vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

claudianoa

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:32

om deze reden ben ik verhuisd met de paarden,vorig jaar 3 maanden niet kunnen rijden. Sta nu ergens met 2 binnenbanen. Ze komen overdag een paar uurtjes buiten. Dus laat voor mij de winter maar komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:38

Hier ook tobben zonder binnen in de winter, maar goed, het is niet anders...

Als ik niet hoef te werken is het wel op te lossen door een paar keer per dag naar stal te gaan en mijn paard er even uit te doen (met sneeuw buiten durf ik wel aan als ik erbij ben) of te wandelen in de schuur naast de stal, niet veel bijzonders, maar beter dan stil staan...
Als de wegen schoon zijn ga ik er op of span ik in en zo kan ze dan nog even beentjes strekken!

Als ik aan het werk ben is het lastiger, dan ben ik er pas in het donker en dan zijn de wegen vaak alweer glad opgevroren en kun je dus geen kant op, dan is het echt even afzien...

Hoop dat deze winter iets beter wordt dan die van vorig jaar...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 00:21

na het weerbericht van net toch in een lichte winterdepressie geraakt...en dat in de herfst...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 00:25

Wat dan?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 00:36

Bonny4life schreef:
na het weerbericht van net toch in een lichte winterdepressie geraakt...en dat in de herfst...

Ik heb het ook gehoord....maar geloof er niks van.
Heel vaak hebben ze het weer voor de volgende dag nog niet eens goed voorspeld.
Dus de voorspelling van vijf dagen vooruit is helemaal onbetrouwbaar.

De grootste hobby van onze weermannen en vrouwen is ons de stuipen op he lijf jagen.

wat mij betreft: eerst zien, dan geloven.

Juffrouw Ooievaar loopt hier nog steeds in het weiland. Zolang zij niet naar warmere oorden vertrekt, maak ik me nog nergens zorgen over....

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 00:45

Ik geloof dat ik dit soort weerberichten nog even niet aankan :(

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:31

ik heb ook het zelfde probleem, alleen buitenbak en wei.. Paarden gaan met elk weer naar buiten in de bak ook als er sneeuw ligt. Alleen als het pad ertoe beijzeld is en niet te doen blijven ze binnen. Die van mij heeft vorig jaar 1,5 maand vakantie gehad, kon geen kant op. Morgen gaan alvast haar achterijzers eraf, als het slecht wordt en blijft gaat voor er ook af...

Opzich is alleen sneeuw niet heel erg, als het poeder is, dat is nog wel te doen, zodra het gaat dooien en vriezen begint de ellende...

Ik blijf dit ook even volgen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:32

Elk jaar is het toch hetzelfde probleem?
Gewoon zonder ijzers of sneeuwbeslag...en hopen dat de paden om de stal niet op een ijsbaan gaan lijken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:33

Als het weer zo wordt dan verhuisd mijn paardje weer tijdelijk naar een stal met binnenbak. Maar ik heb er maar 1tje, de twee veulens blijven gewoon thuis 24/7 buiten. Maar zo gauw het langdurig sneeuwt kan hij zijn stal niet meer uit....en met een trailer ga ik niet op pad. Ja 1malig om hem naar zn tijdelijke stal te brengen!

We hebben een lange oprit en die wordt toch altijd een ijsbaan zeker als het vriest/dooit/vriest etc. En op de wei krijgt hij klompvoetjes.. Mijn vorige paard had geen ijzers, die kon dan nog wel naar buiten.

Langdurige vorst vind ik nog niet zo'n ramp want dan kan hij nog naar buiten en kan ik naar de manege.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:39

polly2 schreef:
Bonny4life schreef:

De grootste hobby van onze weermannen en vrouwen is ons de stuipen op he lijf jagen.

Juffrouw Ooievaar loopt hier nog steeds in het weiland. Zolang zij niet naar warmere oorden vertrekt, maak ik me nog nergens zorgen over....

Wil geen roet in het eten gooien, maar hier al menig groepje ganzen zien vertrekken naar het zuiden...
Ik tref in ieder geval voorbereidingen, beter voor niks dan te laat :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:41

claudianoa schreef:
om deze reden ben ik verhuisd met de paarden,vorig jaar 3 maanden niet kunnen rijden. Sta nu ergens met 2 binnenbanen. Ze komen overdag een paar uurtjes buiten. Dus laat voor mij de winter maar komen.

Hier net hetzelfde! Normaal staan ze 24/7 buiten, zonder buitenbak enkel een veld om op te rijden. Zo heb ik dus vorig jaar ook 3 maanden niet gereden, niet goed voor een haf die echt op conditie moet blijven, anders kan je haar rollen. Nu staan ze sinds zaterdag ook in een stalling waar ze elke dag buiten kunnen komen en heb ik een binnenbak! 3 werf hoera! Voor m'n jaarling is het wat minder om meer op stal te staan, maar zo komt ze wel meer in de hand, leert ze nieuwe dingen en gaan we ad hand veel samen wandelen. Alles beter dan mijn kleigrond die modder was, straks gaat het vriezen en vriezen al die putten vast, dat is echt levensgevaarlijk voor m'n paardjes...

