Nu nog scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:28

Marije_jiplover schreef:
Elin_ schreef:
300 grams valt best mee hoor ;) Sommige paarden kunnen met -13 makkelijk met 200 grams doen ,andere hebben 500 nodig om warm te blijven.

Ligt aan ieder paard

Maar om dus met de huidige temperaturen naar 300 grams te gaan (het is overdag geregeld boven de 10 graden).
Dan vind ik 300 grams veel. Vooral omdat je dus op dit moment besluit om te gaan scheren omdat je paard last heeft van de hitte. Dan zal hij dus blij zijn als je het haar eraf scheert en er niet een net zo dikke jas voor terug legt.
Maar dat is mijn mening.

Mijn beslissingen en keuzes heb ik al gemaakt ;) En aangezien het lastig oordelen is als men de pony zelf niet kent , ga ik van mijn eigen conclusies uit.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:36

mijn shetlander staat buiten te zweten in de zon, nu is het zo dat hij zijn vacht niet los laat.
van zijn vorige eigenaar begreep ik dat hij afgelopen jaar zijn vacht ook pas heel laat los liet.
nu ben ik aan het twijfelen of ik hem moet scheren of niet, wat zou jullie keuze zijn? en waarom?
is het niet te laat om te scheren? alhoewel ik hier meerdere reacties zie van pony's die later zijn geschoren.
ik wil dan alleen geen deken op doen of is dat wel nodig? dan staat hij nog te zweten onder de deken lijkt mij?
of alleen snachts? maar dan valt het ook mee met de kou.

weten jullie hier raad mee?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:04

Je kunt je Shetlander gedeeltelijk scheren. Bijv. alleen de hals eruit of eventueel de buik ook. Dan heeft hij geen deken nodig. Mocht zijn vacht over een tijdje niet loslaten of het te lang duren kun je altijd nog verder scheren.

_Jordy_

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:22

word het dan niet te koud voor hem?
het gaat voornamelijk om zijn hals/borst en flank.
in dit topic las ik ook ergens dat iemand met de haren mee scheert, wat is daar het nut van? worden de haren dan niet zo kort?

bedankt voor je antwoorden

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:53

Ik heb mijn pony afgelopen weekend geschoren, wel een dekentje op omdat ze 24/7 buiten staat (met deze temperaturen gaat hij overdag af), maar ze vindt het heerlijk! :D

Ze ging van dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:59

Die pootjes <3

Mijn verhaard al wel ,maar toch zou ik haar nog steeds liever kaal hebben! Zweten dat ze doet.. Kan amper trainen!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:02

Hihi, grappig he? Ik heb een hele hippe pony; ze is helemaal gek van Uggs :=

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:28

_Jordy_ schreef:
word het dan niet te koud voor hem?
het gaat voornamelijk om zijn hals/borst en flank.
in dit topic las ik ook ergens dat iemand met de haren mee scheert, wat is daar het nut van? worden de haren dan niet zo kort?

bedankt voor je antwoorden

Als je alleen de hals/borst doet kan hij zonder deken. Zo heb ik 2 van ons IJslanders geschoren:
Afbeelding
Alleen heb ik de hals er nu wat breeder uit geschoren. Ik zou gewoon koeien messen gebruiken als ik jou was. Dan word hij niet kaal tot op de huid.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:56

oke dankjewel.
dan scheer ik hem enkel op de borst.

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:01

_Jordy_ schreef:
mijn shetlander staat buiten te zweten in de zon, nu is het zo dat hij zijn vacht niet los laat.
van zijn vorige eigenaar begreep ik dat hij afgelopen jaar zijn vacht ook pas heel laat los liet.
nu ben ik aan het twijfelen of ik hem moet scheren of niet, wat zou jullie keuze zijn? en waarom?
is het niet te laat om te scheren? alhoewel ik hier meerdere reacties zie van pony's die later zijn geschoren.
ik wil dan alleen geen deken op doen of is dat wel nodig? dan staat hij nog te zweten onder de deken lijkt mij?

