Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:29

Hier is nog niks gebeurd, en voorgaande jaren ook niet. :)
Mijn pony heeft alleen voor ijzers dit jaar, vorgaande jaren zonder ijzers.
week geleden heeft ze nog gebokt gerend en gek gedaan maar niks gebeurd hoor.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:45

Yviertje schreef:
Ik lees dat hier een aantal mensen hun paarden met ijzers gewoon in de sneeuw zetten. Maar ik heb altijd geleerd dat dat niet verstandig ivm ijsvorming in de ijzers. Hierdoor zouden de hoefzool/straal kunnen bevriezen.
Iemand hier ervaring mee?
wij hadden een fokmerie met ijzers daardoor weet ik it:
sneeuw word in de hoef een ijsbol.als ze dan de stalin komen als nog uitglijden omdat het vastgevroren zit. en ze staan niet meer goed op de benen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:45

Twee jaar geleden wilde ik 's avonds mijn paard, aan de hand, vanuit de wei weer op stal zetten voor de nacht. Ik moest over een bestraat erf heen waar we een breed pad sneeuwvrij hadden gemaakt. Peertie schrikt van vogeltje, stapt naast het schoongemaakte pad in de sneeuw, ging onderuit en ik lag er half onder.

Zeker 5 minuten heeft ze in paniek liggen worstelen om weer in de benen te komen, lukte gewoon niet, was te glad. Uiteindelijk, nadat ik haar rustig kreeg, lukte het ineens om haar weer overeind te krijgen, ze kon zich afzetten tegen een richel.

Peertie bibberen, ik bibberen...vergeet ik nooit meer. Overigens was peertie ijzerloos...

_Jordy_

Re: Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:48

gewoon lekker naar buiten.
Hier lopen ze dag en nacht buiten (snachts met de stallen open, maar daar staan ze bijna niet in) zonder ijzers kan het prima.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:55

Ook mijn ouder paard, 28 jaar, staat buiten. Ook al is hij op leeftijd na een dag op stal is hij helemaal gek. Hij loopt continu rondjes door zijn stal 24 uur per dag en is super zenuwachtig. Stukje karakter zeg maar. Hij komt nu nog steeds elke dag buiten, van uur of 7 tot uur of 17. Samen met een ander rustig paard.
Ik ben banger voor blessures door de rondjes lopen in zijn stal dan het lopen in de sneeuw.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:00

Alles loopt bnuiten, ook het ijzer paard. Terwijl die het achterlijkste is van allemaal. Geen blessures, nog niets om zien vallen of onderuit zien gaan. Wat betreft ijskomp vorming vind ik dat momenteel echt ENORM meevallen. Het lijkt wel of mijn ijzerloze meer sneeuwhoping onder de hoeven heeft dan het ijzerpaard :?

Ook de jonge dingen die altijd enorm blij zijn als ze buiten komen zijn niet onderuit gegaan. Gaat prima.

Als je ze al een tijd binnen hebt, en ze zijn echt heel achterlijk in het hoofd zou ik er eerst een tijd mee wandelen. Als ons ijzerpaard gek in haar kop is, loop ik eerst ook rondjes door hetl and tot ze wat meer rust in haar kont heeft en kan nadenken over wat ze doet ;)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:04

paardenfreak schreef:
Yviertje schreef:
Ik lees dat hier een aantal mensen hun paarden met ijzers gewoon in de sneeuw zetten. Maar ik heb altijd geleerd dat dat niet verstandig ivm ijsvorming in de ijzers. Hierdoor zouden de hoefzool/straal kunnen bevriezen.
Iemand hier ervaring mee?
wij hadden een fokmerie met ijzers daardoor weet ik it:
sneeuw word in de hoef een ijsbol.als ze dan de stalin komen als nog uitglijden omdat het vastgevroren zit. en ze staan niet meer goed op de benen.