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:46

Hier ook alleen een buitenbak en wei met schuilstal. Ik zie er niet echt tegenop. Het heeft ook wel weer wat. Thermoskannen met warme choco mee! Ik ben dan ook echt een wintermens.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:58

wij staan bij een boer, ze mogen wel elke dag een aantal uren buiten, maar aangezien onze piste een afgezet stukje wei is kunnen we al een aantal weken niet rijden doordat de regen de piste spekglad maakt... is momenteel net te rijden maar eens het opnieuw gaat regenen of vriezen is het dus weer gedaan met de pret... schiet er dus nog een wandelingetje langs staart over in het weekend voor wie met zn paard op straat kan komen... (als de weg niet te glad ligt tenminst)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:12

Anoli schreef:
Bonny4life schreef:

Wil geen roet in het eten gooien, maar hier al menig groepje ganzen zien vertrekken naar het zuiden...
Ik tref in ieder geval voorbereidingen, beter voor niks dan te laat :)[/quote]

Dat van die ganzen zegt echt niks. Die waren vorige maand ook al aan het trekken. De ooievaars echter hebben geen vaste vertrektijd, maar houden veranderingen in de gaten.
Ik ben met mijn voorzieningen altijd klaar voor de winter...maar ik durf te wedden dat het komende week niks wordt. Vanmorgen in de auto was de meneer van meteoconsult namelijk alweer aan het terugkrabbelen: Tja...uhm...we kunnen het dus niet met zekerheid zeggen...wellicht verschuift het nog dat lagedrukgebied en dan wordt het gewoon regenachtig en geen sneeuw...

Kortom....ik zie het wel als het zover is. Ik heb geen behoefte aan paniek voordat er daadwerkelijk iets aan de orde is...
Heeft helemaal geen zin namelijk.

We kijken aan het eind van de week wel wat er van gekomen is.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:24

Bonny4life schreef:

heey!

inderdaad ik raak ook licht gestresst van al die voorspellingen!
maar ja nog maar heel even afwachten....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:15

Niet zo miepen iedereen joh :))

Ik heb vorig jaar alle dagen mijn paard buiten gezet, die doet zelf wel rustig aan. Stond vierkant op ijzers, geen sneeuwbeslag.
Heb ook alle dagen gewoon getraint zoals ik dat normaal zou doen. Gewoon gereden in de bak ook :) .

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:16

Knap, bij mijn paarden krijg je klompvoeten waardoor op een gegeven moment de toon het onderste punt is en ze echt hun benen zouden gaan breken...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:17

Mijn paard weet die zelf af te breken. Vraag me het niet hoe ze het doet, maar ze blijft plat lopen (geen klonten).
Wil dit jaar toch wel naar sneeuwbeslag kijken, ook al is het niet 100% nodig door haar "truucje"

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:18

Nou ik moest mijn pony vroeger uit de wei halen met een grote hamer. En elke 3 meter die ijsblokken eraf HAKKEN....dus kun je nagaan. Knap paard heb je :+

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:18

Verschrikkelijk.
Vrijdag zou ik buiten les hebben, maar als er 15 cm sneeuw ligt wordt dat niks..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:19

Ik moet eerst zien dat er zoveel sneeuw komt...dan pas geloof ik het :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:21

Zonnetje81 schreef:
Nou ik moest mijn pony vroeger uit de wei halen met een grote hamer. En elke 3 meter die ijsblokken eraf HAKKEN....dus kun je nagaan. Knap paard heb je :+

Ik ken dat hakken inderdaad. Omdat ik dus kan doorrijden gaat het sneeuw wat in de hoef blijft zitten echt extreem verklonteren. Ze loopt dus plat, maar dat sneeuw in de hoef lijkt wel steen :') . Dat laat ik dan meestal maar gewoon smelten :') .

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:21

tja, we moeten eerst zien dan geloven, maar ook ik zie er tegen op.
Ben ook net verhuisd met mn kids.

Iris heeft wel sneeuwbandjes en eowyn heeft geen ijzers, dus in principe kunnen ze los staan in de sneeuw.
De staleigenaresse wil evt nog bij vries en het land is te doen op het land zetten, maargoed het is dus echt afwachten.
Maargoed, dan nog kan je niet veel doen.

nu ben ik wel net begonnen met grond-dressuur, dus ga ze op die manier proberen los te houden, mocht je echt niet meer kunnen rijden.
Desnoods doe ik het daar in de schuur, die is daar groot genoeg voor :D
Maar ik hoop dat het allemaal tegen valt.

Wordt tijd dat ik naar zuid-frankrijk verhuis, daar heb je wel sneeuw, maar toch altijd iets minder kans dan hier.
(hmmm zal je net zien, zodra ik daar woon, dat het gigantisch sneeuwt :7 )

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:23

Ik zie er ook ontzettend tegenop!! Mijn paard staat voor op ijzers dus ik wil sowieso binnenkort contact met de smid opnemen voor mogelijkheden mbt sneeuwbeslag. Maar daarmee ontkom je nog steeds niet aan de gevaarlijke gladde wegen…

Ik moet een paar honderd meter over de weg om bij de bak te komen en een deel hiervan wordt niet of nauwelijks gestrooid. Daarbij moet ik dan ook nog eens een helling af om uiteindelijk bij de bak te komen wat natuurlijk ook niets is als het glad is… En ik werk 4 dagen per week waardoor ik ook nog in het donker over straat moet. En als ik er dan ben ga ik alsnog niet volop rijden in een bevroren/besneeuwde bak :n

Ik ga echt héél erg hard duimen dat het allemaal meevalt!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:24

Met glad erf doe ik mijn paard altijd huissokken (die dikke met van die nopjes eronder aan).

Edit: Whaha nu ik m'n post zo terug lees klinkt het echt alsof ik Pokemon ben :')