Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Re: Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:23

@FjeLOVER: het is niet zozeer je mening die het probleem is. Wat je zegt kan niet.

Als IEDER paard zonder deken 24/7 naar buiten kan, dan kan je dus niet zeggen dat er uitzonderingen zijn want dan is het niet meer ieder paard.
Dus of de stelling klopt en elk paard moet het zonder uitzonderingen kunnen.
Of de stelling klopt niet, want er zijn uitzonderingen.
Je kan de stelling uiteraard ook veranderen naar: De MEESTE paarden kunnen zonder deken 24/7 buiten staan (mits toegang tot schuilplaats en voldoende ruwvoer). Dan heb je een naar jouw mening passende stelling en zit je niet meer met de uitzonderingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:26

Mooney snapt 'm.. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:30

Ja hoor, natuurlijk kan elk paard buiten zonder deken. Als hij graatmager wordt, of ziek wordt, moet hij niet zeuren want hey hij is een paard dus het moet kunnen :Y)

Het grootste probleem is dat Nederland voor paarden een volstrekt ongeschikt klimaat heeft. Veel te nat. Als je in Nederland paarden wil houden, neem dan ook de verantwoordelijkheid en zorg ervoor dat je hem kleedt op het weer, als en wanneer nodig. Of verhuis naar een plek met een klimaat wat wel bij paarden past. Dán kun je zeggen dat hij zonder deken zou moeten kunnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:46

Helemaal mee eens!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:14

Ayasha: lees een eerder bericht van me eens. Er stond (te) weinig informatie voor mij in het eerste bericht om stellig re kunnen zeggen dat een deken sowieso niet nodig was (ik zei ook vermoed). Als een paard 24/7 buiten, met 24/7 hooi en schuilgelegenheid nog steeds last heeft van kou/nattigheid ja dan zeg ik gooi een (regen) deken op voor de natte momenten (lange momenten van regen alsde voorspeld zijn). Maar als je niet eerst de situatie aan zou passen (dus bijv al niet voldoende hooi geeft) dan zou ik et symptoombestrijding vinden ja.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:56

Maartje1990 schreef:
Ayasha: lees een eerder bericht van me eens. Er stond (te) weinig informatie voor mij in het eerste bericht om stellig re kunnen zeggen dat een deken sowieso niet nodig was (ik zei ook vermoed). Als een paard 24/7 buiten, met 24/7 hooi en schuilgelegenheid nog steeds last heeft van kou/nattigheid ja dan zeg ik gooi een (regen) deken op voor de natte momenten (lange momenten van regen alsde voorspeld zijn). Maar als je niet eerst de situatie aan zou passen (dus bijv al niet voldoende hooi geeft) dan zou ik et symptoombestrijding vinden ja.

Dus je doet maar even vrolijk de aanname dat de vraagsteller / stellingdeponeerder (vermoedelijk) niet voldoende ruwvoer voert en/of schuilgelegenheid biedt. Je had het ook eerst kunnen vragen. In plaats van direct maar te veroordelen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:10

De stelling wordt wel erg letterlijk genomen. Dan haal je alle ruimte voor discussie weg'.
"Ieder paard kan zonder deken buiten staan"
"Nee, niet als een paard net geschoren is en je hem op de Noordpool zet. Dus het kan niet"

Klaar... dan is het nog wonderbaarlijk dat dit topic 6 pagina's heeft gehaald.
Maar je zou kunnen zeggen: ieder gezond paard kan 24/7 buiten zonder deken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:21

Maar Arno, wat is een gezond paard? Wanneer is het gezond?

En een shet of ijsco kunnen we (dekenloos en ongeschoren) toch lasting(er) vergelijken met een AV (bijvoorbeeld).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:32

Hier dan een bericht uit een ander klimaat. Ik woon in Zuid Portugal, dus redelijk aangenaam in de winter, en ik heb vier paardjes, waarvan 2 "sober" en 2 "hoog in het bloed" (Volbloeds).
De Volbloeds zijn ook nog oud. Die 2 hebben het gewoon koud in de winter. Die hebben het zelfs koud op stal. Dat komt omdat, al geef je ze nog zoveel eten, hun systeem nu eenmaal niet meer zo goed werkt. De een is wel gevulder dan de ander en heeft meer reserve, onderling verschillen ze dus ook nog.
Deze dek ik dan ook, als de temperturen naar het vriespunt gaan ´snachts, voor de nacht toe.

