vuurwerk bij de buren en paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:43

colunder schreef:
Ik snap je angst en onmacht volkomen
Ik ben daadwerkelijk 1 van mijn pony's verloren door het gooien van vuurwerk door de buurjongens.
Een gigantische knal, pony's willen wegrennen, 1 valt neer en overlijd.
Hier werd wel werk gemaakt van mijn aangifte en de jongens hebben een straf gehad van bureau halt.
Dir gebeuren speelde zich niet eens af rond oud en nieuw maar half oktober.

Wat afschuwelijk Colunder, daar kom je niet makkelijk meer overheen. Ik hoop dat ze jullie nu met rust laten!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 14:44

Sanet schreef:
Die aso wet vind ik een goede tip!

Ja zeker, ik kende het ook niet!
Maar ik krijg meerdere bruikbare tips hier van mensen, ben ik erg blij mee! Ook per pb trouwens!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 14:45

CarolineCF schreef:
colunder schreef:
Ik snap je angst en onmacht volkomen
Ik ben daadwerkelijk 1 van mijn pony's verloren door het gooien van vuurwerk door de buurjongens.
Een gigantische knal, pony's willen wegrennen, 1 valt neer en overlijd.
Hier werd wel werk gemaakt van mijn aangifte en de jongens hebben een straf gehad van bureau halt.
Dir gebeuren speelde zich niet eens af rond oud en nieuw maar half oktober.

Wat afschuwelijk Colunder, daar kom je niet makkelijk meer overheen. Ik hoop dat ze jullie nu met rust laten!

Wilde het net zeggen, vreselijk dat vergeet je nooit meer!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 14:51

gillian schreef:
Heel triest, zulke buren...
Moet de bak of heg niet toevallig gesproeid worden als hun aan het afsteken zijn }>

Daar hebben we het al over gehad, staat klaar voor het geval dat.. ~~}>

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 14:54

gerlindie schreef:
Heb alleen de berichten van TS gelezen.
Is er niet een mogelijkheid om een gedeelte van het weiland zo af te zetten dat de paarden niet meer in de buurt van de buren staan?

Dat zou kunnen maar dan is er nog maar 1 omheining die ze van een hele drukke weg af houdt en dat vind ik eigenlijk geen prettig idee. We hebben het er wel over gehad om ze overdag dan maar op de wei te gooien en te zien wat er dan van over blijft maar dan hebben we nog het gedeelte avond en nacht waar ik ze dan toch wel op stal wil hebben. Puur zodat ik weet dat ze niet weg kunnen en dat het voor mij makkelijker is om er bij te blijven dan voor op de wei aan een drukke weg.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:55

Shadow0 schreef:
CarolineCF schreef:
We vallen onder de gemeente Barneveld waar ze denken dat "vuurwerk iets is waar buren er onderling altijd uit moeten komen". En zo zou het natuurlijk ook moeten zijn.

Wat een raar idee - er is toch niet voor niets landelijke wetgeving? Dat je als buren niet gaat bellen als je er eigenlijk geen last hebt vind ik prima, maar ze overtreden gewoon de wet. Dat is niet iets waar er veel 'samen' op te lossen valt. En zeker na de eerste keer 'kunnen jullie dat ergens anders (dan heeft iemand anders het probleem) / niet doen' is de mogelijkheid tot compromis ook wel bekeken, en lijkt dat me dus precies waar we de politie voor hebben.

Klopt Shadow - ik begrijp daar ook helemaal niets van. Maar tussen gelijk hebben volgens de wet en bescherming krijgen van de politie zit een hele wereld hebben we helaas moeten merken, het tast behoorlijk je rechtsgevoel aan.

meggiemeg

Re: vuurwerk bij de buren en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 15:22

En het vertrouwen ook, tenminste dat merk ik wel!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:40

Pony staat niet meer bij die stal gelukkig(pony die we nu hebben)
Een dag later kwam er een jongetje naar mijn dochter toegelopen en zei"ha ha, mijn vriendje heeft lekker jouw pony doodgemaakt(dochter was toen 10 en was erbij toen het gebeurde)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:09

Als je kunt bewijzen dat je buren bij jou schade (dierenartsrekeningen, kapot hekwerk) hebben aangericht door hun gedrag kun je soms je schade verhalen dmv de onrechtmatige daad. Maar garanties zullen er niet zijn dus het kan ook zonde van je geld zijn om daar een zaak voor te starten.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:51

Als ik juist gelezen heb ben je van Nederland?