Mijn paardje staat ook op ijzers en heeft nu sneeuwringen onder, gaat super en geen klonten meer onder haar ijzers. Ga mijn paardje echt niet weken binnenhouden om een beetje sneeuw (met uitzondering van paddocks als ijsbanen natuurlijk)
Die sneeuwringen kan de hoefsmid gewoon tussen het ijzer en de hoef slaan. Kost wel iets meer, maar dan kan je paard wel gewoon naar buiten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:13

Mijn dikke shet (die overigens op dieet staat, maar het schiet nog niet zo hard op als ik hoopte) staat voor op ijzers. Ik heb haar nog geen klompen ijs zien krijgen onder haar hoeven. Ze staat niet de hele dag buiten, maar ze staat wel een paar uur op een kale wei. Zelfs galop is geen probleem.
http://img571.imageshack.us/img571/3237/sneeuw1.jpg

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:39

hier staan ze ook elke dag buiten in weer en wind!
ze staan buiten van 10.00 tot 16.30 in de buitenbak
is wel hard maar komen er elke dag uit dus gaan niet veel tekeer zeg maar!

ik sta hier nog maar net een kleine 3 weken maar daarvoor stond ik op een stal waar ze aleen smorgens even 30 min i.v.m. uitmesten naar buiten kwamen
na ja dan zijn ze gek en daarom ben ik er weg gegaan want mijn beesje wel helemaal knarrie gek!! zuur op stal.

Dus zou zeggen zodra het even een dag dooit en de bak beetje zacht is de paarden naar buiten doen en dan kunen ze even gek doen en dan elke dag in weer in wind naar buiten!

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:44

Mijn haf heeft nu ijzers met van die sneeuwringen eronder, en gaat smorgens lekker de wei in met een pluk hooi/kuil erin.:)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:00

Mijn paard staat dag en nacht buiten en gaat regelmatig even uit zijn dak! Hij is wel voorzichtiger dan anders, maar is toch al een paar keer onderuit gegleden. Hij heeft er tot nu toe niets aan over gehouden.
Ik ga hem hierom ook niet binnenhouden, want op het moment dat hij dan naar buiten mag, gaat ie alsnog uit zijn dak en dan waarschijnlijk een stuk heftiger dan wat hij normaal doet. Ik heb liever dat hij verspreid over de dag even lekker gek doet, dan dat hij als hij buitenkomt helemaal uit zijn dak gaat. Dan is de kans op blessures imo veel groter.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:18

tot nu toe komen onze paarden nog steeds elke dag buiten. Wel heel veel werk om de bestrating rondom de stallen vrij te maken maar het werkt wel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:27

Haha, ja, zo denkt mijn schoonpa er ook over. Er is hier één lamp in de stal daardoor overleden. Pony is gek van het binnenstaan. Onze eigen exemplaren mogen lekker naar buiten en zelfs die druiloor van mij weet best wat ie moet doen met een besneeuwd weiland. Pak wel een plek waar je zeker van weet dat er geen bevroren plassen onder zitten. Geen paardenbak die niet is getrokken bijvoorbeeld. Die is hier spekglad, maar gewoon de besneeuwde wei kan echt geen kwaad hoor. Paarden passen wel op.

En de foto's zijn geweldig!

[ITP] Drie musketiers in de witte wereld (Dartmoor, PRE, KWPN)
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 26-12-10 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:28

Ik heb de mijne vandaag ook gewoon buiten gehad voor t eerst in 1,5 week (hij staat tijdelijk op een andere stal en de stalhouder durft het niet aan om ze buiten te zetten) ik heb m gister op mijn verantwoording in de buitenbak gezet, sneeuw plakte wel een beetje onder zijn ijzers, maar hij deed niet veel anders dan een rondje stappen.

vandaag wat langer buiten gehad en zonder deken, hij ging helemaal uit zijn dak, de sneeuwballen vlogen om mn oren, hij had de grootste lol. Heb het paard van de stalhoudster er ook bij gezet, wat waren ze verliefd op elkaar....
De bodem van de bak is ook niet bevroren dus dat scheelt ook heel veel met ballen onder de hoeven... In de bak hebben ze er amper last van, zodra ze op het hard komen is het wel even oppassen...

ga morgen even kijken of beetje kunnen stappen onder t zadel, (mn half broertje wil er graag een keer op)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:29

Van een stalhouder kan ik het wel begrijpen. Die is wel verantwoordelijk voor jouw paard, maar hier staan ze aan huis en zijn we zelf verantwoordelijk. Wij doen daar niet moeilijk over.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:42

