Zielig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:28

Lusitana schreef:
vito05 schreef:
Ik kan me je schuldgevoel heel goed voorstellen en is ook niet zonder reden.
Het is inderdaad best wel sneu als je paard de hele dag binnen staat en ik snap niet dat er stallen zijn die dit nog steeds zo doen.
Ik vind dat een paard zeker een 7 tot 10 uur buiten moet staan, liefst langer.
Bij mij in de buurt zijn zat stallen, maar op veel stallen staan ze veel binnen.

Je zegt het hier prima: het is SNEU. Zielig is wat anders. Zielig is als een paard alleen van stal komt om afgebeuld te worden bv. Of als het niet genoeg te eten krijgt, vol met wormen zit, of als het staat te "rotten" in de stront of bagger en lek gestoken wordt door insecten of parasieten, het ziek is of pijn heeft, om maar wat te noemen.
Maar wat is er op zich zielig aan op stal staan? Het doet hem geen pijn, jaagt hem geen angst aan (uitzonderingen daar gelaten) en is juist een plek om je lekker terug te trekken en veilig te voelen.
Paarden zijn prima in staat om emoties te uiten en het is makkelijk zat om te zien of er dingen die echt zielig zijn, aan de hand zijn. Het is harstikke leuk en aardig als je paard veel vrijheid kan krijgen, maar als het niet kan, zit niet elk paard daarmee. Sommigen wel, en dan moet je het ook veranderen vind ik. Maar je kunt er niet van uit gaan dat het zo verschrikkelijk is voor álle paarden.
Ik zie het dan ook nooit als nuttig om aan wildvreemden te vragen wat ze vinden omdat er nu eenmaal uiteenlopende meningen zijn, maar niemand daarvan kan een specifieke situatie overzien of begrijpen. Ze kennen het paard niet.
Stel heel bokt gaat tegen iemand als jij, die paarden liefst buiten heeft, zeggen dat ze binnen moeten, je bent een beul als je ze buiten laat, hebben ze dan gelijk omdat ze met meerderen dat het hardste schreeuwen? Ga je het dan veranderen? Natuurlijk niet. Je doet wat jou goed lijkt.
Er is helemaal geen gelijk. Ieder doet wat hem het beste lijkt voor zijn paard of dat het dichtste benaderd.
En je moet het veranderen als je paard daar niet gelukkig in blijkt, dat spreekt voor zich.
Uiteraard is het ook goed om het te veranderen als je er zelf onder lijdt.

Maar het is niet okee om iemand schuldgevoel aan te praten op niks af.

Nee het is gewoonweg zielig. Dit noem ik oogkleppen opzetten. Een paard zijn bewegingsvrijheid afnemen is zielig. Ik kan niet begrijpen dat iemand dit niet kan inzien.
Dit vergelijken met ergere vormen van mishandeling noem ik mooipraten of je geweten zuiveren. Want ja, fysieke mishandeling is ongetwijfeld erger. Maar hoef je dat aan te halen om een punt te maken??
Er is niks mis met een paard op stal zetten. Maar laat hem alsjeblief enkele uurtjes per dag lekker rondlopen en spelen.
Ik vind het eigenlijk al jammer dat de weide waar mijn paard op staat maar 150X100 meter is. Want een paard zou meer ruimte om te ontdekken mogen hebben vind ik.
Daarom wordt hij vaak van weide verwisseld. Dat houdt het voor hem toch ook net wat spannender, net zoals wisselende buren (natuurlijk wel zijn vaste kudde), dat vindt hij helemaal spannend.
Er zullen zeker uitzonderingen zijn; paarden zijn van zichzelf lusteloos zijn en uit zichzelf de stal kiezen. Maar dat zijn er bitter weinig.
En toch zijn er nog zovelen (vooral jonge meiden) die gewoon kiezen voor hun eigen plezier en paardlief verder 23 uur op stal laten. Het soort dat een paard krijgt van mama en papa en zelf eigenlijk geen goede keuzes kunnen maken. Dat vind ik zo pijnlijk voor het paard, want ja, ik schrik er ongelofelijk hard van hoe groot het verschil is tussen paarden op de manege en de paarden hier op onze privéstal.
Lusteloos, dood in de ogen, zelfs oren plat in de stal. Hier zijn ze speels, vrolijk, hinniken vol lust.

