Darkness85 schreef:Mijn biefstuk is voor het eerst in z'n 17 jarige leven geschoren. Hij gedroeg zich alsof ie nog nooit anders gedaan had. Nu had ik dat eigenlijk ook wel verwacht. Omdat hij bij zulke dingen vaak mijn nuchterheid heeft.. Maar ik was toch stiekum wel een beetje trots...![]()
Nu snap ik best dat sommige paarden wel echt verdoofd moeten worden.Maar als je de DA een middel in laat spuiten word dat dan niet een erg duur grapje? Hier zijn de voorrijkosten al ruim 40,-
Dan word even je paardje laten scheren wel erg prijzig. Zomaar 100EU...
Hoe vaak komt jouw hoefsmid? en wat vraagt hij per keer?
als je een paard op 4 ijzers hebt, ben je gemiddeld iedere 8 weken 80 euro kwijt (ongeveer, de meeste waarschijnlijk meer)
Als je paard voor 100 euro geschoren is, en deze kan er dan heel de winter tegenaan (met wat geluk dat er geen tweede keer geschoren hoeft te worden)....is dat dan echt zo duur????
zoals ik al vaker gezegd hebben, de hoefsmeden mogen geld vragen, maar scheerders (met minstens zo'n gevaarlijk vak) moeten maar voor niks komen??
Betreft het oefenen? ach ja, kan, maar ik ken ook paarden, die bezorg je zoveel stress, ook met oefenen....waarom zou je dat doen? spuiten is het veiligst.
Je hebt ook paarden die supergevoelig in de flanken zijn ( wat vaak weer een gevolg is van iets wat binnen in niet lekker zit (bijv. hormonen, darmen of iets anders), maar goed, dat kun je de eigenaren maar beter niet vertellen want dat valt niet altijd in goede aarde) die kun je wel lief en aardig behandelen, maar die vinden de flanken gewoon niet fijn. Die kun je dan maar beter gespoten hebben, want als je de flanken moet scheren, sta je altijd op de verkeerde plek.
Ik zelf begin met scheren eigenlijk altijd op de schouder. (net iets boven het been) Dit omdat wij eens een paard hebben gehad, die sloeg zodra hij het scheerapparaat maar voelde (en het ergste was nog, dat hij er als een schaapje bij stond, verblikte of verblooste nog niet als het apparaat aan ging, maar zodra hij het apparaat voelde, was hij sneller dan speedy gonzales om je te raken)
Ik vind de schouder een goede plek omdat ze toch wat moeite moeten doen willen ze je daar raken. Ik ken mensen die bij de kont beginnen, ik vind het levensgevaarlijk, maar deze mensen hebben blijkbaar nog nooit een klap gehad en vinden dit het makkelijkst.
Overigens ben ik voortaan ook heel makkelijk geworden, als ik het paard ken, en ik denk dat het gaat, hoeven ze niet te verdoven. Bij twijfel of ze braaf zijn geef ik ze iets oraals, en als ik weet dat het draken zijn of dat ze rillerig zijn, dan moeten ze in het bloed gespoten worden.
Mochten vreemde mensen me bellen, vraag ik eerst of het paard eerder geschoren is geweest, zo ja en waren ze braaf wil ik gerust zo komen.....maar als ik twijfel in de stem hoor, dan zeg ik dat ze gesedeert moeten worden. Waarbij ik aangeef dat als het paard echt vervelend is, ze beter in het bloed kunnen laten spuiten.
Mocht ik aankomen, mijn scheermachine aanzetten en zien dat het paard flipt. Dan zal ik ook niet zomaar beginnen. Als na wat geruststellingen het niet beter wordt, spijt het me zeer, maar dan kunnen ze of de dierenarts bellen, of ik kom een andere keer wel terug.
Mocht het paard bij het hoofd of de benen wat lastig doen, dan helpt een praam bij de meeste. (behalve bij mijn merrie, degene die een praam op durft te komen doen mag zich melden en krijgt 10 euro als het hem lukt, zelfs mijn stoere vriendje die wilde hengsten gewend is, haalt het niet in zijn hoofd mijn merrie een praam op te doen, terwijl het echt een schatje is
)Mijn leven gaat voor alles.....
Maar als je de DA een middel in laat spuiten word dat dan niet een erg duur grapje? Hier zijn de voorrijkosten al ruim 40,-
Dan word even je paardje laten scheren wel erg prijzig. Zomaar 100EU...