nu de deken al op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:46

Die van mij heeft een regendeken op (0 gram) en staat nu nog 24/7 buiten.
Moet zeggen dat ze op de hals al behoorlijk veel haren heeft gekregen, dus denk dat de losse hals erbij op komt.
Als ze eind deze maand op stal gaan ga ik over naar een staldeken met 100gram en als ze overdag naar buiten gaan komt daar de regendeken weer over heen.
Daarna zien we het wel weer ;)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:23

xSlvna schreef:
Heb geen minder zware, had haar vorige winter pas laat geschoren dus was 200 prima. Vacht begon nu te komen dus gewassen en onder de deken gezet, vandaag was ze te warm, dus prima... Hier is het volgens mij wel wat warmer en liever begin ik helemaal niet aan dekens maar met trainen en wedstrijden vind ik een dikke vacht niks, en dekens op is voordeliger dan scheren.

Paarden maken ook een vacht aan door het korter worden van de dagen, een deken erop scheelt misschien een klein beetje maar niet alles....
Oppassen voor een oververhit paard, kan veel ellende geven....

Mossel

Re: nu de deken al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:55

Ik vraag me af wat de mensen die nu al 200 gr op hebben liggen van de winter er op gaan leggen?

Hier staan ze nog bloot en 1 blijven dat ook, maar mijn kwpn kan het niet aan. 2 jaar geprobeerd zonder deken ( dag en nacht buiten) ontzettend veel voer in gestopt maar hij is aan het eind van de winter veel te dun en daardoor keldert z'n weerstand ook binnen no time wat resulteert in ontzettend hoesten en overal dikke groene slijmklodders dat wil ik hem niet nog een keer aan doen

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:00

Zat ook te twijfelen maar doe het maar niet. Laat pony eerst een dikke vacht opbouwen en pas als het echt koud wordt een regendeken en als het gaat vriezen 200 grams.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:03

Ik bekijk het momenteel per dag. Ik heb ze door de regen al 2x in een week bibberend en trillend op stal gezet. Maar als het droog is hebben ze geen last van kou. Dus ik twijfel over een regendeken, maar als de zon doorbreekt, dan is het meteen stikheet onder zo'n deken. Het scheelt wel of ze op de paddock of op het land staan, op het land gaan ze zielig stil staan in een hoekje (en dus bibberen), terwijl ze op de paddock blijven eten en de kachel aan blijft.
Qua beharing heb ik nog niet gemerkt dat ze dikker in hun haar komen, de shets overigens wel, die zijn echt al fluffy.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:12

Mijn paard heeft nu ook 0 grams regendeken erop. Wel met fleece voering. Haalde hem laatst bibberend en ingevallen van de kou uit de wei, hij heeft ook totaal geen vet om bij te zetten en daar ben ik ook mee bezig om dat wel bij te krijgen. Maar deze winter maar met dekens werken.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:14

Die van ons heeft nu een 300 grams deken op, want ze hebben altijd een koud neusje.. En buiten is het nu wel heel koud

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:16

300 grams???! Nu al?? Waar loopt 'ie dan onder als er sneeuw ligt, of staat hij dan bij jullie in de huiskamer? Die van mij staat in de winter meerstal met 200 gram, wij komen niet eens aan 300.

Die van mij heeft nu een regendeken op. Maar meer vanwege de vrijwel dagelijkse stortbuien dan voor de temperatuur.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:21

sophianemo schreef:
Die van ons heeft nu een 300 grams deken op, want ze hebben altijd een koud neusje.. En buiten is het nu wel heel koud

Wáát??? Omdat ze een koud neusje hebben en jij het koud vindt staan ze met 300 grams? Een paard is het comfortabelst in -5 tot 15 graden. Koude neus betekent echt niet dat ze het koud hebben, dat kun je beter voelen tussen de achterbenen.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:30

Nou kijk die van ons krijgen heel snel een wintervacht, het is maar 9 graden in stal.. En wij houden niet van scheren dus dat doen we niet en ze moet wel Z1 lopen en veel trainen, dit is niet zo handig met een hele dikke vacht..

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:32

Die van mij heeft ook geen lange vacht in de winter met haar dunnere dekens hoor. Dat is ook gewoon een KWPN met dure stamboom en een dressuurzadel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:07

Snadrem schreef:
300 grams???! Nu al?? Waar loopt 'ie dan onder als er sneeuw ligt, of staat hij dan bij jullie in de huiskamer? Die van mij staat in de winter meerstal met 200 gram, wij komen niet eens aan 300.

Die van mij heeft nu een regendeken op. Maar meer vanwege de vrijwel dagelijkse stortbuien dan voor de temperatuur.

Hier staan nu ook een stel KWPNers met een korte zomervacht (is nog echt niks zichbaar veranderd) maar alles met Arabisch bloed hier krijgt al een teddyvacht, tja dan moet je wel beginnen. 300 vind ik ook ziekelijk warm, ik durf met zekerheid te zeggen dat mijn recreatief gereden paardje meer zal moeten werken dan een paard 'in het Z1'.

