Zijn voorpluk houd het wel tegen. maar bij mijn oude pony had ik altijd een halster+vliegending op
Xx

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:12

Mijn pony's staan ook zonder toeters en bellen in de wei.
Wel heeft één van mijn pony's een keer een vliegenkap/netje om gehad vanwege de reuzeberg vliegen die op haar zaten
Maar als hetverder niet hoeft, laat ik het ook liever af

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:14

Vroig jaar heeft mijn pony een dag zonder vliegenmasker gestaan omdat ik deze moest wassen. En die krengen van een vliegen hadden gewoon aan haar oogleden gegeten! Vroeger hadden paardne inderdaad geen "frutsels" tegen vliegen, maar stonden de paarden ook in kuddeverband en zorgde ze voor elkaar. Let maar eens op in het land, de paarden gaan met het hoofd bij de anders achterhand staan. Op die manier houden ze met het zwaaien van hun staart bij de ander de vliegenweg en andersom

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:14

Op de pensionstal waar ik sta, komen alle paarden zonder frutsels op wei.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:29

nou je kunt het overdrijven, maar op veel plekken, zeker hier in de bosrijke gebieden onder de rivieren worden de paarden echt opgegeten door dat steekgespuis. Mijn verzorgpaard loopt zonder halster met een vliegenmasker op, verder wel bloot, maar dat vliegenmasker laat ik ook fijn zitten onder het hoofdstel met rijden! Zo kunnen we allebei genieten van de rit zonder dat ze steeds met haar hoofd hoeft te gooien om die etters weer kwijt te raken. Ik vind het onzin om een paard bv vanwege zijn kleur een deken op te gooien in de zomer, dan maar een bruin paard ipv een zwarte, maar als ze echt ergens last van hebben,waarom dan geen gebruik maken van de dingen die er zijn ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:51

Ik spray mijn paard van top tot teen in met vliegenspray, ik hoor wel; Ja, ze hebben elkaar, een volle staart etc. Maar er zijn zo verschrikkelijk veel vliegen, ze staat maar te schudden, soms rent ze het hele weiland rond. En dan die rotdazen; zit ze onder de plekken. Dus de spray erop.
En verder ga ik ook nog de Supermask bestellen, om dezelfde reden. Ontstoken ogen komen daar ook nog eens bij, zijn gewoon teveel vliegen hier. En die gels enzo, heb er al zoveel geprobeerd, maar zonder succes.

Deken om mijn paard zwart te houden? Dat nou weer niet.
Deken om mijn paard koel te houden? Daarvoor zoekt ze zelf de schaduw lekker op!

Het hele verhaal komt neer op Kjoetie's mening dus.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:56

mijn verzorgpaardje heeft een boett deken omdat hij zomereczeem heeft. ze hebben ook allebei een vliegenmasker op. de ene had haast meer vliegen dan oog zonder vliegenmasker.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:57

Mijn paard is alleen paard in de wei, ook geen halster

Maar misschien (!) ga ik wel een vliegending kopen, omdat hij er volgensmij nog wel wat last van heeft.. Eerst nog even aankijken..
Laatst bijgewerkt door imd op 20-05-06 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:58

mijn merrie staat ook gewoon in de wei, zonder dekens en al die dingen. Nu is het wel zo dat ik vlakbij de bossen en een waterwingebied woon, en dat het hier in de zomer stikt van de horzels. Ik doe haar daarom als het echt erg wordt wel een vliegenfrontriem om......

Philadelphia

Berichten: 889
Geregistreerd: 05-09-05

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:01

mijn paard heeft ook nooit iets op in de wei...heel soms vliegennet maar die vind ik niet zo helpen....maar vliegendeken nee niet voor mij.
ik vind dat een paard zich prima kan redden zonder..tenzij natuurlijk exeem ofzo

ikwa
Berichten: 214
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:08

mijn pony (arab x nf) heb ik 15 jaar zonder deken laten lopen, dag en nacht, hele jaar door, ze had wel een altijd open staande stal. Nu is ze 21 en moeilijk meer 'dik'te krijgen, in de winter heb ik haar dus met deken op, terwijl ik juist van de 'puur natuur' ben.Een aantal jaren terug heb ik een paint horse gekocht met een spierwit hoofd , ze verbrand dus echt verschrikkelijk, knalrode huid onder het doorschijnende witte en flinke korsten, ook haar donkere oog is drama na zonneschijn. Ze heeft dus een masker op........de pony soms als de ogen door vliegen ontstoken zijn. de paint is trouwens sinds een week begonnen de staart stuk te schuren, het is nu een staartwortel met daaronder wat haren......kreeg van de hoefsmid als tip groene leem met wat druppels t-tree (hoe schrijf je dat?)erop te smeren en het werkt tot nu toe wel! (staat ook leuk zo'n groene kont).Voor mijn gevoel had ik vroeger minder last van de vliegen maar was ik zo ongeveer de enige met een paard in de omgeving, nu zijn alle koeienboeren paardenpensions begonnen, misschien is de druk dan hoger en de besmettingsgraag hoger? (van die gore vliegen). Ik weet dat een kennis van een vriendin van mij haar paard het oog verloren is na een besmetting door een vliegje...........
Maar goed, misschien was ik vroeger (en jonger en onbezonnen......) wat minder alert. Ik heb ook nog een veulen, die staat in een natuurgebied, ook zij heeft last van vliegen, dazen en ander gespuis maar haar laat ik nog echt puur opgroeien, het is denk ik ook link om dingen om te doen waar ze mee kan blijven hangen, er is n.l niet continu toezicht in dat gebied.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:28

Ooh het kan nog veel erger, ken ook mensen die hun paard met zomerdekens, beenbescherming en springschoenen in de wei zetten!