Ik van België en hebben ook enkele jaren van die "zalige" buren gehad, gelukkig huurden ze het huis maar en zijn ze nu weg.
Maar veel proberen zowel met vuurwerk afsteken als 1 van hun kids die rommel van hun over onze omheining gooide, stank (namen het niet zo nauw met afval opruimen), tegen onze omheining rijden in dronken toestand, hun hond niet bijhouden die dan leuk op de meest hatelijke plaatsen kwam kwakken (voor brievenbus, naast je auto, voor de poort...)
Wij hebben toen ook gefilmd voor bewijzen. Dit kan en mag maar let op hoe of waar je filmt, je mag enkel op en van je eigen terrein filmen, dus niet bij hun of van hun terrein of openbare stukken want dan telt het niet en kan jij wel eens diegene zijn die fikse boetes aan zijn been krijgt, of zo is t hier in België toch.

Gewoon even een tip he, verder wens ik je veel succes en sterkte en hoop ik dat de rust snel terugkeert en jullie buren eindelijk hun verstand gaan gebruiken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:17

meggiemeg schreef:
Ik heb ze al een keer een rekening gepresenteerd, de ruin had maagzweren opgelopen door alle stress en het dagenlang niet meer willen eten. Ze lachten er om maar betalen ho maar.

Heb het gisteren er ook over gehad, wat als er serieus kosten bij komen kijken? Tja dan moesten we dat maar met de buren zien op te lossen wat het antwoord wat ik kreeg... Als er al niet valt te overleggen over een plek waar wel vuurwerk kan worden afgeschoten dan is daar ook geen overleg over mogelijk denk ik.

Ik heb het al eerder aangegeven, maar kijk eens of je je verzekeringsmaatschappij voor je karretje kunt spannen. Ik neem tenminste aan dat je een AVP hebt. Die verzekeringsmaatschappij kan nl straks voor de kosten opdraaien. Als ze mee willen werken en eens aan je buren willen voorrekenen wat zij (de verzekering dus) daar straks komen verhalen qua kosten, dan helpt dat misschien.

En de verzekering heeft mogelijk ook meer power bij de politie, om handhaving af te dwingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:22

Ondanks alle goede adviezen, denk ik echt dat het enige dat helpt bij deze mensen is, op goede voet met ze komen te staan. Je wil vast geen vrienden worden en zal moeten slikken en misschien toneel spelen, maar voor je dieren zal het je wel rust geven. Wij doen dat ook een beetje om geen tegenwerking te krijgen.
Dit soort mensen worden alleen boos of vervelender.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 13:20

De eerste paar jaar dat we hier woonden was het contact nog wel gewoon maar ook met oud en nieuw gingen ze volledig hun eigen gang.
Je kunt met dit soort mensen keer op keer in gesprek gaan, zolang ze niet in willen zien dat sommige dingen gewoon niet kunnen, niet de hand in eigen boezem willen steken, alles af blijven schuiven (ja dat daar was ik niet bij/ heb geen zin om politieagentje te moeten spelen over mijn kinderen) heeft het gewoon geen zin.
Ik wil gewoon rustig kunnen wonen, hoef niet met ze door 1 deur te kunnen. Zolang ze normaal doen is er ook niets aan de hand.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:03

@meggiemeg dat is ook een vrij normale verwachting die je hebt. Dat soort mensen lijken inderdaad. Niet voor rede vatbaar. Zijn vaak ook niet onder de indruk van autoriteiten als politie. Ze komen er toch mee weg.

Tja dit Kun je ook niet negeren, het levert gevaarlijke situaties op. Blijft het belachelijk vinden hoe de politie niet handelt bij iets dat toch echt gewoon verboden is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 16:34

Esterke schreef:

Wij hebben toen ook gefilmd voor bewijzen. Dit kan en mag maar let op hoe of waar je filmt, je mag enkel op en van je eigen terrein filmen, dus niet bij hun of van hun terrein of openbare stukken want dan telt het niet en kan jij wel eens diegene zijn die fikse boetes aan zijn been krijgt, of zo is t hier in België toch.