Voel onder de deken én achter de oren, daar mag het absoluut niet te warm zijn, paard mag niet zwaarder ademen etc. Mijne onder 200 grams heeft het ietsjes warmer achter het voorbeen en bij de flanken, maar ook echt ietsjes en is ook niet klam, vochtig, bezweet of iets.

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:40

Ik heb sinds gisteren een 50gram regendeken opgelegd. Vannacht was het echt wel koud dus...
Toen ik vanmorgen ging voelen, had hij het lekker warm maar hij was niet aan het zweten dus dat is toch goed niet?
Ik wil het deken vooral opleggen voor zijn comfort, hij is al ouder en wil dat hij zonder teveel moeite, op temperatuur blijft.
Ik heb alleen wat bang dat het toch niet zo lekker zit zo een deken?
Heb een borstbeschermer besteld ter preventie van schuren en bovenaan komt het over zijn schoft.
Ik kan niet zeggen dat het spant of los zit, ik denk dus dat het perfect past, maar toch zit er een beetje druk op...
Hij zag er in ieder geval actief uit terwijl hij anders als hij koud heeft er wat triest uitziet...of beeld ik me dit in?

Ik heb nu nog een 100 gram onderdeken (volgende stap, hopelijk pas binnen een paar weken)
200 gram staldeken
300 gram regendeken
+ de combinatie van alle dekens :)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 10:41

Snadrem schreef:

Hier hetzelfde. De dikste deken van mij is 200 gr

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:44

Ik heb bij de hengst twee dagen geleden de 200grams erop gegooid, de tinker heeft een dun dekentje op, mijn merrie moet ik de deken (220 grams) nog van wassen en voor de ruin ligt hij gewassen klaar (220 grams) maar die heeft een huidinfectie die ik eerst aan wil pakken en dan laat ik het liever even bloot aan de lucht.
Ik hoop dit jaar niet te hoeven scheren uiteraard, vandaar ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:46

Ik heb er gister ook een 0-grams regendeken op gelegd, voor de nacht. Normaal zou ik dat nog niet doen, maar paard is erg mager dus ik wil niet dat hij te veel energie kwijt is aan zichzelf warm houden. Hij staat trouwens 24/7 semi-buiten.

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:47

LindyH schreef:
Ik heb er gister ook een 0-grams regendeken op gelegd, voor de nacht. Normaal zou ik dat nog niet doen, maar paard is erg mager dus ik wil niet dat hij te veel energie kwijt is aan zichzelf warm houden. Hij staat trouwens 24/7 semi-buiten.

Bij mij is de reden hetzelfde. Wil niet dat hij vermagert dus dan maar dekentjes :)
Is eigenlijk wel schattig zo een dekentje:) maar dat is natuurlijk niet de reden he :):)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:50

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:07

Sinds vorige winter staat (jawel ik als deken hater) onze fjord van 24 met deken.
We beginnen met ongevoerde regendeken en daarna naar 200 gr gevoerd.
Dit omdat ze heel erg lang haar aanmaakt in de winter en de winter schraal uit komt.
In het voorjaar lag er gewoon een extra paard in de wei, hele behaarde beige vlaktes
Afgelopen voorjaar was ze mooi op gewicht en in goede conditie.
Alleen onder op de buik had ze nog ongeveer 20cm lengte.

woahitsjess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:08

Ik vind het zelf veelste vroeg om een deken op te doen.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:52

Volgende week haal ik de dekens er weer af, want het wordt weer warm.. Ik zal vanmiddag even voelen achter hun over en over het deken. Kijken of het te warm is..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:24

woahitsjess_ schreef:
Ik vind het zelf veelste vroeg om een deken op te doen.

Als je ze kort in het haar wil houden ben je al te laat.

Als ze gewoon teddy beer mogen worden kan je ze in het haar Laten schieten.

Het is hier 9 graden s nachts en 13 overdag.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:33

Aan de ene kant als ik naar het weer kijk... De regen elke keer..

Het is zo rot... Met droog weer: ideaal zo.... Maar die van mij denkt ook dat ie smelt in de regen, zijn vacht is nog goed dun (meneer wordt sowieso nooit een echte teddy), merk wel dat ie begint met verharen...

Dus twijfel nu even wat handig is... Net het overleg eens gestart in de groepsapp :')

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:53

Ik ging op vakantie en in de weide stond een paard glad in het haar..... :D
Na 11 dagen kom ik terug en heb ik een flinke bol haar staan :Y)

Deze staat nu onder een regendeken.
Het andere paard onder regendeken met fleecevoering

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:38

renate85 schreef:
Ik ging op vakantie en in de weide stond een paard glad in het haar..... :D
Na 11 dagen kom ik terug en heb ik een flinke bol haar staan :Y)

Dit is heel grappig om je voor te stellen :')