Sneeuwklompen met ijzers voorkomen, tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:57

Hier ook sinds enkele jaren een groot fan van de vaste sneeuwringen, dus de open versie tussen voet en ijzer. Ik schreef er een blogje over, met ook vermelding van de losse ringen: Sneeuwringen tegen ijsklompen.

AfbeeldingAfbeelding

Daarvoor heb ik ook wel losse stukken plastic in het ijzer geduwd. Mijn ervaring daarmee was slecht: ook sneeuwklompen, het hielp niet. Ik heb zelf het idee dat sneeuw tot ijs wordt juist door de lage temperatuur van het ijzer, en met een plaatje plastic dat je in het ijzer drukt komt er nog altijd sneeuw tegen het ijzer aan. Mijn merrie heeft een normale diepte voet, maar zeker geen platte voeten. Misschien als ze iets minder diep nog zou zijn dat het dan beter zou werken... ik weet het niet.

Ik gebruik niets anders dan de vaste sneeuwringen, want ik heb mezelf verboden om over een ijsweg te gaan met wat voor materiaal dan ook, toen ik ooit op een ijsplaat op een pad stond en geen kant meer op durfde...
Laatst bijgewerkt door stefje op 07-10-15 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:58

Interessant, Edwin. Ook te bevestigen met langere kalkoenen? Bij het rijden met de arrenslee?

jobamara

Re: Sneeuwklompen met ijzers voorkomen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:46

Mochten er mensen zijn die interesse hebben in vaste sneeuwringen kleine maat (shet) stuur maar een pb heb er nog een stel liggen.

baudyh

Re: Sneeuwklompen met ijzers voorkomen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:08

Edwin,heb je ze toevallig al bij je op paard en koets???

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:09

stefje schreef:
Hier ook sinds enkele jaren een groot fan van de vaste sneeuwringen, dus de open versie tussen voet en ijzer. Ik schreef er een blogje over, met ook vermelding van de losse ringen: Sneeuwringen tegen ijsklompen.

[ Afbeelding ][ Afbeelding ]

Daarvoor heb ik ook wel losse stukken plastic in het ijzer geduwd. Mijn ervaring daarmee was slecht: ook sneeuwklompen, het hielp niet. Ik heb zelf het idee dat sneeuw tot ijs wordt juist door de lage temperatuur van het ijzer, en met een plaatje plastic dat je in het ijzer drukt komt er nog altijd sneeuw tegen het ijzer aan. Mijn merrie heeft een normale diepte voet, maar zeker geen platte voeten. Misschien als ze iets minder diep nog zou zijn dat het dan beter zou werken... ik weet het niet.

Ik gebruik niets anders dan de vaste sneeuwringen, want ik heb mezelf verboden om over een ijsweg te gaan met wat voor materiaal dan ook, toen ik ooit op een ijsplaat op een pad stond en geen kant meer op durfde...

Wellicht interpreteer ik dit fout, maar sneeuwringen helpen prima bij (diepe) sneeuw, maar zijn nutteloos bij ijs hoor. Widiapuntjes, een paard dat luistert naar de hulpen en stabiel op de benen staat is het enige wat helpt bij ijs. Met widia zijn ze nog stabieler dan blootsvoets op ijs trouwens. Maar nogmaals het kan zijn dat ik het fout heb begrepen.