Warmte aankomende dagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:05

Bij mij stonden alle zeven de paarden gewoon op het land, hoor, in de volle zon, terwijl ze ook naar de meer beschaduwde paddocks en de schuilstallen kunnen lopen. Mijn paard zweette bij zijn oren, verder niet. Heb hem wel eens echt erg heel zwetend van het land gehaald. Was nu (nog lang) niet het geval. De hele dag op stal laten vind ik absoluut geen optie. Ik laat de paarden liever zelf kiezen en zo te zien, was het land (in de zon) toch echt favoriet. 8-)

Heb ze zelfs zien sprinten met zijn allen in de volle zon! :D

kellykeuhh

Re: Warmte aankomende dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:19

Hier gaan ze gewoon op de weide. Ze kunnen wel zelf kiezen of ze schuilen in de stal of onder de bomen.

Verder heb ik het neusje van mijn haflinger goed ingesmeerd met factor 50 waterproof, Parasol op de weide geplaatst & extra drinkemmer onder de parasol.

Mijn hafje (+-11maanden drachtig) stond wat te zweten onder de oksels en borstkast.
Mijn shetje nog gedeeltelijk in wintervacht had nog geen last van de zon..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:21

Ik ben om half drie gaan kijken en toen stonden ze toch wel flink te zweten, dus ik heb mijn eigen paard en haar buurvrouw naar binnen gehaald en gedoucht. Daar gingen ze helemaal voor staan :D Ongeveer een half uurtje later werd de rest ook binnengehaald omdat de pomp het niet goed deed en ze binnen iig water hebben. Paarden wilden allemaal erg graag naar binnen, de snelweg naast stal ligt hoger en hield de bries tegen waardoor het nog warmer was en op stal was het een flink stuk koeler.

Morgen is het de bedoeling dat ze rond half 6 naar buiten gaan en tegen de middag binnen als ze dat aangeven.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:22

Ik ben mijn pony sinds 12 uur nog eens 2 keer gaan controleren en zometeen ga ik nog eens, heb hem elke keer in de schaduw gezet, en hij staat meteen weer in de volle zon :')
Als het niet meer te warm is ga ik 'm in de uitloop zetten, en als het begint te onweren misschien weer op de grote weide zodat hij plaats heeft om te rennen.
Laatst bijgewerkt door xLauLaUx op 18-06-13 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:26

xLauLaUx schreef:
Ik ben mijn pony sinds 12 uur nog eens 2 keer gaan controleren en zometeen ga ik nog eens, heb hem elke keer in de schaduw gezet, en hij staat meteen weer in de volle zon :')
Als het niet meer te warm is ga ik em in de uitloop zetten, en als het begint te onweren misschien weer op de grote weide zodat hij plaats heeft om te rennen.

hier ook... en ook met deze temperatuur renne...

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:29

Mijn shet kan schuilen onder een boom, die staat 24 uur buiten. De tinker kan niet schuilen dus die heb ik tussen de middag binnen gehaald, al helemaal nat van het zweet. Lekker een paar emmers water over hem heen gegooid en op stal gezet.
Vanavond na de les gaat hij nog even naar buiten.
Morgen gaat hij ook alleen in de ochtend en avond naar buiten, in de volle zon is het echt niet te doen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:42

Mijn pony staat met 3 anderen op 1,5 hectare weiland zonder schaduw.
Ik ben rond 16.00 gaan kijken, paard kwam dravend op me af :-)
Heb zijn manen ingevlochten want die zijn dik en vrij lang. En hingen los.
Wat vliegenspray opgedaan en de waterbak bij gevuld.
Buffel was wel bezweet, bij zijn borst en oren maar maakte het prima hoor, hij houd wel van zon, die vind ieder type weer wel prima :-)

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:12

mijn pony kan gewoon kiezen en hier was het ook zeker 30° . pony bleef de heletijd vrijwillig in de zon :) Ben zelfs een uurtje lekker rustig ritje gaan maken en heb haar daarna lekker gedouched, denk niet dat ik haar mishandelt heb hoor ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:31

hier nog steeds 29 graden... zie het morgen hier wel 39 worden ! vandaag al 34

edit; net de max/min knop op onze thermometer gedrukt, het was hier maximaal 35,5 graad.
morgen wordt het echt wel 39....
Laatst bijgewerkt door unihorses op 18-06-13 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:33

Mij is hier opgevallen vandaag dat geen enkel paard van ons in de schaduw stond toen ik aan kwam (heb het over een 40 tal paarden!), een deel was elkaar door de wei 't trappen, aan het galopperen etc.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:43

Die bij ons hadden er geen last van , niet van zweet niet van de hitte niks. Alls loopt buiten en kan schuilen als ze willen. Veulentjes lagen zelfs in de zon te bakken.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:47

