Beangstigend stil in de lucht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:04

In Noord België (Turnhout) zaten er vooral veel dazen. Ik ging erdoor zelfs niet meer buiten rijden want elke keer ik in stap ging, hing het paard helemaal vol. Vliegen vielen goed mee maar muggen heb ik ook meer dan genoeg gezien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:10

Hier (midden NL) niet gemerkt dat er minder beestjes waren. Zeker op stal vliegen te over. Vooral heel veel dazen dit jaar. Paarden werden er gek van. Ook in huis heel veel vliegen in allerlei soorten en maten gehad. Veel bijen en hommels in de tuin. Ook veel vogels, mussen, meesjes etc. in de buurt en op stal. Enige wat ik niet veel gezien heb zijn wespen. Begin dit jaar wel veel koninginne wespen in huis. Maar laten dit jaar slechts een verdwaalde wesp gezien. Wel gestoken door 1 verdwaalde wesp :+ . Muggenbulten alleen op vakantie in Drenthe gehad (Drents Friese Wold). Hier thuis geen muggen. In Drenthe wel veel minder dazen en vliegen gezien als bij ons thuis en op stal.

Captain

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:49

Wij hadden in huis bijzonder veel vliegen.. Bij de paarden ook. Locatie midden-Nederland bij de Rijn

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:49

Zuidkant van Amsterdam, dit jaar was het vreselijk. Mijn grote merrie die nog nooit een vliegendeken nodig heeft gehad, stond dagelijks met een vliegendeken met hals en een vliegenmasker van oren tot neusje bedekt. Om het al maar niet te hebben over mijn eczemertje...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:58

Omgeving Breda hadden we meer dan genoeg vliegen. En dit keer ook echte bijters. Waanzinnig veel dazen veel meer dan vorig jaar. ( woon hier pas 2 jaar). Vorig jaar heel veel bijen in de tulpen boom en tamme kastanjes. Je hoorde ze echt zoemen. Buren hebben 6 bijenkasten staan Dit jaar stukke minder. En zag ook dat de kasten plots weg waren. We zitten tussen de boomkweker dus er word helaas ruim gespoten. Maar wel goede oogst kastanjes. Dus iets heeft ze wel bevrucht. Weinig wespen gezien, maar ze waren er wel want ik zag een mooi wespen nest onder het dak vorige week. Wel weinig hommels, ben ze meer dood dan levend tegen gekomen |( maar meer vlinders. En helaas veel meer knotten. Paarden hebben veel meer geschuurd ook al zijn het geen echte exzemers

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:08

De wadden zijn dan ook wel bekend als lekker vliegjes vrij. Op mijn oude werk kregen ze veel eczemers binnen omdat alleen de hele zware gevallen een deken nodig hadden op het eiland (en zeewater doet ook wonderen).

Hier in de Betuwe was het echt een overvloed van vliegende insecten deze zomer, om gek van te worden.
Ook voor het eerst een zeer groot prikdier (zou moeten weten wat het was, maar te druk met pony in toom houden) gespot waar mijn paarden gewoon echt bang voor waren.
Verder veel vliegen en dazen en s avonds hele zwermen kleine vliegjes.
Ik had ook het idee dat de paarden werden geteistert door iets nieuws wat jeuk veroorzaakte, want ze hebben alle 3 geen eczeem maar hadden toch jeuk deze zomer terwijl dat normaal niet zo is.
Laatst bijgewerkt door mooney op 27-10-17 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:09

Zuidoost Brabant enorm veel dazen, en noord/midden Limburg veel vliegen in huis gehad. Heb wel het idee dat er minder muggen zaten dit jaar.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:09

Hier in de omgeving (2 verschillende stallen) rondom Ede waren gewoon veel dazen en (steek/gewone) vliegjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:11

Groene Hart Midden Holland/Randje provincie Utrecht.
Veel muggen, knutten, bijen en hommels.
Wespen alleen in het voorjaar, daarna er geen een meer gezien.
Vlinders net zo weinig als de afgelopen jaren. Een keer een kolibrievlinder
Kwam gisteren nog wel een dikke hommel tegen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:15

Voor mijn gevoel waren er wel minder vliegebeestjes dit jaar bij ons, of vooral andere beestjes.

Zo heb ik dit jaar heel weinig meikevers gezien, terwijl ze voorgaande jaren niet weg te denken waren. Vlinders vond ik er nog genoeg, maar ik ben doodsbang voor vlinders dus mijn beeld is waarschijnlijk niet zo realistisch.

We hadden best heel wat dazen (meer dan normaal bij ons), veel horzels (en eitjes :') ) en veel stalvliegen die zo lekker gemeen kunnen bijten. En heel veel van die irritante kleind minimugjes.

Wespen, hommels en hoornaars eigenlijk niet gezien, terwijl we afgelopen jaar nog een hoornaarnest hadden zitten (en het hele jaar hebben laten zitten). We hebben dit jaar toevallig 1 zwerm bijen gehad, die is meegenomen door onze dorpsimker.

We zien het ook goed aan de vleermuisjes en vooral het aantal boeren-, en huiszwaluwen. Dit jaar hadden we 10 nesten minder dan vorig jaar.

