Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:04

JoviBan schreef:
jesito schreef:
Het zijn geen feiten die jullie noemen het zijn verzinselen die alleen in jullie theorie passen.

Tuurlijk, wat jij wil hoor. :O

Ik heb nog twee verzinsels voor je.
Dat een paard niet zoveel vacht aanmaakt dan andere paarden, zegt op zich niets. Het ene paard krijgt een dikke vacht, de ander een lange, weer een ander beide en weer een ander wat minder dik en/of lang. Dat verschilt gewoon per paard. Toch kunnen alle vachten prima hun werk dun. De dikte en lengte van de vacht is geen graadmeter voor het wel of niet koud krijgen.
Een paard houdt zichzelf ook warm door het eten van ruwvoer. Wil je dus voorkomen dat je paard het koud krijgt, zorg dan voor onbeperkt hooi, eventueel stro erbij.
Maar dit is dus ook weer uit de duim gezogen. :+

Klopt allemaal.
Het ene ras maakt een wintervacht die uit hele dunne haartjes bestaat.
En dus kort is, maar heel veel haar inplant heeft per vierkante cm.
Vol / warm bloed, Arabier, kwpn ??
Het andere ras maakt een vacht die heel erg lang wordt.
Dit haar is wat dikker en langer.
Koudbloed, trekpaard, tinker. enz ??

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:04

mijn 2 jarige loopt nog dag en nacht op de wei,ze maakt vanzelf wel een vachtje aan voor de winter daar heeft ze geen deken voor nodig.van de winter gaat ze met andere 2 jarigen in een loopstal.
zou niet weten wat ik met een 2 jarige op stal moest.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:10

Mindim schreef:
Ariebren schreef:
En wat was het koud afgelopen winter.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FJA3WKWU

Dat zijn koudbloeden he, geen warmbloeden, die schijnen daar niet meer tegen te kunnen zonder deken :D

Ben blij dat ik geen paard ben die bij jouw op stal staat.

Alle paarden maken een wintervacht, geef ze wel de kans.
Een beetje extra krachtvoer doet wonderen.
En vergeet niet, de wintervacht wordt aangemaakt doordat de dagen korter worden.
Een luxe manege met licht aan van 's ochtends tot 's avonds laat verstoort de aanmaak van de wintervacht.

Dit doen ze ook bij leghennen, in de winter het licht aan, de kippies blijven eieren leggen.
Bij mij heb ik in de winter geen eitjes, want er hangt geen brandende lamp in hun hok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:16

Ariebren schreef:
Ben blij dat ik geen paard ben die bij jouw op stal staat.

Alle paarden maken een wintervacht, geef ze wel de kans.
Een beetje extra krachtvoer doet wonderen.
En vergeet niet, de wintervacht wordt aangemaakt doordat de dagen korter worden.
Een luxe manege met licht aan van 's ochtends tot 's avonds laat verstoort de aanmaak van de wintervacht.

Dit doen ze ook bij leghennen, in de winter het licht aan, de kippies blijven eieren leggen.
Bij mij heb ik in de winter geen eitjes, want er hangt geen brandende lamp in hun hok.

Ariebren, als je mijn posten zou lezen, zou je zien dat ik precies het zelfde heb beweerd als jij en dat de opmerking over dat warmbloeden er niet tegen zouden kunnen sarcastisch was.

Pearlss

Re: Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:21

Bij ons op stal hebben ze een 1 1/2 jarige whels nu met ongevoerde regendeken buiten staan vind het persoonlijk zelf onnodigMaar qua deken tijden en diktes zijn we het daar nooit met elkaar eens.

Staan nu ook al 2 te dikke haflingers op de wei met beide een 250 grams winterdeken op vind het echt veelste warm voor zon deken.
Zeker omdat op deze momenten het weer en tempratuur nogal erg verschilt vandaag 13 graden maar vrij weer 20 graden afgelopen vrij 27 graden maar goed ieder moet doen wat die zelf wilt.