Ikzelf opteer dan ook voor 24/7 buiten, ook in de winter, met een uitloopstal en een deken. Ik zie zelf dat mijn paard daar het gelukkigst mee is aan zijn manier van doen. Wat ik hiermee wil zeggen aan TS: Kijk goed naar je paard zijn behoeften en volg je hart. Dan weet je het gewoon vanzelf.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:45

suus_ schreef:
Ik vind het niet normaal dat sommige pensionstallen hun paarden niet elke dag naar buiten doen.
Snap überhaupt ook niet dat die vol staan altijd :+

Ik snap niet waarom een pension stal er aan begint om paarden te nemen, als ze weten dat ze de winter niet buiten komen?
Persoonlijk zou ik mijn paard daar dan niet eens stallen. Als mens zijnde is het toch ook al niet leuk om 4 uur voor je uit te staren op je kamer. Laat staan een hele dag of zelfs langer..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:53

PinkyPie schreef:
Mijn paard staat in pension. De regel daar is dat de paarden na 1 oktober niet meer het land in mogen, omdat ze het anders helemaal kapot lopen. Ze staan dus nu binnen (allemaal). Dit is de eerste winter met mijn paard en ik voel me af en toe zo schuldig als ik een dag niet naar haar toe kan. In de lente/zomer kan ze wel gewoon lekker de wei in met vriendjes, maar nu niet. Ik probeer zoveel mogelijk iedere dag te gaan en haar dan lekker buiten te laten (rijden, longeren, poetsen of gewoon lekker met een vriendje in de bak spelen). Maar al met al komt ze nu niet veel meer dan een uur, hooguit 1,5 uur per dag uit haar stal. Vandaag was het bijv. weer enorm pokkeweer en vanochtend heb ik niet gereden. Nu wilde ik evt wel vanavond nog gaan, maar ook nu is het een groot zwembad buiten..... Ik heb haar vanochtend wel een tijdje in de bak gelaten.
Haar stal is een ruime en lichte box van 4 x 6 met een luik naar buiten en andere paarden om haar heen.
Hoe ervaren jullie dat ? Stel ik me aan, vind ik het te zielig of valt het in jullie ogen allemaal wel mee ?

Ik kan het niet zielig vinden. Ik vind veel zielig, maar dit zijn omstandigheden in de klei, is niet anders. Als het dier goed doorvoed is, voldoende water krijgt, geregeld beweging, contact heeft met soortgenootjes en nooit mishandeld wordt, en in de overige maanden heerlijk weidegang geniet, dan heeft het dier het zoveel beter dan menig mens en dier op aarde.

Sonnies

Re: Zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:21

Tja wat is zielig, de meningen zijn enorm verdeeld hierin.
Ja een paard hoort het liefst de gehele dag naar buiten, maar hier in noord-holland is dat erg moeilijk. En als het al lukt, dan staan ze vaak de gehele dag alleen in een paddock. Worden ze daar blijer van, kan je je dan weer afvragen. Daarnaast het ene paard staat met kou en regen liever in zijn stalletje en de ander staat weer liever buiten.
Ik persoonlijk, zou niet gaan voor een stal waar ze niet buiten komen, 3 à 4 uur per dag met een soortgenoot vind ik het minimiem.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 10:05

Een mening is een mening is is nooit goed of fout.

