Lusitana schreef:vito05 schreef:Ik kan me je schuldgevoel heel goed voorstellen en is ook niet zonder reden.
Het is inderdaad best wel sneu als je paard de hele dag binnen staat en ik snap niet dat er stallen zijn die dit nog steeds zo doen.
Ik vind dat een paard zeker een 7 tot 10 uur buiten moet staan, liefst langer.
Bij mij in de buurt zijn zat stallen, maar op veel stallen staan ze veel binnen.
Je zegt het hier prima: het is SNEU. Zielig is wat anders. Zielig is als een paard alleen van stal komt om afgebeuld te worden bv. Of als het niet genoeg te eten krijgt, vol met wormen zit, of als het staat te "rotten" in de stront of bagger en lek gestoken wordt door insecten of parasieten, het ziek is of pijn heeft, om maar wat te noemen.
Maar wat is er op zich zielig aan op stal staan? Het doet hem geen pijn, jaagt hem geen angst aan (uitzonderingen daar gelaten) en is juist een plek om je lekker terug te trekken en veilig te voelen.
Paarden zijn prima in staat om emoties te uiten en het is makkelijk zat om te zien of er dingen die echt zielig zijn, aan de hand zijn. Het is harstikke leuk en aardig als je paard veel vrijheid kan krijgen, maar als het niet kan, zit niet elk paard daarmee. Sommigen wel, en dan moet je het ook veranderen vind ik. Maar je kunt er niet van uit gaan dat het zo verschrikkelijk is voor álle paarden.
Ik zie het dan ook nooit als nuttig om aan wildvreemden te vragen wat ze vinden omdat er nu eenmaal uiteenlopende meningen zijn, maar niemand daarvan kan een specifieke situatie overzien of begrijpen. Ze kennen het paard niet.
Stel heel bokt gaat tegen iemand als jij, die paarden liefst buiten heeft, zeggen dat ze binnen moeten, je bent een beul als je ze buiten laat, hebben ze dan gelijk omdat ze met meerderen dat het hardste schreeuwen? Ga je het dan veranderen? Natuurlijk niet. Je doet wat jou goed lijkt.
Er is helemaal geen gelijk. Ieder doet wat hem het beste lijkt voor zijn paard of dat het dichtste benaderd.
En je moet het veranderen als je paard daar niet gelukkig in blijkt, dat spreekt voor zich.
Uiteraard is het ook goed om het te veranderen als je er zelf onder lijdt.
Maar het is niet okee om iemand schuldgevoel aan te praten op niks af.
Nee het is gewoonweg zielig. Dit noem ik oogkleppen opzetten. Een paard zijn bewegingsvrijheid afnemen is zielig. Ik kan niet begrijpen dat iemand dit niet kan inzien.
Dit vergelijken met ergere vormen van mishandeling noem ik mooipraten of je geweten zuiveren. Want ja, fysieke mishandeling is ongetwijfeld erger. Maar hoef je dat aan te halen om een punt te maken??
Er is niks mis met een paard op stal zetten. Maar laat hem alsjeblief enkele uurtjes per dag lekker rondlopen en spelen.
Ik vind het eigenlijk al jammer dat de weide waar mijn paard op staat maar 150X100 meter is. Want een paard zou meer ruimte om te ontdekken mogen hebben vind ik.
Daarom wordt hij vaak van weide verwisseld. Dat houdt het voor hem toch ook net wat spannender, net zoals wisselende buren (natuurlijk wel zijn vaste kudde), dat vindt hij helemaal spannend.
Er zullen zeker uitzonderingen zijn; paarden zijn van zichzelf lusteloos zijn en uit zichzelf de stal kiezen. Maar dat zijn er bitter weinig.
En toch zijn er nog zovelen (vooral jonge meiden) die gewoon kiezen voor hun eigen plezier en paardlief verder 23 uur op stal laten. Het soort dat een paard krijgt van mama en papa en zelf eigenlijk geen goede keuzes kunnen maken. Dat vind ik zo pijnlijk voor het paard, want ja, ik schrik er ongelofelijk hard van hoe groot het verschil is tussen paarden op de manege en de paarden hier op onze privéstal.
Lusteloos, dood in de ogen, zelfs oren plat in de stal. Hier zijn ze speels, vrolijk, hinniken vol lust.
Ikzelf opteer dan ook voor 24/7 buiten, ook in de winter, met een uitloopstal en een deken. Ik zie zelf dat mijn paard daar het gelukkigst mee is aan zijn manier van doen. Wat ik hiermee wil zeggen aan TS: Kijk goed naar je paard zijn behoeften en volg je hart. Dan weet je het gewoon vanzelf.

(uiteraard op een goede locatie).