Mijn oude damens krijgen vliegendeken met ERGE regen (dus dagen achter elkaar of echt als het hele dag zeikt) een ongevoerde regendeken en met de winter een winterdeken van 150 grams
(22 en 24 jaar) en ze doen het hier prima bij een jong paard ja dont know misschien als keiharde winter word.
Maar dan zou ik geen ongevoerde doen dan krijgen ze alleen maar kouder

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:24

nadita schreef:
@ nikilover: precies.
De paarden waar we het nu over hebben zijn gedomesticeerd. Dus kunnen (bijna) niet meer zonder dekens. Zeker niet buiten.
Hun vachten zijn er niet meer op berekend om grote hoeveelheden koud water te verwerken te krijgen. Daarom lekker een regendekentje op. OOK voor een tweejarige.
Met koudbloeden zoals Haflingers, Fjorden en Shetlanders is dat natuurlijk weer anders.

sorry hoor maar dat is helemaal uit de lucht gegrepen.
Er is absoluut niet geselecteerd VOOR paarden die niet zonder deken kunnen. Er is geselecteerd voor paarden met langere benen, fijner gebouwd etc.. Maar de aanmaal van een vacht ed heeft daar niets mee te maken. Geen genetische verschuiving geweest op dat gebied. Wat je nu wel hebt, is dat er geen natuurlijke selectie is tegen paarden die het zonder deken buiten niet zouden redden. Maar dat percentage is klein, echt heel klein.

Grote hoeveelheden koud water verwerken heeft te maken met oa de talgproductie, en de capaciteit om warmte in het lichaam te houden oa door bv de bloedbaan te regelen. Ook hiertegen is niet geselecteerd en elk paard kan dit. Anders zouden de van overhitting sterven als je met je paard traint. Ook talgproductie is niet veranderd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:26

Wat een heerlijke "broodje aap" verhalen krijgen we te lezen hier.

En dan bedoel ik de onzin over dekens enz.

Ik zie het liefst een paardje met een dikke laag sneeuw op zijn rug.
Die vacht van dat paardje is het zelfde als dubbel glas.
Het isoleert, de warmte wordt in het lichaam gehouden, de buiten kant van de vacht is zo koud dat de sneeuw niet smelt.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 12-09-11 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:33

Ariebren schreef:
Ik zie het liefst een paardje met een dikke laag sneeuw op zijn rug.
Die vacht van dat paardje is het zelfde als dubbel glas.
Het isoleert, de warmte wordt in het lichaam gehouden, de buiten kant van de vacht is zo koud dat de sneeuw niet smelt.

Bedoel je zoiets? :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XW8N7PEE.jpg
KWPN-ers dus. 8-)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:37

nou vraag ik me wel af. Hoe zien jullie het zitten met die wintervacht als de temperatuur ineens heel erg daalt en de winter ineens direct komt na een warm najaar?
Want als een paard alles zelf kan regelen, is scheren ook overbodig, want een paard zou dan ineens ook zijn wintervacht moeten verliezen als we na een erg koude periode ineens bloedheet weer krijgen?
Onze seizoenen beginnen een beetje raar te worden en sommige paarden hebben daar nou eenmaal last van.

Mijn tinker heeft een weekje of wat terug dagen staan zweten omdat we ineens bloed hete dagen hadden. Maar is niet van vacht gaan veranderen. Dit vraagt nou eenmaal tijd en soms is die er niet.
Ik ben pro zo natuurlijk nogelijk, maar soms kan dit nou eenmaal niet omdat je situatie dit niet toelaat of klimaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:39

Zoals Ariebren al zegt, wordt vacht aangemaakt op de hoeveelheid daglicht, als de dagen korter worden maken ze vacht aan, worden de dagen langer, dan verliezen ze vacht. Daarom wordt er ook geschoren, vacht laten ze niet door warmte vallen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:42

Dus Mindim, jij zegt dat ze dus elke winter, ongeacht de temperatuur, dezelfde dikke wintervacht krijgen en elke zomer, ongeacht de temp dezelfde zomervacht krijgen omdat het uitsluitend bepaald is door licht?
Dan moet ik eens met mn paarden gaan praten, want die hebben deze zomer niet 1x in een goede zomervacht gestaan! :D

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:48

Mijn paard veranderd daarin tegen met de warmte hoor toen het heel heet was had ze een hele dunne vacht

toen werd het kouder en werd de vacht dikker toen weer warmer en begon ze toch echt weer haar te verliezen.