Dan wil ik nog wel een ander ballonnetje oplaten:
Hoe doen de mensen die hun paard 24-7 op het land hebben staan dat dan met rijden ben ik wel even benieuwd.... Zijn dit paarden waar bijv wedstrijden mee gereden worden, paarden die alleen buiten worden gereden en hoe vaak in de week wordt er dan gereden.. ? Ik denk nl dat er wel een verschil is tussen paarden die bijv. 5 dagen in de week wedstrijdgericht worden getraind en een paard wat alleen buiten gereden wordt. Volgens mij heeft een paard andere behoeftes als ie een aantal keren per week getraind wordt of dat íe bij wijze van spreken 1x of 2x per week een ontspannen buitenrit maakt.
Ik kan het mis hebben maar als je iedere dag traint lijkt het mij redelijk onhandig om met je zadeltje in een blubberige wei aan te komen, en vervolgens ben ik ook wel benieuwd hoe dat ná de training gaat, als je paard bezweet is en je hebt alleen een weiland met een schuilstal... Kun je m dan afspuiten, deken erop, uit laten zweten, of gaat ie "zo" de wei in... Gewoon even uit nieuwsgierigheid... ;)

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:24

PinkyPie schreef:

Hoe doen de mensen die hun paard 24-7 op het land hebben staan dat dan met rijden ben ik wel even benieuwd.... Zijn dit paarden waar bijv wedstrijden mee gereden worden, paarden die alleen buiten worden gereden en hoe vaak in de week wordt er dan gereden.. ? Ik denk nl dat er wel een verschil is tussen paarden die bijv. 5 dagen in de week wedstrijdgericht worden getraind en een paard wat alleen buiten gereden wordt. Volgens mij heeft een paard andere behoeftes als ie een aantal keren per week getraind wordt of dat íe bij wijze van spreken 1x of 2x per week een ontspannen buitenrit maakt.
Ik kan het mis hebben maar als je iedere dag traint lijkt het mij redelijk onhandig om met je zadeltje in een blubberige wei aan te komen, en vervolgens ben ik ook wel benieuwd hoe dat ná de training gaat, als je paard bezweet is en je hebt alleen een weiland met een schuilstal... Kun je m dan afspuiten, deken erop, uit laten zweten, of gaat ie "zo" de wei in... Gewoon even uit nieuwsgierigheid... ;)

Ik ben heel eerlijk, ik heb twee paarden die ik beide niet meer kan rijden en dus met pensioen.
Zou ik wel nog rijden dan was deze stal waar ik nu sta geen plek voor mij, daarvoor is de bak echt te slecht en je kunt savonds niet rijden.
Als ik wedstrijden zou rijden, zou ik mijn paard ook niet 24/7 buiten willen hebben, dan zou ik kiezen voor zo lang mogelijk overdag weide/paddock, maar snachts opstal en met heel vies weer.
Nu ze met pensioen zijn heeft het geen zin ze op stal te zetten en worden ze er alleen maar stijf van.
Als ik alleen af en toe recreatief zou rijden zou ik wel mijn paard neerzetten waar ze nu staan.
Het hangt dus echt heel erg af van wat je wilt.
Maar als je paard al eens overdag gewoon buiten komt, dan vind ik die nacht echt geen ramp, mits voldoende ruwvoer, dat dan weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:23

PinkyPie schreef:

Je hoeft je zadel natuurlijk niet mee te nemen naar de wei en de wei hoeft niet blubberig te zijn. ;)
Ik haal mijn paarden uit de (niet-blubberige) wei en dan lopen we naar de "poetsplaats".
Na de training gewoon de wei weer in. Dat kan prima, de vacht doet goed z'n werk wat de afvoer van het zweet betreft.
Afspuiten en dekens doe ik niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:02

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:55

Marije__ schreef:
suus_ schreef:
Ik vind het niet normaal dat sommige pensionstallen hun paarden niet elke dag naar buiten doen.