Ik heb een keer een vliegenkap gekocht toen Evita een (flink) ontstoken oog had.. gebruik hem dus alleen als ze ontstoken ogen dreigt te krijgen in de zomer. Verder liever niet, mijn pony heeft staar en ziet dus al wat minder goed dan andere paarden. Bovendien heeft ze een bos manen die ruim over haar ogen heen valt!

Ik vind dat je zulke spullen alleen moet gebruiken als het nodig is, vliegendekens bijvoorbeeld als je paard allergisch is en hele grote schijven krijgt van een prik, of bij zomerexceem.

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:32

Mijn paarden staan op een open veld dus we hebben weinig last van die prikbeesten. Ze hebben dus ook nooit iets op of om. Maar als ik in het bos wil gaan rijden midden in de zomer dan doe ik wel een vliegendeken op want anders is het bijna niet te doen.

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:53

benangelique schreef:
Everest schreef:
Naja je bent niet de enige... Ik zet mn paard ook zonder frutsels e.d. in de wei.... Ik vind persoonlijk ook dat de paarden tegenwoordig steeds meer verwend worden...

Als ik bijv. in de gemiddelde ruitersportzaak kom... zie ik wel honderden dingen waar ik zelfs geen idee van heb waar je t voor gebruikt.... poedertjes, smeerseltjes, voedingssuplementen e.d.


Laatst zag ik op n foto n haflinger onder n zonnebank staan ... echt niet normaal meer...

Mijn pony heeft btw wel zomereczeem, maar ik zet hem alleen overdag n paar uur buiten(zonder frutsels ) zodat hij weinig last heeft van de muggen....


Dat is geen zonnenbank, maar een solarium! dit is erg goed voor paarden na harde arbeid, zodat de spieren rustig kunnen afkoelen nadat ze extra verwarmt zijn. Jij gaat toch ook onder een hete douche bij spierpijn?


1 ) Spierpijn ? je paard zou geen spierpijn moeten hebben. Zoiezo niet zo erg dat hij onder een solarium moet..
2 ) Je kunt jezelf niet vergelijken met een paard.. Ik vind persoonlijk een solarium ook een beetje onzin. Al zal ik niet ontkennen dat het wel lekker zal zijn, die warmte voor het paard..

[ * edit: Mijn paard gaat zonder frutsels naar buiten ]
Laatst bijgewerkt door Faux op 20-05-06 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:55

Ds waarom niet iets doen wat wel lekker is?

En als je die dikke bos manen van een haflinger gewassen hebt, is het lekker snel droog onder een slolarium, wel makkelijk als je naar een keuring gaat

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:59

runningkawa schreef:
Ds waarom niet iets doen wat wel lekker is?

En als je die dikke bos manen van een haflinger gewassen hebt, is het lekker snel droog onder een slolarium, wel makkelijk als je naar een keuring gaat


Ik zeg ook niet dat je het niet moet doen Maar wél dat het niks toevoegt voor een paard qua gezondheid ofzo. Als je 't goed doet.
En over dat manen drogen ben ik het mee eens, zal flink handig zijn.
Dus mensen die zeggen: Zo'n sola is handig, TOP. Lekker doen. Maar er zijn ook mensen die voor hun gevoel "niet meer zonder kunnen" omdat het MOET voor het paard.. en dát staat me een beetje tegen .. paarden zijn tegenwoordig bijna geen paarden meer qua behandeling als je sommige mensen moet geloven ..

Maar da's mijn bescheiden mening

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:01

nou die van mij gaat lekker kaal het weiland op ze staat er trouwens dag en nacht, zomer of winter maakt niet uit.
alleen met rijden spuit ik dr wle onder met antivliegenspul want anders valt er niet te rijden, rij altijd buiten in akkerlanden en bossen.... dus valt nog wel mee met een overdrevenheid aan vliegen nergens sloten met water dus geen muggen!!!!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:01

RoWyGo schreef:
Ik zeg ook niet dat je het niet moet doen Maar wél dat het niks toevoegt voor een paard qua gezondheid ofzo. Als je 't goed doet.
En over dat manen drogen ben ik het mee eens, zal flink handig zijn.
Dus mensen die zeggen: Zo'n sola is handig, TOP. Lekker doen. Maar er zijn ook mensen die voor hun gevoel "niet meer zonder kunnen" omdat het MOET voor het paard.. en dát staat me een beetje tegen .. paarden zijn tegenwoordig bijna geen paarden meer qua behandeling als je sommige mensen moet geloven ..


Maar da's mijn bescheiden mening


*is er hiermee eens*

Het is fijn als je het hebt, maar als je het niet hebt is het ook geen ramp en direct zielig voor het paard oid

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:02

Voor een ouder stijf paard zou het misschien toch wel wat toe kunnen voegen?
Ik hoop in de winter ook warmte lampen te hebben, lijkt me wel lekker voor mijn atrose paardje

En lekker voor mezelf, heb in de winter altijd een stijve rug en stijve heupen

Maar ik ben het zeker met je eens dat als je een gewoon gezond paard hebt, het niet nodig is, als gewoon het gemak wat je er van hebt

marleen_usar

Berichten: 24706
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:05

Er is tegenwoordig zo veel te koop je ziet door de bomen het bos niet meer, maar ik rij in Drenthe met een vliegendeken buiten. Als die dazen hem dwarszitten wordt hij erg druk ben ik bang, en ook daar in de wei barst het van de dazen is niet normaal meer dus dan doe ik een vliegendeken om.