Wie staat er (nog meer) dekenloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Em_

Re: Wie staat er (nog meer) dekenloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:00

Paard staat 24/7 buiten (met schuilstal) dekenloos, maar heeft het overdag met rijden nu wel erg warm :( Alleen 's nachts is het best koud, dus hij heeft z'n dikke haren dan wel nodig...

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:01

in principe dekenloos, maar nu is de schuilstal kapot gewaaid en gooi ik er toch maar een regendeken op als t flink gaat regenen, alleen voor de veiligheid, verder niet miepen met al die dekens, ze hebben haren, right?

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:08

Jaaaaa!! Hier nog eentje heerlijk dekenloos!
Ik heb haar nu voor de 3e winter, de eerste winter had ik wel n deken op, maar dat gedoe was ik al snel beu. Is t niet te warm? Wat doet t weer morgen? Gaat t vriezen? Schijnt de zon? Wat doet de temperatuur??
Nee hoor, vorig jaar dus lekker zonder deken. Ze maakt geen hele lang vacht aan, maar ook wel compacter.
Snachts staat ze met nog 16 anderen binnen op stal en daar is t echt niet koud!! En nu de temps nog bijna tegen de 10 graden liggen ben ik helemaal blij dat ze dekenloos is. Heerlijk!! Soms wat extra poetswerk, maar ze zit super in d'r vacht! Ik heb er vorig jaar ongeveer een studie van gemaakt en heb gelezen dat tussen de -5/0 gr en 10/15 graden de ideale temperatuur is voor paarden dus ze kunnen echt wel ergens tegen. K heb dat haar uit een borstel eens een poosje in m'n hand gehouden, daar krijg je zweetkletsen van hoor!
Daarbij hebben wij geen binnenbak dus geen last van dat t opeens n stuk warmer is met rijden ofzo.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:09

Hier staan de shetten nu ook heerlijk dekenloos en 24/7 buiten met de mogelijkheid om in een geelzandpaddock te gaan staan (geen modder) of binnen in de inloopstal.
Hier ben ik niet zo bang voor het zweten. Als ik ze aan het werk heb gezet zweten ze behoorlijk, maar de vacht transporteert mooi het zweet naar buiten. De huid voelt dan gewoon warm en droog. Ik besteed gewoon wat meer aandacht aan het uitstappen.

Wel heb ik ze tot twee keer toe in maart geschoren. Twee keer gehad dat de temperaturen ineens omhoog schoten en mijn shetten onder de luizen zaten. Van ogenschijnlijk niets tot ineens helemaal vol.
Toen heb ik ze geschoren, gewassen en daarna ingesprayed en een dekentje op.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:15

Chrlooott schreef:
Bij mij ook mijn eerste jaar zonder deken. Heb een merrie en veulen! ze staan allebei erg dik in hun vacht, voel wel elke dag aan de oortjes maar volgens mij hebben ze het niet koud! Wel wil ik binnenkort gaan lessen nemen met m'n merrie, maar aangezien het hier altijd nat is kan ik niet rijden omdat ze altijd nat is... Maar dat neem ik er graag bij :)

Zijn koude oren echt een graadmeter of ze t koud hebben??
Mijn freule had vorig jaar ook heus koude oren maar ik heb haar nooit zien bibberen en zelden stond haar vacht zelfs wijd uit ( wat ze wel doen als ze t koud hebben). Die heeft t echt niet koud gehad op alle dagen dat haar oren koud waren hoor

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:31

kobuss1 schreef:
Chrlooott schreef:
Bij mij ook mijn eerste jaar zonder deken. Heb een merrie en veulen! ze staan allebei erg dik in hun vacht, voel wel elke dag aan de oortjes maar volgens mij hebben ze het niet koud! Wel wil ik binnenkort gaan lessen nemen met m'n merrie, maar aangezien het hier altijd nat is kan ik niet rijden omdat ze altijd nat is... Maar dat neem ik er graag bij :)

Zijn koude oren echt een graadmeter of ze t koud hebben??
Mijn freule had vorig jaar ook heus koude oren maar ik heb haar nooit zien bibberen en zelden stond haar vacht zelfs wijd uit ( wat ze wel doen als ze t koud hebben). Die heeft t echt niet koud gehad op alle dagen dat haar oren koud waren hoor

Nee hoor koude oren zijn helemaal geen goede graadmeter of je paard het koud heeft!

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:47

De shetten hier staan zoals gewoonlijk zonder dekens 24/7 buiten met schuilstal, alleen bedenkt er nu eentje om lekker te gaan verharen... Zou ik voor als het gaat vriezen een regendekentje kopen? Of juist iets anders? Ik weet het even niet meer :')

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:18

Als het koud wordt past vacht zich wel aan, als je maar niet te veel borsteld. Dan haal je ook de vetlaag die ze nodig hebben weg.ik heb ze al 8.5 jaar 24/7 buiten zonder deken.

Rimada16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:27

alle paardjes staan hier ook nog gewoon dekenloos ! 2 wollige arabiertjes en een wollig shetje <3
aangezien mijn arabiertje al 16 is merk ik nu toch wel dat ze soms even wat extra bescherming nodig heeft (ze staat dan echt te shaken) ! maar zolang het kan staan ze allemaal gewoon zonder deken :D

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:54

hoi , mijn shet staat ook dekenloos nu een lekkere teddybeer

Falathiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:13

Mijn exmoor staat ook lekker buiten zonder, het is nu net een beer!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:26

Bij die van mij zit ik te twijfelen. Tot nu toe staat hij zonder dek, maar helaas heeft hij een beenblessure waardoor hij volledig stil staat (op zijn straatje met schuilstal), mogelijk een lichte peesblessure en zijn been wordt dus nu 2x per dag afgespoten. De komende tijd (minimaal 4 weken) wordt er dus eigenlijk niks mee gedaan. Straks 2x10-15 minuten stappen aan de hand op het harde. Daarnaast is hij ook verkouden geworden (heerst op de stal) en heeft hij qua ruimte 8x8m? Dus ook echt geen ruimte om zich warm te lopen. Hij heeft wel onbeperkt ruwvoer maar zijn temperatuur was vandaag 36.7°C. Dus ook nog aan de lage kant.

