Wie heeft al dekens af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:56

F_inley schreef:
Toen was het overdag ook koud dus warmde de hallen niet op nu wel nu het in de zon gewoon 20 graden is

Ik denk dat dat vies tegenvalt tegen het einde van de nacht, maar goed. In die hallen word dus niet geventileerd? Lekker dan...

Vicky_88

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:09

Overdag deken af en 's nachts op.
Mijne heeft de Bucas Power Light.
Als het van de week overdag slechter weer wordt blijft de deken gewoon op buiten :)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:16

Gypsy schreef:
F_inley schreef:
Toen was het overdag ook koud dus warmde de hallen niet op nu wel nu het in de zon gewoon 20 graden is

Ik denk dat dat vies tegenvalt tegen het einde van de nacht, maar goed. In die hallen word dus niet geventileerd? Lekker dan...

Overdag staan alle deuren open dus zeker wel maar 's nachts gaan de deuren dicht lijkt me logisch

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:31

alweer een aantal dagen af en vandaag stond ze weer voor het eerst in de wei *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:51

Hier vanaf vandaag onder een regendekentje.

Afbeelding

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:56

Sinds dinsdag onder 0 grams, wel hele dag op het land en snachts op stal. Heb haar van de winter 3keer geschoren. Ze heeft nu opzich ren gewoon normale vacht. Helemaal af vind ik nog te vroeg, alhoewel een dag zoals vandaag kon het prima!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:30

Wat doen jullie vandaag.
Een fjord helemaal geschoren 6 november staat nu onder regendeken, daaronder laten staan of niet.

En 1tje met een streep staat nu ook onder een regendeken (0 gram dus)

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:46

Bij mijn fjord blijven de dekens af. Ook begin november geschoren. Snachts koelt het nooit meer af dan 8 graden bij ons en hij staat op een stal uit de wind maar die in de zon staat vanaf dat deze opkomt (buitenstal). Enkel snachts oplaten was ook geen optie want ik zag zweetplekken aan zijn oksel. Hij staat ook wel enorm in het haar (in vergelijking met de andere paarden).

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:49

Hier overdag af en snachts er op. Hij heeft dan snachts een 150 grams op en is geschoren

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:51

Bij die van mij (kwpn ruin, 21 jaar) gaat ie vandaag weer op. Ik heb een bucas power turnout voor hem.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:55

Gypsy schreef:
F_inley schreef:

Je komt nu wel over alsof je koste wat t kost je gelijk wil hebben met je dekens ;)

Ik denk dat ze nu beter zonder deken kunnen staan dan onder een regendeken als het zo "koud" is voor ze ;)
Ik vind voor die van mij de winterdeken nu te warm en een regendeken te koud ( oftewel zonder deken kan ie zn haartjes omhoog zetten mocht hij t even fris krijgen.) Die regendeken gaat alleen op vanwege veel regen en niet vanwege kou.
De ander is ouder en die krijgt vanavond weer zn warme deken op en die blijft dan overdag ook op tot hij er weer lekker af kan.
Niet iedereen heeft nu eenmaal de mogelijkheid om elke dag 2 keer per dag naar stal te gaan. Buiten dat ik denk dat het slechter is om op en af te doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:17

Hier sinds een week zonder deken, ongeschoren.
Mocht het morgen nou gaan regenen dan gaat wel weer een 0 grams regendekentje op.
Vond het wel sneu gisteren bij ons op stal, de mijne is de enige die nu zonder deken staat, de rest staat onder minimaal 100/200 grams (ongeschoren) en 2 geschoren met 400 grams! Stonden er een flink aantal echt te zweten onder de dekens, arme beestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:25

Romy1234 schreef:
Mocht het morgen nou gaan regenen dan gaat wel weer een 0 grams regendekentje op.
Vond het wel sneu gisteren bij ons op stal, de mijne is de enige die nu zonder deken staat, de rest staat onder minimaal 100/200 grams (ongeschoren) en 2 geschoren met 400 grams! Stonden er een flink aantal echt te zweten onder de dekens, arme beestjes.

Daarom ook per paard bekijken wat nodig is: de een kan zonder, de ander duidelijk niet. Ik was het wel eens met Gypsy: de nachten zijn net zo koud als een tijdje geleden, wat maakt het dan dat mensen nu wel de deken af laten en een week geleden nog niet? Temperatuur is hetzelfde. Ik wissel me suf in deze tijd: 's nachts staan er 2 (geschoren) onder twee dekens en eentje (ongeschoren) onder een. Overdag gaat de staldeken onder de 200 grams regendeken vandaan omdat het dan warmer is. Gisteren stonden ze zonder buiten, maar vandaag bekijk ik of dat weer kan, of dat er toch een deken nodig is.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:30

Ik vind het zo lastig al die dekens. Volgens mij is mijn fjord (helemaal geschoren) niet zo'n koukleum. Ik laat haar denk vandaag zonder deken staan en kijk ik vanmiddag of ze het zo fijn vind. Onze paddock is wel lekker uit de wind volgens mij.

'S nachts krijgt ze een 0 grams regendeken op. Ze voelde vandaag ook redelijk normaal onder de deken, ze heeft wel koude puntjes van de oren, is dat een teken van dat ze het koud heeft (dacht zelf van niet)

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:44

Die van mij is voor de helft geschoren maar is al 22. Snachts als het kouder wordt dan 5 graden op stal met 100 grams anders buiten met 100 grams, overdag buiten en zonder deken behalve als het regent, dan krijgt hij 0 grams regendeken op.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:58

Mijne heeft hem een week af denk ik, wel een eczeemdeken ervoor in de plaats helaas

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:09

Nu s'nachts die dekens aflaten omdat het "heus niet zo heel erg afkoelt" is imo gewoon gemakzucht.