Ik heb vorig jaar mn mini ook geschoren, in mei :). ze stond elke keer te zweten ,ze lag alleen maar in de wei, open plekken van het schuren. Na het scheren was het een heel ander beest joh, hele tijd gek doen in de bak enzo volgens mij was ze er wel blij mee :)

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:35

gelbrich_ schreef:
_Jordy_ schreef:

Ik heb vorig jaar mn mini ook geschoren, in mei :). ze stond elke keer te zweten ,ze lag alleen maar in de wei, open plekken van het schuren. Na het scheren was het een heel ander beest joh, hele tijd gek doen in de bak enzo volgens mij was ze er wel blij mee :)

heb je haar helemaal geschoren?
heeft ze toen nog een deken op gehad?
misschien dat ik toch eerst alleen zijn borst/hals en flank scheer, daar zweet hij het meest.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:22

Ik heb mijn shet deze week geschoren (behalve hoofd en onderbenen). Overdag staat hij zonder deken en 's nachts met deken. Hij staat 24/7 buiten. Hij had echt last van zijn dikke vacht.
Met wintervacht
Geschoren

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:48

@Flosje446; onder hoeveel grams staat die van jou? zit eraan te denken om mijnshet ook te scheren

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:24

Ik vraag mij af als shetlanders 24/7 buiten staan is het dan beter om hun benen en hoofd in wintervacht te laten?
Zo ja waarom?
Misschien een blonde vraag maar zou het graag willen weten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:38

Ik heb het bij mijn haflinger wel gedaan, maar dat is meer omdat ik benen scheren een verschrikkelijk gepriegel vindt en hoofd scheren vind mijn pony verschrikkelijk.
En dat zijn niet de lichaamsdelen waar hij de warmte in vasthoudt. Die zijn dus langharig en die pluk ik nu tijdens het poetsen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:55

xKwenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:24

Het kan wel, maar alleen doen als je er een goede rede voor hebt, het kan namelijk de zomervacht beschadigen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:33

xKwenda: misschien even het hele topic doorlezen voor je zomaar iets post, want de opmerking over de zomervacht is al vaak gevallen maar ook minstens zo vaak al ontkracht door ervaringsdeskundigen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:03

Hier afgelopen zaterdag een cushing pony geschoren. Je ziet nu ineens de donkere kleur van de zomervacht al verschijnen. Stond na het scheren onder 200 gram en sinds vandaag de 300 gram.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:45

Die van mij gaat mischien deze week.
Goed of slecht idee?
Ik twijfel vre se lijk over de zomervacht!

Want wát is lelijk?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:00

Waarom twijfel je over de zomervacht? Die beschadigt niet als je gaat scheren. Zomervacht komt gewoon goed door. Lees het topic maar eens door dan kun je ervaringen lezen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:27

Ja oké, stom fabeltje ,maar toch geloof je hem :')
Nu nog iemand vinden.

Ik ken 1 iemand die wilt scheren ,maar met kosten van reizen word dat voor mij heel duur
of een scheermachine huren (tips ? do en don't ? ) voor 25 euro en kennis doet het dan gratis voor me.

zonder reiskosten ed, maar die eerste optie scheert vaker.. hmm moeilijk!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:28

Zou je paard nu gewoon gaan scheren als hij moeite heeft met de warmte. Is wel zo fijn voor hem. En als je twijfelt over een deken kun je hem ook gedeeltelijk scheren zodat hij geen deken nodig heeft.

Geen idee wat ik zou doen, ik zou denk ik voor de goedkoopste gaan. Maar als je een scheermachine gaat huren zitten daar dan geslepen messen bij? Ik heb geen idee hoeveel je kunt scheren met 1 mes. Bij ons IJslanders was 1 mes al bot na 2x een hals scheren := Nu hebben die ook wel een mega dikke vacht.. Ik ben trouwens meteen zelf gaan scheren, zo moeilijk is dat niet. Je moet alleen goed nadenken hoe en waar je wil scheren. Heb toen gewoon plaatjes op internet gezocht :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:00

Ze gaat sowieos helemaal kaal.
Ik weet niet hoeveel mesjes ,maar het scheelt me sowieso al zo'n 20 euro :=
Ze heeft gelukkig niet een mega vacht ,maar ik zal even vragen wbt mesjes :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:11

Ik heb vorige week 2 shetten bij ons op stal geschoren.
Het verdiend niet de schoonheidsprijs maar voor hun beter
Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding