Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
LLusitana schreef:Mijn paarden staan overdag buiten en 's nachts op stal. Ze zijn ongeschoren en hebben nooit een deken op. Na het rijden zijn ze wat nat maar gewoon rustig een kwartiertje aan de hand uitstappen is voldoende. Dan zijn ze op adem en nog wel niet helemaal droog, maar als je ze dan gewoon tochtvrij op stal zet, of op stal nog verder laat opdrogen voordat ze naar buiten gaan, dan is er niets aan de hand. Ze zijn nooit ziek. Ik was vroeger ook van de dekens en zweetdekens maar dit werkt veel beter en het lijkt me veel prettiger voor de paarden. Gezonde paarden die voldoende ruwvoer krijgen, krijgen het in onze winters NIET koud. Ze gaan rustig op de wei in een ijskoude plas liggen rollen en dat doen ze helemaal uit eigen vrije wil, dus ik kan me daar niet druk om maken. Het is een verademing om van dat dekengedoe af te zijn.
Mijn paarden zijn overigens opgegroeid in het veel warmere zuiden. De eerste winter heb ik ze wat ondersteund met een lichte deken maar paarden acclimatiseren heel snel en de vacht past zich de tweede winter al helemaal aan. Waarom zou je zo'n supersysteem gaan verstoren met een deken? Ik hoor overigens wel eens dat juryleden commentaar hebben op ongeschoren paarden, maar dit soort juryleden moet zich echt eens laten nakijken en ik hoop dat ruiters zich er ook niets van aantrekken.
CookieXL schreef:Zijn er nog meer mensen waarvan hun paard nu onder een bucas power light staat? Mijn paard staat 24/7 buiten vlak aan zee dus overdag vaak op de wind, snachts wel op de paddock. Ze is tevens wel ongeschoren. Ik twijfel namelijk of t niet te koud is omdat de deken zo dun is.. Ze voelt vaak een beetje lauw aan, niet lekker warm ofzo. Misschien dat dit aan de ademende functie van de deken ligt?