Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 18:44

wij hebben de loonwerker ook voor woensdagmorgen afgesproken. Om te kuilen dan, de 2e helft van de eerste snede. Of er ook gehooid kan worden is nog onzeker.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 18:49

Hier wachten we tm maandag is besloten. Sowieso nog te nat om erop te gaan met trekker hebben we gemerkt. Weten we gelijk wat meer betreffende de weersverwachting die al weer veranderd is idd

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 18:55

Ach ik hoor hier al verhalen dat er boeren in 2007 pas 1 augustus konden hooien. Dus het kan nog even. Ideaal is het niet maar het is wat het is.
Het graan is hier in ieder geval compleet mislukt dus we hoeven geen rekening te houden met de oogst daarvan.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 19:45

Wat plannen sommigen van jullie vroeg in wanneer je laat persen, wij kijken per dag en dan bellen we de dag zelf pas naar de loonwerker om het definitief die dag te persen of wikkelen... :o Meestal wel 2 dagen van te voren even bellen dat we graag in de planning willen bij die loonwerker, maar pas de ochtend zelf definitief afspreken. Wij maaien en schudden zelf trouwens dus dat kunnen we zelf gewoon altijd inplannen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:20

Het punt is dat iedereen op de zelfde dag wil persen. Dan kun je echt niet op dezelfde dag doen en dan ook nog de tijd kunnen plannen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:56

Toch fijn om alles zelf te kunnen. Zo hoeven we niets in te plannen bij een loonwerker gelukkig! Ik begrijp wel dat je dat, zeker dit jaar, op tijd in laat plannen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:58

de loonwerker vind het prettig om iets langer van te voren te weten wie er aan de beurt willen komen, voor de planning. Bij ons zijn ze gauw een paar uur bezig.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:09

wij kiezen er ook bewust voor om zo vroeg mogelijk contact te hebben met de loonwerker. Dat is wel zo netjes. Vaak al voor er daadwerkelijk gemaaid is.
En ik heb ook het idee dat ze dan meer met je mee denken als je moet gaan schuiven. Dat ze dan de klanten die er al op stonden voorrang geven als er tijd te kort is vs de klanten die last minuten beginnen te bellen.
Maar dat is misschien mijn fantasie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:15

Nou denk niet je fantasie. Vol is vol, ook voor loonwerkers toch? Denk verstandig om vroeg in te plannen en als het kan, kun je dan nog aanpassen. Mijn ervaring is dat ze absoluut hun best doen om voor regen bijvoorbeeld toch iedereen in te kuilen :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:18

Wij spreken idd ook vroeg af.
Want idd zijn agenda is ook niet oneindig. En wij doen niets zelf.
Ja alleen x we willen maaien en X we willen het in pak. :D

En dat word dan gedaan

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:24

Ja precies.
Wij stonden de afgelopen maand al op de lijst voor maandag persen. Toen kwam er toch regen. Onze loonwerker rijdt normaal niet op zondag. Bij ons hebben ze toen wel op zondag gereden en bij een buurtgenoot die later begon te bellen voor die zondag zeiden ze: wij rijden niet op zondag.
Toen was ik heel blij met onze vroege afspraak.

En inderdaad hulde aan die loonwerkers de afgelopen periode (en nu). Wat moeten die bakken met werk verzetten in een korte op elkaar gepropte periode dit jaar.
Heb 'onze' melkveehouder ook maar een cake gebracht dat hij ons toch gewoon weer geholpen heeft ondanks zijn idioot drukke periode.
En de buurtgenoot die na 1 telefoontje ons uit de brand hielp met ruggen ook. We kenden de beste man niet eens voordien. Heerlijk hoe iedereen er de schouders onder kan zetten samen als de omstandigheden er naar zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:39

Wij hebben ook al vroeg contact met de loonwerker, we gaan dan maaien en hopen met x aantal dagen de balen te kunnen laten persen, wanneer wil je het uiterlijk weten? Nu heb ik wel de mazzel dat de loonwerker om de hoek zit en dat ze ons dan meestal wel tussendoor mee pakken. Als ik hem dan de dag van te voren het laat weten vindt hij genoeg.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:51

Hier is de buurman nu aan het maaien, hij pakt zo ons stuk mee. Er staat een ini mini buitje voor vandaag dus we nemen de gok.

Ik ben benieuwd hoe veel er af komt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:00

juval schreef:
de loonwerker vind het prettig om iets langer van te voren te weten wie er aan de beurt willen komen, voor de planning. Bij ons zijn ze gauw een paar uur bezig.