Ik kan het ook heel goed begrijpen van de stalhouder, t mens is ook al 72 dus ik ben zowiezo blij dat hij tijdelijk daar kan staan tot hij weer terug kan naar zijn oude stal... Ik ben zelf daardoor namelijk niet in de mogelijkheid om er dagelijks naartoe te gaan...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:48

72, da's al op leeftijd, maar dat zegt niks hè? Mijn schoonpa sprong met 72 nog rond alsof ie 50 was. Hij durft ze echter ook niet buiten te zetten nu hoor. Ik ging van de week ook bijna plat, omdat mijn paard sneller wilde lopen dan ik... haha. Waar hij liep was gestrooid. Hij had grip, ik niet!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:49

Gewoon naar buiten, het zijn paarden he. Lang op stal laten staan, dat is pas gevaarlijk (stress, verveling, stalondeugden, stalbenen, etc) En al helemaal als je ze dan na een tijd stilstaan weer loslaat.....

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:25

Ze is al behoorlijk op leeftijd ja, ze wil nog van alles, maar ze is gewoon niet snel genoeg meer... Mijn paard is echt een lieverd, hij sukkelt op haar tempo mee naar de paddock maar als ie al even stil heeft gestaan wil ie ook wel vooruit, en met dat frisse weer helemaal...
Ze heeft zelf een andalusier merrie, lief klein paardje, en daar staat nu dan mijn grote kwpn/jachtpaard tegenover, en ze haalt m trouw iedere dag uit zijn box om zijn grote hoeven (vergeleken met haar anda) uit te krabben en zijn stal te doen. Gelukkig heb ik nu een week vakantie, dus kan mooi voor de paarden zorgen nu er zoveel sneeuw ligt, haar anda was ook helemaal happy dat ze er even uit mocht...

Het is toch wel een leuk gezicht om ze door de sneeuw te zien denderen, maar ik zal blij zijn als het weer weg is, en ik weer lekker kan trainen...

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:32

Wij kunnen niet meer met de trailer weg, ik ben dus al een kleine week op deze manier aan het rijden:

Afbeelding

Paard staat op ijzers met zooltjes, door de hoeveelheid sneeuw is het niet glad en de weide is helemaal vlak omdat ze er sinds september niet meer op zijn geweest. Trainen is het niet, maar zo hebben ze iig hun beweging.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:35

Ook ik zet mijn paard gewoon buiten in de sneeuw, nu staat hij niet op ijzers maar hij zoekt toch niet de grens op, kan makkelijk hoor. Ik vind sneeuw minder eng dan ijs en gladde ondergrond, dat vallen ze veel sneller op hun giechel.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:02

Op de stal waar ik sta gaat ook alles naar buiten, ijzers of niet, sneeuw,ijs....naar de wei.
Ik vond het in het begin door eng, maar vandaag de andere pension paarden weer binnen gezet waarvan het gros ijzers heeft en het gaat allemaal goed ondanks de sneeuwballen onder de voeten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:36

Bij ons gaan ze ook af en toe lekker los. De manege waar ik gewoonlijk ga rijden is nu spekglad buitenom. Mijn paard is niet betrouwbaar nu buiten. Die is dan zo gek als een deur, dus ik vind binnen rijden om lijfsbehoud verstandiger. :+ Maar hij kan zonder mij op de rug lekker uit zijn dak gaan haha.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:39

mijn pony paardje die vind de sneeuw heeerlijk. Hij sjeest door de bak, van de eene kant zo naar de andere kant :D die van mij is 1 x goed onderuit gegaan. (hij ging effe uit ze stekker) :P maar hij heeft er niks van over gehouden :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:27

Door de dooi is onze bak nu echt spekglad omdat er water op het ijs staat. De wei is nu ook niet meer te doen. Maar gelukkig kunnen ze achter in de paddocks. Alleen wel in 2 groepen omdat het kleiner is en eentje niet bij de rest kan.
Komende week wordt het wel lastiger. Ik moet voor werk een week weg, oppas is 78 en heeft geen paardenervaring. Andere oppas heeft haar pols zwaar gekneust en ik hoop dat het wel lukt om ze buiten te zetten. De gewone paarden lukt wel, de hengst wil wel eens macho doen. Gelukkig vriest het minder hard en is het erf niet meer glad.
Zo denk je alle geregeld te hebben en dan loopt het nog bijna spaak.