Verbrande neus voorkomen, hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

B_iianca

Re: Verbrande neus voorkomen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:33

Kan het geen kwaad als je ze het binnen krijgen als je het op de lippen smeert?
Die van mij heeft ook roze lippen en die verbranden net zo snel als het neusje.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:46

Als dat in beperkte mate is denk ik niet. Smaakt ook niet lekker dus zullen ze het niet opzettelijk oplikken. Ik smeer het ook over heel zijn mond en tot hiertoe loopt hij nog gewoon rond :D
Ondertussen is zijn neus nog niet verbrand maar het ziet wel roze, hopelijk blijft het zo. Iedere dag rijkelijk smeren met sunblock en dan kapje eraan. Bedekt wel maar een beetje van zijn neus want hij gaat er anders ontzetten van proesten (lijkt me niet gezond zo een hele dag proesten dus heb ik het wat omgeplooid naar boven, beter dan niets lijkt me).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:45

Paardlief heeft gisteren voor het eerst de Crusader long nose opgekregen. Vond ze niet heel grappig.... Ze heeft een heel tijd stilgestaan in het land, niet eten, niet iets doen, gewoon staan met haar hoofd wat laag. Ze vond het maar raar.... Ik hoop wel dat ze er mee gaat functioneren. Later stond ze wel te grazen, maar ik ben stiekem wel een beetje bang om dat ding :P Vraag mij af of ze er wel voldoende door zien :P
Vanochtned heeft ze hem als het goed is opgekregen met het buitenzetten, zo even kijken hoe ze er mee loopt en of ze hem nog om heeft :+

Masker lijkt ondanks opmeten wel wat te groot... klitteband kan niet mooi op elkaar want dan zit hij veelte los.
Hoe strak doen jullie hem eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 07-06-13 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:49

Ik smeer ook altijd sudo creme op mijn verzorpowny zijn snoetje hij heeft een redelijk dunne huid en zijn neusje word erg snel rood, zonnebrand creme paar keer geprobeerd maar zijn neusje werd alsnog steeds rooder dus nu met de sudo creme geen probleemen meer mee werkt super. hij kan overgens geen halster omhouden op de wei dus ook geen neusflapje want hij heeft nogal een gevoellig huidje en dan krijgt hij schuurplekjes maar vroeger met mijn tinker hadden we een stuk vitrage van gordijn op hun halster genaaid bij de neusriem zeg maar dat hielp bij de tinkertjes van ons altijd goed

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 10:18

je kan het klittenband toch een stuk afknippen ( doe ik tenminste ) en dan masker dicht doen! ik rijd er zelfs mee ! mijn pony ziet er goed door hoor!
masker is lekker ruim bij de ogen, zodat je hem zelfs tijdens het rijden kan geruiken! ( ik moet wel vanwege pollenallergie van het paard )

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:05

Ik laat door een schoenmaker denk ik het klitteband even terugzetten, zodat het nog wel een groot oppervlakte kan sluiten. Als ik het afknip heb je nog maar een klein stukje dat goed plakt over.
Ze accepteerd het goed, loopt er rustig mee in de weide, en heeft er ook al mee gerold zonder dat het gelijk enorm indeukt of iets *\o/*

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:13

Klopt ze zijn heel fijn! Heb ze al jaren. Meestal blijft het klittenband het lang uithouden hoor. Ook met korter stukje. Met schoonmaken even emmer sop met lauw water. Paar x spoelen en drogen .. zo gebeurd.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:07

Ik ben meestel rond 15.00 bij mijn paard.
Dus ben opzoek naar iets wat ik er savonds op kan smeren en dan nog zijn werk doet tegen de tijd dat ik er weer ben!

Zonnebrand al gebruikt maar dat is verdwenen s"morgens
Halsters hebben ze niet om aangezien ze in een groep staan

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:27

nou de zonnebrand was geen succes ze ging gelijk rollen om het er af te krijgen...

_Severine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:46

Mijn haflinger zijn neus smeer ik ook in met zonnecréme en dat helpt wel eventjes, heb ook al paarden gezien met een klepje aan hun halster...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:51

Maris schreef:
Sudocreme erop smeren. Helpt veel beter als zonnebrandcreme !