De sobere paardjes hebben een speklaag en krijgen een berenvacht en daar hoef je dus geen medelijden mee te heben. Maar als ik de oudjes ´snachts niet warmhoudt, dan vermageren ze door het rillen. Rillen is bewezen de beste manier om gewicht te verliezen....:)
Eten warmt gewoonlijk het lichaam iets op/houd het warm (vandaar dat voldoende ruwvoer zo´n grote rol speelt), maar veemd genoeg stoppen ze met eten als ze het echt koud krijgen óm te gaan rillen.

Een vriendin van me hier heeft dezelfde ervaring, haar oude Volbloed had het koud terwijl de anderen er prima tegenkonden.

Ik ben van mening dat je paarden niet op de overlevingsstand hoeft te zetten en ze best wat comfort kunt bieden om hun leven te vergemakkelijken, en uiteindelijk het leven te verlengen.

Maar antwoord op de stelling is gewoon "nee, niet ieder paard kan 24/7 zonder dek buiten staan."
Er zijn echt wel paarden voor wie dat zeer ongemakkelijk, zo niet funest, is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:42

arno8 schreef:

Met de aanvulling "met de best geboden omstandigheden" en dat is dus gezelschap, schuilplek, droge ondergrond, onbevroren water en toereikend voedsel. En dan ben ik misschien nog wel wat vergeten. ;)

En aanvullingen als "mits het paard niet bejaard is". Bejaard is niet persee ongezond. ;)
en "mits je niet het huidvet eraf poetst" en "mits ze voldoende wintervacht aanmaken."

Zelfs die stelling blijft dus altijd een béétje wankelen....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:58

Rocamor schreef:
Maartje1990 schreef:

Dus je doet maar even vrolijk de aanname dat de vraagsteller / stellingdeponeerder (vermoedelijk) niet voldoende ruwvoer voert en/of schuilgelegenheid biedt. Je had het ook eerst kunnen vragen. In plaats van direct maar te veroordelen.

Als je even terugleest zie je dat ik zei "ik denk"... Maar sorry oh grote rocamor ald ik niet helemaal duidelijk was in mn bericht... Tjonge tjonge... Zegt degene die meteen aanneemt dat een jonge bokker t allemaal maar niet zo goed weet ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:09

Niet met modder gaan gooien, houd het bij het onderwerp.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:15

FjeLOVER schreef:
Dit is mijn mening!
Op bokt hebben sommigen mensen er zeer veel moeite mee anderen mensen in hun waarde te laten.
Dit is mijn mening, klaar, wat jouw mening dan ook is.
Dus respecteer het.

je schrijft, ja maar er zijn uitzonderingen..
ja maar betekent nee.. niet ieder paard kan buiten staan. dat heeft verder niets met mening te maken.. iedereen/alles behalve, betekent dus niet iedereen en niet alles, want er zijn uitzonderingen.

in het geval van winterharde paarden is de lijst met uitzonderingen eindeloos.. van ras, tot type, van leeftijd tot gezond en mankementen, voldoende ruimte en schuilgelegenheid etc etc etc etc..

je kunt een paard in nederland niet vergelijken met een paard in zijn natuurlijke leefgebied zowel qua leefomstandigheden als geografische omstandigheden.. In de natuur trekt een paard misschien wel 40-50 kilometer verder om aan oprukkende kou te ontkomen, waar hij zomers bij een waterplaats te vinden is met zeer veel groen om te grazen, naar een winterplek waar voldoende voeding te vinden is buiten gras en met een natuurlijke beschutting tegen de winterwind, die wellicht uit een andere hoek komt dan zomers.

ieder paard kan zonder deken 24/7 buiten staan is dus een ver van mijn bed utopie.. 24/7 buiten, ruim meer dan de helft wellicht, zonder deken, een deel daarvan.