Ik snap niet waarom een pension stal er aan begint om paarden te nemen, als ze weten dat ze de winter niet buiten komen?
Persoonlijk zou ik mijn paard daar dan niet eens stallen. Als mens zijnde is het toch ook al niet leuk om 4 uur voor je uit te staren op je kamer. Laat staan een hele dag of zelfs langer..

Mhh denk ook dat deze stallen in omgevingen staan waar de grond ERG duur is en dus ook de mogelijkheden beperkt.

Ik rij nu al ruim 30 jaar altijd met plezier. Ik zou dus wegens het wegvallen van weiland/paddock in de winter moeten stoppen met mijn hobby. Dat is toch ook sneu kijk dan hoe vol marktplaats dan gaat lopen.
Denk dat vele van de mensen die hier reageren van ik vind het zielig niet in een druk bewoonde omgeving wonen zoals de randstad. Maar de luxe van ruimte hebben. De meeste paarden hier zijn niet anders gewend en kunnen er prima mee leven zien er gezond en vrolijk uit. Er zijn nog altijd paarden die het slechter hebben die bv in de steek zijn gelaten in een weiland.

Bij mijn huidige stal gaan ze veel naar buiten maar kan je niet zeggen dat de blijdschap eraf staalt als hij buiten in de blubber staat. Zodra ik het touw weghaal wil hij naar binnen. Helaas door de vele regen krijgen de paddocks bijna geen kans tot opdrogen.

Wat is zielig is voor iedereen anders.. de ene stal is de andere niet kan je wel zeggen dat de prijzen erg de pan uitrijzen en dat voor alles wat extra gevraagt wordt dat voor vele net het randje is. Als de prijzen nog hoger gaan worden moet ik toch misschien gaan stoppen iets wat ik niet wil om mijn beestje die ik nu al ruim 6 jaar heb moet verkopen aan iemand waar ik niets van weet???.

Zijn hier echt mensen die hun paard gaan verkopen als de stal niet meer toereikend is?. Is dat de oplossing?. Wat is de garantie??. Want die is er niet?.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:57

het is idd niet fijn als je paard de hele dag binnen staat!
het paard is al door ons zo beperkt paard en dat word al1 maar erger van dit soort stallen! ik sta nu ook met mijn paard op stal waar ze somers in het land staan (alleen overdag) maaar swinters allemaal binnen.

nou heb ik afgesproken met een stalgenootje dat ik voor mijn werk mijn en haar paard id paddock zet zodat ze ffies kunnen spelen. zij doet het na haar werk en ik kom savonds nog een x terug om hem te rijden of te wandelen longeren ect. dus hij komt er 3xdaags uit wat toch wel mijn prioriteit is als zo npaard zo lang binnenstaat!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:48

Heb mijn paard ook een poosje in pension gehad, ze kon ook niet naar buiten. Ik vond het vreselijk, voelde me net alsof ik even een speelgoedje uit de kast haalde om even mee te spelen.. Het was verder wel dik voor elkaar, mooie ruime box, voldoende voer, mooie binnenbak, gebruik van stapmolen, maar ik voelde me er niet goed bij, kan uiteraard niet zeggen wat het paard in kwestie er van vond..

Nu staat ze bij mijn ouders in de wei en tja, dat is ook niet alles inderdaad. Ze wordt gem. 3/4 keer gereden in de week. Onder het zadel of aangespannen en dat zijn niet altijd buitenritjes, maar dan moet ze soms ook flink aan het werk. Trainen is inderdaad niet echt handig in het zompige weiland, maar ja, het is hier het een of het ander..
Een keer in de week rijles, als het weer het toelaat, en straks een keer in de week menlessen in een binnenmanege..
Ze is nu deels geschoren en staat 24/7 met een deken op op het land.
Heb overigens wel boxen, maar zet haar liever buiten..
Na het rijden als ze nog erg nat is, druktemaker is lastig uit te stappen, zet ik haar met een zweetje op in de box met wat eten, daarn agaat ze weer naar buiten..