Nu heeft ze weer een dikker vachtje !

Maar ja mijn paard is raar :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:49

senna21 schreef:
De meest perfecte deken heeft je paard al op, nl. z'n eigen vacht.
Deze past zich aan aan de temperaturen; houdt het paard droog en warm (ook als het lijkt dat je paard nat is... de ondervacht is dan nog steeds droog), past perfect (gaat nooit schuren of verschuiven), etc.
Door je paard een deken op te doen, kan de vacht z'n werk niet doen.
Een keertje rillen kan echt geen kwaad. De vacht past zich gauw genoeg aan.

Hier sluit ik me volledig bij aan. En toch bang dat je paardje het koud krijgt? Zorgen dat hij (het liefst onbeperkt) hooi krijgt. Dit zorgt dat je paard zijn kacheltje van binnen blijft branden :-).

Met dekens rotzooien kun je altijd nog, maar ik zou het lekker zo lang mogelijk uitstellen. En leeftijd maakt op zich niks uit. Mijn paardje van 17 staat ook in de winter zonder deken net als mijn jaarling. Al zullen paarden die echt heel oud zijn en van alles mankeren er miss wel gebaat bij zijn als er met dekens gewerkt wordt.. Maar er zijn altijd uitzonderingen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:50

De paardjes bij mij wel, maar die liepen ook allemaal lekker buiten.
Maar doordat het vanaf half juni het slechte en bewolkte en regenachtige weer de overhand kreeg, wat de lucht donker maakt !!
Zijn ze nu alweer bezig een wintervacht te maken.

Maar ik zeg erbij, ze liepen tot afgelopen weekend allemaal buiten.
Nu staan ze binnen om de weides te sparen, klei grond, ze lopen alles kapot.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:52

Ariebren schreef:
De paardjes bij mij wel, maar die liepen ook allemaal lekker buiten.
Maar doordat het vanaf half juni het slechte en bewolkte en regenachtige weer de overhand kreeg, wat de lucht donker maakt !!
Zijn ze nu alweer bezig een wintervacht te maken.

Maar ik zeg erbij, ze liepen tot afgelopen weekend allemaal buiten.
Nu staan ze binnen om de weides te sparen, klei grond, ze lopen alles kapot.

Bij mij staan ze ook nog op het land, al zal het ook niet lang meer duren voor ze weer op de plaatsen moeten indd.

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:53

Rillen is zelfs goed als een paard rilt heeft die het NIET koud hij zet alleen zijn vacht op dat is rillen.
Zet jij in de winter (dus met kouw) je paard in een 0 grams deken dan heeft je paard het veeeel kouder dan wanneer je hem zonder deken zet.

Dat komt omdat er geen voering in zit en dus geen warmte bied, een paard wil dan zijn opzetten ! om warmer te worden maar door die deken komt zijn vacht NIET omhoog en heeft je paard dus geen warmte.

Mijn paarden krijgen alleen een deken om voor de vliegen en echt soms soms als het daaaaaggggeeeeeen of heeeeel veeeeel regent een regendekentje (en als het niet koud is) en HELAAS in de winter nu ook maar komt omdat 1 erg oud is en die hulp kan gebruiken
en helaas de ander is vorige jaar erg ziek geworden waardoor ik een deken op moest doen en ze zit nu ook erg lastig in haar vel dus moet dit jaar waarschijnlijk deken er weer opgooien
Maar het liefste zou IK persoonlijk het niet doen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:56

Zolang je paard genoeg ruwvoer en een schuilstal heeft voor de wind en regen is er niks aan de hand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:58

LecyTinker schreef:
Dus Mindim, jij zegt dat ze dus elke winter, ongeacht de temperatuur, dezelfde dikke wintervacht krijgen en elke zomer, ongeacht de temp dezelfde zomervacht krijgen omdat het uitsluitend bepaald is door licht?
Dan moet ik eens met mn paarden gaan praten, want die hebben deze zomer niet 1x in een goede zomervacht gestaan! :D

Vachtkwaliteit zal misschien per paard verschillen. Maar vachtaanmaak of verharing is idd gebaseerd op het lengen en korten van de dagen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:00

Pearlss schreef:
Rillen is zelfs goed als een paard rilt heeft die het NIET koud hij zet alleen zijn vacht op dat is rillen.
Zet jij in de winter (dus met kouw) je paard in een 0 grams deken dan heeft je paard het veeeel kouder dan wanneer je hem zonder deken zet.