Bij ons stonden ze op het land, hebben geen schaduw dus helaas ook niks te kiezen.. Toen ik hem er rond 4 uur afhaalde om hem even een douche te geven was hij bezweet bij zn borst verder niet. Het was hier in de 32 graden pff...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:48

Hier was het vandaag 34 graden,maar de paarden bleven gewoon in de zon staan.Ik heb wel extra de drinkbak gecontroleerd.De wei is aan 4 kanten omringd door oude eiken,dus schaduw is er genoeg,ook is er een ruime schuilstal waar ze zelf in kunnen gaan staan.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:49

ooste van t land 39 graden voorspeld!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:50

0316Meisjj schreef:
ooste van t land 39 graden voorspeld!

hoeveel was het vandaag voor het noorden voorspeld? en hoeveel morgen? ( om de 39 graden site maar aante houden )

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:53

Hier wordt inmiddels ook weer vrolijk rondgescheurd en gespeeld, de zon is grotendeels weg en er staat een lekker briesje *\o/*

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:58

Pff, die van mij stond te zweten op stal vandaag (op z'n hals en borst). Alle deuren stonden open maar er was gewoon geen wind. Rijden was ook bloedje heet, heb om 14.00 gereden, in de volle zon :p. Daarna lekker afgespoten.
' sochtends gaat ie de wei in, maar is geen beschutting daar, dus nog heter dan op stal..
Morgen ga ik denk op t heetst van de dag om hem ff lekker af te spuiten, hoeft ie verder niks te doen!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:16

Mijn pony's staan gewoon op het land met een heleboel toegang tot schaduw en genoeg water, morgen ga ik ze even een douche geven :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:42

Bij ons kunnen ze ook beschutter staan bij de bomenrij maar ze staan in de volle zon!

wat doen jullie met vliegendekens, ik heb twee ZE paarden die ik vliegendekens op heb, maar met deze hitte lijkt me dat veel te heet! Maar ze hebben ook weer zo last van de vliegjes. Ik heb de paarden niet aan huis en kan maar 1x per dag naar stal. Denk toch dat ik de dekens er 1 dag en 1 nacht vanaf haal... en dan er weer op.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:44

Fransje_70 schreef:
Bij ons kunnen ze ook beschutter staan bij de bomenrij maar ze staan in de volle zon!

wat doen jullie met vliegendekens, ik heb twee ZE paarden die ik vliegendekens op heb, maar met deze hitte lijkt me dat veel te heet! Maar ze hebben ook weer zo last van de vliegjes. Ik heb de paarden niet aan huis en kan maar 1x per dag naar stal. Denk toch dat ik de dekens er 1 dag en 1 nacht vanaf haal... en dan er weer op.

hier was er geen vlieg te bekennen

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 00:15

Fransje_70 schreef:

Ligt er zeker aan hoe gevoelig je paard is. Ze worden overigens ook niet gestoken door 'normale' vliegen maar door van die kleine mugjes die je amper ziet. Als er dus geen vlieg te bekennen is, kunnen die mugjes er zeker wel zijn :j
Mijn merrie is extreem gevoelig en kan op sommige dagen nog geen vijf minuten zonder deken, al helemaal niet in de schemer wanneer de mugjes het actiefst zijn. Ze wordt dan compleet gek, gaat rondjes rennen, continu rollen en ze probeert aan alles wat vast of los zit te schuren en te krabben. Zeker geen fijn gezicht dus..
Ook ligt het er erg aan welke deken je hebt, qua kleur en pasvorm. Ik heb de deken van Rambo, welke wit is (de bedoeling dan) en goed ruim om haar lijf zit. Hierdoor krijgen ze het ook minder snel warm dan met een strakke en/of donkere deken.
Veel succes er nog mee! :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 00:21

Waarschuwing er is noodweer voorspeld morgen , hou er dus rekening mee dat je dieren gevaar lopen hierbij vanwege de vele ontladingen en eventuele paniek. Denk morgen goed na wat je doet

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 00:25

Waar heb je dat gezien dan, Franka ?
Op de site van Noodweercentrale Nederland wordt ook ( nog ) niets aangegeven ...

Mijn dieren staan sowieso thuis, dus hopelijk gewoon veilig.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 00:41

Mijn paard heeft een weiland zonder schaduw, dus die blijft op het uitmesten van de stal na gewoon binnen. Het is een lekkere ruime stal met genoeg doorwaai en alle deuren staan lekker open. Na het mesten zal ik hem ff flink afspoelen, zodat ie hopelijk fris en fruitig de dag door komt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 00:49

Shirley schreef:
Waar heb je dat gezien dan, Franka ?
Op de site van Noodweercentrale Nederland wordt ook ( nog ) niets aangegeven ...

Mijn dieren staan sowieso thuis, dus hopelijk gewoon veilig.

Er werd op telegraaf gewaarschuwd en op tv ook gehoord het kan heel snel erg slecht worden zeg maar de rolwolk en daar knakken bomen gewoon om. Zeker met deze warmte en snelle afkoeling