Sneeuw en ijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:58

Ja ik, heb ze ingevet voor het buiten zetten en het klonteren leek mee te vallen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:17

Ilsevdhoek schreef:
Marisje76 schreef:
Vanmorgen de truc met ducttape gedaan en het zit er nog steeds goed onder dus voor mij een goeie spoedoplossing

Hoe heb je dit getaped.. ik heb namelijk de vetwrap vanochtend geprobeerd maar dat was er al af voordat ik uberhaupt mn stal uit was dus miss dat tape en dan speciale manier van tapen proberen

Ik heb eerder in dit topic een link geplaatst naar een filmpje van een Amerikaanse hoefsmid die piepschuim onder een hoef plakt. Dat was ivm bevangenheid, maar de methode van plakken is hetzelfde. Wat ik zou kunnen indenken is dat iets uitstekende nagelkopjes voor snellere slijtage zorgen dan als je op een vlak oppervlak plakt (zoals dat piepschuim). Dus misschien een placemat op maat knippen van het hoefijzer, zodat die de nagelkopjes bedekt, en dan die eronder tapen.
Ik gebruikte dus de methode van de hoefsmid, maar het plakkaat wat hij op zijn been maakt, kun je natuurlijk in kleiner formaat nog extra erbij plakken, gewoon meerdere lagen gebruiken.

pillow

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 00:03

Kun je er niet een laag pur in spuiten?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 00:15

Ik heb aan de hand van dit topic zooltjes geknipt van deksels. Ik ben benieuwd of ze er morgen nog in zitten en of het werkt. Ze staat 24/7 buiten en vierkant op ijzers. Maar ze gaat niet veel in de sneeuw staan. Heb een gedeelte op de verharding sneeuwvrij gemaakt en binnen is ook geen sneeuw. Kan dus nog niet bevestigen of het echt werkt.
Zou wel fijn zijn want meestal denk ik het valt wel mee met de sneeuw(en dat is ook zo geweest de afgelopen 5 jaar). Losse sneeuwringen lijken me wel heel handig maar lees daar inderdaad ook verschillende ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:53

Losse sneeuwringen durf ik ook niet aan, dat geeft toch druk in het ijzer naar buiten toe. Zal vast vaak goed gaan, maar ik ken ook de losse hoefwand ervaringsverhalen. Dat risico wil ik niet nemen.

Voor komende winters maar sneeuwveren bestellen. En nu het beste van zien te maken. Vandaag zooltjes knutselen, hopelijk werkt dat. IJzers eraf is geen optie, naar de kliniek rijden donderdag met dit weer voor sneeuwbeslag niet te doen (helaas nog daar bij de smid onder behandeling).

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:34

Ik heb toch maar de smid gevraagd of hij tijd heeft om ijzers er onderuit te halen. Ik hoop dat hij een gaatje heeft ergens

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:52

Hier ook de smid geappt voor ofwel alsnog sneeuwringen ofwel alsnog ijzers er tijdelijk af. Ik hoop dat hij nog een gaatje heeft, en dat ik dan zelf inmiddels ook weer die kant op kan. De wijk uit komen is hier momenteel een grotere uitdaging dan over de provinciale weg naar de wei. :\

Pony had vanochtend voor weer klonten (achter niet) liet mijn weidegenote weten, dus een wat langduriger oplossing is wel even welkom. In ons beschutte bos blijft sneeuw ook langer liggen dan op andere plekken is de ervaring, maar voorlopig zie ik überhaupt nog geen dooi aankomen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:53

Kidde schreef:
EllyC schreef:
Die hoeflederkit werkt dus niet;blijft bij mij niet zitten

Vandaag heb ik het ook toevallig ook voor het eerst geprobeerd en hier bleef het gelukkig wel goed zitten. Heb je het ook goed hard tussen de rand van de hoef en het ijzer geduwd?

Ja, bij 1 is het gelukt, de ander niet. Ga het vanmiddag nog maar een x proberen

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:55

Hier is het toch de tape 24 uur blijven zitten. Paard gaat zo voor de 2e keer met de wrap/tape oplossing naar buiten. Staat in de nacht wel binnen en heb het ook aangebracht in stal op droge en warme voeten. Gisteren avond bij het naar binnen halen alleen de losse stukken (stukjes aan de buitenkant) afgeknipt. Dus ik moet wel bijhalen om het een langere tijd bij te houden.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:28

Hier vanochtend het weiland aangepast naar een wat kleiner stukje ( dat ze wel de benen kunnen strekken maar geen vaart kunnen maken om echt te donderen). Merrie met ijzers paste zich direct aan, heeft wel een rondje gegaloppeerd en gebokt maar dat ging eigenlijk heel stabiel ( had dus niets om off in de ijzers).

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:32

carrie79 schreef:
Hier vanochtend het weiland aangepast naar een wat kleiner stukje ( dat ze wel de benen kunnen strekken maar geen vaart kunnen maken om echt te donderen). Merrie met ijzers paste zich direct aan, heeft wel een rondje gegaloppeerd en gebokt maar dat ging eigenlijk heel stabiel ( had dus niets om off in de ijzers).

