Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:14

die van mij zou al gaan zweten bij de gedachte aan

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:17

Hahaha net wat voor paard je hebt heh

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:53

sjakie schreef:
jep ervaring mee
Geschoren in een dekenmodel. Juist omdat hij in een buitenstal staat en ook enkele uren buitenstaat. Uiteraard ook een buitenbak. Die van mij heeft vorige winter alleen maar onder een dungevoerde regendeken gestaan. Niks niet koud, niet stijf op de spieren en wel genoeg ruimte om zijn warmte af te voeren tijdens het rijden.

hebbie foto ervan?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:09

Perla schreef:
Iemand ervaring met geschoren paard in buitenstal en buitenbak? uiteraard wel met dekens

Yeps,

Mijn paard staat in een buitenbox met altijd de bovendeur open. Het is een behoorlijk koude stal omdat er ook geen plafond in zit maar een hoog dak.

Ik laat hem gewoon volledig scheren en dus geen patroon. Hij wordt gelongeerd in een buitenbak maar dan doen we een fleecedeken onder de longeersingel zodat hij wat op zijn flanken heeft liggen.

Rijden doe ik wel in een binnenbak maar in en uitstappen met deken op.

Hij heeft dan wel 3 dekens op als het vriest.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:18

Zo zag hij er net geschoren uit
Afbeelding

en zo een poosje later onder het zadel
Afbeelding

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:24

ik vind t mooi! alleen denk ik dat mn pony helemaal kaal word behalve onder het zadel en de benen en stukje van hoofd,

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:26

ik vind helemaal kaal voor mijn paard absoluut geen meerwaarde hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:39

Tips voor het scheren: zorg dat je paard helemaal gewassen is. Het scheerresultaat wordt er zoveel mooier door. Zorg ook dat de messen goed geslepen zijn, ook daar staat en valt het scheerresultaat mee.

Ik zou geen apparaat aanschaffen, doorgaans kun je scheerapparaten huren bij de ruitersportzaak. Hou regelmatig druk en scheer met lange halen. Als je hulp hebt bij het scheren kan de andere persoon de benen optillen zodat je de oksels beter en mooier kunt scheren, en je voorkomt dat je wondjes krijgt.

Als je paard verdoofd moet worden, doe dat dan van tevoren, niet eerst kijken hoever je kunt gaan, kans is groot dat hij niet meer te bedaren is en je een half geschoren paard hebt. Als je een jong paard voor het eerst gaat scheren, verdoof hem dan sowieso, zodat de eerste scheerbeurt iig een positieve ervaring is en blijft. Kans is dan dat je de keer erop het zonder verdoving kunt doen. Verdoving is geen garantie dat ze er niet toch doorheen knallen, dus altijd op je hoede blijven.

Trek zelf een regenpak aan, de haren gaan echt overal zitten, maar met een regenpak heb je iig wat bescherming.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:39

eh hoe kom je aan die verdoving? die wil ik zowiezo geven!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:49

Perla schreef:
Iemand ervaring met geschoren paard in buitenstal en buitenbak? uiteraard wel met dekens

Je kan je paard wel helemaal scheren maar let er goed op dat je hem warm genoeg kleed .En als je gaat rijden zou ik bij het instappen en het uitstappen een fleece dekenopleggen.Dat doe ik zelf ook in de winter en ik rij dan in een binnenbak maar anders is de overgang zo groot van lekker onder zijn deken staan en mss wel harde wind en vorst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:38

Bonny4life schreef:
eh hoe kom je aan die verdoving? die wil ik zowiezo geven!

Verdoving laat je zetten door de DA. Of je neemt contact op en vraagt om Sedalin. Het is nog steeds verkrijgbaar, wordt gebruikt voor honden en katten, maar mag officieel niet meer aan paarden gegeven worden. Maar misschien dat je DA je er mee kan matsen, als je een consult en een injectie te duur vindt.

@Monsera, als je je paard op tijd scheert heeft de vacht nog de mogelijkheid om wat bij te groeien en is hij niet meteen zo vreselijk kaal en zo snel koud. Ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking, maar werk niet met dekens. Als de wind te guur is, stap ik even uit en gaat ze wat eerder naar binnen. Ze heeft wel beschikking over een binnenbox.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:39

dus je kan gewoon contact met je DA opnemen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 01:13

Ja met je DA. Niet geschoten is altijd mis. Misschien geeft hij je Sedalin mee, en misschien wil hij perse zelf langskomen om je paard te verdoven.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:37

Cassidy schreef:
Ik zou geen apparaat aanschaffen, doorgaans kun je scheerapparaten huren bij de ruitersportzaak.

Dat is toch helemaal afhankelijk van hoeveel paarden je wil/moet scheren en hoe vaak. Ik heb mijn shet al geschoren en die moet zeker van het winter nog wel een keer, mijn fjord wil ik ook nog scheren en dan wordt het als je iedere keer een apparaat gaat huren wel heel erg onvoordelig. Daar komt bij dat hier in de omgeving geen apparaten te huur zijn

Iemand nog tips wat voor apparaat ik het beste kan aanschaffen? Zoals ik al eerder in dit topic voreg, bij de agradi is er op dit moment eentje in de aanbieding: Constanta2 paard - (met GRATIS tweede messet twv. € 42,50) Zeer krachtig professioneel scheerapparaat, geheel vernieuwd model, 325 Watt. -> € 269.00

Iemand ervaring met dat apparaat?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:43