niet ieder ras is een wintervast ras, een arabier zal veel meer moeite hebben met zelfs een hollandse winter dan een ras dat van origine uit koudere gebieden stamt.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:30

elenaMM77 schreef:
FjeLOVER schreef:
Dit is mijn mening!
Op bokt hebben sommigen mensen er zeer veel moeite mee anderen mensen in hun waarde te laten.
Dit is mijn mening, klaar, wat jouw mening dan ook is.
Dus respecteer het.

je schrijft, ja maar er zijn uitzonderingen..
ja maar betekent nee.. niet ieder paard kan buiten staan. dat heeft verder niets met mening te maken.. iedereen/alles behalve, betekent dus niet iedereen en niet alles, want er zijn uitzonderingen.

in het geval van winterharde paarden is de lijst met uitzonderingen eindeloos.. van ras, tot type, van leeftijd tot gezond en mankementen, voldoende ruimte en schuilgelegenheid etc etc etc etc..

je kunt een paard in nederland niet vergelijken met een paard in zijn natuurlijke leefgebied zowel qua leefomstandigheden als geografische omstandigheden.. In de natuur trekt een paard misschien wel 40-50 kilometer verder om aan oprukkende kou te ontkomen, waar hij zomers bij een waterplaats te vinden is met zeer veel groen om te grazen, naar een winterplek waar voldoende voeding te vinden is buiten gras en met een natuurlijke beschutting tegen de winterwind, die wellicht uit een andere hoek komt dan zomers.

ieder paard kan zonder deken 24/7 buiten staan is dus een ver van mijn bed utopie.. 24/7 buiten, ruim meer dan de helft wellicht, zonder deken, een deel daarvan.

niet ieder ras is een wintervast ras, een arabier zal veel meer moeite hebben met zelfs een hollandse winter dan een ras dat van origine uit koudere gebieden stamt.

Ach ga toch!
Ontopic...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:42

Ja, alle gezonde paarden kunnen dat maar nee niet ieder paard wordt daar gelukkiger van.
Mijn gezonde merrie kwijnt weg als je haar onbeperkt buiten houdt ( met onbeperkt goed ruwvoer). Die doet het veel beter op om de nachten paar uurtjes met eigen voer op stal te staan.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:43

arno8 schreef:
De stelling wordt wel erg letterlijk genomen. Dan haal je alle ruimte voor discussie weg'.
"Ieder paard kan zonder deken buiten staan"
"Nee, niet als een paard net geschoren is en je hem op de Noordpool zet. Dus het kan niet"

Klaar... dan is het nog wonderbaarlijk dat dit topic 6 pagina's heeft gehaald.

Ook hier kan ik het echt niet mee eens zijn... Onze Haflo-Arabier van 5 jaar was echt kerngezond, maar kon zichzelf toch niet warmhouden bij pakweg 5 graden, regen en wind. Vermagerde zienderogen, en JA, ze kreeg voldoende ruwvoer en had schuilmogelijkheden en vriendjes, en sja, toen kwam er toch echt een regendeken toen ik haar rillend op de wei vond.

Ik denk dat je goed in het oog moet houden waar een paardenras oorspronkelijk voorkomt. Dan zou je kunnen zeggen dat de koudbloeden veel beter bestand zijn tegen dit soort weer, dan pakweg de Arabische Volbloed. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:51

Rocamor schreef:

En een shet of ijsco kunnen we (dekenloos en ongeschoren) toch lasting(er) vergelijken met een AV (bijvoorbeeld).

Kan een AV dan zonder deken buiten in de winter??

Ik zie wel wat in de argumentatie van Lusitana. Paarden in gevangenschap worden zomaar 25 jaar of ouder. Dat vraagt om maatregelen waar nodig. Bij voorbeeld in de vorm van seniorenslobber, maar ook bij voorbeeld een deken. Wij houden onze oude, gedomesticeerde paarden kunstmatig in leven. Ik ook hoor. Mijn omapony draagt dekens.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:02

Koper schreef:
Rocamor schreef:

Kan een AV dan zonder deken buiten in de winter??

Ik zie wel wat in de argumentatie van Lusitana. Paarden in gevangenschap worden zomaar 25 jaar of ouder. Dat vraagt om maatregelen waar nodig. Bij voorbeeld in de vorm van seniorenslobber, maar ook bij voorbeeld een deken. Wij houden onze oude, gedomesticeerde paarden kunstmatig in leven. Ik ook hoor. Mijn omapony draagt dekens.

