Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maartje1990 schreef:Ayasha: lees een eerder bericht van me eens. Er stond (te) weinig informatie voor mij in het eerste bericht om stellig re kunnen zeggen dat een deken sowieso niet nodig was (ik zei ook vermoed). Als een paard 24/7 buiten, met 24/7 hooi en schuilgelegenheid nog steeds last heeft van kou/nattigheid ja dan zeg ik gooi een (regen) deken op voor de natte momenten (lange momenten van regen alsde voorspeld zijn). Maar als je niet eerst de situatie aan zou passen (dus bijv al niet voldoende hooi geeft) dan zou ik et symptoombestrijding vinden ja.
arno8 schreef:Maar je zou kunnen zeggen: ieder gezond paard kan 24/7 buiten zonder deken.
Rocamor schreef:Maartje1990 schreef:Ayasha: lees een eerder bericht van me eens. Er stond (te) weinig informatie voor mij in het eerste bericht om stellig re kunnen zeggen dat een deken sowieso niet nodig was (ik zei ook vermoed). Als een paard 24/7 buiten, met 24/7 hooi en schuilgelegenheid nog steeds last heeft van kou/nattigheid ja dan zeg ik gooi een (regen) deken op voor de natte momenten (lange momenten van regen alsde voorspeld zijn). Maar als je niet eerst de situatie aan zou passen (dus bijv al niet voldoende hooi geeft) dan zou ik et symptoombestrijding vinden ja.
Dus je doet maar even vrolijk de aanname dat de vraagsteller / stellingdeponeerder (vermoedelijk) niet voldoende ruwvoer voert en/of schuilgelegenheid biedt. Je had het ook eerst kunnen vragen. In plaats van direct maar te veroordelen.
FjeLOVER schreef:Dit is mijn mening!
Op bokt hebben sommigen mensen er zeer veel moeite mee anderen mensen in hun waarde te laten.
Dit is mijn mening, klaar, wat jouw mening dan ook is.
Dus respecteer het.
elenaMM77 schreef:FjeLOVER schreef:Dit is mijn mening!
Op bokt hebben sommigen mensen er zeer veel moeite mee anderen mensen in hun waarde te laten.
Dit is mijn mening, klaar, wat jouw mening dan ook is.
Dus respecteer het.
je schrijft, ja maar er zijn uitzonderingen..
ja maar betekent nee.. niet ieder paard kan buiten staan. dat heeft verder niets met mening te maken.. iedereen/alles behalve, betekent dus niet iedereen en niet alles, want er zijn uitzonderingen.
in het geval van winterharde paarden is de lijst met uitzonderingen eindeloos.. van ras, tot type, van leeftijd tot gezond en mankementen, voldoende ruimte en schuilgelegenheid etc etc etc etc..
je kunt een paard in nederland niet vergelijken met een paard in zijn natuurlijke leefgebied zowel qua leefomstandigheden als geografische omstandigheden.. In de natuur trekt een paard misschien wel 40-50 kilometer verder om aan oprukkende kou te ontkomen, waar hij zomers bij een waterplaats te vinden is met zeer veel groen om te grazen, naar een winterplek waar voldoende voeding te vinden is buiten gras en met een natuurlijke beschutting tegen de winterwind, die wellicht uit een andere hoek komt dan zomers.
ieder paard kan zonder deken 24/7 buiten staan is dus een ver van mijn bed utopie.. 24/7 buiten, ruim meer dan de helft wellicht, zonder deken, een deel daarvan.
niet ieder ras is een wintervast ras, een arabier zal veel meer moeite hebben met zelfs een hollandse winter dan een ras dat van origine uit koudere gebieden stamt.
arno8 schreef:De stelling wordt wel erg letterlijk genomen. Dan haal je alle ruimte voor discussie weg'.
"Ieder paard kan zonder deken buiten staan"
"Nee, niet als een paard net geschoren is en je hem op de Noordpool zet. Dus het kan niet"
Klaar... dan is het nog wonderbaarlijk dat dit topic 6 pagina's heeft gehaald.
Maar je zou kunnen zeggen: ieder gezond paard kan 24/7 buiten zonder deken.
Rocamor schreef:Maar Arno, wat is een gezond paard? Wanneer is het gezond?
En een shet of ijsco kunnen we (dekenloos en ongeschoren) toch lasting(er) vergelijken met een AV (bijvoorbeeld).
Koper schreef:Rocamor schreef:Maar Arno, wat is een gezond paard? Wanneer is het gezond?
En een shet of ijsco kunnen we (dekenloos en ongeschoren) toch lasting(er) vergelijken met een AV (bijvoorbeeld).
Kan een AV dan zonder deken buiten in de winter??
Ik zie wel wat in de argumentatie van Lusitana. Paarden in gevangenschap worden zomaar 25 jaar of ouder. Dat vraagt om maatregelen waar nodig. Bij voorbeeld in de vorm van seniorenslobber, maar ook bij voorbeeld een deken. Wij houden onze oude, gedomesticeerde paarden kunstmatig in leven. Ik ook hoor. Mijn omapony draagt dekens.
Kesje schreef:Tot nu toe zijn de AV-eigenaren in dit topic redelijk eens: als het maar droog is kan een AV zonder deken, ook bij vrij lage temperaturen. Zodra het regent kan het niet, dan krijgen ze het koud, zelfs als het qua temperatuur nog niet echt koud is.
Verder denk ik dat Lusitana en Elena wel redelijk hebben omschreven waarom het ene paard wel en het andere paard niet zonder deken kan.
smurffie schreef:Ja, alle gezonde paarden kunnen dat maar nee niet ieder paard wordt daar gelukkiger van.
Mijn gezonde merrie kwijnt weg als je haar onbeperkt buiten houdt ( met onbeperkt goed ruwvoer). Die doet het veel beter op om de nachten paar uurtjes met eigen voer op stal te staan.
tamary schreef:kwita schreef:(destijds heeft een da mij verteld dat een paarden huid en wintervacht tot -30 kunnen, kijk maar eens in Rusland en andere koude landen)
Die hebben wel hun bouw mee, rond = minder huidoppervlak in verhouding tot massa en houden dus beter warmte vast. Vaak dubbele vacht (net als bv de honden daar) en maken veel meer huidvet aan om waterafstotend te zijn. Haal je handen over zo'n vacht en je hebt zwarte vingers van het huidvet. Wij hebben overal allerlei rassen vandaan gehaald en die zijn niet altijd gemaakt op ons klimaat. Dan zal je dus moeten ingrijpen, met dekens, met scheren en soms met combi van beide. Want net zo goed als er paarden buiten staan te bibberen omdat ze het snel koud hebben, staan er paarden binnen te zweten omdat hun vacht te warm is voor onze winters.