Alles bij elkaar begin ik het plaatje niet erg geschikt meer te vinden voor geen dek. Al twijfel ik nog flink. Zijn krachtvoer wordt deze week ook nog teruggeschroeft want anders kan ik hem straks rollen (hij komt van 5/6x per week lopen, wel grotendeels beginnerslessen). In principe blijft hij op onbeperkt ruwvoer. Als zijn krachtvoer volledig is teruggebracht en hij wordt alsnog te dik, gaat hij over op graszaadhooi (en luzerne, zemelen en vitaminekorrel).

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:50

onze shetties hebben nooit een deken op! ik ga voor mijne wel een zelf maken omdat ze na het trainen vaak zweet

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:52

Onze arabische volbloed paarden en shetlanders hebben ook geen dek om.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 22:54

Aangezien Guus alweer flink aan het verharen is en ik daarom weer met de Furminator in de weer ben, heb ik haar toch maar even onder een 0 grams regendeken gezet.
Blijft mijn miss Piggy ook meteen een stuk schoner :P

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:56

Mijn bwper staat lekker bloot. Ondanks dat ik paar keer per week rijd en ze op een pensionstal gestald staat wil ik haar gewoon nog buiten hebben zonder deken als het weer het toelaat en ik het geregeld krijg. Die dekens zorgen er toch enkel voor dat ze gek gaat doen met het rijden omdat ze het frisjes heeft of de kou op haar lijf slaat als ik het eraf haal. Ze is veel nuchterder als ze haar eigen jasje kan maken. Ze heeft ook een buitenluik dus ze kan zich tijdig aanpassen aan de temperaturen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:05

Mizora: Zo lang hij lekker veel ruwvoer kan eten krijgt hij het echt niet koud. De temperatuur opnemen op te zien of hij het koud heeft lijkt me niet zo heel erg betrouwbaar. Een paard dat het koud heeft zet zijn haar op, heeft hij het dan nog koud dan gaat hij rillen.

Ik heb een aantal jaar dekens gebruikt maar wat een gedoe zeg. Het was even noodzakelijk anders had ik het nooit gedaan. Nu staat mijn paard altijd met zijn zelfgebreide deken buiten. Het enig nadeel is dat hij dan wel heul snel vies wordt en ik dan weer kan lopen poetsen. Maar dat heb ik er graag voor over.
Hoef ik me ook geen zorgen te maken als we buiten rijden dat hij het misschien koud krijgt omdat we alleen maar stappen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:24

De temperatuur werd in eerste instantie genomen om te controleren of hij geen verhoging had. Uiteindelijk besloten om hem toch een deken op te gooien en na de eerste avond ('s ochtends erop gegooid) waar hij 38.0°C had, heeft hij sindsdien weer netjes 37.5°C. Dus blijkbaar was het toch wat moeizaam.

Edit: hij staat nu onder een 0gr fleecegevoerd regendeken. Dus niet dik, maar wel winddicht en hij regent niet meer nat. Net een beetje hulp (fleecegevoerd om de verminderde isolatie van de haren op te vangen).

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:35

Alex (fjord x haf kruising) staat zonder deken. Zijn zomer dekens heeft hij gesloopt dus durfde het niet aan om winter dekens te kopen. Diamond shet staat ook zonder deken. Ze komen ook niet op stal 's avonds. Alex heeft zijn eigenaar al een aan het lopen gehad maar die vertikt het. Merkte alleen dat hij wel wat aan het zweten is overdag met dit weer. Wat is dan wijsheid? Heb er laatst met de borstel weer flink wat haren uitgehaald maar scheren is geen optie omdat ik er geen deken op kan doen.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:49

mijn staan altijd zonder deken
heb het niet eens

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:03

Ik heb dit jaar voor het eerst een schuilstal tot mijn beschikking, en aangezien mijn paarden toch niet hard hoeven te werken, heb ik ze dekenloos gelaten. Ik kan niet zeggen dat ze meer vacht hebben dan met deken. Verder gaat het prima, zelfs met die ijzel en sneeuw van vorige week.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:17

Deze winter (nou ja winter hihihihi) mijn haflinger voor het eerst niet geschoren.

Tot gister...... :(

Door de super dikke vacht, het vochtige weer, hoge temp voor deze "winter" en veel condens vorming aan het plafond van haar buitenstal, (dus constant nat op haar rug) had ze allemaal jeukplekjes.

Nu dus geschoren met deken om van 200 gram.

Anley4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:16

mijn haflinger en shet stonden ook altijd zonder deken, hoe koud t ook was.
Pas toen mijn haflinger lessen ging lopen moest hij een deken op, anders werd hij helemaal nat van het zweet..

Heb altijd goed in de gaten gehouden of ze het koud hadden, was nooit het geval voor zover ik weet :P

jupiterius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:01

Tenzij het echt koud is, laat ik die deken ook achterwege.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:06

Ik meld me ook! Mijn pony staat altijd deken loos tot nu toe!