Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:11

Heb net ff het weer bekeken en denk toch dat ik een dekentje erop ga gooien na vanavond!!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:46

Ik heb een rambo ongevoerde regendeken. Deze is bij mijn fjord eigelijk net te smal aan de voor kant. En dan heb ik nog een deken dacht van Pagony die kan je op 2 manieren verstellen met klipjes en schuifsluiting. Die kan ik dus ook breder maken als er meerdere dekens over elkaar heb.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:50

De mijne heeft nog steeds een regendeken op ongevoerd.
Het maakt me niet zoveel meer uit als ze een vacht aanmaakt, ze word zoiezo geschoren in oktober, dus wat mij betreft mag ze

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:00

hallo ff een vraagje wat moet ik op mijn 2jaarige hafje gooien hij staat overdag in de wei en sávonds op stal.
Maar omdat ik zijn manen 1keer in de maand was en ind e winter dus ook moet hij niet te koud staan.
Op stal staat hij wind vrij en is het er aangenaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:00

op een 2 jarige helemaal niets.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:02

en als ik hem was gewoon een fleece deken

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:20

Ja fleece of en zweetdeken van wol met een halsje eraan oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:22

jeps gewoon totdat ie droog is en daarna weer eraf.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 10:40

Op een tweejarige zou ik niets neerleggen tenzij het een hengst is die naar de keuring moet.
Soxje schreef:
Je kan toch een dunne badstof zweetdeken nemen Katja? Neemt veel vocht op en kan prima dienen als onderdeken onder een regendek.
.

Ik vind dat badstof gaat schuren als ze er de hele dag mee buiten lopen. Dan krijg je van de lelijke plekken.

Liekjuh schreef:
welke dekens hebben jullie bij brede paarden een fries ofzo????

Voor een breed paard neem ik vaak een maatje groter dan past het lekkerder.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:00

Ik heb een vraag over een losse gevoerde hals, deze stond op de divoza site, http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _60472.jpg
Nu is mijn vraag houd hij zn haar dan wel (lees:manen) en hoe word zn hals bevestigd. Ik heb nl een winter deken waar wel van zie oogjes aanzitten om iets te bevestigen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:05

Dus geen deken op mij hafje het is een ruin nu dus geen hengst.
maar een fleece deken is genoeg eentje met hals doe ik niet als zijn manen nat zijn dan sterft het af is heel slecht om natte manen te bedekken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:17

Emaartje schreef:
dus een 150 grams deken kan nu al een dag en nacht op..

Ja dat is al 3 keer gezegd

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:33

oke nu kom ik! graag advies ik ga mijn pony over een maand ongeveer laten scheren, nu vind ik het weer al aardig minder aan het worden en morgen word het alleen maar erger, meestal gaat ze in de regen enzo ook naar buiten en als ik niks omdoe denk ik dat ze mega vacht aanmaakt! ik heb vanaf gister dag en nacht mijn regendeken van HH opgedaan, denken jullie dat dit kan of te warm is?... ik wil deze deken omlaten tot het scheren maar ze is nu al een beetje een teddy en wil het toch een beetje tegengaan, ze staat snachts wel op stal, ik vroeg me af wie hier ook al dag en nacht wat omheeft (regendeken) en of mensen die gaan scheren hem ook al om hebben?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:37

ik heb trouwens de volgende dekens, zou ik daarmee de winter doorkomen? regendeken, waterdivht winterdeken 250 gram geloof ik, winterdeken 150 gram, fleeecedeken, soort wollen deken en een zomerdeken...

TobyW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:36

LauEef schreef:
En is er eigenlijk iemand die aan die engelse deken maten kan?\

Op de website van WeatherBeeta staat een tabel voor het omrekenen van engels naar metrisch:
http://www.weatherbeeta.com/Fit/Fit.asp

Ze geven de bovenlengte aan, de onderlengte is (tenminste bij grotere maten) bovenlengte + 50 cm.

Toby

TobyW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:39

Piaffe verkopt een 240g staldeken voor 33,50, de deken is van een eigen merk. Zo'n deken heb ik nog nodig, maar ik weet niet zeker of deze deken niet te goedkoop is en snel kapot gat. Heeft er al iemand ervaring met deze deken?

Toby

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:42

randie schreef:
Ik heb een vraag over een losse gevoerde hals, deze stond op de divoza site, http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _60472.jpg
Nu is mijn vraag houd hij zn haar dan wel (lees:manen) en hoe word zn hals bevestigd. Ik heb nl een winter deken waar wel van zie oogjes aanzitten om iets te bevestigen.

Nee, deze heb ik ook gehad en Simon had hem alleen s'nachts op en toch gingen zijn manen eraf.

Je kan er beter 1 nemen die je onder zijn deken kan doen zodat hij minder schuift.

Ik ga de Weatherbeeta hals kopen en ben benieuwd hoe het daarmee gaat.