Ik smeer ook sudocreme erop, werkt als een tierelier. Na verloop van tijd raakt de huid gewend aan de zon en hoef je niet meer te gaan smeren.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:13

Ik gebruikte uiercreme (pas op, geen uierzalf dan verbrand het juist). Maar zoals met alles is het er zo weer af. Half uurtje grazen in het vochtige (dauw/regen) gras en het is er af. Dus verbranden deed het toch wel een beetje. Uiercreme werkte dan verzachtend en ook meteen beschermend. En na verloop van tijd ging het eigenlijk prima. Ik kan me ook inderdaad voorstellen dat de sudocreme goed helpt, juist omdat dat beter blijft zitten als ze met hun snufferd in het natte gras staan. Misschien zou een laagje zonnebrand met een hoge factor met daaroverheen een laag sudocreme werken??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:17

Uiercreme is waardeloos, want dat gaat zo makkelijk eraf en dan heb je er alsnog niks aan.

Of enkel parfumvrije waterproof zonnebrand of enkel de sudocreme gebruiken en niet alles bij elkaar over elkaar heen smeren. Dat maakt geen verschil uit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:24

Zinkzalf blijft hetzelfde zitten als Sudocreme en heeft van zichzelf een hoge beschermingsfactor.
Verder inderdaad een masker met neus, bij voorkeur zonder oren omdat die beter blijven zitten.

Juist de nachten oplaten omdat de vroege ochtendzon met dauw de grootste boosdoener is en door de betere maskers zien ze ook prima in het donker.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:25

Ragdollcat schreef:
Uiercreme is waardeloos, want dat gaat zo makkelijk eraf en dan heb je er alsnog niks aan.

Of enkel parfumvrije waterproof zonnebrand of enkel de sudocreme gebruiken en niet alles bij elkaar over elkaar heen smeren. Dat maakt geen verschil uit.

Tsja maar waterproof mag alleen wel nat worden, maar gaat er bij wrijving ook af. Dus helpt ook niet... Maar ja het blijft altijd zoeken. Bij mij hielp de uiercreme redelijk. Maar misschien alleen omdat het vooral de verbrandde neus verzachtte en na verloop van tijd was het gewoon klaar... Ik heb haar dit jaar in de nacht binnen en ze staat dus niet in het natte ochtendgras maar als dat wel zo is ga ik je tip van de sudocreme een keer proberen. Helpt dat doordat het er als een laag overheen zit of zitten er uv filters in?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:27

Klopt de dauw verweekt de huid en of met de dauwdruppels erop, kan met de zon erbij de huid goed doen verbranden.

Ik smeer het altijd de avond tevoren op mijn paard zijn neus. Werkt prima.

En zo ook bij de kootholten, zeker als het een lichte huid heeft dan kan de dauw met de zon erop ervoor zorgen dat het verbrand raakt en zo met als gevolg mok. Die smeer ik altijd in met de sudocreme en nooit meer last van.

Reiniera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:33

Zodra ik merk dat de neus wat aan het verkleuren is, smeer ik altijd zonnenbrand creme op. Factor 50 waterproof. Werkt bij mijn paard perfect.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:45

Mootje1980 schreef:
Ragdollcat schreef:

Tsja maar waterproof mag alleen wel nat worden, maar gaat er bij wrijving ook af. Dus helpt ook niet... Maar ja het blijft altijd zoeken. Bij mij hielp de uiercreme redelijk. Maar misschien alleen omdat het vooral de verbrandde neus verzachtte en na verloop van tijd was het gewoon klaar... Ik heb haar dit jaar in de nacht binnen en ze staat dus niet in het natte ochtendgras maar als dat wel zo is ga ik je tip van de sudocreme een keer proberen. Helpt dat doordat het er als een laag overheen zit of zitten er uv filters in?

Gewoon proberen.... is echt verschillend per paard, mijn ervaring is 1 van de 2 (of sudocreme of de zonnebrand) werken super en niks anders. Deze 2 zitten het langste op de neus.

Ik smeer het gewoon savonds in en dan is ie voldoende beschermd de hele volgende dag. Soms toch beetje verbrand doordat ie met de neus tegen een ander paard afveegt maar lang niet zo erg als wanneer ie niet ingesmeerd werd.

Wel moet je de kans geven op de niet zonnige dagen dat de huid ook gewoon spulvrij is, zodat het ook aan wat af en toe zon went en de huid dikker wordt en dan is het niet meer nodig, maar elke keer dat ie verbrand is de huid nieuw en moet ie opnieuw wennen aan de uv stralen en dus is het wel zaak te voorkomen dat ie verbrand, dus soms blijf je smeren tot aan het einde van de zomer, is heel erg afhankelijk van de situatie en per paard.

Maar echt 100% voorkomen dat ie toch nog iets verbrand gedurende de hele zomer is niet mogelijk of je moet het dier altijd op stal hebben en bij het buiten zetten insmeren en daarna nog eens 2 x insmeren voordat ie weer naar binnengaat.