Dan maar wat vroeger opstaan om te wisselen, of je stalhouder of iemand anders het tegen betaling laten doen. Of scheer niet, doe geen deken op als het niet persé nodig is, dan kunnen ze het zelf regelen.

Ik dram er idd over door, omdat ik het oprecht sneu vind. :n

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:11

Mijne zijn al een aantal weken af. Ze vonden ze zelf niet meer nodig, de een scheurde ze continu kapot en de ander deed hem meerdere keren per dag uit.... bucas deken waad ze de borstsluiting van open maakt en eruit stapt. Ze doen het nog prima.

En volgend jaar maar zonder deken laten.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:14

Overdag is de winterdeken af, in de nachten nog op. Is trouwens een 300 grams deken. Maar het is nog wat fris waar hij staat. Dat warmt niet zo snel op. Maar daar in tegen blijven de luiken open.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:14

Volgend jaar gaat hier ook echt geen deken meer op. Wat een gedoe vind ik het. Ik had zelf alleen niet zo veel keus, omdat ze toen we haar kochten al onder een deken liep. Kan moeilijk midden in de winter het deken eraf trekken. Het 200 gram deken wat ze deze winter op had lag gaf ook druk/schuurplekken op haar heupen. Volgend jaar mag ze haar temperatuur lekker zelf regelen. :')

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:24

Gypsy schreef:
Nu s'nachts die dekens aflaten omdat het "heus niet zo heel erg afkoelt" is imo gewoon gemakzucht.

Dan maar wat vroeger opstaan om te wisselen, of je stalhouder of iemand anders het tegen betaling laten doen. Of scheer niet, doe geen deken op als het niet persé nodig is, dan kunnen ze het zelf regelen.

Ik dram er idd over door, omdat ik het oprecht sneu vind. :n

Ik denk dat wij mensen sowieso te moeilijk denken mbt dekens en gewoon naar t paard moeten kijken. Als wij het koud vinden wil dat niet zeggen dat zij het koud hebben.
Die van mij is niet geschoren en heeft dus zelf een prima buffertje als het net iets kouder is dan normaal. En ja op stal zelf is het echt een stuk minder "koud" als op de wei.
Het zelf regelen is dus precies wat ik nu bedoel ipv elke keer deken op deken af.
Buiten dat er niks sneu is aan een paard wat niet telkens van deken gewisseld wordt. Overdag kan het weer ook ineens omslaan en toch gaan regenen of frisser worden en dan kan ook 90 % niet wisselen.. dus waarom is het dan niet erg maar snachts in een warme stal niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:43

Picasso schreef:
Romy1234 schreef:

Daarom ook per paard bekijken wat nodig is: de een kan zonder, de ander duidelijk niet. Ik was het wel eens met Gypsy: de nachten zijn net zo koud als een tijdje geleden, wat maakt het dan dat mensen nu wel de deken af laten en een week geleden nog niet? Temperatuur is hetzelfde. Ik wissel me suf in deze tijd: 's nachts staan er 2 (geschoren) onder twee dekens en eentje (ongeschoren) onder een. Overdag gaat de staldeken onder de 200 grams regendeken vandaan omdat het dan warmer is. Gisteren stonden ze zonder buiten, maar vandaag bekijk ik of dat weer kan, of dat er toch een deken nodig is.

Ik wissel niet, deken blijft af tenzij het dus hard gaat waaien/regenen omdat ik weet dat mijn paard daar slecht tegen kan.
De temperatuur maakt niet zo veel uit, ze heeft haar vacht nog en ze is sochtends ook niet koud, geschoren paarden vind ik wat anders, die hebben hun vacht niet om zich warm te houden, al heeft die van mij ook geen volle wintervacht.
Maar vind het wel ontzettend sneu voor de paarden die gewoon staan te zweten onder 400 grams dekens terwijl ze vol in de zon met bijna 20 graden staan, en de baasjes gewoon elke dag komen. Als het 10 graden warmer is dan klagen diegene dat het te warm is voor de paarden terwijl er niks staat te zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:47

Daarom ook gewoon goed kijken per paard, wat er nodig is aan dekens of juist niet. Het argument: ik heb daar geen tijd voor of geen zin in, vind ik nogal gemakzuchtig en jammer. En ik heb nu makkelijk praten want ze staan bij mij thuis, maar ook toen ik ze nog in pension had, reed ik daarvoor 20km heen en 20km weer terug.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:50

Mijn paard is half geschoren in november en staat in zn blootje. Als het weer een hele dag gaat regenen en daarbij ook koud wordt, krijgt ie misschien zn regendeken weer op (0 grams).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:51

Mijne staat nog onder 300 gram.. Heb ze smiddags wel ff afgegooid, maar hij voelt zelfs onder zijn 300 gram in het zonnetje niet té warm, gewoon goed. Ik ben er elke dag en ik voel ook goed, vind het niet erg om desnoods elke dag te wisselen maar als paard niet te warm is ga ik ook niet wisselen, vooral omdat het snachts nog best koud is en bij ons op stal evenkoud als buiten is behalve dat de wind weg is.