Hier ook hoor.. De ruimte beperkt tot de zandpaddock (normaal kunnen ze hiervandaan ook de wei in) en gewoon naar buiten met hooi. Heb er 1 vierkant op ijzers, 1 alleen voor en 1 zonder ijzers. Ze passen zich wel aan aan de omstandigheden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:51

TamaraFloor schreef:
Die van mij zijn er niet uit geweest vandaag.
Morgen kijken hoe het gaat!
Iemand zijn paarden met zooltjes buiten gehad vandaag? En kwam er inderdaad geen ijs onder de voeten?

De mijne heeft -ivm artrosebeslag- voor dichte zolen, achter ijzerloos. (Voorheen altijd sneeuwringen)

Die staat gewoon zoals altijd, met open deur en kan dus het land in. Ik ben gisteren niet zelf wezen kijken (drie kwartier rijden enkele rit) ik ga vanmiddag wel die kant op. Maar ik heb voorlopig nog niet gehoord dat het niet goed gaat. Gelukkigkijkt iedereen wel met elkaar mee bij mij op stal.
Geen bemoeienis, maar als er iets mis is met een paard wordt dat altijd wel gezien en doorgegeven.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:01

Hier ook rondom ijzers en staat 24/7 buiten. Klompen vallen er nog relatief goed onderuit. Ga wel voor volgend jaar sneeuwveren bestellen denk ik en dan gaan m’n losse ringen in de verkoop. Een maal gebruikt en in combi met blubber onder de sneeuw niet zo’n succes. Modder zuigt ze los.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:02

Hier gaan ze vanmiddag even onder toezicht in de buitenbak.
Heb er 1 vierkant op ijzers staan en 1 alleen voor.
Over een goede week komt de smid weer, dus tot die tijd maar even behelpen.
Gisteren lag er niet veel sneeuw in de bak, dus ben benieuwd hoe het nu is.
Bak ligt vol in de wind waardoor het meeste toch weer wegwaait.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:41

Mijn buurvrouw haar paard heeft voor ijzers, ze heeft de hoef ingepakt met elastisch zelfklevend verband. Ideaal sneeuw blijft niet pakken.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:11

Hoe vonden jullie de sterkte van het verband? Hier had een stalgenootje met een paar keer heen en weer al dat het eraf was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:16

Ik lees even mee. Wij hebben dat spul ook nog liggen, en duct tape, maar wij hebben (al zeg ik het zelf) best een lomp paard :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:19

Het slijt veel te snel kapot en dan hangt er een ring verband met ductape rond de voet. Heb nu 1 zooltje erin als proef (het andere plastic knipte ik te klein :') ). Maar klompen vielen mee vandaag. Ene voet niks en de andere minimaal. En aangezien ze wat wegzakken in de zachte ondergrond, is dat geen probleem op moment. Dus als het zo zou blijven ben ik wel tevreden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:25

Waar heb je dat zooltje van gemaakt? En frot je dat dan zelf onder het ijzer?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:43

SusanH schreef:
Ik lees even mee. Wij hebben dat spul ook nog liggen, en duct tape, maar wij hebben (al zeg ik het zelf) best een lomp paard :+

Mijn merrie is voorzichtig met dat soort spul en was het na 36 uur kwijt. De paddock is echter schoongewaaid dus kan ze ook zonder knutselwerkjes naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:47

SusanH schreef:
Waar heb je dat zooltje van gemaakt? En frot je dat dan zelf onder het ijzer?

Ik zie veel mensen deksel van yoghurtemmertjes gebruiken. En dan inderdaad beetje er tussen proberen frotten. Wat niet echt gaat, maar het zat er iig na 500 meter lopen nog in. Dus ben benieuwd of het er straks nog in zit. En z'n werk doet of gewoon de klont erover zit..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:19

Bij mijn paard waren de zooltjes vanmorgen verdwenen. Maar sneeuw plakt niet dus ze heeft nergens last van gelukkig.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:26

biancaaaa schreef:
Hier is het toch de tape 24 uur blijven zitten. Paard gaat zo voor de 2e keer met de wrap/tape oplossing naar buiten. Staat in de nacht wel binnen en heb het ook aangebracht in stal op droge en warme voeten. Gisteren avond bij het naar binnen halen alleen de losse stukken (stukjes aan de buitenkant) afgeknipt. Dus ik moet wel bijhalen om het een langere tijd bij te houden.

Helaas vandaag hardere ondergrond gecombineerd met plaksneeuw en binnen een half uur was alles weg en liep paard op blokken van 10 cm ijs...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:14

Wij hebben overlegd met de hoefsmid. Zijn advies is zing het uit. Ijzers er onderuit is geen optie bij die van ons ivm een scheur. Die is nu netjes aan het herstellen en bijna weg, maar ijzers eraf is te groot risico. Ringen kan, maar dan moeten de ijzers er ook onderuit. Enige optie is dus rondom stal sneeuw vrij maken morgen als het niet meer sneeuwt zodat we daar kunnen stappen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:56

Hier net smid ijzers er onderuit gehaald toch maar