Paarden die het 'koud' hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:55

In het wild en de paarden wij behouden is het wel even een totaal andere plaatje.

Tijdens de winter zullen de zwakkere paarden sneller overlijden dan de sterkere.

Wij als mens kunnen de zwakkere paarden makkelijker door de winter heen "helpen".

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:02

Dus je mag pas vinden dat je paard het koud heeft als de ribben uitsteken? Want bibberen,stijf zijn etc. is geen teken van kou? En je paard heeft niet gezegd het koud te hebbeb?
Paar jaar terug is mijn paard zo ontzettend veel afgevallen in de winter dat ik nu geen risico's meer neem.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:04

Sees schreef:
Je moet de omstandigheden aanpassen (voldoende ruwvoer, enige beschutting, regelmatige controle, water etc) en dan kan een paard, waar dan ook geboren in de wereld bij een geruime wenperiode daar écht wel tegen (uitzonderingen, maar die zullen er minder zijn dan het gros, daargelaten).

Is dat zo of praat je paardnatuurlijk na?
Overigens de conclusie die je trekt volgt niet logischerwijs uit wat ik schrijf.
Ik beweer niet dat een paard daar niet aan zou kunnen wennen, wat ik wel zeg is dat bepaalde omstandighebben hebben gezorgd voor natuurlijke selectie en raskenmerken die passen bij de lokale omstandigheden. Extreem voorbeeld zijn de shetlanders natuurlijk :D
Bij de fok zoals wij die nu toepassen houden we daar geen rekening mee. Vandaar dat je dus paarden fokt die qua eigenschappen niet altijd geschikt zijn voor het klimaat waarin ze leven.
In het wild zouden die paarden het simpelweg gewoon niet redden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:04

stef schreef:
Het vergelijk nog steeds met wilde paarden....
Wilde paarden trekken naar bebost gebied als het weer slecht wordt, onze paarden mogen blij zijn als ze 1 boom hebben.

En over het bibberen: een paard dat bibbert heeft het koud, heel simpel. Anders hoeft ie ook niet te bibberen

fout, ze zoeken hoogstens een struik op. En dan nog, als ze 'bebost gebied opzoeken' waarom blijven mijn paarden dan gewoon buiten staan ipv. in de inloopstal?

edit: even onderbouwen :)

Citaat:
Omgevingstemperatuur
Wilde paarden overal ter wereld, in koude en warme streken, worden hun hele leven blootgesteld aan weer, wind, zon, storm en schommelende temperaturen. Toch zoeken de dieren geen afgesloten plaatsen op als beschutting, enkel struikgewas of groepen bomen. Door een ingenieus systeem kan het paard zijn lichaamstemperatuur onder al die omstandigheden handhaven op 38 graden.

1. Vacht: de vacht die zich tweemaal per jaar vernieuwt, past zich aan de verschillende basistemperatuur per seizoen aan. Ook kan het paard door kleine spiervezels die met de haarschachten verbonden zijn de haren oprichten of platleggen. Door het omhoogzetten van de haren kan een paard lucht vasthouden tussen de haren, dit werkt als een extra isolatielaag (denk maar aan dubbel glas!)
2. Aders: (Slag)aders kunnen uitzetten, waardoor het bloed dichter naar het huidoppervlak gebracht wordt, waar het bloed zich kan afkoelen aan de buitenlucht.
3. Zweten: Het paard is een van de weinige zoogdieren dat via de huid kan zweten. Zweet dat verdampt, koelt de huid af.

Paarden die in stallen worden gehouden, ondervinden abrupte temperatuursveranderingen. Bijvoorbeeld in de winter: als het op stal 20 graden is en je gaat een buitenrit maken op een koude winterdag met -2 graden. Als het paard buiten de stal komt ervaart het paard een temperatuursverschil van 20 graden binnen enkele seconden. Hoewel in de natuur ook extreme schommelinge voorkomen (woestijn ’s nachts vorst en overdag 40 graden) verloopt dat vele malen geleidelijker.

Knippen en scheren is volgens Strasser niet alleen onnodig, maar ook nadelig: een geschoren vacht is veel minder effectief en in een korte vacht kan een paard minder lucht vasthouden als het de haren rechtop zet bij kou. Het meest verraderlijk is het als een paard slechts deels geschoren is: de niet geschoren gedeeltes zullen te warm zijn en de geschoren gedeeltes te koud. Ditzelfde geldt voor dekens: niet bedekte gedeeltes raken onderkoeld en bedekte gedeeltes oververhit.