Geen idee Koper (ik heb geen AV's, maar haalde het aan omdat een AV toch een ietwat ander komaf heeft dan een ijsco of een shet), ik ben zelf voorstander van kijken naar het individuele dier, waarbij je uiteraard zorgdraagt voor de juiste omstandigheden (ruimte om te bewegen/lopen, goed ruwvoer in overmaat, evt "krachtvoer", schuilgelegenheid, sociale paardenvriendjescontacten).

Het ene dier zal het makkelijker redden zonder dek dan het andere.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:05

Naar mijn eigen mening zeg ik nee.

Zeker niet als ze gehouden en gebruikt wordt door een mens en het zijn geen dieren die in het wild leven.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:31

Tot nu toe zijn de AV-eigenaren in dit topic redelijk eens: als het maar droog is kan een AV zonder deken, ook bij vrij lage temperaturen. Zodra het regent kan het niet, dan krijgen ze het koud, zelfs als het qua temperatuur nog niet echt koud is.

Verder denk ik dat Lusitana en Elena wel redelijk hebben omschreven waarom het ene paard wel en het andere paard niet zonder deken kan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:32

Kesje schreef:
Tot nu toe zijn de AV-eigenaren in dit topic redelijk eens: als het maar droog is kan een AV zonder deken, ook bij vrij lage temperaturen. Zodra het regent kan het niet, dan krijgen ze het koud, zelfs als het qua temperatuur nog niet echt koud is.

Verder denk ik dat Lusitana en Elena wel redelijk hebben omschreven waarom het ene paard wel en het andere paard niet zonder deken kan.

Zie je wel. Ik wíst wel dat mijn IJslander eigenlijk een vermomde arabier is. Hij wist het zelf ook al heel lang :j

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:02

smurffie schreef:
Ja, alle gezonde paarden kunnen dat maar nee niet ieder paard wordt daar gelukkiger van.
Mijn gezonde merrie kwijnt weg als je haar onbeperkt buiten houdt ( met onbeperkt goed ruwvoer). Die doet het veel beter op om de nachten paar uurtjes met eigen voer op stal te staan.

Ik vind dit wel heel mooi omschreven, sluit me hier volledig bij aan.

Mara_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 03:44

Een paard kan best 24/7 buiten staan vind ik, zolang hij/zij idd genoeg wintervacht kan maken en ze het idd niet te koud krijgen :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:51

tamary schreef:
kwita schreef:
(destijds heeft een da mij verteld dat een paarden huid en wintervacht tot -30 kunnen, kijk maar eens in Rusland en andere koude landen)

Die hebben wel hun bouw mee, rond = minder huidoppervlak in verhouding tot massa en houden dus beter warmte vast. Vaak dubbele vacht (net als bv de honden daar) en maken veel meer huidvet aan om waterafstotend te zijn. Haal je handen over zo'n vacht en je hebt zwarte vingers van het huidvet. Wij hebben overal allerlei rassen vandaan gehaald en die zijn niet altijd gemaakt op ons klimaat. Dan zal je dus moeten ingrijpen, met dekens, met scheren en soms met combi van beide. Want net zo goed als er paarden buiten staan te bibberen omdat ze het snel koud hebben, staan er paarden binnen te zweten omdat hun vacht te warm is voor onze winters.

dit klopt idd, dat zie ik aan mijn konik als zij in het koudste/vooral natste deel van de winter op stal staat.
zij komt uit polen en is nu ongv 3a4 jaar in nederland.
Haar zoon een kruisingheeft dit minder maar een ontiegelijke dikke beren vacht!

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:53

Net zoals ieder mens is ieder paard een individu. Het lijkt mij gewoon belangrijk om per paard, per situatie, per omgeving en met de fysieke eigenschappen van het paard te kijken.
Dus nee, ik vind dat niet elk paard 24/7 zonder deken buiten kan staan. Dit heeft met veel verschillende factoren te maken!

Ik kwam hier nog een leuk blog tegen, die volgens mij de spijker op z'n kop slaat ;)

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1131454350297643&id=946099788833101