Of mijn paard het heel erg vond om zo lang in de box te staan weet ik niet, durf ik ook niet te zeggen, maar ik voelde me er niet goed bij.
Wat ik wel zie is dat ze nu lekker in de wei soms met de jonge dieren mee ravot, maar ook gaat ze graag naar de stal om lekker rustig te staan eten.. Ik denk dat ik het nu het beste doe voor mijn paard, al sta ik soms wel wat sneu te kijken als ik bij een ander kom met een binnenbak, of alleen een al een fijne buitenbak en alle andere fasciliteiten..

Wij zitten overigens ook op een dikke laag leem, dus ook erg nat hier.. Maar we hebben op zich een groot genoeg stuk om alle drie de paarden buiten te laten lopen en dan kunnen ze ook nog wel droog liggen en wat beschut staan.
Maar sommige stukken worden inderdaad vertrapt, tja daar ontkom je haast niet aan. Dat zaaien we later opnieuw in of we laten het zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:07

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:30

Mijn pony komt per 1 dec op een stal te staan waar ze swinters 3 uur per dag buiten komt met andere paardjes in de paddock en zomers staat ze dan dag en nacht buiten. Uiteraard zorg ik dat ze s´winters ook nog buiten komt als ik er ben, en mijn vriendinnen zetten haar dan ook buiten wanneer ik er niet ben. Mijn pony mag dus zeker niet klagen!

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:35

Per 1 december ga ik verhuizen maar een stal waar mijn paardje 3 uur swinters naar buiten gaat met zijn paardenvriendjes.. En daarnaast als mijn vriendinnen op stal zijn word hij ook nog buiten gezet.. En in de zomer mag hij 24\7 op de wei.. Nou ik weet cker dat hij hier heel gelukkig gaat worden en zeker paard kan zijn...
Hij mag niet klagen hoor ;)...

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:38

kippie20 schreef:
Per 1 december ga ik verhuizen maar een stal waar mijn paardje 3 uur swinters naar buiten gaat met zijn paardenvriendjes.. En daarnaast als mijn vriendinnen op stal zijn word hij ook nog buiten gezet.. En in de zomer mag hij 24\7 op de wei.. Nou ik weet cker dat hij hier heel gelukkig gaat worden en zeker paard kan zijn...
Hij mag niet klagen hoor ;)...

Goh wij gaan vast naar dezelfde stal :D

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:45

@ jastiehorse: mmmmmm...... Dat zou heeeellll goed kunnen hahaha... ;)

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:07

Is wel wat minder inderdaad maar soms kan het niet anders.
Mijn pony's lopen overdag en in de nacht gewoon in een zandbak.
Ze kunnen in een container als ze willen maar ze staan het liefste buiten.
In de zomer gaan ze ook nog 2 uurtjes per dag het land op.
Kan helaas niet langer dan vreten ze zich vol.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:26

Marije__ schreef:
suus_ schreef:

en dan ook nog de HOOFDPRIJS ervoor betalen, zo is het vaak ook nog!! 8)7

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:41

PinkyPie schreef:
Een mening Hoe doen de mensen die hun paard 24-7 op het land hebben staan dat dan met rijden ben ik wel even benieuwd.... Zijn dit paarden waar bijv wedstrijden mee gereden worden, paarden die alleen buiten worden gereden en hoe vaak in de week wordt er dan gereden.. ? Ik denk nl dat er wel een verschil is tussen paarden die bijv. 5 dagen in de week wedstrijdgericht worden getraind en een paard wat alleen buiten gereden wordt. Volgens mij heeft een paard andere behoeftes als ie een aantal keren per week getraind wordt of dat íe bij wijze van spreken 1x of 2x per week een ontspannen buitenrit maakt.