Rustplaatsen
Rustplaatsen van paarden in de natuur zien er in de ogen van mensen weinig comfortabel uit: geen dak, geen zachte ligplaats, weinig beschutting etc. Echter, paarden zijn prooidieren die zich niet verschuilen, hun leven hangt af van het snel kunnen wegrennen van het roofdier. Júist als zij slapen is het belangrijk dat ze de omgeving goed kunnen overzien en hun soortgenoten goed kunnen zien, omdat die op wacht staan. Paarden kiezen uit zichzelf als beschutting vaak de helling van een heuvel op of gaan een bos binnen wanneer zij last hebben van insecten. Wind en frisse lucht zijn altijd aanwezig. In veel stallen is te weinig luchtcirculatie. Behalve met opsluiting wordt een paard in een box ook nog geconfronteerd met verveling waaruit weer allerlei stal’ondeugden’ ontstaan. Het feit dat een paard min of meer gehoorzaam in zijn stal staat, zegt alleen iets over dat het paard weet waar het z’n eten kan vinden en het feit dat zijn instincten kunnen worden onderdrukt.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 20-10-11 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:06

Maartje1990 schreef:
stef schreef:
Wilde paarden trekken naar bebost gebied als het weer slecht wordt, onze paarden mogen blij zijn als ze 1 boom hebben.

En over het bibberen: een paard dat bibbert heeft het koud, heel simpel. Anders hoeft ie ook niet te bibberen

fout, ze zoeken hoogstens een struik op. En dan nog, als ze 'bebost gebied opzoeken' waarom blijven mijn paarden dan gewoon buiten staan ipv. in de inloopstal?

Omdat paarden van nature claustrofobisch zijn. Een paard zal niet snel uit zichzelf een ruimte opzoeken waarin ze het gevaar niet kunnen zien aankomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:09

Wendy schreef:
stef schreef:

Omdat paarden van nature claustrofobisch zijn. Een paard zal niet snel uit zichzelf een ruimte opzoeken waarin ze het gevaar niet kunnen zien aankomen.[/quote]

wat ben ik blij dat je dit zegt. Maar wíj stoppen ze er dus wel gedwongen in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:30

Sorry hoor Maartje. het ene paard is het andere niet. Verder hebben we het ook niet meer over wilde paarden hier in nederland of wel dan.
Kijk het aan per paard. Als een paard het nodig heeft om warm te blijven, dan gooi je hem een deken over. Een paard hoeft in deze tijd niet meer tot op de ribben in te vallen, zo leuk is dat voor een paard niet lijkt me. Als je ze met een deken kunt helpen, waarom niet. Bij een hele categorie paarden is de vacht niet wat het geweest is of wordt het gewoon niet veel. Paarden die bibberen hebben het koud, waarom zouden ze anders bibberen?
Mijn paard staat in de herfst met hevige regenval onder een regendeken, omdat ze niet meer stil kan staan van het bibberen en haar vachtkwaliteit aan het einde van de herfst niet denderend is.
Niet alle paarden zijn hetzelfde en de theorie op paardnatuurlijk moet je dan ook niet klakkeloos aannemen, maar daarnaast ook nog kijken of het voor je eigen paard toepasbaar is.

En wat voor onzin vind je dat hier wordt uitgekraamd? Jij praat toch ook alleen maar de site van paard natuurlijk na?

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:35

Het is per paard verschillend.
Mijn paard had het wel degelijk koud, haar neusje was koud en haar oren waren koud soms zelf beetje bibberen(zelfs op stal).
En had het idee dat ze af en toe wat stijf begon te lopen...
Sinds ik de deken op heb (100 grams) voelt ze lekker "warm" aan en ook het stijve lopen wat ze af en toe leek te hebben is weg.

Ze heeft dan ook nog bijna geen extra vacht aangemaakt terwijl ik zie dat sommige paarden hier op stal echt al een teddybeer zijn..

Dus ik denk dat dit zeker per paard verschillend is, vooral wat het paard gewend is.
Laatst bijgewerkt door liekevb op 20-10-11 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:37

Maar hoe weet jij of die deken warm genoeg is? of dat die deken misschien te warm is? Of dat de nek nu misschien ontzettend koud is? Dat is het probleem namelijk met dekens dat is ontzettend moeilijk te reguleren, terwijl een paard dat van nature prima kan want ondanks dat ze niet wild meer zijn dáár is niks verandert.

en even hierboven omdat iets nu koud kan aanvoelen betekend 't nog niet dat ze 't persee koud hebben.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:39

Maartje1990 schreef:
Maar hoe weet jij of die deken warm genoeg is? of dat die deken misschien te warm is? Of dat de nek nu misschien ontzettend koud is? Dat is het probleem namelijk met dekens dat is ontzettend moeilijk te reguleren, terwijl een paard dat van nature prima kan want ondanks dat ze niet wild meer zijn dáár is niks verandert.

en even hierboven omdat iets nu koud kan aanvoelen betekend 't nog niet dat ze 't persee koud hebben.

Hoe ik weet of de deken niet te warm is, gewoon de temperatuur dagelijks 3 keer meten, kleine moeite.
Ook met de handen voelen, kijken of ze zweet onder de deken de ja of de nee.
In haar nek begint ze nu (2 weken nadat ik de deken op heb gelegd) een iets dikkere vacht aan te maken dus daar heeft ze nu voldoende bescherming.