Ik denk ook dat het voor een groot deel komt door de nieuwe regelgeving omtrend grondgebruik voor boeren. Wij moeten minimaal 80% grasland hebben, dus een hoop gewassen waar normaal wel insecten op af komen, planten wij niet meer omdat we anders in de knoei komen. Dat wordt via via bijgekocht, maar je ziet lang niet meer zoveel verscheidenheid in gewassen. Nu zijn wij al wel zo lief om dan maar kruidenmengsels door het gras heen te zaaien zodat insecten nog iets hebben, maar je ziet het zeker minder worden...

Ik zit overigens in het noorden van de Achterhoek vlak tegen Duitsland aan.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:17

hier (brabant) was het niet te doen: te veel muggen, e veel vliegen, te veel dazen, te veel lieveheersbeestjes (ja ik heb een fobie voor ze dus ik vind al gauw dat er te veel insecten zijn). :+

Heb wel meer planten geplant speciaal voor de vlinders en bijen, die waren gelukkig elke dag heel actief in de tuin en die laten mij ook met rust. :o

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:21

Belgisch limburg ( ellikom): weinig dazen, heb heel de zomer in het bos kunnen rijden. Wel veel vliegen en nu ook nog vrij veel mugjes maar die zijn er meer lokaal in het bos. Sommige gedeeltes weinig mugjes andere gedeeltes juist heel veel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:25

Omgeving Veluwezoom werd ik gek van de gewone vliegen.
Paarden dit jaar voor het eerst pnder vliegendekens gehad omdat ze er zo'n last van hadden.
Ook idioot veel horzels, dagelijks enkele tientallen eitjes erbij aan de paardenlijven.

Dazen en muggen vielen wel mee dit jaar, hoewel ik nu in oktober ineens last van muggen in de slaapkamer heb.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:25

In noord holland (haarlemmermeer) super veel dazen!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:27

Zuid Holland, rondom Leiderdorp.

Zeer weinig/geen wespen
Zeer weinig bijen en hommels
Inderdaad geen muggen
Vliegen helaas wel....
Vlinders stuk minder dan vorig jaar!

En het is dat je dit topic begint, want had er nog niet eens zo over nagedacht.... :o

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:31

Net boven Amsterdam: zeeen met bijen en hommels :) maar dat komt omdat we onze hele voortuin volgeplant hebben met lavendel planten voor diezelfde bijen en hommels.
Verder geen paarden dus daar kan ik je niet erg mee helpen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:32

Oh ik moet zeggen wat wel opviel was inderdaad dat er heel weinig lieveheersbeestjes waren. Voorgaande jaren zaten onze slaapkamers er vol mee (tientallen) maar nu waren ze op 1 of 2 handen te tellen.

En bijzonder weinig bijen, wespen, hommels inderdaad (geen enkele hommel gezien...) en ook wat minder vlinders.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:39

Hier in Zuid Limburg extreem veel vliegen en dazen gehad.
Ook veel hoornaars gezien.
Zo goed als geen wespen of hommels.
Weinig lieveheersbeestjes en muggen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:42

Regio Twente hier.

Wij hebben dazenvallen in de weides staan, toch viel het dit jaar heel erg mee met de dazen, de vorige jaren was het veel en veel erger. Wel heel veel vliegen hier die ook gemeen staken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:50

(midden/zuid limburg)
Bij de paarden niks gemerkt van de afname van insecten, maar thuis was het wel heerlijk rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:55

Regio Leidschendam.

Niet alleen ik maar ook een hele hoop paarden zijn echt compleet lekgestoken. Heel veel dazen en zo nu en dan een dikke horzel. Vliegen en muggen waren er ook echt heel erg veel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:58

Weinig hommels gezien dit jaar.
Dazen en muggen leken iets minder dan de vorige jaren.
Vliegen waren er dan weer meer dan genoeg :+
Wel minder van die stekende huisvliegen, maar des te meer van die dikke blauw/groene :') ( geen idee wat de juiste benaming is )
Weinig bijen ook gezien.

Zwaluwen zijn hier volgens mij vergiftigd of aan een ziekte gestorven. Had 2 nesten, maar op een dag kwam er geen vogeltje meer opdagen :\

Centrum Belgie woon ik trouwens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:02

Het valt mij op dat er vooral veel vliegen, muggen en dazen zijn. Hier en daar zie ik nog een bij of wesp voorbij komen, maar vlinders, lieveheersbeestjes en zo zijn echt flink in de minderheid...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:09

Hier in de kop van Drenthe erg veel gewone vliegen. Veel meer knutten (neemt sowieso de afgelopen jaren toe hier in de omgeving) dan het jaar ervoor. Uitzonderlijk weinig dazen, misschien 3 a 4 gezien in de hele zomer, anders is dat 3 a 4 per dag. Ook weinig wespen.

Verder weinig opvallends gemerkt, wel hebben onze kastanjes voor het eerst (en flink) last gehad van de kastanjemineermot. De motten zelf wel gezien maar niet in grote getallen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:10

Gelderland/Winterswijk

Enorm veel vliegen gehad dit jaar.
Aantal muggen vrij normaal.
Wespen weinig.
Weinig bijen/hommels.