Bonny4life schreef:
oke nu kom ik! graag advies ik ga mijn pony over een maand ongeveer laten scheren, nu vind ik het weer al aardig minder aan het worden en morgen word het alleen maar erger, meestal gaat ze in de regen enzo ook naar buiten en als ik niks omdoe denk ik dat ze mega vacht aanmaakt! ik heb vanaf gister dag en nacht mijn regendeken van HH opgedaan, denken jullie dat dit kan of te warm is?... ik wil deze deken omlaten tot het scheren maar ze is nu al een beetje een teddy en wil het toch een beetje tegengaan, ze staat snachts wel op stal, ik vroeg me af wie hier ook al dag en nacht wat omheeft (regendeken) en of mensen die gaan scheren hem ook al om hebben?

Dan kan je toch gewoon een ongevoerde regendeken opdoen totdat je gaat scheren. Als je zo snel al gaat scheren zou ik tot die tijd gewoon niet meer omdoen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:17

Ik wil ook graag advies
Ik ben geen deken-mens en gebruik ze bijna nooit.

Heb een welsh A-tje van 3 en een half die nu net bereden wordt. Straks van het winter gaat ze een mega-dikke vacht ontwikkelen met sommige delen haar langer dan 10 cm. Op zich niks mis mee natuurlijk, maar ze wordt nu gereden, gaat naar les en pikt hier en daar wat onderlinge wedstrijdjes mee.

Wanneer kan ik het beste een deken opleggen om de groei íets tegen te gaan? Onder welke temperatuur bijv.?
Overigens heeft ze nu al een vacht die mijn andere paard de gehele winter heeft.

Of kan ik toch echt beter scheren? Doe het liever niet.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:33

dan kun je beter nu al met een dunne deken beginnen, eigelijk had het dan al eerder gemoeten en dan gewoon een dun zomerdekentje, daar zal die wel genoeg aan hebben

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:40

Ik vraag me af, vanaf wanneer jullie beginnen met scheren?
Wij willen Bam gaan scheren rond november en ik ben echt geneigd er nu al een deken op te gooien,onder het motto van: Ik heb het koud, Bam vast ook wel.

Vandaag had ik hem gelongeerd en was hij alleen op de singel nat. Even op stal gezet om op te drogen en daarna lekker het land weer op. Maar als ik hem gereden heb, zet ik hem al onder een fleecedeken om hem op te laten drogen, is hij niet droog, gaat hij ook niet naar buiten. Na het rijden is hij wel kleddernat!

Dus mijn vraag: Doen we er verstandig aan om nu te scheren of gewoon even te wachten tot november?

Alvast bedankt.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:02

elady schreef:
Ik vraag me af, vanaf wanneer jullie beginnen met scheren?
Wij willen Bam gaan scheren rond november en ik ben echt geneigd er nu al een deken op te gooien,onder het motto van: Ik heb het koud, Bam vast ook wel.

Vandaag had ik hem gelongeerd en was hij alleen op de singel nat. Even op stal gezet om op te drogen en daarna lekker het land weer op. Maar als ik hem gereden heb, zet ik hem al onder een fleecedeken om hem op te laten drogen, is hij niet droog, gaat hij ook niet naar buiten. Na het rijden is hij wel kleddernat!

Dus mijn vraag: Doen we er verstandig aan om nu te scheren of gewoon even te wachten tot november?

Kan prima nu hoor, enige probleem is dat je hem dan waarschijnelijk wel 2x moet scheren
Alvast bedankt.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:23

Ik ook advies Ben aardig op de goede weg... Maar hoor toch graag jullie mening.
Paard in kwestie -> 6 jarige KWPN ruin, dressuursport. Wil hem het liefst zo kort mogelijk in het haar houden. Liefst niet scheren.
Hij staat 's nachts op stal (grote stal, veel paarden, alles dicht 's nachts) en overdag op het land (waait er best veel).
Hij heeft 's nachts altijd een zomerdeken op en in het land (zodra het rond 15* word altijd) een ongevoerde regendeken. Hij heeft in de dagen dat het zo koud was al zijn 150 grams HH waterdichte deken op gehad. Maar hier had hij het rond de 16* echt te warm in...
Waarom geen dikkere deken 's nachts op stal? Omdat het best broeierig is daar...
Verder nog een vraagje - mocht ik hem moeten scheren... Hij is heel donkerbruin, word hij dan niet ontzettend grijs?! Of moet ik dan zo vroeg mogelijk scheren? Wanneer plus minus?
Bedankt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:27

Simon is zwart en daarom heb ik hem vorig jaar in november geschoren en daarna niet meer. Het viel me alles mee. Wel iets lichter maar niet muis grijs.

als het op stal echt zo warm is zou ik hem s nachts juist niet te veel op leggen en overdag een goede deken opleggen. Het is in het land op de wind veel kouder als met veel paarden in een dichte stal staan.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:52

Gelukkig, er is hoop. Iig geen grijze muis dus
Maar dan al 150 grams op in de wei...?!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 01:54

ik had my way vanavond ook de 150 grams hh opgelegd en begon er ook onder te zweten gauw weer afgehaald,dan maar met een ongevoerde beginnen.ik dek dat de 150 grams dan nu nog te warm voor is..denk met 10 graden overdag wel kan..gr