En over koud aanvoelen, ze bibberde ook;)

En ook ben ik er van overtuigd dat als je een paard koopt wat bij de vorige eigenaar altijd dekens op heeft gehad, je die niet omdat die bij jou staat opeens geen deken op kan doen. (Zo'n paard is het gewend, weet niet beter)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:43

Wendy schreef:
Is dat zo of praat je paardnatuurlijk na?
Overigens de conclusie die je trekt volgt niet logischerwijs uit wat ik schrijf.
Ik beweer niet dat een paard daar niet aan zou kunnen wennen, wat ik wel zeg is dat bepaalde omstandighebben hebben gezorgd voor natuurlijke selectie en raskenmerken die passen bij de lokale omstandigheden. Extreem voorbeeld zijn de shetlanders natuurlijk :D
Bij de fok zoals wij die nu toepassen houden we daar geen rekening mee. Vandaar dat je dus paarden fokt die qua eigenschappen niet altijd geschikt zijn voor het klimaat waarin ze leven.
In het wild zouden die paarden het simpelweg gewoon niet redden.

Paardnatuurlijk?

Simpel boerenverstand, observatie, ervaring, lezen, leren, voelen, uitproberen, trial en error en je komt een heel eind hoor ;).

Oh ja en cursussen/opleiding :j.
Laatst bijgewerkt door Sees op 20-10-11 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:43

Pentax schreef:
Dus je mag pas vinden dat je paard het koud heeft als de ribben uitsteken? Want bibberen,stijf zijn etc. is geen teken van kou? En je paard heeft niet gezegd het koud te hebbeb?
Paar jaar terug is mijn paard zo ontzettend veel afgevallen in de winter dat ik nu geen risico's meer neem.

Was dit op mij gericht? Nee toch? Want ik heb dat iig nergens beweerd...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:45

En nee, ik praat niet gewoon paard natuurlijk na, naast verschillende bronnen te hebben geraadpleegd heb ik ook gewoon zélf ogen in m'n kop en zie ik dat mijn paarden nergens last van hebben.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:46

De pest met dekens vind ik dat ze van uur tot uur te warm, te koud of precies goed kunnen zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:11

Maartje1990 schreef:

Weet je dat niet? Als ze te warm worden gaan ze meestal zweten, goed indicatie. Verder voel ik altijd aan oren of neus en benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:12

Maartje1990 schreef:
En nee, ik praat niet gewoon paard natuurlijk na, naast verschillende bronnen te hebben geraadpleegd heb ik ook gewoon zélf ogen in m'n kop en zie ik dat mijn paarden nergens last van hebben.

Nee, jouw paard misschien niet, hoeft voor een andere paard niet te gelden. Je kunt niet alle paarden spiegelen aan die van jou.

Maartje1990

Re: Paarden die het 'koud' hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:13

jawel, je kunt paarden over het algemeen prima met elkaar vergelijken. het zijn aan het eind van de dag allemaal paarden. En niet wat de meeste mensen doen de paarden met mensen vergelijken. Mensen zijn geen paarden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:16

Sjeeminee.... Dit is echt al topic 40001 over wel of geen dek.

Waar maakt men zich zo druk om, vraag ik mij dan af? Ik kan echt wel ergere dingen bedenken die mensen met hun paard kunnen doen dan hem een dekentje opleggen....

Als jij hem geen denk om wil doen doe je het lekker niet. Je zal er vast wel over nagedacht hebben, net zoals degene die heeft besloten zijn paard wel een dekentje om te doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:17

Maartje1990 schreef:
jawel, je kunt paarden over het algemeen prima met elkaar vergelijken. het zijn aan het eind van de dag allemaal paarden. En niet wat de meeste mensen doen de paarden met mensen vergelijken. Mensen zijn geen paarden.

Je kunt paarden inderdaad prima met elkaar vergelijken, omdat je op die manier ziet dat alle paarden verschillend zijn. Met zoals alle mensen ook verschillend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:18

Maartje1990 schreef:

Ben ik niet met je eens, je kunt mensen ook niet allemaal met elkaar vergelijken toch, ook al zijn we aan het einde van de dag allemaal mensen. De een is dik, de ander dun, de een heeft het snal koud, de ander snel warm, de een is allergisch hiervoor, de ander heeft geen allergie, de een heeft iets onder de leden, de ander niet, de een is jong, de ander oud, de een is actief, de ander niet. Mensen zijn nooit allemaal hetzelfde en paarden ook niet.

Als je alles zo over een kam heen scheert, dan kijk je imo niet verder dan je neus lang is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:32

Trial en error heeft niet zoveel met simpel boerenverstand te maken. Ik moet de eerste boer nog tegenkomen die weet wat dat inhoudt ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:16

Haha Stef, daar heb je ook gelijk in maar het is dan ook niet of, of, of maar én, én, én ;).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:25

Maar simpel boerenverstand én trail en error (voorbeeld) strookt niet echt met elkaar... Als je simpel boerenverstand gebruikt heb je al die "poeha" niet nodig

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:27

Poeha? Welke poeha? Dekens? Een stal? Die poeha?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:28

tsja een weide paard zou het nu misschien koud kunnen hebben als die al verpest is met dekens.

en stal paard zonder dek kan het imo onmogelijk koud hebben :)