Ik ben zo iemand die achterin de auto een zadel heeft en eigenlijk standaard met hoge regenlaarzen rij(meer grip op drassige stukken in het weiland). Ik rij 3-4x per week een fijne buitenrit en moet haar uit een weiland vissen, bij het hek vastbinden aan een ring. Poetskist achteruit de auto pakken, schrobben en rijden maar. Tis een harige harrie en ze draagt een regendeken zodat het grootste gedeelte wel schoon blijft.
Ze wordt uitgestapt(afgekoeld niet opgedroogd), afgezadeld, hoeven uitkrabben, dek erop en hup weer het land in. Bit haal ik even door het slootwater, net als mijn laarzen voor ik de auto in stap. Simpel maar heerlijk! :+

Voorheen moest ik haar zelfs uit een natuurgebied van 10 hectare halen en uit een kudde van 12-15 paarden halen. Maar alles voor dr vrijheid.... :j

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:56

Wij hebben een kleinschalige pensionstalling nabij Groningen en wat ons betreft gaan de paarden overdag lekker naar buiten,een paard hoort niet 23/7 binnen te staan.
Natuurlijk wordt het land kapot gelopen,maar dat is de keuze die je maakt.
Ik wil mijn eigen paarden ook niet 23/7 binnen hebben,dus de pensionpaarden ook niet.
We hebben hier zelfs een aantal mensen die hun paard ook in de winter 24/7 buiten willen hebben.
Gelukkig kunnen ze in de zomer naar de zomerwei(24/7 buiten) en kan het land bij onze stallen weer bijkomen.
Wij hebben een buitenbak die soms ook wel eens nat is,maar dan wordt er hier gewoon gereden,ik denk dat de ruiters er meer last van hebben dan de paarden....
Ik vind het wel belangrijk dat er in het land droge plekken voor de paarden zijn,maar uit ervaring weet ik dat ze gewoon in de modder blijven staan.
Ze moeten natuurlijk ook voldoende hooi tot hun beschikking hebben

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:15

Ik was me dat nu eens af aan het vragen, als we het dan toch over modder hebben.
Ik sta op een stal waar ze 24/7 buiten staat.
De stal zelf en een stuk buiten om is verhard, het stuk om de ruif is speciaal aangetrilt en matten erop (werkt perfect)
Dan hebben ze nog een lang stukje onder de bomen waar ze ook veel schuilen wat ook droog is en waar de meesten elkker rollen of liggen.
De rest van de paddock is blub, alleen buitenom gaat het ook nog een beetje.
Iedere dag word alle mest opgeruimt en het geknoeide hooi, ze hebben altijd water en hooi.
Toch denk ik dat mijn merrie minder ligt en nu vind ik haar sneu.
Ik zet haar iedere dag even op de rijbak die ook best nat is en daar gaat ze meteen rollen.
Een betere plek waar ze nu staat is er niet, al ben ik bang dat als ze echt ouder word er een andere oplossing gevonden moet worden.
Op stal zijn ze ieder jaar bezig met verbetering, maar het is maar kleinschalig dus dat kan maar beetje bij beetje.
Ik heb al eens loopstallen gezien waar het een grote vieze modderbende was, of vol met poep.
Daar zou ik toch voor geen geld willen staan, ik vind dit al tegen het randje wat modder betreft waar ik sta.
Maar modder is overal nu met dit weer.

Jacqvaliant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:07

Wij hebben gelukkig de `luxe` dat eigenlijk het gehele jaar door naar buiten kunnen/ mogen.. Totdat de boer het land echt te nat vind worden en de paarden alles vertrappen. maar dat zal nooit langer dan 2 weken zijn.
Over 15 uur op stal. Tja nu gaan onze paarden ook rond 9 uur naar buiten en rond 17uur weer naar binnen, lijkt me `normaal` voor dit tijd van het jaar.
Suc6 met je overwegingen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:13

Laat ik beginnen met het feit dat ik elk paard zielig vind wat uberhaubt een stal in moet...