Sedalin heet nu Sedasan en is gewoon bij de DA te verkrijgen. Iets andere verhoudingen maar werkt ook prima.
Mijn paard gaat morgen onder het mes !! Na die paar koude nachten schiet hij in zijn haar en ik ben al drie dagen elke keer na een half uur trainen een half uur aan het uitstappen, grrrrrrr!! De klos dus !!Hij is een Pool en ik scheer hem soms 3x per jaar.Ik scheer veel paarden voor andere mensen in alle modellen (zo'n 30 per jaar) en heb een erg luxe scheermachine. Als je bedenkt dat een redelijke machine zo'n 300 euro kost (mijne was destijds 750 gulden!), extra set messen 70 euro plus alle olie moet je er redelijk wat doen om je machine terug te verdienen.
Als je 1 paard hebt en maar 1x per jaar scheert kun je misschien beter huren...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:46

Het nadeel van huren is dat in mijn geval de Divoza in Zoetermeer daarvoor het dichtstbij is. Dat is een half uur rijden, met halen en terug brengen dus 2 uur in de auto. En dan moet je nog maar zien wat je meekrijgt... En lenen van een bekende vind ik ook niet echt fijn.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:49

tja dan zit je al gauw op kopen he

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:51

Iemand ervaring met deze apperaten?

* Moser Tonduese Artiko
Professionele tondueze voor het volledig scheren van uw paard. Is fluisterstil en handzaam. 45 watt motor, werkt op 220V. Voorzien van 3 mtr. Snoer. Wordt compleet geleverd in een luxe koffer

* Moser Tonduese Adelar
Professionele tondueze voor het volledig scheren van uw paard. Heeft een variabel in de stellen mes van 0,1-3mm. Werkt op 220V. Voorzien van een 3 mtr. Lange snoer. Wordt compleet geleverd in een luxe koffer.

* Moser Tonduese Askar
Professionele tondueze voor het volledig scheren van uw paard. De accu s worden in 90 min. Compleet opgeladen en heeft een bedrijfsduur van 60 min. Wordt compleet geleverd in een luxe koffer.

* Oster Golden A5
Zeer krachtige professionele tondeuze met twee snelheden. Losse messet te verkrijgen art.nr. 2500121

Of iemand tips hoe en waar een goede tweedehands scheermachine te kopen? Het hoeft geen hele professionele te zijn, het zou om 1 of 2 paarden per jaar gaan en dan nog maar gedeeltelijk, maar hij moet wel netjes scheren en een poosje meegaan.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:59

ik ga denk ik voor het deken motief....
want die van mij die zweet zich ook te pletter....nu al en hij is pas in het begin van ze wintervacht en ik stap ongeveer 30 min 40 uit om hem droog te krijgen

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:27

Heey,

Ik zou graag m'n verzorgshet willen scheren, aangezien ze nu al een teddy is en ze erg zweet al na een kwartier. Ze staat in princiepe het hele jaar door in de wei, maar zou dit jaar toch een streepmodel willen doen (kan de warmte beter kwijt, en kan toch nog op de wei)

Ik twijfel tussen 2 patronen:

Midden streepmodel:
Hoofd en benen worden niet geschoren.
De 'deken' is lager geschoren.

Laag streepmodel:
Hier zijn luchtpijp, borst, gedeelte tussen de voorbenen, het onderte deel van de schouders en buik geschoren.

De afbeelding van deze patronen staat op: http://www.whoa.nl/scheren.htm

Wat zouden jullie adviseren, de meeste zullen zeggen ach een shet laat die lekker een teddy zijn of iets dergelijks, maar ze zweet echt enorm..... En heb je bij beide patronen geen dekens nodig?

xxx

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:23

ik zou wel een dekentje opdoen , ze heeft toch op die plekken geen bescherming meer !!

Soraya gaat deze week ook geschoren worden ,van top tot teen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 07:22

Deze week al?

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 07:28

Is dan een gewone regendeken genoeg? Niet te koud in de nek enzo?

xxx

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 07:39

Miran schreef:
Iemand ervaring met deze apperaten?

* Moser Tonduese Artiko
Professionele tondueze voor het volledig scheren van uw paard. Is fluisterstil en handzaam. 45 watt motor, werkt op 220V. Voorzien van 3 mtr. Snoer. Wordt compleet geleverd in een luxe koffer

* Moser Tonduese Adelar
Professionele tondueze voor het volledig scheren van uw paard. Heeft een variabel in de stellen mes van 0,1-3mm. Werkt op 220V. Voorzien van een 3 mtr. Lange snoer. Wordt compleet geleverd in een luxe koffer.

* Moser Tonduese Askar
Professionele tondueze voor het volledig scheren van uw paard. De accu s worden in 90 min. Compleet opgeladen en heeft een bedrijfsduur van 60 min. Wordt compleet geleverd in een luxe koffer.

* Oster Golden A5
Zeer krachtige professionele tondeuze met twee snelheden. Losse messet te verkrijgen art.nr. 2500121

Of iemand tips hoe en waar een goede tweedehands scheermachine te kopen? Het hoeft geen hele professionele te zijn, het zou om 1 of 2 paarden per jaar gaan en dan nog maar gedeeltelijk, maar hij moet wel netjes scheren en een poosje meegaan.

Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar; is zo'n tondeuze goed genoeg om een paard volledig te scheren?

Scheren jullie trouwens de benen ook bij paarden die overdag buiten staan?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:36

nee ik scheer ze denk ik niet, ivm vuil en modder..