Gewoon even een tip he, verder wens ik je veel succes en sterkte en hoop ik dat de rust snel terugkeert en jullie buren eindelijk hun verstand gaan gebruiken.

Dank je wel, wij zijn van Nederland ja, op het internet kwam ik dat inderdaad ook tegen wat het filmen betreft.
Van handhaving kreeg ik juist weer de tip om er voor te zorgen dat alles wel zo herkenbaar mogelijk in beeld komt... Beetje tegenstrijdig dat dan weer wel.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:41

Hoi hoi,

Het is inderdaad niet simpel, om geldig en bruikbaar bewijs te verzamelen waarbij je jezelf niet in de problemen brengt...
Wij hadden toen met hun hondje het "geluk" dat hij op onze eigendom kwam om zijn behoeftes te doen dan is het niet zo moeilijk om de camera zo in te stellen dat je de regeltjes rond privacy niet schend.
Bij vuurwerk is dat een pak moeilijker...je kan denk ik wel filmen hoe het vuurwerk over je eigendom komt en hoe je paardjes er van overstuur geraken.
De appjes van je buren kan je ook gebruiken...
Maar filmpjes en of foto's van waar hun het vuurwerk afschieten of wie het doet zal vrees ik niet gaan...

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:16

meggiemeg schreef:
Esterke schreef:

Dank je wel, wij zijn van Nederland ja, op het internet kwam ik dat inderdaad ook tegen wat het filmen betreft.
Van handhaving kreeg ik juist weer de tip om er voor te zorgen dat alles wel zo herkenbaar mogelijk in beeld komt... Beetje tegenstrijdig dat dan weer wel.

Beperking filmen van enkel eigen terrein geldt, iig in Nederland, enkel voor vaste camera's, met camcorders of telefoon mag je alles filmen en ben je niet beperkt tot filmen van je eigen terrein.

Ook is onwettig verkregen bewijs door burgers altijd toegestaan in rechtszaken, alleen politie en justitie mogen geen onrechtmatig verkregen bewijs aandragen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:48

Gelukkig kan je dit jaar emmers water klaar zetten. Toen ik in een durp woonde stond mijn paard swinters in de garage aan het einde van onze tuin. Als stadsjuffer dacht ik, ik zet voor het geval dat, vast wat emmers water klaar. Geen rekening mee houdend dat het snachts nog behoorlijk aan vriezen was, dus bij de eerste check in de stal kwam ik er al achter dat die emmers leuk waren... om de dader het kerkhof op te helpen, want het was wel 10 liter bevroren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:18

Lekker krom... hier in mijn wijk zie ik de hele tijd politie en handhaving rondrijden voor die jeugd die al vuurwerk afsteekt :+ en waar er echt overlast is doen ze niks

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:08

lifaya schreef:
Lekker krom... hier in mijn wijk zie ik de hele tijd politie en handhaving rondrijden voor die jeugd die al vuurwerk afsteekt :+ en waar er echt overlast is doen ze niks

Hier in het dorp wordt ook al dagen afgestoken. Ik kan zien uit welke huizen vrij kleine kinderen met serieus vuurwerk komen. Bij 1 huis staat de vader erbij en niemand die iets zegt. Alle dagen nog geen politie auto op straat gezien ook.

Toen wij in een stad woonden, zagen we die echt wel en spraken de groepjes ook echt wel aan. Zo krom helaas.

TS, ik snap je probleem echt. Mensen die zo zijn ga je ook nooit bereiken, alleen als je met ze door een deur kan, wil het nog weleens helpen. Maar als dat echt niet lukt, houdt het gewoon op. Dan zou ik echt aan noodmaatregelen voor de paarden denken. Dus volgend jaar verplaatsen bijv. Better safe than sorry

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:22

Je kunt bij de gemeente toch ook zo'n 'verzoek tot handhaving' indienen? Je eist dan van de gemeente dat die ingrijpt en dat die tot handhaving over moet gaan. In dit verhaal zou dat er dus op neer komen dat de gemeente dus de politie gebied te gaan handhaven, wat de politie dan vervolgens heeft te doen.