Dat komt omdat er geen voering in zit en dus geen warmte bied, een paard wil dan zijn opzetten ! om warmer te worden maar door die deken komt zijn vacht NIET omhoog en heeft je paard dus geen warmte.

Mijn paarden krijgen alleen een deken om voor de vliegen en echt soms soms als het daaaaaggggeeeeeen of heeeeel veeeeel regent een regendekentje (en als het niet koud is) en HELAAS in de winter nu ook maar komt omdat 1 erg oud is en die hulp kan gebruiken
en helaas de ander is vorige jaar erg ziek geworden waardoor ik een deken op moest doen en ze zit nu ook erg lastig in haar vel dus moet dit jaar waarschijnlijk deken er weer opgooien

Juist de deken houdt de vacht plat.
Het paard kan zijn eigen temperatuur niet meer regelen.
Bij een bloot paard, dus zonder deken, zie je soms een fluweel achtige vacht, dan staan de haren omhoog en isoleren zo dus nog beter het eigen lichaam.

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:02

Ariebren schreef:
Pearlss schreef:

Dat komt omdat er geen voering in zit en dus geen warmte bied, een paard wil dan zijn opzetten ! om warmer te worden maar door die deken komt zijn vacht NIET omhoog en heeft je paard dus geen warmte.Mijn paarden krijgen alleen een deken om voor de vliegen en echt soms soms als het daaaaaggggeeeeeen of heeeeel veeeeel regent een regendekentje (en als het niet koud is) en HELAAS in de winter nu ook maar komt omdat 1 erg oud is en die hulp kan gebruiken

Juist de deken houdt de vacht plat.
Het paard kan zijn eigen temperatuur niet meer regelen.
Bij een bloot paard, dus zonder deken, zie je soms een fluweel achtige vacht, dan staan de haren omhoog en isoleren zo dus nog beter het eigen lichaam.

Dat zei ik ook hoor als je even leest :)
Laatst bijgewerkt door Pearlss op 12-09-11 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:02

Mindim schreef:
LecyTinker schreef:

Vachtkwaliteit zal misschien per paard verschillen. Maar vachtaanmaak of verharing is idd gebaseerd op het lengen en korten van de dagen.

ik ben het eens dat het te maken heeft met licht ( dit heeft op veel dingen invloed, zoals vruchtbaarheid etc) maar door een slechte aanloop naar de winter, kan het langer duren voordat je paard in een goede vacht staat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:06

Dus de eind conclusie is !!
De hele natuur is in de war door die KL... zomer die we gehad hebben.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:07

De beste jas is het paard zijn eigen jas, dat heeft de natuur echt goed geregeld. Wij mensen zijn geneigd teveel in te grijpen en iets teveel ons eigen gevoel er in te betrekken. Hoe goed bedoelt het ook is......

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:08

Ariebren schreef:
Dus de eind conclusie is !!
De hele natuur is in de war door die KL... zomer die we gehad hebben.

_O-... :j ... _/-\o_

Inderdaad!
Ikke ook... KL0TE zomer!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:09

mijn 2,5 jarige heeft idd sinds een weekje een opgezet vachtje. Dus het zal niet lang duren voordat ze echt vacht aanmaakt. Ook zij heeft een koude neus tot bijna haar kol.
Toch geen deken, hoewel ik die al een jaar als nooddeken heb aangeschaft... ze moet nog maar een jaartje wachten. Ik denk dat het allemaal natuurlijk kan, totdat ze echt aan het werk mag.

En behalve dat,.. is ze een sloper. dus ook voor mijn portomonnee.. is het wijzelijk te wachten.
Hopen dat ze haar wilde haren eerst verliest ;-)