Dat is ook flauwekul, ik kom gewoon 1 x per dag naar mijn paard en dat gaat prima hoor.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:06

Afbeelding

Dit was vorig jaar de neus van mijn pony, nadat ik 1 dag niet op stal was geweest.
Rondom verbrand, zelfs zijn onderlip, en door de verbranding was een dag later zijn hele hoofd ontstoken.
Fotosensibiliteit heet dit, kan verschillende oorzaken hebben.
De oorzaak ligt bij Stan bij zijn lever, de DA dacht toen aan vervetting.

Deze winter is Stan enorm afgevallen, maar helaas verbrand zijn neus nu weer en nog sneller dan vorig jaar.
Daarom maak ik nu van twee Pagony UVwerende neusnetjes één grote lap, zodat zijn hele neus beschermd wordt. Afbeelding

Mocht er meer op zijn lichaam verbranden dan zit er niks anders op dan overdag op stal.
Binnenkort laat ik een tweede bloedonderzoek naar de lever doen, want het liefst vind ik de oorzaak van dit probleem.
Hopelijk is dat dan te verhelpen en anders zullen we zo de zomers moeten zien te doorstaan...

Zonnebrand werkt P20 factor 50 trouwens het aller beste!
s ochtends smeren en de hele dag beschermd.
Maar ook voor jou geldt: probeer de oorzaak weg te nemen ipv de gevolgen.
Succes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:29

Dat is erg verbrand zeg en dat ziet er behoorlijk pijnlijk uit.

Ik heb weleens ergens gehoord dat het ook door een bepaald stof in combinatie met de zon heel erg verbrand kan raken, iets van de kruiden ofzo of iets met de lichamelijke weerstand ofzo waardoor een dier extra overgevoelig is.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:35

gewoon zink op smeren. dat doen ze in australie tegen die vreselijk scherpe zon. werkt het best

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:00

femo schreef:
gewoon zink op smeren. dat doen ze in australie tegen die vreselijk scherpe zon. werkt het best

Australie.......... daar is de zon echt erg had ik ergens gelezen. Dus als Zink daar het beste is dan is het hier in NL zeker helemaal goed.

Weer iets geleerd.

Zink is het een soort creme waarin Zink is verwerkt? in Sudocreme zit volgens mij ook zink.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 08:15

Ragdollcat schreef:
Dat is erg verbrand zeg en dat ziet er behoorlijk pijnlijk uit.

Ik heb weleens ergens gehoord dat het ook door een bepaald stof in combinatie met de zon heel erg verbrand kan raken, iets van de kruiden ofzo of iets met de lichamelijke weerstand ofzo waardoor een dier extra overgevoelig is.

Dat heeft ook wel heel erg pijn gedaan :( zeker ook omdat de verbranding als een ontsteking naar binnen sloeg...
Uit onderzoek bleek dat de leverwaardes niet goed waren. En als de lever niet volledig funtioneerd kan hij giftige stoffen, als o.a. UVstraling, niet goed filteren.
Pony is direct van 6:00 tot 22:00 op stal gezet en op dieet, maar helaas zonder het gewenste resultaat voor dit jaar...
Zodra ik bevallen ben (sta nu letterlijk op knappen ;) ) laat ik weer de leverwaardes testen en eventueel verder onderzoek.
Maar met de grote neusflap EN P20 tijdens het rijden is het nu heel goed te doen.
Wel spannend hoe vandaag en morgen zal gaan, want ze hebben het over de maximale Nederlandse zonkracht 8 >;)

Oja en nooit zelf een neuslap willen maken van bijvoorbeeld een lapje stof of washandje!
Dit gaat tijdens ademhalen tegen de neusgaten aanzitten, zeer onprettig voor een paard (die alleen door zn neus ademt).
De netjes die je kunt kopen zijn niet voor niets van stevig materiaal.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:30

Als ik dit zo allemaal lees, en dan vooral bovenstaande. Ben ik heel blij dat mijn paard haar neus niet verbrand :) Als het wel zo blijkt te zijn, dan zit er niks anders op dan elke ochtend naar stal en P20 gaan smeren

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:07

Ragdollcat schreef:
femo schreef:

Australie.......... daar is de zon echt erg had ik ergens gelezen. Dus als Zink daar het beste is dan is het hier in NL zeker helemaal goed.

Weer iets geleerd.

Zink is het een soort creme waarin Zink is verwerkt? in Sudocreme zit volgens mij ook zink.

Klopt, nu heb je ook pure zinkzalf wat dus geen olie/vet bevat.
Sudocreme wel waardoor dat bij de echt gevoelige neusjes juist inbrand.

Zinkzalf is iets duurder, maar je gebruikt maar een klein beetje voor een mooie laag.