Iets in die strekking is er toch in Nederland. Zelf nooit gebruik van hoeven maken dus hoe het precies werkt weet ik niet, maar weet wel dat gemeentes verplicht zijn naar zo'n verzoek te handelen.

Eventueel nog iets om aan te denken als ze idd nog tot mid januari blijven gooien...en anders toch voor volgend jaar en politie dan weer zo laks reageert.

edit; zijn ze trouwens na het laatste gesprek met de politie wel meer rekening gaan houden met waar ze gooien?...op zn minst en zoals ze beloofd hadden........of gaat het vrolijk verder met de paarden pesten?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 09:45

Gisteren was het rustig vanwege de zondag. Daarom was het vorig jaar ook rustig met oud en nieuw zelf maar daar buiten om niet. Alle jaren daarvoor was het drama een aantal weken lang.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:14

Heel veel sterkte vandaag en de nog komende dagen.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:30

Klinkt echt super vervelend en wat naar dat de politie er niks aan doet.

Toen ik nog op kamers woonde hadden wij hele nare buren. We hoorden alleen maar geschreeuw en ze hebben wel eens voor onze deur staan schreeuwen dat ze iedereen in elkaar gingen slaan. En om dan de dag erna weer vrolijk een praatje te willen maken. Het waren heel kort gezegd gewoon simpele zieltjes.

Een keer per jaar gaven wij een huis feest voor 200 man, en steevast wilden zij de politie bellen. Als er dan 1 huisgenoot er even heen ging sloeg de agressie om in gezelligheid en werd er een biertje aangeboden en waren we hem vaak een uurtje kwijt. De kunst is vaak dat je moet leren meepraten.

Ze zeuren om de meest achterlijke dingen, dan praatte je mee van nee toch, kan echt niet, en oh jeetje. Zodra ze het gevoel had dat je naar ze luisterde werden ze meegaand en kon je het gesprek een beetje leiden en kwam je er vaak wel uit.

Politie bellen had bij hun geen zin, ze wisten precies wat ze moesten zeggen en hadden nooit problemen als de politie er was. Uiteindelijk met een petitie van de hele wijk ze eruit laten zetten maar het kon ook evht niet anders meer. De gooiden speklapjes bij onze super aardige islamitische buren over de schutting. Altijd schreeuwen tegen de kinderen, afval op straat gooien en ga zo maar door.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 16:27

Vanmorgen exact om 10.00 ging de boel los, camera's stonden klaar bij ons. Het carbid schieten gebeurt gericht naar de paarden, het overige vuurwerk gaat ook onze kant op. Direct melding gemaakt bij de politie en ze er aan herinnerd dat er afspraken waren gemaakt met de politie dat ze aan de andere kant van de schuur zouden afgooien en niet gericht aan onze kant.... Ze waren er heel snel. Resultaat is wederom nul |o |o
Ze kwamen bij ons kijken of het niet beter was om de paarden maar op stal te zetten of weg te brengen. Anders moest de dierenarts maar komen om ze plat te spuiten. Tuurlijk even makkelijk te regelen allemaal, vroeg ook is het niet de omgekeerde wereld dit allemaal. Ja dat was het wel.
Ze zijn er nog een keer naar toe gegaan om ze te herinneren aan de afspraak van het afsteken aan de andere kant, dat heeft welgeteld geduurd dat ze niet afschoten tot ze de straat uit waren.
De buurvrouw haalde er van alles bij toen ze daar verhaal kwamen halen, mijn man werkte dagelijks buiten de deur.... euhhhh ja dat lijkt me heel normaal, niet iedereen kan zijn centen van uit huis verdienen. Maar dat zei de agent ook al er wordt vanalles bijgehaald wat totaal niet van toepassing is aan de kant van de buren. Heb nogmaals aangegeven dat we gewoon in alle rust willen wonen en dat het prima mogelijk is van onze kant af om tolerantie te tonen maar dan moet het geen 1 richtings verkeer zijn. En dat is het nu wel. Ik ga maar weer een ander geheugenkaartje in de camera doen. nummer 3 van vandaag. Of het zin heeft ik vraag het me af, ook deze wilden er niet naar kijken.