En ik weet dat de meeste mensen net als ik het beste voor hebben met hun paard en proberen hem/haar er zoveel mogelijk uit te halen maar feit is gewoon dat ze dan nog minimaal 20 uur op stal staan...

Mijn paarden staan 24/7 buiten, ze kunnen wel schuilen overigens. Ik weet dat niet iedereen deze luxe heeft, maar misschien kun je op zoek gaan naar een stalling in de buurt waar je paard een uitloop heeft?

Ik weet namelijk bijna zeker dat heel nederland met hetzelfde probleem kampt! Ook bij ons gaan ze nu het land niet op, toch hebben mijn paarden een aardig stuk te bewandelen.

Succes!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:18

Dit is natuurlijk een topic waar veel gezeik van komt.

Maar goed jaren en jaren en JAREN heb ik het ook gehad ik heb mijn paard 17 jaar en ik heb een drukke baan en prive gaat er ook heel veel veranderen :))
Mijn pony is al bijna 28 en altijd stalpony geweest.
Ik kwam bijna elke dag maar omdat ie zo oud is ga je ook niet uren rijden en ik wil dat ook helemaal niet meer heb geen tijd om mijn paard eerst 1 uur los te gooien en dan nog 1 uur mee bezig zijn omdat ik niet het gevoel wil geven van ik moet er minimaal zoveel uur uit zijn.

De laatste 5 jaar had ik het er zo moeilijk mee maar hier in de randstad is bijna niks beters te vinden.
Nu sta ik sinds 2 maanden op stal in de randstad super de luxe waarvan de eigenaar het niet wilt dat paarden uren op stal komen..dus eindelijk komt ie vaker buiten

ts het kan niet anders soms en geloof me je paard heeft super stal en een luikje zoveel paarden moeten met minder doen en ik ken stallen waar de paarden er soms wel 3 dagen in blijven staan omdat de eigenaar niet komt

Citaat:
Mijn paarden staan 24/7 buiten, ze kunnen wel schuilen overigens. Ik weet dat niet iedereen deze luxe heeft, maar misschien kun je op zoek gaan naar een stalling in de buurt waar je paard een uitloop heeft?

ik vind 24/7 dus helemaal geen luxe en het is overigens ook nooit bewezen dat het beter is voor een paard en er zijn zat paarden die helemaal niet 24/7 in de weide willen staan dus ga nou niet hier lopen zeggen dat dit luxe heeft want luxe is voor elke mens anders

Ik vind luxe dat mijn paard mooie schone stal heeft met veel ventilatie waar ie in alle rust kan eten en drinken zonder gestoord te worden.
Een stal met veel losgooien mogelijkheden en bij droog weer weidegang voor aantal uur in de winter en in de zomer hele dag en en s'avonds lekker op stal dat vind ik luxe...oja dat alles gedaan wordt want ik heb hier geen tijd voor
Laatst bijgewerkt door tita op 09-11-10 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:21

PinkyPie schreef:

In mijn optiek is er geen verschil tusseneen buitenpaard en een binnenpaard als ik het zo even mag noemen. De behoeften van een paard zijn namelijk vrij basic: voldoende (ruw)voer, toegang tot schoon drinkwater, contact met soortgenoten en beweging. Mijn paard staat 24/7h buiten en wordt 6x per week getraind, buiten, dressuurmatig, springen, longeren. Ik heb niet eens een schuilstal ;). Mijn paard gaat gewoon zonder deken, onafgespoten, bezweet maarrrr op adem het land weer in waar hij met soortgenoten staat en de hele dag toegang heeft tot voldoende ruwvoer.

Ik wil overigens nóg wel een stapje verder gaan. In MIJN ogen moet je geen paard kopen als je er óf niet voldoende tijd voor hebt óf niet de mogelijkheden hebt je paard een noemenswaardig aantal uren per dag buiten te laten staan }> (uiteraard op een goede locatie).