Alleen beetje lastig plannen met dat wisselvallige weer...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:03

Zoals het nu lijkt krijgen we vandaag nog wat regen. En donderdag weer al. Ik weet niet of dat ruim genoeg is om dan te kunnen maaien etc. Gister heb ik de randen langs de omheining gemaaid. Zag nog ineens 3 JKK’s staan, die moeten er sowieso uitttt.
Zal straks voor de regen nog even langs gaan lopen, kijken hoe nat het nu is.. gedoe hoor.

Ons land is vroeger blijkbaar ijsbaan geweest, echt heel niet handig.
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:18

Popstra schreef:
juval schreef:

Alleen beetje lastig plannen met dat wisselvallige weer...

ja klopt, dat is echt drama, we hebben hem al meerdere keren af moeten bellen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:20

Hier is het land nog keihard soppen :+

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:27

Wij hebben de 1ste snede voordroog begin juni van het land kunnen halen, van de hoger gelegen percelen. Heeft 5 dagen kunnen liggen. Hopelijk droog genoeg want was niet heel warm. Vanaf zaterdag mooi droog warm weer voor een langere periode. Hopelijk is de grond droog genoeg om erop te kunnen...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:33

Ik meld me ook maar even en ben wel benieuwd wat jullie in mijn geval zouden doen.
Laatste keer dat het gemaaid is, is in september geweest. Het staat dus nogal hoog nu :+ beetje vergelijkbaar met de foto van Sanet.
Land zelf is op sommige stukken nog echt drassig, water staat er op sommige plekken nog op. Op andere stukken is het weer steviger. Er heeft vroeger een sloot doorheen gelopen die dicht is gegooid, dat stuk is altijd een drama.
Het begint op sommige stukken al platter te liggen en ik ben een beetje benauwd dat als we het er nu niet afhalen het te laat is. Aan de andere kant vraag ik me af of we niet het hele land vakkundig naar de mallemoer rijden en of het wel genoeg droogt als het woensdag weer gaat regenen (wat nu voorspeld wordt). We willen er graag kleine hooibaaltjes van maken, wikkelen is niet direct een optie. Wat zouden jullie doen?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:48

Nou hier gaan we vanmiddag maaien als de buien niet over ons heen komen. Maar nu geeft BR aan dikke buien rond 16:00. Anders wordt het morgen vroeg. En de balen pers weer een dag naar voren gehaald.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:54

Kirsha schreef:
Ik meld me ook maar even en ben wel benieuwd wat jullie in mijn geval zouden doen.
Laatste keer dat het gemaaid is, is in september geweest. Het staat dus nogal hoog nu :+ beetje vergelijkbaar met de foto van Sanet.
Land zelf is op sommige stukken nog echt drassig, water staat er op sommige plekken nog op. Op andere stukken is het weer steviger. Er heeft vroeger een sloot doorheen gelopen die dicht is gegooid, dat stuk is altijd een drama.
Het begint op sommige stukken al platter te liggen en ik ben een beetje benauwd dat als we het er nu niet afhalen het te laat is. Aan de andere kant vraag ik me af of we niet het hele land vakkundig naar de mallemoer rijden en of het wel genoeg droogt als het woensdag weer gaat regenen (wat nu voorspeld wordt). We willen er graag kleine hooibaaltjes van maken, wikkelen is niet direct een optie. Wat zouden jullie doen?

Ik zou sws niet je land aan z'n grootje rijden. Als je t eraf wil zou ik wachten tot t land droog is, of een deel eraf maaien wat wel tr doen is en t andere deel laten staan.
Met zo'n korte periode droog icm met nog natte bodem zou ik helemaal niet voor pakjes hooi gaan maar plastic.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:11

Idd ga voor plastic, risico dat het niet droog is vrij groot. Zeker met een dik pak gras er op en een nat land. Hier wilde we een deel naar kleine pakjes doen. Maar zoals het nu lijkt wordt alles plastic. Helaas, maar wachten is voor ons ook geen optie meer.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:21

Ik heb even met de loonwerker overlegd en hij geeft ook aan het niet te doen. Het is inderdaad te nat en de verwachting is dat het tot woensdag niet voldoende droog is. Hij maait hier in de buurt ook en gaat zelf ook nog niet hooien. We wachten dus weer in spanning af tot het eindelijk een keer droog wordt :roll:

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:28

We dachten even dat we vandaag misschien konden maaien, maar de verandere voorspelling bracht ons aan het twijfelen.
De overbuurman was wel begonnen maar werd zo kletsnat geregend dat hij snel is gestopt.
In de regenmeter zit minimaal 10mm en deze bui is nog niet voorbij.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:01

Hier ook dikke bui en er komt nog meer. Nu zaterdagochtend maaien, misschien moeten ze dan met de hovercraft als er vandaag te veel valt 8)7. Wat een drama weer.